Wowly schreef:Even voor de duidelijkheid, voordat we discusieeren over vorm ipv inhoud. Gerard, hoe doe jij je A/B testen. En is dat dezelfde manier zoals dat ik gedaan door Clarity?
In het paper wordt aangegeven dat de tester kiest tussen A of B. Of dit blind is (tester weet niet welke condensator bij A of B hoort) wordt niet aangegeven.
De testen die ik heb uitgevoerd zijn aan zelfbouw DA-converters, verschillende opamps en zelfbouw buffer (diamond buffers). Mijn CD-speler (origineel was het een DENON DCD-3000) heeft twee verschillende DAC uitgangen die via een zelfbouw voorversterker met een relais-volumeregelaar (stapgrootte 0.2 dB) binnen 0.1 dB in volume gelijk gemaakt kunnen worden. De verschillende componenten zijn hierin vergeleken door tussen beide DACs (een op basis van de PCM1702 de ander op basis van de PCM1798) te schakelen. Bij het schakelen hoor ik enkel de omschakelende relais maar geen ploppen. Tussen de DAC chips heb ik nog geen hoorbaar verschil kunnen ontdekken.
Deze test is in principe niet blind, maar voor het ontdekken van verschillen (dus NIET beter of slechter) vind ik dit niet relevant. Als ik bij omschakelen consistent een verschil hoor (deze hoorbaarheid is bij subtiele verschillen sterk afhankelijk van het muziekfragment), dan komt natuurlijk de vraag: wat is beter? Dit is eerder een persoonlijke (subjectieve) dan een objectieve keuze.
Overigens vind ik met het oog op bovenstaande discussie de wijze waarop ik de A/B-test uitvoer nog steed niet relevant. Ik vergelijk deze manier van testen ook niet met de manier zoals in het paper beschreven, wel de keuzevrijheid van de tester t.o.v. de gebruikte ABX-test.
Wowly schreef:Voor mijn gevoel zijn A/B testen sensitiever, maar zouden ABX testen bij een grotere waarschijnlijkheid toch ook duidend moeten zijn, toch?
Door het direct kunnen vergelijken verwacht ik ook dat de A/B-test gevoeliger is voor het detecteren van verschillen. De uiteindelijke gevoeligheid hangt nog steeds af van de muziekfragmentkeuze en de bekendheid van de tester hiermee. Doordat de tester bij ABX van fragment X MOET aangeven of het A of B is zal hij bij kleine verschillen vaker moeten gokken, dit geeft een vorm van stress. Bij grotere verschillen zal de ABX-test dan ook wel werken. In het paper speelde mee dat de testers/panelleden muziekfragmenten kregen voorgeschoteld waar ze zelf geen invloed op hadden.