twijfels ! c-core, i-core, corobar, toroidal...

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: twijfels ! c-core, i-core, corobar, toroidal...

Berichtdoor wouter » do 01 apr 2021, 19:37

Ik begrijp niet wat je zegt, zonder een correctie functioneert de laagdoorlaat van de woofer soms gewoon niet. De laagdoorlaat zit te dicht bij de impedantiepiek, bij een lage overgangsfrequentie. Wat een versterker ziet maakt een simulatieprogramma niet uit, die voorspelt het en mijn mic meet het. Mijn oren horen het, dus moet je er soms wat mee. Een 8 ohm woofer kan op die manier zelfs dalen naar 3 ohm, en dat hoeft een versterker niet uit te maken maar het slingert wel gewoon op.

Heb geen elektronica achtergrond, maar dit is volgens mij waarover het gesprek ging.

Of praten we nu langs elkaar heen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 01 apr 2021, 20:31

Merkwaardig om dicht bij je Fb de x_over frequentie te leggen. Geeft die speaker dan nog wel wat weer? En wat versta je dan onder een lage overgangsfrequentie? Iets met een sub onder de de 100Hz? Dat ga je dan toch niet meer passief filteren :think:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 01 apr 2021, 21:18

In de openingspost lees ik een 3-weg met 390 Hz, maar ik zie vooral 5,6mH in de laagdoorlaat. En dan gaat wel een belletje rinkelen.

Dat maakt een ontwerp hooguit ietwat complexer, maar zo spannend is een LCR ook weer niet, mede omdat de Rdc hoog mag zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 01 apr 2021, 21:25

Nah het zal wel. Maar met een laag-mid x-over op 390 Hz nog nooit een zobel voor het laag nodig gehad.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 01 apr 2021, 21:26

Nee, zou wel zonder moeten kunnen inderdaad. Maar boven 3,9mH kijk ik er vaak wel even naar, bij 8 ohm.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 02 apr 2021, 11:20

+1. Je kunt je geld dan beter in die LCR stoppen dan in een extreem dure seriespoel.
Mark Bakker

gelly

Berichtdoor gelly » za 03 apr 2021, 9:50

Een update,
De filteronderdelen zijn bij deze allemaal besteld.
Het platmeppen van de 2de imp. piek is mee opgenomen, dankzij jullie input.
Het valt nog af te wachten of ik die al dan niet ga afkoppelen na de eerste impressies.(valt te proberen)

Elektrisch gezien, die impedantiepiek betekent dat de woofer in resonantie komt met het systeem waarop de minste stroom gaat vloeien, en die ga je dan met een rlc "kortsluiten".
Is het mogelijk dat net daardoor minder "slam" zou worden ervaren, ...minder opslingering?

Ik dacht aan het volgend effect:
Als je in een br kast op de woofer met je vingertoppen 'tapt' met en zonder de aansluitterminals kort te sluiten maakt een totaal ander geluid, droog, kort. De resonantie wordt sterk gedempt door de opgewekte energie/resonantie kort te sluiten.

Mss een losstaande ervaring:
Ooit in een hifi zaak in Duitsland een dynaudio confidence beluisterd met in die ruimte een ander speakerpaar die 2 m verwijderd was van de spelende weergevers.
De niet gebruikte speakerpaar's aansluitklemmen heeft die man kortgesloten. Slim gezien.

gelly

Berichtdoor gelly » za 03 apr 2021, 10:00

wouter schreef:In de openingspost lees ik een 3-weg met 390 Hz, maar ik zie vooral 5,6mH in de laagdoorlaat. En dan gaat wel een belletje rinkelen.

Dat maakt een ontwerp hooguit ietwat complexer, maar zo spannend is een LCR ook weer niet, mede omdat de Rdc hoog mag zijn.

Hoezo?
Sommige versterker fabrikanten doen hun best om een hoge dempingsfactor te bekomen wat teniet wordt gedaan door een hogere rdc spoel te gebruiken.
De qts van het systeem wordt hoger enz...
Dit was mijn motivatie om een spoel te kiezen met een lage rdc.
Speakerkabels tss versterker en speaker worden in het algemeen alsook bij voorkeur 'voldoende dik' genomen.

Ik mis hier wss iets...
Wss iets te maken met de impedantie van de spoel in die regio bij wisselstroom... ?
Laatst gewijzigd door gelly op za 03 apr 2021, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 03 apr 2021, 10:02

Jij hebt het volgens mij niet over het opslingeren door de laagdoorlaat die reageert door sterk veranderende impedantie. Iets wat je krijgt als de laagdoorlaat dicht tegen de impendatiepieken aan werkt qua frequentie.

Sec heb jij het terecht over een spoel met lage Rdc

Maar bij een seriespoel van 5,6mH komt natuurlijk nog een andere invalshoek kijken, filters werken immers niet volgens het boekje (tenzij de luidspreker een vlakke impedantie heeft).

gelly

Berichtdoor gelly » za 03 apr 2021, 10:08

wouter schreef:Jij hebt het volgens mij niet over het opslingeren door de laagdoorlaat die reageert door sterk veranderende impedantie. Iets wat je krijgt als de laagdoorlaat dicht tegen de impendatiepieken aan werkt qua frequentie.

Sec heb jij het terecht over een spoel met lage Rdc

Maar bij een seriespoel van 5,6mH komt natuurlijk nog een andere invalshoek kijken, filters werken immers niet volgens het boekje (tenzij de luidspreker een vlakke impedantie heeft).

Nu je het zegt...
Die opslingering komt hoofdzakelijk door de filterafstemming denk ik. het is te zien in de transfer function v d woofer. (Wat met die rlc op de 2de piek de transfer function rond de 100hz verlaagt)

threshold

Berichtdoor threshold » vr 09 apr 2021, 14:26

gelly schreef:
wouter schreef:In de openingspost lees ik een 3-weg met 390 Hz, maar ik zie vooral 5,6mH in de laagdoorlaat. En dan gaat wel een belletje rinkelen.

Hoezo?
Sommige versterker fabrikanten doen hun best om een hoge dempingsfactor te bekomen wat teniet wordt gedaan door een hogere rdc spoel te gebruiken.
De qts van het systeem wordt hoger enz...
Dit was mijn motivatie om een spoel te kiezen met een lage rdc.
Speakerkabels tss versterker en speaker worden in het algemeen alsook bij voorkeur 'voldoende dik' genomen.

Ik mis hier wss iets...
Wss iets te maken met de impedantie van de spoel in die regio bij wisselstroom... ?

De spoel in de LCR mag zelfs de interne weerstand van de R hebben, want deze zit niet in serie met de driver. Liefst wat lager, een lagere R dan volgens het boekje kan de resonantie piek bij 100 Hz wellicht nog verder dempen. Die piek komt zelfs voor in mijn speakers die bij 500Hz wisselen (Yamaha NS1000). De grote 4,7 mH voor de woofer is hierin ook nodig om de oplopende curve te compenseren en de baffle step.
Ik heb een schakelaar tussen de LCR gezet. Zonder LCR klinkt het wat ‘ dreuneriger’, met LCR strakker. Precies wat je verwacht. Deze resonantie bij 100 Hz is op zich niet zo schadelijk voor het klankbeeld. Het rechttrekken van een dip in de curve rond 400 Hz bij de woofer met een extra orde (extra spoel, van tweede orde laagdoorlaat naar derde orde laagdoorlaat zoals Troels Gravesen voorstelt bij deze speakers zorgde voor minder hoorbaar oplossend vermogen in dat gebied. Dat kwam, denk ik, door meer resonantie in het circuit door die extra spoel. Ook al zie je dat niet als een piek (maar wordt de curve wat rechter getrokken), toch is er sprake van opgeslagen energie, dat is dus bij 400 Hz al schadelijk, ook al wordt deze energie gedempt.
Dat pleit dan voor “ lage Q” filters met zo weinig mogelijk demping en zonder pieken door resonanties.
Bij de dempingsfactor van de versterker kijkt men normaal alleen naar de resonantiefrequentie van de woofer. Ik vraag me af of er wel eens onderzocht is wat de demping door de lage interne weerstand van de versterker doet voor andere resonanties, of de controle van de drivers bij luid spelen. Je zegt terecht dat fabrikanten van versterkers er veel aan doen om de interne weerstand zo klein mogel8jk te houden. Dat zou inderdaad kunnen pleiten voor zo laag mogelijke Rdc’s bij spoelen in serie en helemaal geen weerstanden in serie ook bij middentoners en tweeters niet, zoals bij een actief systeem.

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”