Jantzen Audio Wax Coil

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

StevenW

Berichtdoor StevenW » wo 04 jun 2008, 23:45

Roland schreef:PS: ik heb er zeker belang bij dat Tony zich hier positief uitlaat over de waxcoils. Ik heb deze waxcoils naar hem opgestuurd voor een review omdat ik er zelf niet objectief tegenover sta. Hij heeft er geen enkel belang bij of het top of prut is. Als het prut was geweest had ik ze niet in mijn assortiment opgenomen. Een lab test of serieus opgezette abx test gaat mijn tijd en middelen ver te boven.

Roland, het siert je dat je transparant bent hierin. Het getuigt ook van lef dat jij je hier in het hol van de leeuw durft te begeven. Complimenten.
Cut The Crap

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 05 jun 2008, 10:36

Nog sterker, Roland ís ook nog een Leeuw.

Ik begrijp de commotie wel een beetje. Roland zal voortdurend met zichzelf in conflict komen als zijnde commercieel uitbater en liefhebber. Hij zal hierop voordurend worden aangesproken in het forum. Zolang hij hiermee goed omgaat (zoals ik net las!) dan word hij er alleen maar beter van! Roland, als ik jou was zou ik me nooit door een ander in een bepaald straatje laten drukken (commercieel/liefhebber). Als je transparant blijft kweek je ENORM veel goodwill. IK weet/denk dat het importeren van de yarlands erg veel tijd en moeite kost, en dat de marge's niet erg hoog zullen zijn. Maar je bied op dit moment in NL wél mensen de mogelijkheid om tegen een relatief gering bedrag een buizenversterker te kunnen kopen. Ik waardeer dat wel, en ben juist positief geniegd zo'n ding te kopen. Bij andere winkels denk ik voortdurend: wat zou de marge zijn, wat is de werkelijke waarde van het product (kwalitatief als kwantitatief).

Op een bepaald moment veranderde je assortiment van de clarity caps, en daarmee ook de prijsstelling. Toen was ik even bang dat je de haai-end sfeer (en prijzen) aan het verkennen was. Ik heb dat toen ook aangegeven. Daar heb je vrij adequaat op gereageerd, en dat was voor mij voldoende om de clarity's als vervangers van de qs en audyn plus spoelen van IT te blijven zien.

Ik denk dat je goed bezig bent. Neem alleen interessante producten in je assortiment en laat je niet teveel verleiden in onze objectiviteit/subjectiviteit-weg van waarheid. Dat is simpelweg een isseu van ons allemaal. En de een is wat feller (jeroen, steven) hierin dan anderen.

Als mod vind ik dit draadje wel een waardevol draadje hoor! Veel respect aanwezig hierzo.

Groetjes

Jan/Wowly

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 05 jun 2008, 12:51

Zoals vaak zet je de zaken weer in het juiste perspectief. Hartelijk dank van een (soms teveel inhoudelijk betrokken) moderator aan moderator Wowly. :D
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 05 jun 2008, 16:54

jeroen_d schreef:Hartelijk dank van een (soms teveel inhoudelijk betrokken) moderator aan moderator Wowly. :D

Ach, wees maar blij dat het niet andersom is met je betrokkenheid, en wat is teveel? Betrokkenheid is een onlosmakelijk gevolg van enthiousiasme. Als dat dan leidt tot bruikbare resultaten, is de zelfbouwer daar allemaal maar bij gebaat. O:)
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » do 05 jun 2008, 18:53

Dank je voor je complimenten Wowly!

Het is inderdaad soms lastig discusieren met twee petten op. Je wordt al snel een bepaalde hoek in gedrukt als je het voor een bepaalde stroming opneemt. Ik heb er inderdaad geen enkel belang bij om in een bepaalde hoek gedruk te worden. Ik hoop dat men uit elkaar kan halen dat ik soms niet zozeer op de boodschap reageer (objectief of subjectief) maar op de toon van een discussie.

Ik probeer altijd duidelijk te laten zien waar ik belang bij heb, fijn dat dat gewaardeerd wordt :D

Groet Roland

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 05 jun 2008, 21:14

jeroen_d schreef:Zoals vaak zet je de zaken weer in het juiste perspectief. Hartelijk dank van een (soms teveel inhoudelijk betrokken) moderator aan moderator Wowly. :D

Dat zou wat zijn jeroen, dat je als mod niet meer inhoudelijk kan meedoen! Dat zou voor het forum een straf zijn! Ik moet er tenminste niet aan denken dat ik niet meer inhoudelijk mag meedoen :( En jij geeft technisch heel erg veel aan het forum, laat dat wel duidelijk zijn!!!

Jan

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 05 jun 2008, 21:44

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik soms post zonder erbij na te denken dat ik moderator ben en het goede voorbeeld moet geven. Niet te fel reageren dus. :oops:
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 05 jun 2008, 22:50

O, ach, degene die je kennen van de luisterdag zullen dat wel kunnen relativeren. Nog een reden voor die luisterdagen hahaha :D

Ik stoor me er niet aan, het lijkt me het lastigste voor jezelf. Mensen begrijpen je dan steeds verkeerd en gaan op de vorm reageren en niet op de inhoud. Het zou pas écht lastig zijn als je het niet van jezelf wist hahaha. En zo ken ik er wel een paar op dit forum :twisted:

Jan

Ruud_B

Berichtdoor Ruud_B » ma 09 jun 2008, 11:25

Interressante topic , voor de zelfbouwer.

Iedereen wil graag weten wat hij voor zijn geld krijgt en wil dit liefst ook zelf aan de eigen oren ervaren. In dit kader speelt bij mij al enige tijd een gedachte door het hoofd, die ik hier dan maar in de groep gooi.

Op de luisterdagen zou men een opstelling kunnen maken met twee mono versies van bijvoorbeeld van de Paper Hatt van Tony. Een versie met draadspoelen en baklak. De andere versie met Janzen Wax Coil. De Paper Hatt bevat alleen spoelen en weerstanden, waardoor het verschil nog duidelijker hoorbaar moet zijn.

Afwisellend wordt een minuut muziek gespeeld op box A , daarna hetzelfde stukje op box B. De aanwezigen krijgen een invulformulier, waarop men kan aangeven welke box het beste klinkt en waarom. Zo kan men in tien minuten vijf verschilllend muziekstukjes draaien. Na afloop briefjes inleveren. En ziedaar een betrouwbare dubbelblind test .

Zo nodig kan later op de dag de test nogmaals herhaald worden met andere muziekfragmenten. Aan het eind van de dag volgt de uitslag en de bekendmaking wat er in box A en B zat. Leuke ervaring voor alle aanwezigen lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Ruud_B op di 10 jun 2008, 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Every person seeks to become .( S.Linkwitz.)
Ieder persoon wil groeien.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 09 jun 2008, 11:36

Roland heeft enkele jaren geleden op een DDIY een dergelijke test gedaan. Eén speakerpaar bevatte goedkope filtercomponenten en het andere een highend filter. Er werden om mij heen grote verschillen gehoord, maar er kwam geen concrete uitslag. Althans, volgens mij was het zo dat het goedkope filter een fractie beter beoordeeld werd dan het dure.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 09 jun 2008, 13:16

Hoi,

Klopt, er werden grote verschillen gehoord tijdens die blinde test. Sommigen pikten de speaker met dure componenten er feilloos uit. Zo uit mijn hoofd had 60% een voorkeur voor de speaker met de goedkope onderdelen. De discussie liep daarna vast in de gelijkheid van de twee paar speakers. Ze waren namelijk niet "gecalibreerd" en er zaten vrij geodkope units in. 17 cm Bas dayton aan de zijkant, twee tangband 3 inch alu mids in dappo en een morel mdt 29 tweeter zonder ferrofluid. Filter in het midden met 6 dB okt. (2000 Hz) en in het laag op 250 Hz met een 6 dB plus lc notch. (ja, dat werkt zo hoog ook nog prima)

Het ging om deze speakers:
http://members.chello.nl/w.brouwer02/DIY_2006/tn_IMG_0750Large_JPG.jpg

Ik denk zelf dat de elco voor de mids zorgde voor een wat milder geluid. Ik denk dat je de voorkeur voor de goedkope filteronderdelen niet los kunt zien van de gebruikte units, filter hellingen etc, etc. Voor een alu mid is een foliespoel niet altijd het mooist. Met een papier conus icm foliespoelen ga je niet zo snel de mist in. De afstemming van deze speaker was al aan de frisse kant miz.

Leuk idee om weer zon vergelijking te doen. Ik werk er graag aan mee! Als er twee mensen zijn met de paper Hatt? Ik wil wel zorgen voor wax coils. Wat zetten we vs de wax? Een los draad spoel van IT, een backlack draadspoel of een foliespoel? Mono is het makkelijkst, maar ook wel wat beperkt.

Het zou wel mooi zijn als we dan ook niet van te voren wisten in welke speaker wat zit en het zou nog mooier zijn als beide speakers ook behoorlijk op elkaar gematched zijn voor wat betreft onderlinge driver verschillen. Of je nu met zon test op een diy dag een defintief eindoordeel over betere filter componenten kan neerzetten...Het is wel een abx met veel stress om het zo maar te zeggen. Wie heeft er gouden oortjes en wie niet. Ik zou het minstens anoniem doen als je echt met de uitslag wat wilt gaan beweren.

Groet Roland

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 09 jun 2008, 17:08

ik vond toen de goedkope filter/box wat pittiger klinken, en dat vond ik fraaier bij die speaker. Ik ben dat nooit vergeten overigens, dat ik de voorkeur had voor de goedkope. Is trouwens al ff geleden of niet?

Jan

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 09 jun 2008, 17:32

Vooral de goedkope tangband units kunnen onderling erg verschillen. Ik denk dat een vergelijk met de Hatts als inzet een goede insteek is. Ik heb erg veel vertrouwen in de constante produktiekwaliteit van SEAS units.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » ma 09 jun 2008, 17:58

jeroen_d schreef:Vooral de goedkope tangband units kunnen onderling erg verschillen. Ik denk dat een vergelijk met de Hatts als inzet een goede insteek is. Ik heb erg veel vertrouwen in de constante produktiekwaliteit van SEAS units.
De laatste versies van de w4 tangband zijn beter vanaf het lage mid dan de L12. consistentie is weer een ander verhaal natuurlijk.. :twisted:
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 09 jun 2008, 18:21

De tangbands die ik gebruik zijn zeer netjes afgewerkt. Ik kan de centrering zien en als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld een Eton heatpipe driver =; springen de tranen je in de ogen.

Anyway. Ik denk dat als je op die schaal drivers bouwt dat je echt je best moet gaan doen om serie verschillen te krijgen. Voor puur breedbander gebruik kan ik me wel voorstellen dat ze niet allemaal +- 1 dB gelijk zijn vanaf 10.000 Hz. Maar dat is geen enkele breedbander. ( waarom breedbanders niet per gematched pair aangeboden worden is me nog steeds een raadsel, ik doe dat wel met de Ciares breedbanders die ik gebruik).

Maar daar gaat het nu eigenlijk niet over. De Paper hatt lijkt me een prima speaker om mee te gaan vergelijken. Ik wil wel een wax coil leveren voor dit experiment.

@Wowly. Das inderdaad in 2005 geweest denk ik, best lang geleden ja. Toen was ik nog hobbyist :D Of de conclusie van de test nu is dat goedkopere crossover componenten altijd beter zijn? Geen idee? Hangt ervan welke kant je op wilt met je speaker. Mij is vooral een 2 tal formulieren bijgebleven waarop perfect beschreven stond wat a en wat b was. Inclusief subjectieve omschrijving... Er zijn dus mensen die het verschil perfect kunnen horen...

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 09 jun 2008, 18:39

Ik heb een stuk of 6 tangbands (samen met iemand anders) een gemeten en de verschillen waren qua T/S echt groot.

De een had een Fs van 95Hz, de ander van 120Hz.

Ook de VAS en Qts verschilde echt flink (zo flink dat hij niet bruikbaar was voor het picotango ontwerp)

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 09 jun 2008, 19:13

Voor zover ik weet ligt het iets genuanceerder.

Tangband is wat te snel met drivers als klaar en helemaal af te bestempelen. Wat ik van Blue Planet Acoustics en Henk Jan hoor. Is dat de consistentie toeneemt met elke volgende bestelling. Dat is ook de reden dat niet gelijk de allernieuwste drivers bij HJ en BPA te koop zijn. Tenminste zo vertelde Nick (BPA) het mij.

Het is trouwens een typisch Chinees/ Taiwanees trekje om eerst maar eens wat spul te gaan verkopen en dan aldoende de fouten eruit te gaan halen...

De zilverkleurige W3 bijvoorbeeld zou dus nu goed moeten zijn. Die is al behoorlijk lang op de markt.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 09 jun 2008, 20:35

Los van de consistentie van de drivers, zou het veel beter zijn om slechts met 1 paar luidsprekers te testen. Dan twee verschillende filterkasten erbij, die op elkaar gecalibreerd zijn om zoveel mogelijk dezelfde overdracht op de klemmen te geven.

Dan zul je zien dat het niet zo gemakkelijk wordt om de filters gehoormatig te onderscheiden, mogelijk dat we dan echt naar de kwaliteit van de componenten kunnen luisteren ipv naar verschillen in respons. Bij verschillen in respons kan het filter met goedkope componenten zomaar beter klinken. Respons is namelijk veel bepalender dan kwaliteit van componenten.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 09 jun 2008, 22:26

Roland schreef:De zilverkleurige W3 bijvoorbeeld zou dus nu goed moeten zijn. Die is al behoorlijk lang op de markt.

Dit waren dus 6 stuks W3's met een vrij lage en vrij hoge product key.

Maar ook de drivers die uit dezelfde "range" kwamen, hadden vrij grote verschillen.
Het is te hopen dat Tangband daar iets aan gaat doen, want het was wel een erg groot verschil.

Ik heb ook een groot aantal Hivi B3S gemeten, die volgens de sheets een Fs van 80Hz moesten hebben.
Ik heb er werkelijk geen een gemeten die dat had (iets van 5 stuks), ze lagen allemaal rond de 100Hz, met een uitschieter op 125Hz.

Dit vind ik (net als de Tangbands) wel erg grote toleranties

Zo heb ik bv ook een paar Peerless Nomex drivers gemeten, en die kwamen bijna volledig overeen met de datasheet van de website.

Is blijkbaar toch een bepaalde kwaliteit (en prijskaartje) die je krijgt.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 09 jun 2008, 23:28

100 of 120 hz is inderdaad een veel te groot verschil tussen drivers onderling.

Over het wax vs andere spoel vergelijk. Lijkt me inderdaad een goed idee om ze kwa weerstand dan ook zoveel mogelijk gelijk te maken. Dus beiden bv 0.40 Ohm precies. De waxcoils hebben een tikje hogere weerstand als de normale crosscoils zeg 0.42 ipv 0.40 Ohm voor dezelfde waarde. Wat voor een andere "gelijkmakers" stellen jullie voor? En zetten we dan bij beide spoelen een weerstand(je) ervoor? Lijkt me wel zo netjes.

Groet Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 09 jun 2008, 23:41

Zo'n gelijkmaker zou afdoende moeten zijn. Wat je vooral moet doen is alle andere filtercomponenten van het linkerpaar onderling en het rechterpaar onderling exact gelijk maken. Dus niet alleen de spoelen, maar ook alle condensators en weerstanden matchen met een goede LCR-meter.

Ruud_B

Berichtdoor Ruud_B » di 10 jun 2008, 11:25

Dubbelblind wil inderdaad zeggen dat zowel de presentator als de toehoorders niet weten welke box de dure componenten bevatten. Alleen de bouwer weet dit en kan dit in een gesloten (verzegelde) envelop kenbaar maken. Deze envelop wordt dan na de test geopend.

De bouwer kan dus niet de presentator zijn. Anders zou deze via intonatie of via non verbale communicatie aanwijzingen kunnen geven welke box zijn voorkeur heeft.

De Paper Hatt bevat twee bandspoelen. L1 van 0,15mH/0,07 ohm en L2 van 1,5 mH/0,230 ohm. Voor zover ik uit de tekst kan opmaken is het van belang deze weerstandswaarden zoveel mogelijk intact te laten, omdat anders de filterwerking verandert!!!

Het grote voordeel van de Paper Hatt is dat het filter verder erg simpel is. Er zitten geen condensatoren in en slechts drie weerstanden: 1,8 ,7,5, en 1,5 ohm. Hoorbare verschillen kunnen dan alleen door de spoelen worden veroorzaakt, lijkt mij.

Voor een mono test heb je een boxenpaar nodig. Een stereo test is mooier, maar vereist vier boxen en is dus het dubbele werk.
Laatst gewijzigd door Ruud_B op di 10 jun 2008, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Every person seeks to become .( S.Linkwitz.)

Ieder persoon wil groeien.

WMC

Berichtdoor WMC » di 10 jun 2008, 11:31

Ruud_B schreef:
Voor een mono test heb je een boxenpaar nodig. Een stereo test is mooier, maar vereist vier boxen en is dus het dubbele werk.

Niet als je het doet zoals Jeroen zegt, met een extern filter dat je aan sluit op de luidspreker. Zo houdt je zelf dezelfde luidspreker en wissel je echt alleen het filter. Met 4 aansluitingen achter op de luidspreker behuizing zou je klaar moeten zijn dan.
HT-zelfbouwfan

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » di 10 jun 2008, 12:21

2 maal doosje A en twee maal doosje B op een Paper Hatt met "bi wire" aansluitingen lijkt mij ook het beste. Een schakelaar zou nog mooier zijn. Al dat omschakelen kost tijd en is veel gedoe.

Maar welke spoelen willen we vergelijken met de Waxcoils? Backlack, losse draad, gewone folie spoelen? Folie's spoelen meten zowiezo anders als gewone spoelen. (Zie Marc Heijligers zijn metingen)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 10 jun 2008, 12:51

Ik zou gewoon dezelfde spoel nemen, met of zonder Wax dus. Daar gaat het draadje over, Tony meent een positief effect van het Wax waar te nemen.

Terug naar “Filter Ontwerp”