Nieuw lid en vraag reparatie/upgrade Magnat Vector 55

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Probenator

Nieuw lid en vraag reparatie/upgrade Magnat Vector 55

Berichtdoor Probenator » ma 11 jan 2021, 20:07

Goedenavond forummers,

Mijn naam is Robert kom uit Den Helder en groot liefhebber van vintage audio met name Philips 1970-1980 spul. Ik heb een technische opleiding genoten en ook hobbymatig vaak met techniek bezig, echter van audio repareren heb ik nog niet veel kaas gegeten. Veel verder dan refoamen, potmeters schoonmaken enz ben ik nog niet gekomen.

In de woonkamer staat een stereo opstelling van 2 Magnat Vector 55 speakers, niet per se high-end maar ik vind ze goed klinken en ben er blij mee.
Ik heb ze tweedehands aangeschaft maar bij thuiskomst leken de tweeters kapot, toen heb ik er een scheidingsfilter aan toegevoegd uit een Magnat bookshelf die enkel de tweeters aansturen en dit werkt al 3 jaar zo, is niet hoe het hoort maar ik was even geholpen. Kort gezegd: de 2 woofers (het is een 2-weg systeem) worden aangestuurd door de originele filters en het bookshelf filter stuurt de tweeter aan en dit is bij beide speakers het geval. Het extra filter heb ik aangesloten aan de buitenkant aan de bi-amp aansluitingen.

Nu wil ik dit weer in originele staat terugbrengen en het liefst ook upgraden in hoeverre dit kan, mocht dit niet mogelijk zijn of geen voordeel geven dan zet ik origineel spul erin. Mocht dit wel kunnen: hoe weet ik waarmee ik het kan upgraden?

Ik ben nu een aantal dagen aan het googlen en zoeken op dit forum maar ik word er nog niet echt wijs uit, zijn er forummers die mij advies kunnen geven? Ergens las ik: geen elco's in passieve filters gebruiken, waar de ander weer zegt: als er origineel een elco in zat, zet die dan ook weer terug dit heeft te maken met weerstand o.i.d.? En kunnen de waardes van een spoel lichtelijk afwijken of moet het precies hetzelfde zijn?

Kortom wie kan en wil er hier iets zinnigs over zeggen, of is dit forum echt alleen bedoelt voor zelfbouw?

Hierbij bijgevoegd het schema van de Magnat's en een voorbeeld van het winkelmandje wat ik denk dat ik nodig ga hebben.

Mijn dank is alvast groot,

Gr Robert

Afbeelding
Afbeelding

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Nieuw lid en vraag reparatie/upgrade Magnat Vector 55

Berichtdoor Henkjan » ma 11 jan 2021, 20:16

Hallo Robeet, welkom hier!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 11 jan 2021, 20:17

Hallo Robert, welkom.

Die tweeters die je met het andere filter aanstuurt, het is me niet duidelijk of dat de tweeters zijn uit de vector 55 of uit die bookshelf.

En dat afgebeelde filterschema, is dat het filter uit de vector 55 ?
Edit: Ja dus.
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 11 jan 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Walt

Berichtdoor Walt » ma 11 jan 2021, 20:18

Mijn tip zou zijn om geen Visaton filter componenten te kopen, kijk eens bij Rumoh naar bijv. Jantzen of intertechnik, beter spul, betere prijzen.

Probenator

Berichtdoor Probenator » ma 11 jan 2021, 20:29

Bedankt voor de snelle reacties en warme welkom allemaal =D>

@ pappaleo: De tweeters zijn de oorspronkelijke uit de Vector 55 (tweeter gedeelte van het filter bleek dus enkel stuk), ik heb alleen de filters van de bookshelfs gebruikt. Schema is inderdaad van de Vector's.

@ Walt: Bedankt voor de tip! De merken en Rumoh webshop zeggen mij niks, heb het meteen opgezocht daar heb ik wat aan :goeie:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 11 jan 2021, 20:33

Kan je vaststellen wat er defect is aan het oorspronkelijke filter?

Probenator

Berichtdoor Probenator » ma 11 jan 2021, 21:56

pappaleo schreef:Kan je vaststellen wat er defect is aan het oorspronkelijke filter?

Dat heb ik toen niet gedaan (wist toen ook niet waar te beginnen), dit ga ik nu wel doen maar als ik daaraan begin wil ik graag alle spulletjes klaar hebben liggen om zoveel mogelijk te vernieuwen en dus het liefst te upgraden. Ik ben van plan deze speakers nog lang te gebruiken.

Welke waardes zou ik moeten aflezen over welke componenten? Of waar kan ik dat vinden? Heb al wel veel informatie gelezen maar dat was erg veel, dus als ik het in de praktijk kan brengen bij mijn eigen speakers zou dat leuk zijn.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 11 jan 2021, 22:24

Ziet het filter er precies zo uit als op de foto, dus met de 3 groene elco's ?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 11 jan 2021, 22:43

Maak anders een paar goede foto´s, en plaats die hier.
Je kunt foto´s direct naar de site uploaden.

Probenator

Berichtdoor Probenator » ma 11 jan 2021, 23:20

@pappaleo & ray5150: Ik ga morgen even foto's maken dat is duidelijker inderdaad, bedankt voor de input voor zover 8)

SARK

Berichtdoor SARK » di 12 jan 2021, 7:32

Ik zou de spoelen niet vervangen, die slijten niet.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 12 jan 2021, 8:16

Ik ook niet. Ik zou alleen de C's vervangen en de weerstand voor het geval dat die defect is.
Worden de C's vervangen door MKP typen, dan zal de tweeter iets luider kunnen gaan spelen doordat de interne weerstand van elco's wat hoger is. Dat kan dan wel ondervangen worden door de waarde van de weerstand te verhogen naar 1 of 1,2 ohm (even experimenteren).

Hetzelfde geldt voor het laag. Als daar een mkt of mkp type genomen wordt kan de Q van de filterhelling wat hoger worden waardoor de klank iets verandert. Door daar een weerstandje van 0,47 ohm in serie met de condensator te zetten wordt dat effect grotendeels gecompenseerd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 12 jan 2021, 12:05

SARK schreef:Ik zou de spoelen niet vervangen, die slijten niet.

Nee, Inderdaad. lijkt me nogal onnodig.

Probenator

Berichtdoor Probenator » di 12 jan 2021, 13:35

Zou mooi zijn als de spoelen niet vernieuwd hoeven te worden, die waren het meest prijzig.

Ik heb foto's gemaakt van het filter, helaas kan ik er niet zoveel optisch aan zien, de kabels van de tweeter naar filter zijn in ieder geval goed verder met meten kom ik niet, heb ik ook proberen op te zoeken maar dat is nog een brug te ver voor mij.

Wat mij dus wel opvalt (misschien is er een hele logische verklaring voor): ik zie in het schema 3 weerstanden en op het filter zelf zie ik er maar 1 :think:

Ik had eigenlijk gehoopt een optisch mankement de constateren maar helaas.... Maar misschien zien jullie iets?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 12 jan 2021, 13:42

R1011 en R2021 zijn de gelijkstroom-weerstand van de spoelen, klopt dus dat je maar 1 "echte" weerstand ziet
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Probenator

Berichtdoor Probenator » di 12 jan 2021, 13:43

Henkjan schreef:R1011 en R2021 zijn de gelijkstroom-weerstand van de spoelen, klopt dus dat je maar 1 "echte" weerstand ziet

Aha! Dank voor het bericht, dacht al daar moet wel een logische verklaring voor zijn :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 12 jan 2021, 13:48

Magnat-schema-klein.jpg

ff t schema als bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 12 jan 2021, 16:19

Die magnats hebben volgens mij klemmen achterop, die geschikt zijn voor bi-wiring. Zo te zien aan het filter. Sluit je inderdaad met bi-wiring aan, en zo niet, zit het bruggetje dat de twee klemmen met elkaar verbindt er wel op ?

Lijkt mij vreemd als dat filter stuk zou zijn, en al helemaal twee stuks..
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 12 jan 2021, 16:25

Zat ik ook al aan te denken. Maar hij lag zo voor de hand ....

Probenator

Berichtdoor Probenator » di 12 jan 2021, 16:44

MarcoSQ schreef:Die magnats hebben volgens mij klemmen achterop, die geschikt zijn voor bi-wiring. Zo te zien aan het filter. Sluit je inderdaad met bi-wiring aan, en zo niet, zit het bruggetje dat de twee klemmen met elkaar verbindt er wel op ?

Lijkt mij vreemd als dat filter stuk zou zijn, en al helemaal twee stuks..

Dat vond ik dus ook erg vreemd, maar de klemmen zitten er achterop ook gewoon op. Ik dacht 3 jaar geleden: ik probeer gewoon het filter uit te sluiten en het werkte met een extern filter voor de tweeters, ik was zelf ook erg verbaasd, maar wel blij verrast :mrgreen:

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”