Filter Template Responses in REW

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Filter Template Responses in REW

Berichtdoor satefan » wo 13 jan 2021, 20:39

Dit topic is bedoelt om een collectie MDAT files bij te houden met veel voorkomende filter responses. Deze templates kunnen dienen om wat inzicht te krijgen hoe de flanksteilheden van verschillende type filters (Linkwitz-Reiley, Butterworth etc etc) er uit zien en wat de verschillen zijn in 1e orde, 2e orde etc filtering.

Deze templates kun je bijvoorbeeld gebruiken om bij een meting de templates als doelcurve te gebruiken. Middels de 'All SPL' of 'Overlay' functie in REW kun je dan de doelcurve vergelijken met je eigen gemeten curve. Let er wel op dat je qua amplitude in de buurt zit van de template. Op dit moment neem ik 80dB als uitgangspunt, maar dit kunnen we naar hartelust aanpassen.

Mijn voorstel is om per filtertype een MDAT file te maken, en deze weer allemaal in 1 ZIP file te steken die in deze openingspost toe te voegen.

Het zal ook mogelijk zijn om een ' verzoekplaatje' in te dienen als je bijvoorbeeld een template zou willen hebben van een 3-weg systeem met 2 orde fitlering op 400 en 2300hz bijvoorbeeld.

Ik post voor nu even een voorbeeld MDAT, maar zodra de collectie uitgebreider wordt schakel ik over naar een zip file met alle MDAT files. Het is denk ik onhandig om 1 grote MDAT te maken, omdat je dan behoorlijk moet zoeken of er iets voor je tussen zit.

De MDAT bevat nu een aantal voorbeelden voor highpass en lowpass fitlers op 1khz. Er zal in de openingspost ook een overzicht worden gepost van wat er in de ZIP file zit.

Ik maak de templates met behulp van VirtuixCAD, exporteer de driver-response naar een text file en importeer deze weer in de REW MDAT file. Mocht er animo zijn voor het bijhouden van de import-files zelf, dan kunnen we dat in een aparte zip file doen.

Suggesties zijn meer dan welkom, het gaat er om dat we hier als forum iets aan hebben uiteraard.

Groet,

Satefan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

satefan

Re: Filter Template Responses in REW

Berichtdoor satefan » za 16 jan 2021, 15:44

Hier een voorbeeld van de verschillen tussen verschillende orde's reference targets op 1khz (1e orde/6dB, 2e orde/12dB, 4e orde/24dB en 8e orde/48dB). Zowel hoogdoorlaat als laagdoorlaat.

Highpass1KHZ.JPG

Lowpass1KHZ.JPG

Satefan

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 17 jan 2021, 12:03

Hoi Stefan,
Wat wil je daar mee gaan doen?
Is dat alleen ter referentie of wil je op die manier echt het filter tweaken?
Dat je dat in VituixCad gebruikt snap ik.
Als je goede metingen hebt is dat een fijne manier om te werken maar ook in VituixCad kun je de optimizer gebruiken om een Curve te maken en kun je on the fly wijzigen.
En op welke frequenties heb je die nodig?

Rob

satefan

Berichtdoor satefan » zo 17 jan 2021, 12:35

Rob Dingen schreef:Hoi Stefan,
Wat wil je daar mee gaan doen?
Is dat alleen ter referentie of wil je op die manier echt het filter tweaken?
Dat je dat in VituixCad gebruikt snap ik.
Als je goede metingen hebt is dat een fijne manier om te werken maar ook in VituixCad kun je de optimizer gebruiken om een Curve te maken en kun je on the fly wijzigen.
En op welke frequenties heb je die nodig?

Rob

Ik gebruik ze om tijdens het meten een referentie direct beschikbaar te hebben in REW. Dat kan ook in de EQ functie in REW, maar die vind ik niet zo handig werken omdat je dan per meting iedere keer een EQ window moet instellen. Met de overlay functie vind ik het veel handiger om te kunnen tweaken.

Met de optimizer van VirtuixCAD kan ik natuurlijk een filter maken om mee te starten, en kan ik offline als ik geen gelegenheid heb om te meten, of als ik een aantal scenarios wil bekijken om meer inzicht te krijgen in de effecten van verschillende combinaties van biquads etc. Superhandig.

Eigenlijk zou je REW en VirtuixCAD in 1 pakket willen hebben! Dan kun je een filter simuleren op basis van een driver-meting zonder filter, dan meten met het gesimuleerde filter en dan verder tweaken om tot het definitieve filter te komen.

HFD van Hypex komt natuurlijk een beetje in die richting.

Ik cross op 1khz en probeer de akoestische reponse zo dicht mogelijk in de buurt van de LR24 curves te laten komen. Met de tweeter gaat dat goed, met de woofer ga ik op basis van 2 LT biquads kijken of ik een stap verder kom. Er zit een knikje in de response die ik er nog uit wil hebben.

Groet,

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » za 23 jan 2021, 15:06

Hier een voorbeeld van de toepassing. Het is op zich niets bijzonders, maar het maakt het voor mij iets makkelijker om de target curve tijdens het meten/aanpassen van het filter goed te benaderen. De akoestische meting van de tweeter (bruine lijn) volgt behoorlijk goed de template/target curve van 24dB LW op 1KHZ (blauwe lijn) die ik in REW geïmporteerd heb. De tweeter-lijn is zonder smoothing in REW.

Screen Shot 2021-01-23 at 14.59.27.png

Er zitten eigenlijk maar 2 3 correcties in het digitale filter. Het hoog loopt wat op, dus vanaf 2khz richt ik m weer naar beneden met een shelf en op 16.5khz zit een bultje dat ik iets plat sla met een notch. Niet dat ik daar nog iets van hoor. :rofl:

Edit: De hoogdoorlaat in het digitale filter is een 2e orde Linkwitz (Q0.707). Er zit ook een asymmetrische shelf in om de tweeter-oploop iets te corrigeren.

Hier hoef ik niets meer aan te doen. Er zit op 1800hz en 3khz een dipje en een bultje. Bij mn volgende kast heb ik een wat grotere radius aan de rand zitten, dan zou de 1800hz dip er wat netter uit kunnen zien.

Nu de woofer curve eens meten en bekijken ten opzicht van de target curve.

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » vr 05 mar 2021, 19:59

Inmiddels heb ik de 1 van de nieuwe kasten met de 25mm radius aan de rand (vertikaal) operationeel en heb ik de eerste metingen gedaan.

Hetl doel is de LR24 hoogdoorlaat zo goed mogelijk te benaderen. Door de grotere radius is de diffractie lager dan bij de vorige kast. De groene lijn is weer de ideale curve, bepaalt met VirtuixCad. De blauwe lijn is de akoestische response, gemeten met REW en de Umik microfoon.

Screenshot 2021-03-05 at 19.53.44.png

Dit is zeer netjes en ben ik erg over te spreken.

De woofer curve heb ik ook wat weten te optimaliseren, maar hij valt nog steeds iets te hard af, dus daar ga ik nog even mee aan de slag.

De gecombineerde response is verder prima. Als ik REW op 1dB per divisie zet, zie je dat ik nagenoeg binnen 1dB blijf:
Screenshot 2021-03-05 at 19.57.19.png

De timing tussen de units ziet er ook goed uit. De fase dip is nog dieper dan de vorige, hoewel ik inmiddels weet dat ik ook nog naar de fase van de drivers onderling moet kijken.
Screenshot 2021-03-05 at 19.58.29.png

Vanavond nog even wat met VirtuixCad simuleren aan het laag.

Satefan

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”