PC geluidskaart: stereo + sub?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

PC geluidskaart: stereo + sub?

Berichtdoor AntonZ » za 27 feb 2021, 16:32

Op mijn werkkamer gebruik ik nu een lomp grote receiver voor wat achtergrondmuziek bij het knutselen en thuiswerken. Dat kan veel compacter. Echter een belangrijke reden om de receiver te blijven gebruiken is dat deze een sub uitgang heeft. Deugdelijk laag erbij doet het lekker, ook tijdens het werk. En er ligt een horn loaded subje weggepropt in een hoekje. Die wil ik graag blijven gebruiken dus ik heb ergens in de signaalketen iets van een crossover nodig. Momenteel gebruik ik optisch stereo signaal naar de receiver. Sub out van de receiver naar een extra eindversterkertje.

Maar de geluidskaart heeft analoog meer kanalen, ook een sub uitgang. Weten jullie of die ook bij gewoon stereo gebruik een sub signaal kan geven? Of gebeurt dat enkel bij gebruik voor games/films? Zou mooi zijn als ik toe kan met een stereo versterker plus een apart eindversterkertje voor de sub. In het ergste geval ga ik online iets van een gebruikte DCX2496 zoeken. Ook leuk om wat mee te spelen, wel nogal overkill voor het beoogde gebruik.

Gegevens bij de geluidskaart zijn summier en online vind ik hier ook weinig over terug. De kaart is een Terratec Aureo 7.1 (PCIe).

Chocomel

Re: PC geluidskaart: stereo + sub?

Berichtdoor Chocomel » za 27 feb 2021, 16:46

Met Equalizer APO kan je alle kanalen naar elkaar kopiëren en filteren naar wens. Het kan wel zijn dat je eerst standaard ASIO drivers moet installeren.

Hoe het met de originele drivers werkt weet ik niet. Meestal valt er wel ergens een paneeltje op te starten waarmee je kan instellen of bas doorgestuurd moet worden.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » za 27 feb 2021, 18:52

Equalizer APO
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Kennelijk een praktisch stukje open source software dat precies kan wat ik nodig heb, als de software van de kaart zelf het niet kan. Ik had er nog nooit van gehoord. Volgens mij zitten er ASIO drivers bij de kaart. Dank je wel voor de tip!

De kaart zelf heeft alleen een soort alles-of-niets keuze, stereo of 5.1/7.1 meen ik (zit nu aan een andere pc dus ik kan hem even niet naar voren halen).

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » di 09 mar 2021, 17:59

Ik heb Equalizer APO geïnstalleerd en ben er mee aan het spelen. Het concept spreekt me erg aan, evenals de grote flexibiliteit in configuratie. Het lijkt echter alsof mijn sub kanaal zich wat nukkig gedraagt. Het volume van de sub lijkt wat heen en weer te gaan, soms ineens wat overstuurd. Het is op het gehoor moeilijk om dit goed te duiden in een sub, juist omdat er enkel laag in zit en daar hoor je van nature weinig definitie in. Even zoeken of ik de output van de geluidskaart tevens ook weer terug kan voeren naar een input op een aparte audio interface zodat ik provisorisch kan meten hoe het signaal zich gedraagt.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 09 mar 2021, 18:34

Dat is wel onhandig. Je zou eventueel ook de laagdoorlaatfilters uit kunnen schakelen tijdens het zoeken naar het probleem.

Wat de oorzaak zou kunnen zijn, is dat je ergens boost en het signaal tot boven de 0 dB FS dwingt. Dat kan niet en dan grijpt de limiter en verzwakt het kanaal. In de grafische interface wordt onder in het scherm een grafiek weergegeven met de totale versterking. Als die ergens boven 0 dB komt, wordt het aangegeven in het rood. De oplossing hiervoor is om je filtering te beginnen met een verzwakking, bijv. 'Preamp: -10 dB'.

Ik weet niet precies hoe Equalizer APO in elkaar zit, of het wel toegestaan is als de 'tussenantwoorden' boven de 0 dB uitkomen, mits je later maar weer verzwakt. Het gaat in ieder geval goed als je eerst verzwakt / bandbreedte beperkt en pas aan het eind de filters toepast die het signaal sterker kunnen maken op bepaalde frequenties.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » di 09 mar 2021, 20:59

Dat klinkt logisch inderdaad. Ik had een apart txt bestand toegevoegd voor de crossover filtering. Die zal ik vooraan zetten en tevens even zoeken of er delen inzitten die boven 0dB komen. De definitie daarvan kan ik vervolgens starten met een verzwakking.

Vandaag bedacht ik me ook dat ik de instelling voor het sub kanaal kan kopiëren naar het center kanaal (want die wordt niet gebruikt). Vervolgens kan ik die dan aftappen naar een aparte line ingang op een interface op een andere pc om het signaal te bekijken. Die andere PC heeft nog wat meer audio software dus ik kan gewoon een opname mee laten lopen van het sub kanaal om te zien of daar gekke dingen gebeuren. Doordeweeks kom ik er haast niet aan toe om er mee te spelen. Komend weekend nog eens wat puzzelen.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 15 mar 2021, 16:05

Update: ik heb de instellingen nagelopen en liep inderdaad tegen mogelijke oversturing onderweg aan. Instellingen aangepast.

Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles los te gooien en het geheel anders aan te sluiten. Ik had al lange tijd een setje leuke stereo eindversterkers in de mottenballen staan. Die heb ik weer afgestoft en aangesloten. L+R rechtstreeks vanaf de PC naar de eerste eindversterker. Sub kanaal naar de tweede eindversterker. De eindversterkers hebben attenuators, dus ik hoef de PC geluidskaart niet helemaal "dicht te draaien" om te voorkomen dat ik het dakraam eruit blaas.

De receiver die ik aanvankelijk gebruikte, trekt best wel wat stroom want het is zo'n modern ding met een boel kanalen, HDMI in en uit en een hoop processing binnenin. De ouderwetsche eindversterkers nemen aanmerkelijk minder stroom op. Bovendien zijn ze na uitschakeling ook echt helemaal uit. Een moderne receiver gaat op zijn best in een slaap stand en neemt dan nog steeds wat vermogen op.

Het is even wat gedoe om andere snoertjes te solderen, kabels om te leiden en dergelijke. Maar het werkt nu prima en klinkt goed.

Bedankt voor de tip, Choco :dank:

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”