DSP Processors / Crossovers

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

holco

Re: DSP Processors / Crossovers

Berichtdoor holco » wo 25 dec 2019, 16:18

Die C kan er dan tussenuit als ik het eenmaal goed draaiend heb.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 16:22

Probleem is dat je die C ook in je metingen hebt. Dus er uitknippen is gewoon opnieuw meten...
Fusion Filterdesign

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 25 dec 2019, 16:29

ds23man schreef:Probleem is dat je die C ook in je metingen hebt. Dus er uitknippen is gewoon opnieuw meten...

Dat hangt nogal af van de waarde van de condensator en punt waar er gefilterd wordt.
Daarnaast hoef je naast de freq resp die al gemeten is, ook enkel de impedantie mee te nemen.
De rest kun je allemaal gewoon simuleren.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 16:41

One World Concepts schreef:
ds23man schreef:Probleem is dat je die C ook in je metingen hebt. Dus er uitknippen is gewoon opnieuw meten...

Dat hangt nogal af van de waarde van de condensator en punt waar er gefilterd wordt.
Daarnaast hoef je naast de freq resp die al gemeten is, ook enkel de impedantie mee te nemen.

Zo werkt het niet helemaal in HFD. En bij een actief systeem heb je al helemaal niets te maken met impedantie.
Fusion Filterdesign

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 25 dec 2019, 16:57

ds23man schreef:

Zo werkt het niet helemaal in HFD. En bij een actief systeem heb je al helemaal niets te maken met impedantie.

Je meent het? :-s
Beetje beter lezen misschien?

Overigens zeg je net zelf dat een condensator de freq resp beïnvloed.

holco

Berichtdoor holco » wo 25 dec 2019, 17:00

De Fusions FA253 zijn besteld.

Even voor mijn beeldvorming zodat ik kabels kan bestellen voor het meten, vanaf de op een PC via USB aangesloten Behringer umc22 gaat er een standaard (male/female) XLR microfoon/signaal kabel naar de Dayton EMM 6 microfoon, en er gaat vanaf een line-out (6.3 mm jack) op de Behringer umc22 een kabel naar de FusionAmp op de XLR input, klopt dit zo?

En ik zie 2 firmwares staan bij Hypex, v1.33 en v1.41, gewoon de v1.41 erin?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 17:50

ds23man schreef:
One World Concepts schreef:Dat hangt nogal af van de waarde van de condensator en punt waar er gefilterd wordt.

In een actief systeem heb je niet te maken met een impdedantierespons die een passief filter beinvloedt.
Fusion Filterdesign

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 25 dec 2019, 18:04

ds23man schreef:
ds23man schreef:

In een actief systeem heb je niet te maken met een impdedantierespons die een passief filter beinvloedt.

Wel toch als je een condensator toevoegt?
Of heb jij impedantieloze luidsprekers?
Dan zou ik direct even nomineren voor een nobelprijs

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 18:19

Bart,

Lees nou eens de white paper van de Grimm LS1 door.
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » wo 25 dec 2019, 19:38

Niemand?

holco schreef:De Fusions FA253 zijn besteld.

Even voor mijn beeldvorming zodat ik kabels kan bestellen voor het meten, vanaf de op een PC via USB aangesloten Behringer umc22 gaat er een standaard (male/female) XLR microfoon/signaal kabel naar de Dayton EMM 6 microfoon, en er gaat vanaf een line-out (6.3 mm jack) op de Behringer umc22 een kabel naar de FusionAmp op de XLR input, klopt dit zo?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 20:01

holco schreef:Niemand?

holco schreef:De Fusions FA253 zijn besteld.

Ja en 1.41.

Maar wat een haast alles is dicht....
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » wo 25 dec 2019, 20:42

Volgende week vrij en kan dan hopelijk al wat stapjes zetten.

Maar iig bedankt weer :D

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 20:46

Hypex is pas 2 januari weer aan het werk....
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » wo 25 dec 2019, 21:11

Bij hifisound.de op voorraad en 5% korting actie.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 25 dec 2019, 21:25

ds23man schreef:Bart,

En waarom precies? :think:
Daar staat namelijk echt helemaal niks nieuws in?
Buiten het feit dat er zelfs een aantal dingen in staan die nou niet bepaald goed staan uitgelegd (en soms zelfs verkeerd).
Het zou daarnaast ook fijn zijn om gewoon te reageren, ipv steeds uit te wijken.

Nogmaals samenvattend, door een condensator toe te voegen, verandert de frequentie responsie (iets) door de impedantie van de tweeter/hoog driver.
Hoeverre dat nadelig is, hangt af van de impedantie(piek), grote van de condensator en waar er gecrossed wordt.

Ik snap dat het voor sommigen nogal basiskennis is, maar voor mensen waar dat niet voor is, hier dus even een uitleg.

Persoonlijk zou ik de condensator gewoon lekker weglaten.
Mijn ervaring bij het managen van een productielijn van paar duizend producten per jaar, is er nog nooit een tweeter kapot gegaan in actieve systemen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2019, 21:47

En waarom precies? :think:
Daar staat namelijk echt helemaal niks nieuws in?
Buiten het feit dat er zelfs een aantal dingen in staan die nou niet bepaald goed staan uitgelegd (en soms zelfs verkeerd).
Het zou daarnaast ook fijn zijn om gewoon te reageren, ipv steeds uit te wijken.

Nogmaals samenvattend, door een condensator toe te voegen, verandert de frequentie responsie (iets) door de impedantie van de tweeter/hoog driver.
Hoeverre dat nadelig is, hangt af van de impedantie(piek), grote van de condensator en waar er gecrossed wordt.

Ik snap dat het voor sommigen nogal basiskennis is, maar voor mensen waar dat niet voor is, hier dus even een uitleg.

Persoonlijk zou ik de condensator gewoon lekker weglaten.
Mijn ervaring bij het managen van een productielijn van paar duizend producten per jaar, is er nog nooit een tweeter kapot gegaan in actieve systemen.

Omdat je met het meten en afregelen van een actief systeem gewoon niets te maken hebt met een impedantieverloop zoals bij een passief filter.
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 26 dec 2019, 0:28

Natuurlijk wel als dat afregelen gebaseerd is op een meting met een condensator voor de tweeter. Bart heeft volledig gelijk en het is beter om hem weg te laten als je hem toch alleen maar gebruikt voor het meten. Enige uitzondering zouden ouderwetse leaf tweeters zijn, alle andere tweeters gaan echt niet zomaar stuk.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

holco

Berichtdoor holco » do 26 dec 2019, 0:37

Oke jullie hebben mij overtuigd, ik laat ik die C wel weg :D

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 26 dec 2019, 2:06

Had eerst ook voor de ”veiligheid” een C in serie met de tweeter in mijn actieve speaker. Heb toen eens de DC spanning gemeten en die was onder de 2mV bij de ene speaker en onder de 5mV bij de andere. Heb toen besloten om de C maar weg te laten, moest toen wel de DSP iets anders instellen. De C samen met de impedantie van tweeter zorgde voor een hoog doorlaat filter die toch wel een niet te verwaarlozen effect op de frequentieresponse had in mijn geval. Maar afhankelijk van waarde van C de impedantie van tweeter en de crossover kan het effect meer of minder zijn.
Naast effect op de frequentie response, kan er bij crossover ook een verschil zijn in fase met en zonder de C. De condensator zorgt ook weer voor een fase draaiing.
Dus gewoon weer even opnieuw meten zonder de C en de DSP op die situatie opnieuw instellen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 26 dec 2019, 11:10

ds23man schreef:Wat betreft die C voor de tweeter. Tot nu toe heb ik nog geen enkel geval gezien waarbij een tweet opgeblazen is met de Fusion.

Het risico zit 'm ook meer in een vergissing door de eigenaar... Instellinkje verkeerd aanpassen en er staat full range op de tweeters
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 26 dec 2019, 11:49

Dit is op zich best een interessant verhaal, maar er staat niets in over al dan niet een condensator in serie met tweeter. Verder is er waarschijnlijk voor de leesbaarheid en/of marketing her en der wat informatie weggelaten. En sommige dingen zijn nogal vaag omschreven. Ze laten een mooie impulse response zien, maar vertellen er b.v. niet bij dat die gemeten is met de speaker in de sub-woofer stand. Aan de null doorgang van de step response kun je zien dat speaker bij 80 a 90 Hz weggefilterd is. Er is wel te lezen dat de speaker gemeten is in een ruimte die onder de 150Hz niet te vertrouwen is, dus het is op zich wel logisch. Zonder filter had speaker netjes doorgelopen naar zeg 40Hz, maar vanwege de meetruimte die de meting verstoord had de impulse response er niet zo mooi uitgezien.
Als je hun aanpak naloop in simulatie, dan zal je zien dat er nog een stukje informatie weggelaten is. Dat is op zich niet erg, er staat ook heel veel nuttige dingen in, maar je moet wel in je achterhoofd houden dat dit soort verhalen ook gewoon een marketing instrument is.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 26 dec 2019, 12:18

Ging me er meer om te laten zien dat je met een actief systeem niets met impedanties te maken hebt.
Fusion Filterdesign

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 26 dec 2019, 12:37

ds23man schreef:Ging me er meer om te laten zien dat je met een actief systeem niets met impedanties te maken hebt.

Dat klopt, met puur actief niet, echter met actief plus een condensator om eventueel DC spanning en laag frequent zut weg te houden bij tweeter, dan is zijn impedantie wel van belang. Nu zou je dat allemaal wel kunnen simuleren En terug kunnen rekenen als de impedantie curve bekend is. Echter ben ik het met je eens, dat gewoon even opnieuw meten waarschijnlijk makkelijker is. En dan doet de impedantie er inderdaad niet toe. Het is maar net hoe je van de ene situatie met C naar de situatie zonder C wil gaan.
Voor meting met C en dan met simulatie naar zonder C, dan is impedantie curve nodig. Voor opnieuw meten niet.
Ik denk dat opnieuw meten makkelijker is, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan via simulatie.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 26 dec 2019, 12:40

Als je het wil simuleren met de impedantie dan zal je ook een impedantie meting moeten doen. Als je simuleert met een actief systeem heb je die gewoon niet nodig.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Filter Ontwerp”