Mijn naam is Robert kom uit Den Helder en groot liefhebber van vintage audio met name Philips 1970-1980 spul. Ik heb een technische opleiding genoten en ook hobbymatig vaak met techniek bezig, echter van audio repareren heb ik nog niet veel kaas gegeten. Veel verder dan refoamen, potmeters schoonmaken enz ben ik nog niet gekomen.
In de woonkamer staat een stereo opstelling van 2 Magnat Vector 55 speakers, niet per se high-end maar ik vind ze goed klinken en ben er blij mee.
Ik heb ze tweedehands aangeschaft maar bij thuiskomst leken de tweeters kapot, toen heb ik er een scheidingsfilter aan toegevoegd uit een Magnat bookshelf die enkel de tweeters aansturen en dit werkt al 3 jaar zo, is niet hoe het hoort maar ik was even geholpen. Kort gezegd: de 2 woofers (het is een 2-weg systeem) worden aangestuurd door de originele filters en het bookshelf filter stuurt de tweeter aan en dit is bij beide speakers het geval. Het extra filter heb ik aangesloten aan de buitenkant aan de bi-amp aansluitingen.
Nu wil ik dit weer in originele staat terugbrengen en het liefst ook upgraden in hoeverre dit kan, mocht dit niet mogelijk zijn of geen voordeel geven dan zet ik origineel spul erin. Mocht dit wel kunnen: hoe weet ik waarmee ik het kan upgraden?
Ik ben nu een aantal dagen aan het googlen en zoeken op dit forum maar ik word er nog niet echt wijs uit, zijn er forummers die mij advies kunnen geven? Ergens las ik: geen elco's in passieve filters gebruiken, waar de ander weer zegt: als er origineel een elco in zat, zet die dan ook weer terug dit heeft te maken met weerstand o.i.d.? En kunnen de waardes van een spoel lichtelijk afwijken of moet het precies hetzelfde zijn?
Kortom wie kan en wil er hier iets zinnigs over zeggen, of is dit forum echt alleen bedoelt voor zelfbouw?
Hierbij bijgevoegd het schema van de Magnat's en een voorbeeld van het winkelmandje wat ik denk dat ik nodig ga hebben.
Mijn dank is alvast groot,
Gr Robert