Alleen 48kHz uitgang op sacd installatie geen dsd?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

GerbenBonsma

Alleen 48kHz uitgang op sacd installatie geen dsd?

Berichtdoor GerbenBonsma » vr 08 okt 2021, 13:33

Hallo ik ben Gerben nieuw op te forum. Ik heb een alles in één sacd,dvd surround installatie van Sony. Gebruik die nu niet. Speel nu met dac als voorverterker . De Sony installatie geeft alleen maar 48kHz aan de digitale uitgang als je sacd speelt. Is hier wat aan te doen? Dac kan dsd aan.

Shadow

Re: Alleen 48kHz uitgang op sacd installatie geen dsd?

Berichtdoor Shadow » vr 08 okt 2021, 14:52

GerbenBonsma schreef:Hallo ik ben Gerben nieuw op te forum. Ik heb een alles in één sacd,dvd surround installatie van Sony. Gebruik die nu niet. Speel nu met dac als voorverterker . De Sony installatie geeft alleen maar 48kHz aan de digitale uitgang als je sacd speelt. Is hier wat aan te doen? Dac kan dsd aan.

Welkom Gerben!

dat komt door;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Super_audio_compact_disc

Ik zal even quoten;

De sacd heeft dezelfde vorm en grootte als de cd, maar verschilt in afspeelmethodes, audiokwaliteit en opslaggeheugen. De gegevens worden op discs van 4,7 GB geschreven, hetzelfde type schijf dat voor dvd-video wordt gebruikt. De wijze waarop de audiosignalen bij sacd worden gecodeerd noemt men Direct Stream Digital (DSD), een 1 bits-audioformaat met een bemonsteringsfrequentie van 2,8224 MHz. Cd's zijn daarentegen gebaseerd op de PCM-techniek, met een bemonsteringsfrequentie van 44,1 kHz en 16 bit-resolutie. Afspelen als cd heeft een theoretisch hoogste frequentie van 22 kHz en een dynamisch bereik van 96 dB (16 bits, 6dB per bit). Bij sacd ligt deze frequentie theoretisch boven de 100 kHz (praktisch bij 50 kHz) met een dynamisch bereik van 120 dB (20 bits).

hannesie

Re: Alleen 48kHz uitgang op sacd installatie geen dsd?

Berichtdoor hannesie » vr 08 okt 2021, 15:16

Met dan de toevoeging, er is ook een kopieerbeveiliging en heeft dan de digitaal uit naar een dac bij het afspelen afgeschermd.

kopie.PNG

Wat dan wel met een omweg kan, een Playstation met een speciale opzet om er een image van te maken, een .iso bestand, en dat is dan wel weer of als compleet bestand af te spelen, en een andere manier is het gebruik maken van het programmaatje sacd_extract dat werkt met een batch file. ( voorbeeld: sacd_extract -2 -s -c -i "naam sacd .iso")

Dus een .iso downloaden en in stukjes hakken tot het origineel is dan te doen en geeft een aantal .dsf bestanden die ook op de originele sacd staan.
En dan meestal in een DSD 64 formaat, en te kiezen in 2 ch. of 4 ch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”