Martijn M schreef:Die tegen-EMK is toch alleen maar relevant in het laag, rond de resonantiefrequentie van het systeem?
Misschien wel, misschien niet

Groet,
Jacco
Moderator: Beheerdersteam
Martijn M schreef:Die tegen-EMK is toch alleen maar relevant in het laag, rond de resonantiefrequentie van het systeem?
marc.heijligers schreef:Aktieve temporele filter, daar valt naar mijn idee meer te winnen dan met filter componenten te rommelen, maar dat is een topic an sich, waar theorie en implementatie nog ver uit elkaar staan. Misschien wel een volgend projekt...
M.
bertor schreef:Wat bedoel je precies met een actief temporeel filter? Lineair? Niet-linear? Tijd variant, tijd invariant?
marc.heijligers schreef:bertor schreef:Wat bedoel je precies met een actief temporeel filter? Lineair? Niet-linear? Tijd variant, tijd invariant?
Temporeel betekent over de tijd heen gezien. Een temporeel filter is er een waar het gedrag van veranderd over de tijd heen. Een FIR filter is een voorbeeld van een temporeel filter.
M.
bertor schreef:Ik snap het niet. Een FIR filter is gewoon de impulsresponsie van een filter met een eindig aantal samples, voldoende om het gedrag van het filter nauwkeurig te beschijven.
marc.heijligers schreef:bertor schreef:Ik snap het niet. Een FIR filter is gewoon de impulsresponsie van een filter met een eindig aantal samples, voldoende om het gedrag van het filter nauwkeurig te beschijven.
Ik zou een FIR filter kunnen gebruiken om een impulse response van een 2e orde laagdoorlaat filter te kunnen modeleren, deze een paar ms in gespiegelde vorm nog een keer te laten verschijnen, daarna nogmaals 90 graden in fase verschoven met een varierende amplitude nog eens, vervolgens eentje waarbij het hoog langzaam aan ddoorgelaten wordt etc. etc.
Als ik maar genoeg taps gebruik...
M.
dekkersj schreef:GerardJ schreef:De metingen van Jeroen, waarbij hij voor lineaire afwijkingen zoveel mogelijk compenseert, wijzen erop dat hij de (on)hoorbaarheid van niet-lineaire vervorming door condensatoren wil aantonen. Voor dit geval lijkt het mij niet echt een probleem als de luidspreker wordt vervangen door een vergelijkbare weerstand.
Mij wel. Door een spanningsbron te gebruiken als bron, zullen door de tegen-EMK spanning van de driver(s) relatief grote piekstromen kunnen lopen. Die heb je niet bij weerstanden en ik hoop dat juist dat effect een hoorbaar verschil zal opleveren.
dekkersj schreef:Ik zou de test overnieuw doen met en een tweeter en een woofer. Dus eigenlijk alles precies hetzelfde, maar dan ipv weerstanden 2 echte drivers. Het rechttrekken kan later en je zou als meettrack's twee testtonen kunnen meegeven aan het signaal. Eentje hoog en eentje laag.
Groet,
Jacco
jeroen_d schreef:Ok, ik denk dat dit dan het einde is van de condensatortest. Ik zie dat 8 mensen alle files hebben binnengehaald en ik heb 0 reacties gehad. Dat motiveert natuurlijk niet echt om nog door te gaan.
Ik heb begrip voor de verwaarloosbare respons. De gehoormatige verschillen zijn klein, hoewel ik in de laatste test het origineel betrouwbaar kan onderscheiden van de situatie met scheidingsfilter. Het gevolg van de zeer kleine verschillen is dat er meer wordt gediscussieerd over de test dan dat er mensen mee doen aan de test. Misschien dat jdekkers nog een post kan doen met zijn analyse van de verschillen tussen de bestanden.
Ik denk dat een enkeling, waaronder een paar deelnemers aan deze test, het nu gaat laten bij goedkope componenten. De meerderheid zal op de oude voet doorgaan en dure componenten koppelen aan dure drivers. Dit zie ik voortdurend terug in posts waarin vragen worden gesteld of het zin heeft te upgraden naar een duurdere condensator of spoel en dat die vrijwel altijd bevestigend worden beantwoord. Het is verleidelijk, dergelijke "upgrades", want je hebt geen filterkennis nodig om ze uit te voeren.
Zelfs ik overweeg nog om ClarityCap ESA condensators aan te schaffen, deze zijn nog steeds betaalbaar (prijsniveau Audyn Cap Plus). Het is een mooi stukje luxe dat past bij de dure Mundorf AMT2340 tweeter die ik in mijn laatste project gebruik.
jeroen_d schreef:Ok, ik denk dat dit dan het einde is van de condensatortest. Ik zie dat 8 mensen alle files hebben binnengehaald en ik heb 0 reacties gehad. Dat motiveert natuurlijk niet echt om nog door te gaan.
Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten