FPGA voor Dummies

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

John P

FPGA voor Dummies

Berichtdoor John P » zo 14 jul 2019, 14:07

Ik zag deze site en dacht dat dit misschien leuk is om je eigen DAC te bouwen.
https://papilio.cc/
Het kijkt mij een vereenvoudiging vergelijkbaar met de overgang van moeilijke C-compilers naar Arduino, maar dan voor FPGA apparaten. Ik heb echter geen zicht op de bruikbaarheid en eventuele zware bibliotheken. heeft iemand ervaringen of meningen?
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Re: FPGA voor Dummies

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 14:21

De John P Dak? :lol:
Peter de Jong

John P

Berichtdoor John P » zo 14 jul 2019, 14:43

Duidelijk een auto die dakt.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 14 jul 2019, 18:32

Ik kan me voorstellen dat het gedeeltelijk door middel van schema's ontwerpen het inderdaad wel wat makkelijker maakt dan met zuivere Verilog of VHDL. Ik merk tenminste dat ik vaak even op een stuk papier een schema schets voor ik het in Verilog vertaal. Verilog is trouwens een draak van een taal, met VHDL heb ik geen ervaring.

Die FPGA-modules waar ze naar verwijzen hebben zo te zien allemaal de allerkleinste Spartan 6 erop zitten. Als je veel digitale signaalbewerking nodig hebt, maakt een wat grotere FPGA het een stuk makkelijker, dan hoef je niets te optimaliseren om het erin te krijgen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 14 jul 2019, 21:58

FPGA voor audio?

Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 14 jul 2019, 22:04

One World Concepts schreef:FPGA voor audio?

Tenzij je waanzinnige moeilijke algoritmes hebt draaien, is het als een kernraket op een knijt/knut mug schieten.

perfect voor high end audio dus :rofl:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

John P

Berichtdoor John P » zo 14 jul 2019, 22:31

Het voordeel zou zijn dat je de werking en de architectuur kan manipuleren en onderzoeken zonder heel veel pcb's te bakken. Ik zie het dan ook meer als een educatief plan als een revolutionair audio concept. Dat doet Chord al en daar kan ik de huurprijs niet eens van betalen. Ik denk aan:
-Wel of geen upsampling
-Een, twee, vier of 32 parrallelle dac eenheden
-Noiseshaping op verschillende manieren
En dit zijn nog maar mogelijkheden die ik noem zonder er echt verstand van te hebben.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jul 2019, 22:38

Dat bouw je dan toch echt niet met zo'n stukje speelgoed hoor John. Leuk om natte voeten te krijgen en een beetje kennis te maken. Maar verder gaat het niet. Zou zeggen probeer het eens en vertel..............

Lijkt wel op Deens. Laat daar nou ook de Soekris DAC vandaan komen: http://www.soekris.dk/ :mrgreen: Sinds de grote chipbakkers geen brood meer zien in dedicated audio filterchips moeten we dat spul zelf bakken. Met een simpel schema invoer progje kom er dan toch niet... :?
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 15 jul 2019, 0:03

Ik had toch wel meer dan 70 % van de 132 DSP-slices van mijn XC6SLX75 nodig hiervoor, terwijl de ASRC en de S/PDIF-interface in aparte IC's zaten.
Figure15.png

Figure16.png

Figure23.png

Nu komt dat juist doordat ik geen digitale ontwerper ben, en daarom bijvoorbeeld geen CIC-filters gebruikt heb omdat ik niet wist niet dat ze bestonden, de vier filters links in het tweede plaatje allemaal uit de Xilinx-compiler gehaald heb zonder moeite te doen om de hardware te combineren en hoe dan ook niet al te erg mijn best gedaan heb om het compact te houden. Maar ja, met een flinke FPGA hoeft dat ook niet.

Met zo'n XC6SLX9 die op de modules in de link van John P zitten, kan iemand die echt weet hoe je de boel moet optimaliseren net een fatsoenlijk stereo interpolatiefilter met twee stel coëfficiënten maken ( https://www.diyaudio.com/forums/digital ... 8-khz.html ).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 15 jul 2019, 20:00

Enige nuttige wat ik me kan bedenken is middels een paar snelle ADC's (evt externe), een geheel maken om zo een Class-D versterker te maken met post feedback.
Aangezien 110-115dB SNR tegenwoordig niet zo moeilijk meer is, is dat ook wel een flinke kluif.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

John P

Berichtdoor John P » ma 15 jul 2019, 22:35

De functie is duidelijk meer educatief als nuttig. Ik kan mij goed voorstellen dat je een DAC bouwt vanaf minimaal tot top notch door steeds betere filters en methodes te gebruiken. Het ziet er wel naar uit dat sterkere hardware nodig is en dat het programmeren door drag and drop iets te rooskleurig is. Voor mij wordt het een te zwaar project om er zo even bij te doen.

Terug naar “Streaming Media”