Gezocht:Bluetooth boardje voor DIY BT ontvanger

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

Gezocht:Bluetooth boardje voor DIY BT ontvanger

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 14 sep 2020, 11:59

Hey guys,

Ik zoek een BT-boardje om zelf een simpele Bluetooth ontvanger te maken.

Ik weet dat er enorm veel versterkerboardjes, incl. bluetooth, zijn voor kratradiotjes et cetera maar ik zoek echter alleen een BT-ontvanger.

Ik wil namelijk met mijn smartphone/tablet via BT spotify kunnen afspelen op mijn klusradio op zolder.

Op dit moment doe ik dat met een verloopkabel van 3,5mm jack naar RCA stereo.

BT zolder.jpg

Dit heeft als nadeel dat het uitgangssignaal op de 3,5mm jack 150millivolt is, mijn versterker moet dus ontzettend hard staan in vergelijk met de tuner als bron. Dit is dus irritant als ik schakel tussen AUX (waar de verloopkabel dus op zit) en de tuner. En ja, het volume van de tablet staat hierbij op MAX.

Ik wil dus een klein bluetooth ontvanger maken als projectje.

Helaas zoek ik dus een boardje met 2xRCA uitgang en ook nog eens een uitgangsvoltage van tussen de 1 en 2 volt.
Een alternatief is 3,5mm jack uitgang, als het uitgangsvermogen maar 1 a 2 volt is.

Wie o wie weet er voor mij een boardje te koop?

ik zoek dus zoiets maar hier is het uitgangsvermogen niet bekend (en heeft geen 2xRCA)
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/audi ... etooth-5.0

PS:ik ben een redelijke electronica-n00b, maar heb al een klein kratradiotje in een munitiekistje gemaakt met een 220>12volt adapertje en TA2024 en autospeaker en heb een auoyeau soldeerstationnetje :mrgreen:

vragen? post ze hier of stuur gerust een PB, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 15 sep 2020, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: Gezocht:Bluetooth boardje voor DIY BT ontvanger

Berichtdoor One World Concepts » ma 14 sep 2020, 14:03

Er zijn echt talloze bluetooth bordjes.
Misschien is het zelfs handiger om gewoon kant en klaar iets te kopen op amazon/coolblue oid?
Veel meer dan 10 euro is het niet.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 14 sep 2020, 14:24

Psies, alleen zijn dat wel zenders en ontvangers in één! Moet ie de helft weggooien :lol:
Peter de Jong

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 15 sep 2020, 15:18

One World Concepts schreef:Er zijn echt talloze bluetooth bordjes.
Misschien is het zelfs handiger om gewoon kant en klaar iets te kopen op amazon/coolblue oid?
Veel meer dan 10 euro is het niet.

dat klopt, het stikt van de bordjes, maar net niet wat ik zoek, namelijk een hoger uitgangssignaal.

het meeste echt lowbudget zit met hetzelfde en een streamertje zoals van logitech begint bij een eurotje of 40.

Ik hoopte op een bordje van 5 euro, ik heb een la vol adapters dus het zou een leuk goedkoop projectje worden.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 15 sep 2020, 15:30

zoiets als dit dus :)

https://www.audiophonics.fr/en/bluetoot ... 14114.html

Niet zo goedkoop als ik dacht en ik moet het uitgangsvermogen nog even uitvogelen. :sure:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 16 sep 2020, 19:57

Tis nogal een bedrag ja!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 16 sep 2020, 20:31

En niet eens BT-5......
Peter de Jong

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 16 sep 2020, 21:09

Was ook opzoek naar een BT 5 ontvanger maar dan met een I2S uitgang om aan de DAC te knopen en de mogelijkheid om er een externe antenne op aan te sluiten en kwam op deze uit. Hier zit een I2S en een analoge uitgang op.
https://nl.aliexpress.com/item/33039371502.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.66c64c4dRbjzWT
Ligt al weer even op de werkbank, nog niet mee bezig geweest.
Robert Jan

RobertD

Berichtdoor RobertD » do 17 sep 2020, 9:23

Ik heb deze:

https://nl.aliexpress.com/item/32912257697.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.61fe4c4dyZYRR5

Daar kun je zelf niet voor rommelen. Het ding is oplaadbaar via een micro-USB aansluiting. Er komt in elk geval zat power uit om mijn buizenversterkertje in de huiskamer en een klein versterkertje in het washok uit te sturen.
Je kunt het volume regelen vanaf je telefoon.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 17 sep 2020, 10:05

Hey guys,

ik weet dat er (van duur tot goedkoop) kant en klare BT-ontvangers zijn, en dat een BT-bordje slechts een euro of 5 hoeft te kosten zoals het eerste voorbeeldje in mijn OP van bijv. Tinytronics

Maar even terug naar het probleem waar ik tegenaan loop is het verschil in OUTPUT tussen bijvoorbeeld mijn tuner of CD-speler als bron en als ik mijn tablet met een kabeltje aansluit.

Omdat ik dus een enorm verschil ervaar in de bronnen onderling ben ik dus op zoek naar het uitgangsvermogen van zo'n boardje (voor 5 euro en een voeding die ik in de la heb liggen vind ik dat leuker om zelf te maken dan voor 10 euro of zelfs 40,- een kant en klare oplossing te kopen)

Als die boardjes (en de meest goedkope klant en klare opslossingen) ook slechts 150millivolt op de 3,5mm jack of stereo RCA hebben dan heb ik nog steeds een groot verschil in volume tussen de aangesloten bronnen.

Het enige dat ik er dan mee opschiet is de draadloze verbinding tussen stereo en mijn tablet. Dit is wel iets handiger dan het kabeltje maar lost het "probleem" helaas niet op.

ik waardeer jullie input zeer overigens :D :D

kan er misschien iemand de output meten? ik weet niet hoe ver jullie in de osciloscoopdingen en kennis zitten, ik ben geen elektronisch wonder (ik weet niet eens wat i2s is :mrgreen: ) maar kan wel een soldeerbout vasthouden om en een voedingskabeltje 5 v DC aan de + en - te plakken :lol:

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 17 sep 2020, 10:53

Ben ook wel benieuwd hoe dat BT ding werkt ook ivm met verbinding maken en verbreken dan kan de scoop er ook wel aan is het meteen te meten.
Wordt vervolgd.
Robert Jan

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 17 sep 2020, 11:10

rjmulder schreef:Ben ook wel benieuwd hoe dat BT ding werkt ook ivm met verbinding maken en verbreken dan kan de scoop er ook wel aan is het meteen te meten.
Wordt vervolgd.

ik heb een multimeter maar verder dan u = i x r en wat basis dingen kom ik niet hahahaha

jouw bordje is wat duurder vanwege oa de spdif et ctetera maar het zou wel leuk zijn even te weten inderdaad.

ik denk dat ik gewoon maar die van tinyelectronics even bestel, gewoon om even wat t eklooien met iets wat ik nog nooit heb gedaan maar als er een boardje makkelijk was te vinden dat gewoon 2 voltoutput gaf dan kocht ik die natuurlijk.

Sterker nog, ik heb TinyElectronisc mijn vraag gemaild, maar die begreep mijn vraag ook niet helemaal gezien zijn antwoord :

Ik heb zojuist de BTAUDIORECEIVER-MBT5.0 getest. In plaats van de spanning te meten en het volledige vermogen te berekenen heb ik simpelweg het volume vergeleken in de volgende situaties:

1. Maximaal volume met headset direct vanuit de telefoon
2. Maximaal volume met headset op de audio module en telefoon verbonden met kabel
3. Maximaal volume met headset op de audio module en telefoon verbonden met Bluetooth

Het volume is in alle gevallen identiek en luider dan gezond is voor de oren. U hoeft zich bij deze module zeker geen zorgen te maken over het outputvermogen

Dit zegt dus niks over een outputvoltage, het zegt alleen iets over wat een headset uiteindelijk kan doen met dat outputvoltage.

voor de zekerheid nog maar even mijn vraag opnieuw gesteld en verduidelijkt met het hoorbare verschill tussen bronnen onderling vanwege het verschil in output.

wordt verolgd inderdaad :mrgreen:

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » do 17 sep 2020, 20:07

Ik zeg altijd ieder zijn ding, maar als je de basis weet ben je al een heel eind toch. En met een multimeter kun je al heel erg veel.
Jij hebt vast weer andere dingen waarvan een ander zegt waar heeft die het nu weer over ;)

Maar net wat pennetjes op de BT module gesoldeerd zodat die wat makkelijker aan te sluiten is en lees ik de beschrijving nog eens en staat er dat de analoge uitgang gebalanceerd is hoe dat verder zit dat weet ik dan ook weer niet. Had ik met de aanschaf ook niet naar gekeken ivm de I2S uitgang waar mij het omging.
Verbinden en ontkoppelen gaat wel heel simpel als de BT module aanstaat is die bv op je telefoon te zien bij BT apparaten verbinden klaar en verbinding verbreken doe je daar ook, dus niks met knopjes of wat dan ook.
Robert Jan

Terug naar “Streaming Media”