Een externe geluidskaart of niet

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Guitarking

Een externe geluidskaart of niet

Berichtdoor Guitarking » ma 11 nov 2019, 14:49

Hoi, ik heb dit weekend een upgrade van windows 10 gedaan. Mijn EMU patchmix geluidskaart heb ik hiermee gelijk de nek omgedraaid. Niet erg, ik vond het toch al een "pain in the Ass" card. Ik wil nu een nieuwe kopen en zit te denken aan een externe kaart volgens mij noemen ze dit ook wel een USB audio interface. Omdat ik ook muziek via de PC wil maken lijkt me dit wel handig. De volgende vragen heb ik hierbij:

- Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware.
- Heeft iemand een suggestie voor zo'n interface tussen de 100 en 200 euro?
- Waar moet ik opletten als ik zoiets wil kopen wanneer ik er muziek mee wil maken?
- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?
- Verder zijn alle tips welkom.

Graag hoor ik jullie mening, alvast bedankt.

Bert61

Re: Een externe geluidskaart of niet

Berichtdoor Bert61 » ma 11 nov 2019, 15:49

Ik had een focusrite 2 kanalen maar ik haalde niet de 1 volt met calibreren met ARTA kwam maar net aan 800 mV wat normaal genoeg is
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 11 nov 2019, 17:26

Ik heb niet de indruk dat luidsprekers opmeten het primaire doel is van de geluidskaart in deze.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 11 nov 2019, 18:22

Als het puur om een USB out gaat met DAC, zodat je met analoog wat aan kan sturen.
Dan is het volgende misschien wat.
https://nl.aliexpress.com/item/33000866111.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.24b94c4dknhS8O
Heeft een goede USB inbterface cip en DAC chip, voor weinig, je moet wel even iets van twee weken wachten.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 11 nov 2019, 18:27

Guitarking schreef:Hoi, ik heb dit weekend een upgrade van windows 10 gedaan. Mijn EMU patchmix geluidskaart heb ik hiermee gelijk de nek omgedraaid. Niet erg, ik vond het toch al een "pain in the Ass" card. Ik wil nu een nieuwe kopen en zit te denken aan een externe kaart volgens mij noemen ze dit ook wel een USB audio interface. Omdat ik ook muziek via de PC wil maken lijkt me dit wel handig. De volgende vragen heb ik hierbij:

- Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware.
- Heeft iemand een suggestie voor zo'n interface tussen de 100 en 200 euro?
- Waar moet ik opletten als ik zoiets wil kopen wanneer ik er muziek mee wil maken?
- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?
- Verder zijn alle tips welkom.

Graag hoor ik jullie mening, alvast bedankt.

Hoeveel kanalen wil je in en uit?

Bert61 schreef:Ik had een focusrite 2 kanalen maar ik haalde niet de 1 volt met calibreren met ARTA kwam maar net aan 800 mV wat normaal genoeg is

Kalibreren van ARTA is niet heel boeiend eerlijk gezegd. Tenminste niet voor de standard freq resp en impedantie metingen.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 11 nov 2019, 18:57

Guitarking schreef:- Weet iemand een gebruiksvriendelijk muziekprogramma?

Dat ligt er aan wat je wilt, voor relatief simpel werk dat naar twee sporen (stereo) uitstuurt is Audacity een goede.
Wil je Multi-tracken en gebruikt maken van VST Instruments, dan is Tracktion het proberen waard.
Beiden zijn gratis.
Mag het wat kosten, dan zit hier vast wel wat leuks tussen : https://www.bax-shop.nl/daw/daw-software

Guitarking

Berichtdoor Guitarking » ma 11 nov 2019, 19:48

Dank voor de reacties, ik moet zeggen dat het me een beetje duizelt. Ik begeef me op een heel nieuw terrein. Ik moet het dan niet te moeilijk maken op mijn middelbare leeftijd ;-)

One World Concepts ik denk dat ik met 2 in en 2 out voldoende heb. Ik wil met mijn gitaar en wellicht wat zang er overheen wat ideetjes opnemen. Di

Ray5150 gezien mijn bovengenoemde opmerking denk ik dat ik prima af kan met jouw antwoord.

1 vraag zie ik nog niet beantwoord en die kan volgens mij heel gemakkelijk met ja of nee aangegeven worden. - Kan ik met zo'n USB audio interface ook gewoon Spotify op de PC afdraaien? Of heb ik hier nog iets extra's nodig aan hardware in de PC.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 11 nov 2019, 19:57

Dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn,
maar onder voorbehoud want ik heb volstrekt geen ervaring met spotify of soortgelijke streaming programma's...

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 11 nov 2019, 20:49

Moet kunnen, ik speel met een m-track audio interface ook gewoon af vanaf PC naar mijn actieve speakers. Maar je moet wel even de juiste kabels hebben. USB audio interfaces, die ook geschikt zijn voor opname hebben vaak wat afwijkende aansluitingen dan consumenten audio apparatuur.

Guitarking

Berichtdoor Guitarking » ma 11 nov 2019, 20:49

Dank Ray5150. Ik noemde Spotify overigens als voorbeeld. Kan ook geluidsweergave als YouTube zijn.

sevenup

Berichtdoor sevenup » ma 11 nov 2019, 21:27

Spotify en youtube is geen probleem. Ze hebben net als een geluidskaart een line-out. Eventueel een adapterkabeltje nodig, vaak hebben ze 2x een 6.3mm jack als line out.

Hierbij een link naar de website van Thomann, ik heb al wat filters aangezet.

https://www.thomann.de/nl/usb_audio_int ... 49644=true

Goedkope optie is bijvoorbeeld de behringer U-Phoria UMC202HD. Heb zelf een variant met 1 microfoon ingang (voor meten van luidsprekers) en deze werkt prima. Plug en play.

Een stukje duurder zou je kunnen kijken naar een Focusrite, bijvoorbeeld de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen. Deze hebben volgens mij wat meer opties via software/drivers.

John P

Berichtdoor John P » ma 11 nov 2019, 21:33

Bij de Presonus krijg je meestal ook een bruikbare DAW (opnameprogramma) mee. Alleen handig als je nog niets hebt.
Waar een weg is is ook een omweg.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 11 nov 2019, 21:41

De Mackie Onyx is best een prima kaartje, met een prima ADC en DAC aan boord.
Bij de volledige 2 -kanaals variant zit volgens mij ook nog een midi interface, helemaal prima om daar een pedal switch board op aan te sluiten voor je gitaar effecten ed ;)
(of een piano voor de zanger)

Behringer maakt trouwens idd mooi spullen, ik heb alleen zelf wisselende ervaring met drivers.
Het kan best zijn dat het tegenwoordig verholpen is
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Guitarking

Berichtdoor Guitarking » wo 13 nov 2019, 14:57

Dank voor jullie reacties. Ik heb jullie voorstellen allemaal bekeken en ik denk te gaan voor de Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen. Iets duurder maar heeft volgens mij ook een grote mogelijkheid met de bijgeleverde software. Nogmaals dank!

Terug naar “Streaming Media”