Jantzen Audio Wax Coil

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Jantzen Audio Wax Coil

Berichtdoor Geenius » wo 02 apr 2008, 11:52

Hierbij wil ik mijn ervaringen delen over de Jantzen Audio Wax Coil. Roland van Caps&Coils was zo vriendelijk om mij een viertal spoelen ter beschikking te stellen om ze te kunnen uitproberen. Het gaat om de waardes 0,47mH/0,23ohm en 1,5mH/0,23ohm.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben er helemaal weg van! 8) Ik heb met de 1,5mH Wax Coil een 1 op 1 vergelijking gedaan met een gewone luchtspoel met 2mm draad (Rdc=0,22ohm) en een CFC-12 koperfolie spoel (Rdc=0,21ohm) , beiden van Mundorf. Verder heb ik zowel de 1,5mH Wax Coil als de 0,47mH Wax Coil in een aantal verschillende filter configuraties gebruikt.

Wat direct opvalt in vergelijking met een gewone luchtspoel is de grote toename in ruimtelijkheid en plaatsing van de individuele instrumenten in een orkest. Dit fenomeen is iets wat gewone koper-folie spoelen ook hebben, dus op zich niet verrassend dat de Wax Coils in dat opzicht beter zijn dan standaard luchtspoelen. Maar wat ze nog meer bieden dan een gewone koper-folie spoel (en daar ben ik voor gevallen), is de hele natuurlijke en expressieve harmonische structuur. Strijkers klinken heerlijk naar hout, darm, paardenhaar en hars. Sopranen hebben een natuurlijke warmte in hun stem, etc.

Deze positieve eigenschappen komen het beste tot hun recht bij klassieke muziek, zang en acoustische instrumenten, bij "geproduceerde" populaire muziek valt met name de extra ruimtelijkheid op.

p.s. Ik heb hier geen commercieel belang bij, dit is een oprecht en onpartijdige review. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 02 apr 2008, 12:31

Grappig, anno 1880 werden spoelen ook gefixeerd met was :)

Ik denk dat het impregneren van foliespoelen met lak ook een positief effect heeft, zodoende kunnen de wikkelingen niet meer bewegen tov. elkaar onder invloed van het eigen elektromagnetische veld.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 02 apr 2008, 14:22

Dank je voor je review!

Ik zal gelijk ook man en paard noemen. De waxcoils zijn 15% duurder dan een gewone folie spoel van een bepaalde waarde en doorsnee. En er zit een levertijd aan, we komen nu wel erg in het maanlicht hoekje, maar ze worden gebakken en moeten een tijdje uitharden. Ik lever ze op bestelling. Verder commentaar op de Wax coils zal ik voor persberichten bewaren.

Groet Roland

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 02 apr 2008, 14:57

Roland schreef:De waxcoils zijn 15% duurder dan een gewone folie spoel van een bepaalde waarde en doorsnee. En er zit een levertijd aan,
15% is goed te doen, als je al met foliespoelen werkt is het budget meestal al ruim genoeg..
begrijp ik het goed dat ze dus op bestelling worden gemaakt? als dat zo zou zijn, betekent dat dat je de waarde op maat kan krijgen?

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 02 apr 2008, 15:05

Hoi,

Dat zou inderdaad logisch zijn. Ik zal eens navragen of dat inderdaad zo is. De gewone folie en draadspoelen kan ik ook in elke maat in elke waarde bestellen bij Jantzen.

Ik stel me er zo bij voor dat er een tabel naast de wikkelmachine hangt. Zoveel wikkelingen is 0.50 mH en zoveel wikkelingen is 0.68 mH.

Groet Roland

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 mei 2008, 15:02

Goed dat ik mijn foliespoelen nog niet gekocht heb... :D
Nice job Tony!
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 28 mei 2008, 17:26

Ik kan het niet laten om op te merken dat in mijn condensatortest ook een dood-ordinaire luchtspoel van de partij was.

Ik wil niemand zijn handel kapot maken (lukt me bovendien niet al zou ik willen, want emoties regeren nu eenmaal in audio), maar ik beschouw de review als een onbetrouwbare subjectieve waarneming. Tony, hopelijk even goede vrienden, maar tegenwicht moet er zijn.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 mei 2008, 18:35

Hmm, dat vraagt om een reactie..... :?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 28 mei 2008, 19:23

Van jou bijvoorbeeld, op mijn condensatortest. :wink: Alleen als je in staat bent verschil te horen, hebben deze spoelen mogelijk nut voor jou. Ikzelf houd het voortaan gewoon bij de Jantzen Air Wire, die zijn al gebakken waardoor microfonie sterk wordt onderdrukt. Als ik met een gewone spoel al geen verschil hoor, is die baklak voor mij zeker afdoende en een kosteneffectieve oplossing. Hetzelfde geldt voor condensators, ik denk dat uitsluitend voor super oren de duurste claritycap nut heeft, voor mij zou de ESA zeker afdoende moeten zijn.

Het is helemaal niet mijn bedoeling dat Tony zich nu gaat verantwoorden, waarom zou hij, hij post gewoon zijn luisterervaring. Verder ontwerpt hij mooie systemen waar heel veel mensen plezier van hebben. Zijn ervaring met audio is sowieso heel groot. Dit wil echter niet zeggen dat je klakkeloos op zijn subjectieve ervaring af moet gaan. In de trant van 'als er een schaap over de dam is volgen er meer'.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 mei 2008, 20:28

Condensator test. Tja. ik heb er uiteraard wel iets over gelezen in jouw topic. Nog niet eens helemaal. Omdat ik het zo druk heb; zowel kwa werk als prive. Daarom ligt ook de bouw van mijn Menhir al 3/4 jaar stil. heb net tijd voor af een toe een bbq (in Belgie of zo)
En volgens mij is die cap test niet zo simpel om de test te doen. Met gewone laptop en koptelefoon; wordt dat wat?

Dit soort vergelijkingen blijven idd een moeilijke zaak. Subjectiviteit speelt m.i. een vrij grote rol. Is voor veel zelfbouwers vrijwel niet doen om zelf te testen; tijdrovend en kostbaar. Is een vak/hobby op zich. Ik ben blij als anderen dat doen en dan vaar ik maar op hun bevindingen. Mits ze objectiviteit nastreven en enige ervaring/authoriteit hebben (zoals bijv. jij(Jeroen) en Tony =D>).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 mei 2008, 0:21

Hans Nootdorp schreef:Met gewone laptop en koptelefoon; wordt dat wat?

Het is beter om de bestanden die ik heb gepost op een CD te branden. Het vergelijk gaat om originele wav-bestanden, direct van de CD geript, versus bestanden die afgespeeld zijn via geluidskaart, eindversterker en scheidingsfilter en weer opgenomen met geluidskaart. Voldoende aanleiding om verschil te horen. Je luistert namelijk naar het verschil tussen een enkele en dubbele weergave keten. Niemand maakt mij wijs dat een behoorlijke versterker/luidsprekercombinatie de eventueel hoorbare verschillen maskeert. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het tegendeel beweren en dit gewoon niet willen aannemen.

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » do 29 mei 2008, 9:06

jeroen_d schreef:Ik kan het niet laten om op te merken dat in mijn condensatortest ook een dood-ordinaire luchtspoel van de partij was.

Ik wil niemand zijn handel kapot maken (lukt me bovendien niet al zou ik willen, want emoties regeren nu eenmaal in audio), maar ik beschouw de review als een onbetrouwbare subjectieve waarneming. Tony, hopelijk even goede vrienden, maar tegenwicht moet er zijn.

No problem :)

Filtercomponenten beoordelen is inderdaad een zeer tijdrovende zaak omdat het gevaar van persoonlijke smaak en de testopstelling kan leiden tot een subjectief oordeel. Daarom neem ik altijd maanden de tijd om te luisteren voor ik tot een "oordeel" kom en test ik de onderdelen uitsluitend in werkende luidspreker filters, in verschillende speakers, met verschillende versterkers, kabels en bronnen. Het gaat om de combinatie.

Ik heb het grote "voordeel" dat ik geen electronica heb gestudeerd en dus niet de behoefte heb om te weten waarom iets zo is. Het zal mij eerlijk gezegd een worst zijn of en hoeveel een filteronderdeel vervormt, of iets te meten is of niet. :D (Bij luidspreker drivers ligt dat voor mij overigens anders omdat daar de verschillen in metingen vele male groter zijn. De driver tests in Hobby Hifi en Klang&Ton vind ik daarom altijd het meest interessant).

Als ik verschil hoor dan is dat voor de muzikant in mij voldoende. :-({|=
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Maurice01

Berichtdoor Maurice01 » di 03 jun 2008, 19:45

ik ga even Off Topic. ( mocht dit vervelend zijn, dan verwijder is het wel)

Is het net zo met spoelen als met condensatoren.
Dat als je bv 4 mindere condensatoren parallel zet, en er 1 goede erover heen.
Dat die dan de andere ook naar een beter nivo trek?

Dus ik zet een spoel, en een betere spoel in serie. dat het totaal plaatje beter word?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » di 03 jun 2008, 20:06

Maurice01 schreef:Dus ik zet een spoel, en een betere spoel in serie. dat het totaal plaatje beter word?

Neen, helaas gaat die vlieger niet op. Bij parallel, dus als de kring gesplitst wordt zoals bij condensators, kan het wel schelen. Maar in serie wordt het geheel nooit beter als de "zwakste schakel".
Laatst gewijzigd door Edo op di 03 jun 2008, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Maurice01

Berichtdoor Maurice01 » di 03 jun 2008, 21:44

Oke, ik was hier al bang voor.
(eigenlijk omdat ik het al niemand heb zien doen )

Dan word het expirimenteren met dure spoelen :cry:

In ieder geval bedankt voor de info

StevenW

Berichtdoor StevenW » wo 04 jun 2008, 17:24

Tony, ik heb veel respect voor je indrukwekkende prestaties op het gebied van zelfbouwaudio.

Desalniettemin lees ik je reviews van componenten voor het filter tenenkrommend. Het is zoooooooooooooo subjectief. Natuurlijk hoef je niet als een universitair geschoolde electronicus te gaan meten, maar een blinde test zou wel op zijn plaats zijn.

Daarnaast zijn de termen die je gebruikt om e.e.a. te omschrijven ruim interpretabel en puur subjectief.

Vriendelijke groet!

P.S. Hoe gaat het met de B3S'jes? :wink:
Cut The Crap

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 04 jun 2008, 19:04

Hoi,

Maar dat mag Tony toch fijn zelf weten? Hoe hij zijn reviews en tests uitvoert? Dat er geen 100% zuiver wetenschaplijke resultaten uit rollen maakt de puntenwaardering tot 12.5 al duidelijk genoeg. Het is zijn capreview het lijkt me niet meer dan logisch dat ie dan zelf de methode bepaalt. Hij geeft toch ook duidelijk aan hoe hij test? Heb je enig idee hoeveel geld een cap review onder laboratorium omstandigheden zou kosten? Statistisch relevant met meerdere proef personen en meerdere trails. Voor wat er nu aan caps op zijn pagina staat?

Ik zou zeggen lees zijn capreview niet als je het subjectieve onzin vindt, makkelijk toch? Net als met de hifi bladen. Bij Zaph-audio staat er toch ook geen disclaimer dat het alleen maar meetgegevens zijn van drivers en dat het wel iets zegt over hoe de luidsprekers uiteindelijk klinken, maar dat het niet het laastste woord is?

Groet Roland

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 04 jun 2008, 19:55

Thefinlux geeft slechts zijn mening, blijkbaar past dat niet in jou straatje dat je zo reageert. Het lijkt erop dat je een beetje allergisch begint te worden voor objectivisten. Als je de forums afstruint zul je zien dat de objectivisten in de minderheid zijn. Ik durf al nauwelijks meer wat te posten als reaktie op zuiver subjectieve waarnemingen, als een van de weinigen, zonder als audiofiel basher te worden betiteld.

Ok, ook jij hebt recht op je mening natuurlijk. Maar je had kunnen volstaan met op te merken dat jij de reviews van Tony wel waardeert en ze graag leest. :wink:

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 04 jun 2008, 20:14

Hoi,

Natuurlijk passen die reviews in mijn straatje. Dat mag overduidelijk (links in beeld) zijn! Aan de hand van zijn reviews ben ik bij ClarityCap terecht gekomen.

Ook ik geef slechts mijn mening. Dat moet dan ook kunnen. Hij is zelfs onderbouwt met argumenten. Of de subjectivisten of de objectivisten nu in de meerderheid zijn op dit of een andere forum. Dat moet voor de vrijheid van meningsuiting niets uitmaken. Het wordt pas vervelend als er op de man gespeeld wordt. Mocht finlux mijn reply zo opvatten dan bied ik mijn welgemeende excuses aan. Dat is niet mijn bedoeling!

Ik heb niets tegen objectivisten zolang ze maar eerst bewijzen dat iets onzin is. Ik zie al te vaak dat er zonder enige bewijsvoering anders dan prijs en tekst bij het product. Kwakzalverij, etc, etc, geroepen wordt. Dat gaat bij mij erg slecht samen met de continue roep om hard bewijs tov de subjectivisten. Zou dat dan ook niet gelijk op moeten lopen? Of geldt een waterdichte bewijsvoering alleen voor subjectivisten?

Ook Finlux eist wetenschappelijk bewijs in zijn reply of een andere manier van testen. Tenenkrommend is dan ook te sterk gekozen denk ik... Tony heeft geen enkel belang bij de positieve of negatieve reviews van de condensatoren die hij test. Dat is bij de bladen en magazines wel anders. Daar zou ik dan ook een stuk minder fel op reageren. Tony's capreview is een test opgezet uit nieuwsgierigheid en als service aan mede diy'ers.

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op wo 04 jun 2008, 20:38, 4 keer totaal gewijzigd.

nlmb

Berichtdoor nlmb » wo 04 jun 2008, 20:22

jeroen_d schreef:Thefinlux geeft slechts zijn mening, blijkbaar past dat niet in jou straatje dat je zo reageert. Het lijkt erop dat je een beetje allergisch begint te worden voor objectivisten. Als je de forums afstruint zul je zien dat de objectivisten in de minderheid zijn. Ik durf al nauwelijks meer wat te posten als reaktie op zuiver subjectieve waarnemingen, als een van de weinigen, zonder als audiofiel basher te worden betiteld.

Ok, ook jij hebt recht op je mening natuurlijk. Maar je had kunnen volstaan met op te merken dat jij de reviews van Tony wel waardeert en ze graag leest. :wink:

Met de reactie van Roland is m.i. niet zoveel mis. Ook jij bent niet altijd objectief Jeroen, dat is immers niemand. Trouwens als iemand daar wat van zegt dan moeten er meteen dingen "recht" gezet worden.
Niet lullen maar bouwen :).

StevenW

Berichtdoor StevenW » wo 04 jun 2008, 20:37

Ik weet niet veel, maar ik weet wel dat ik niet veel weet. Dit geldt voor alle mensen. Wat weten we nu eigenlijk?

Ik ben mij er dan ook van bewust dat ik niet de waarheid in pacht heb. Mocht ik die indruk wekken, dan bied ik hiervoor alvast mijn excuus aan.

Hiervan uitgaande, kan ik het dan ook alleen maar toejuichen dat mensen ook mij van repliek dienen. Ik kan het immers helemaal verkeerd hebben!

Ik ben inderdaad een objectivist, althans, dat is mijn streven. Ik weet dat wij dat hier allemaal véél meer zijn dan de gemiddelde audio-liefhebber. We bouwen het spul immers zelf en zijn vaak op zoek naar manieren om e.e.a. te verbeteren. Dat doen we hier hartstikke goed. Soms is daarvoor een stevige discussie nodig. Goed toch! :D

Ik probeer met mijn felle objectivisme tegengas te geven tegen het voortdurende dreigende gevaar van oplichterij in de audiowereld. Wij weten dat als geen ander. Er wordt ongelooflijk veel onzin aan de man gebracht. Hierover zijn we het volgens mij allemaal eens.

Don't get me wrong: Ik beticht jullie JUIST NIET van dergelijk praktijken, maar consequent tegengas geven en het geluid van objectivisme laten horen, kan op zijn minst geen kwaad.

Ik zal niet iedere gelegenheid aangrijpen om te gaan "zeuren" over subjectieve zaken. Tony, Roland en een aantal andere mensen zijn bekende en alom gewaardeerde mensen in deze branche. Dit is voor mij dan ook een mooi podium om mijn geluid te laten horen. Dat is dan ook de reden waarom ik hier nu op reageer.

Roland, Tony en alle andere mensen die zich aangesproken voelen: Ik heb enorm veel respect voor jullie kennis en kunde. De vraagtekens die ik bij sommige uitlatingen zet, worden compleet weggevaagd door jullie geweldige inbreng, niet alleen op dit forum, maar in de hele zelfbouw-wereld. Boven alles dus respect.

Vriendelijke groet!

Steven (meteen een vraag aan de moderator: kan ik mijn forumnaam veranderen in StevenW?)
Laatst gewijzigd door StevenW op wo 04 jun 2008, 20:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Cut The Crap

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 04 jun 2008, 20:40

StevenW schreef:Steven (meteen een vraag aan de moderator: kan ik mijn forumnaam veranderen in StevenW?)

Aangepast
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

bertor

Berichtdoor bertor » wo 04 jun 2008, 20:50

Ik vraag me in deze discussie eigenlijk 2 dingen af. In hoeverre houdt men bij het ontwerpen en vervolgens beluisteren van filters rekening met:

1. Dat een spoel of condensator een tolerantie heeft van 2 tot 5 procent.
2. Veel spoelen en condensatoren een frequentieafhankelijke capaciteit of inductie hebben.

Voor het weinige wat ik tot nu toe heb gebouwd, ik in elk geval niet.

Kijk maar eens op de site van Marc Heijligers, met name boven de 1000 Hz worden de afwijkingen bij de spoelen groot, ook onderling: http://homepage.mac.com/marc.heijligers ... nents.html
Het blijkt dat de foliespoel een L heeft die nauwlijks afhankelijk is van frequentie.

Afhankelijk van de plek van een component in je filter zou er door deze twee effecten zomaar een afwijking van tienden van dB's kunnen zijn. Die vindt je niet zomaar terug in je akoestische metingen, maar kunnen misschien wel net voor dat subtiele verschil zorgen.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 04 jun 2008, 20:57

StevenW schreef:Ik probeer met mijn felle objectivisme tegengas te geven tegen het voortdurende dreigende gevaar van oplichterij in de audiowereld. Wij weten dat als geen ander. Er wordt ongelooflijk veel onzin aan de man gebracht.

Don't get me wrong: Ik beticht jullie JUIST NIET van dergelijk praktijken, maar consequent tegengas geven en het geluid van objectivisme laten horen, kan op zijn minst geen kwaad.

Helemaal mee eens. Ik ben alleen geen subjectivist of objectivist....Ik verdedig Tony zijn langlopende subjectieve capreview in dit geval. Zijn review is de spreekwoordelijke riem waar we mee moeten roeien. Zonder zouden we volledig in het duister tasten. Want alle caps meten electrisch +- gelijk.

Het is een beetje een zwart/wit, zoet/zuur kwestie denk ik. Zonder subjectivisten die een verschil waarnemen tussen toegegeven soms de meest rare dingen, valt er weinig te onderzoeken voor de objectivisten. Toch moeten we mijn inziens ABX en de manier waarop getest wordt net zo goed strak in de gaten blijven houden :D

Het voorbeeld wat Marc Heiligers aanhaalde is wat dat betreft erg sterk: verstopt in zwarte mokken konden proefpersonen in een bepaalde abx test het verschil niet aantonen tussen rode en witte wijn.

Groet Roland

PS: ik heb er zeker belang bij dat Tony zich hier positief uitlaat over de waxcoils. Ik heb deze waxcoils naar hem opgestuurd voor een review omdat ik er zelf niet objectief tegenover sta. Hij heeft er geen enkel belang bij of het top of prut is. Als het prut was geweest had ik ze niet in mijn assortiment opgenomen. Een lab test of serieus opgezette abx test gaat mijn tijd en middelen ver te boven.
Laatst gewijzigd door Roland op wo 04 jun 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 04 jun 2008, 21:06

nlmb schreef:Met de reactie van Roland is m.i. niet zoveel mis. Ook jij bent niet altijd objectief Jeroen, dat is immers niemand. Trouwens als iemand daar wat van zegt dan moeten er meteen dingen "recht" gezet worden.

Als ik het goed begrijp moeten er meteen dingen "recht" gezet worden als iemand er wat van zegt dat ik niet altijd objectief ben? Ik begrijp het niet erg, maar krijg wel het gevoel dat jij wat "recht" wil zetten.

Terug naar “Filter Ontwerp”