Onze kratradio v3, portable audio systeem bedoeld voor gebruik op een zeilboot en op festivals (bij de tent). En op alle locaties zonder 230V en waarbij muziek gewenst is


Ontwerp
Van de vorige versie hadden we nog een Dayton SD215-88 dual voice coil sub liggen en 2 Visaton FR16 WP speakers liggen plus een minidsp, en 2 TA2024 bordjes. We hebben net als bij de vorige kratradio gekozen voor een 4e orde bandpass filter. De volumes zijn gekozen op 14L gesloten en 22L reflex compartiment getuned op 65Hz. Iets minder vlakke respons, meer rendement. De Visatons komen elk in een 5L behuizing te zitten die we vol stoppen met wol. Dat is een stuk meer dan in de vorige versie en dat gaat een stuk meer upper bass geven. Speakers worden actief gefilterd met mini dsp.
We hebben 9mm multiplex gebruikt met voldoende dwarsverbindingen. Stevig zat en dikker zou weer zwaarder worden. Wol in gesloten deel sub en pritex in BR deel. Als afwerking hebben we gekozen voor warnex, structuur verf die vaak voor pro audio speakers gebruikt wordt. Stevig spul.
Bouw foto's




Aan de achterkant alle connectoren (Neutrik) gezet, inc usb voor bedienen minidsp:


Electronica:


Resultaat


Meten met Smaart:

Respons van full range driver voor en na correctie. De dip bij 5KHz zal wel komen door het gebrek aan een faseplug vermoed ik. Als je onder een andere hoek meet, zit ie bij een andere frequentie. Weinig aan te doen, het hoeft ook niet echt hifi te zijn.

En van het sub + full range met crossover:

Mini dsp settings voor full range, veel corrigeren, wel met goed resultaat


Klinkt goed nu, beter dan de vorige! Laag is met name beter door meer ruimte voor full range drivers. Klinkt meer als full range speaker ipv sub/sat setje. Nu wel warmte in vocals. Geen stereo natuurlijk en het telt wat raar op, maar speakers aan de zijkant leek ons ook geen goed optie. Sub zou wat lager getuned kunnen voor meer diepgang, echter dan komt ie output te kort vrees ik. Verder rammelt er niks meer en zit het allemaal een stuk degelijker in elkaar qua bekabeling en constructie.