Filter ontwerp voor 2 1/2 weg center speaker.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Madrox

Filter ontwerp voor 2 1/2 weg center speaker.

Berichtdoor Madrox » vr 22 jan 2021, 20:32

Beste mensen, heb toch weer de stoute schoenen aangetrokken en begonnen aan een centerspeaker, met de volgende drivers:

Midwoofer: Dynavox LW5004HR-N 5 1/4 inch (2x)
Tweeter: SB Acoustics SB26CDC-C000-4

Heb de frd en zma van beide in "passive Crossover designer" (excel) ingebracht en daarmee een filter gemaakt. De waarder ervan heb ik in Xsim ingevoerd en dan zien het filter en de grafieken er zo uit:

mijn filter.jpg

Hz.jpg
Ohm.jpg

Ben ik zo op de goede weg, of vergeet ik nog iets?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Filter ontwerp voor 2 1/2 weg center speaker.

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2021, 21:17

zo is t toch een gewone 2 weg?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 22 jan 2021, 21:39

Een 2,5-weg heeft normaal gesproken een tweewegfilter als basis, dus gewoon een filter voor de tweeter en een filter voor een woofer die ook de middenfrequenties doet, tot rond de 2500Hz. De tweede woofer doet alleen de lage frequenties, bijvoorbeeld tot ongeveer 600Hz. Het hoe en waarom is een wat langer verhaal, maar dit is de basis.
Mark Bakker

Madrox

Berichtdoor Madrox » za 23 jan 2021, 1:11

Begrijp ik nu dat ik de tweede midwoofer anders moet aansturen? (de lage tonen woofer).

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 23 jan 2021, 9:04

Klopt. Al is het geen ‘moeten’. Er zijn heel veel 2-wegsysytemen met 2 woofers. Maar het is wat lastiger om die goed te krijgen dan een 2,5-weg.
Mark Bakker

Madrox

Berichtdoor Madrox » za 23 jan 2021, 12:15

Heb het filter aangepast en het is nu een heus 2.5 filter.
25weg-grafiek.jpg

Nu vraag ik mij echter af, heb ik dat wel nodig met een centerspeaker?
Kan het filter wellicht niet eenvoudiger, wat de kosten drukt?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 23 jan 2021, 15:34

Juist met een centerspeaker, waarbij de woofers naast elkaar komen i.p.v. boven elkaar, voegt een 2,5-weg wat toe. De middentonen worden dan minder sterk gebundeld, waardoor spraak verstaanbaar blijft als je niet recht voor de luidspreker zit.

De filtersectie van het hoog bevat tamelijk veel componenten dus ik denk dat daar wat valt te vereenvoudigen. Mogelijk zijn de zuigkring en het zobel-netwerk niet nodig als je de andere componenten aanpast. In het laag kan het zobel-netwerk misschien ook weg. Weerstand R6 staat parallel aan een woofer en is daarmee voornamelijk vermogen aan het wegstoken, dus die kan je ook weghalen. O:)

Ik vind VituixCad erg handig om een filter in te ontwerpen, omdat je daarin de respons van de drivers naast een doelrespons kan leggen en het programma de componentwaarden kan optimaliseren.

Madrox

Berichtdoor Madrox » za 23 jan 2021, 16:17

Weer een ander programma, is dat niet lastig voor een beginner? Begin net dat excel programma een beetje door te krijgen, of Xsim. Is het de moeite waard om VirtuixCad onder de knie te krijgen? Heb het hier wel, maar dan puur om de frd en zma files te maken van de grafieken.

Misschien kan iemand mij op weg helpen en een wat efficienter filter laten zien, heb de frd/zma files toegevoegd.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 23 jan 2021, 17:11

Er is niet echt ergens een boek over hoe je een passief filter dient te ontwerpen. Ik denk dat de meesten het hebben geleerd door maar wat uit te proberen en tips uit te wisselen met anderen.

Je kan beginnen met op welke frequentie je wilt filteren tussen de middentoner en tweeter. Daarna kies je hoe steil je wilt filteren en met welk type afval. Vierde orde Linkwitz-Riley is meestal wel goed. Hier maak je doelcurves bij en met het filter zorg je dat de drivers deze doelcurves benaderen. Voor de tweeter teken je dus de respons van een vierde orde hoogdoorlaatfilter. Dan probeer je of je de tweeter deze respons kan laten volgen door hem een tweede orde hoogdoorlaatfilter te geven met een spoel en een condensator. Gaat hij te hard, dan verzwak je hem met een weerstand of L-pad. Voor de gein kan je ook proberen of het met een derde of vierde orde hoogdoorlaatfilter beter lukt. Krijg je ondanks alles een 'bult' in de akoestische respons, dan werk je die weg met een zuigkring (spoel, condensator, weerstand in serie, dat geheel parallel aan de tweeter). Om ideeën te krijgen wat je kan proberen, kan je kijken bij filters van andere luidsprekers.

Als je eenmaal een filter hebt gemaakt, kan je onderzoeken welke onderdelen je weg kan laten zonder dat de respons al te veel verslechtert. Het kan zijn dat andere componentwaardes aangepast moeten worden ter compensatie.

Hieronder is een hap-snap-simulatie van een tweeweg. Het is geen goed filter, hoogstens een startpunt. Ik heb enigszins willekeurig voor een vierde orde Linkwitz-Riley-filter gekozen op 2500 Hz. In VituixCad kan je doelcurves tekenen, vandaar dat ik het noemde. De doelcurve van de woofer is roze en zie je ook in de grafieken.

Maar voordat je begint met een filter te ontwerpen, waar komen de .frd- en .zma-bestanden vandaan? Voornamelijk die eerste zijn sterk afhankelijk van de kast waar je de drivers in monteert.

Madrox

Berichtdoor Madrox » za 23 jan 2021, 19:14

Wil filteren op 2500hz, en zeker geen 4th order filter, dat is veels te veel van het goede. 2de voor het laag en derde voor het hoog, is het maximale wat ik wil gaan doen.

De frd zma komen niet van eigen kast, daar heb ik de middelen niet voor. Heb wel een mic gekocht maar niet beseft dat het volume dermate hoog moet, dat de buren daar niet vrolijk van worden. Het word dus nogal lastig.

Oke, heb even met dat programma gestoeid en dan kom ik hierop uit:

3rd order met notchfilter voor de tweeter en 2de order riley voor de eerste en tweede woofer, de laatste nog een extra "order" om alleen het laag door te laten.

frequetie-curve.PNG

Heb ook maar even het project bestand erbij gedaan. Ziet dat er goed uit ?

ps: vooral die GD en Phase grafiek zegt mij helemaal niets, weet niet waarnaar ik moet kijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 23 jan 2021, 23:00

Chocomel bedoelt 4e orde akoestisch. Vaak heb je aan 2e of 3e orde elektrisch genoeg om de akoestische curve te halen. Dat ligt onder meer eraan dat woofers zelf al een spoel hebben en ook in het hoog afvallen. Tweeters doen dat juist omgekeerd, die vallen in het laag af.
Mark Bakker

Madrox

Berichtdoor Madrox » zo 24 jan 2021, 3:57

Oke, akoustics. Laten we het even electrisch houden, het is allemaal al ingewikkeld genoeg. Heb idd wel gehoord over dat akoestische, maar dit terzijde. Elektrisch graag!

Maar dat filter dat ik nu laat zien, is toch oke?
Heb er een "notchfilter"? bijgezet, om het hoog af te vlakken, ziet er nu veel beter uit dacht ik.
Is de Phase ook goed? Zie wel dat de lijntjes bij Chocomel o.a. veel gladder lopen, vooral die van de tweeter.
totaal.PNG

Heb even zitten shoppen, en kom, bij twee shops in totaal uit op pakweg 50 euro. Hier en daar kleine aanpassing aan de waardes gedaan, iets dunner koper ook en dat komt de balans, zo op het oog, goed uit. (zie bijlage voor onderdelenlijstje)

ps: wel een dure hobby, die diy filters :rock:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 24 jan 2021, 16:12

Kijk, dat ziet er best aardig uit. :D Snel VituixCad geleerd ook.
Passieve filters zijn inderdaad niet goedkoop. Eventueel kan je wat minder goede componenten gebruiken om de kosten te drukken. Over het belang van de kwaliteit hiervan zijn de meningen verdeeld. Commerciële luidsprekers zitten aan de goedkope kant, de meeste zelfbouwers aan de dure.

Madrox schreef:Oke, akoustics. Laten we het even electrisch houden, het is allemaal al ingewikkeld genoeg. Heb idd wel gehoord over dat akoestische, maar dit terzijde. Elektrisch graag!

Ik denk dat dit al goed gaat, want de grafiek linksboven ziet er best goed uit. Dat is de akoestische respons.
Je kan het helaas niet vereenvoudigen tot de elektrische respons, want dan neem je de karakteristieken van de drivers niet mee.

Madrox schreef:De frd zma komen niet van eigen kast, daar heb ik de middelen niet voor. Heb wel een mic gekocht maar niet beseft dat het volume dermate hoog moet, dat de buren daar niet vrolijk van worden. Het word dus nogal lastig.

Om het even bot te zeggen, deze bestanden MOETEN kloppen voordat je kan beginnen met het ontwerpen van een filter. Zoals bij de meeste simulatiesoftware geldt: troep in = troep uit. O:) Met verkeerde frd-bestanden ontwerp je een filter voor een andere luidspreker dan die je gaat bouwen. Oftewel, de luidspreker klinkt straks niet goed met dit filter.

Goed bezig met de microfoon. Het is mogelijk om te meten met een volume waarop je de buren niet stoort, daar zou ik eerst naar kijken. :)
Laatst gewijzigd door Chocomel op zo 24 jan 2021, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Madrox

Berichtdoor Madrox » zo 24 jan 2021, 16:25

Het volume lager, maakt dat niet veel uit? Gewoon kijken waar pieken en dips en daarop afstemmen?

Dank je zover voor de input, ik heb weer wat geleerd ;)

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 25 jan 2021, 11:17

Normaal gesproken moet je met 80 tot hooguit 90 dB SPL op 1 meter in een normale huiskamer goede resultaten kunnen bereiken. Tenzij je veel herrie hebt, zal het achtergrondniveau zo rond de 40dB zitten. Maar het klopt, je buren kunnen het mogelijk wel horen. Periodieke ruis valt het minste op ;)
Mark Bakker

Madrox

Berichtdoor Madrox » vr 10 sep 2021, 21:44

Ben er een tijdje tussenuit geweest, lastige periode achter de rug. Heb nu nog steeds deze drivers liggen, sterker nog, ik heb het uitgebreid.

Heb nu:

2x LW600 (6.5 inch) Dynavox mid/woofers
2x de 5 inch Dynavox mid.woofers en
2x de SB-26cdc -c0004 tweeters

en wil daar 2.5 of 3 weg speakers van gaan bouwen. Heb ik het goed begrepen dat ik eerst de kast bouw en daarna de metingen ga doen voor het filter, of doe je dat "buiten de kast" ?

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 10 sep 2021, 23:28

Je meet de responses van elke driver afzonderlijk in de behuizing. Met deze gegevens kan je dan filter ontwerpen. Vanwege fase van de drivers onderling, moet je alle drivers meten in exact dezelfde opstelling dus microfoon of speaker niet verplaatsen en dezelfde timing offset gebruiken voor elke driver. Als je dat niet doet, dan weet je feitelijk niet de onderlinge fase verhouding en hoe de drivers gaan optellen (of juist elkaar uitdoven) rond de crossover frequenties. In andere topics is daar wel het nodige over verteld, weet zo gauw niet welke, maar wellicht weten andere dat direct te duiden.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 11 sep 2021, 14:18

Mark Bakker

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » za 11 sep 2021, 14:19

Ik zou daar tegenwoordig geen boxsim voor nemen.

VituixCAD is redelijk toegankelijk.
http://www.oneworldconcepts.com | Formerly known as b_force

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 11 sep 2021, 15:32

Moet zeggen dat vituixcad ook mijn voorkeur heeft. Maar op een gegeven moment kun je met een bepaald programma overweg en heb je niet meer de behoefte om jezelf weer in te leren op iets anders.
Verder gebruik ik het freeware programma REW en soms rephase als ik coëfficiënten voor een FIR filter moet hebben. Dat laatste meestal als ik met DSP bezig ben in combinatie met sigmastudio.
Maar er zijn in deze meerdere wegen die naar Rome leiden.

OWC
Ook commercieel actief

Berichtdoor OWC » za 11 sep 2021, 15:37

Dat is zeker waar! :)

Misschien maar eens topics weer eens updaten ;)
Speakers meten hoeft niet moeilijk te zijn, je moet enkel consequent te werk gaan.
http://www.oneworldconcepts.com | Formerly known as b_force

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 12 sep 2021, 16:05

goeie Bart, doen! Ik wil ook wel eens wat nieuws proberen ondanks dat ik boxsim ook heel prettig vindt. Doelcurves zitten er nu ook standaard in, maar die maakte ik daarvoor gewoon zelf incl tilt.

En een filter ontwerpen kan terwijl de familie boven ligt te slapen, ruis hoor je niet door meer dan 2 deuren heen hoor.

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”