Piezo 'driver'...

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Piezo 'driver'...

Berichtdoor pompebled » di 08 dec 2020, 18:11

Mijn ervaringen met Piezo's in het verleden waren niet geweldig, alleen hoog afgefilterd kon het ermee door...

Bij Ali kwam ik deze hoorntjes tegen, die kwamen deze week binnen:
https://nl.aliexpress.com/item/40008121 ... 4c4dxKTEfV

Om niet gelijk 'dure' drivers te hoeven aan te schaffen heb ik twee van deze gehaald:
https://nl.aliexpress.com/item/33060675 ... 4c4dS4jJ6p

Vergeleken met de kleine Motorola piezo's was dit best een forse jongen (Ø105mm buitenmaat), wel heel licht, dus even open geschroefd, zie foto's.
Er zit een 4,7uF elko aan de min aansluiting en wat lijkt op een middenaftakking van een spoel, waarvan de uiteinden over de piezo zitten, de plus zit rechtstreeks aan het piezo element.
Het lijkt op een tweede orde filtering, alleen zit dan de condensator rechtstreeks aan de driver.

Wie kan hier soep van maken?

Ik heb er uiteraard even naar geluisterd, aan een 2 x 20W TDA7377 versterkertje, dat het signaal van de 2.1 aan de PC krijgt, zo kon ik het volume van de hoorntjes aanpassen aan de rest.

Het klinkt beroerd; de ingebouwde filtering laat de piezo behoorlijk hoog in komen, gehoormatig vér boven de 2Khz die in de data staat, als ik met de 4,7uF de tabellen naloop zou het met een 4 Ohm speaker zelfs 6KHz zijn en met 4 Ohm 3 Khz.
Met een hoornopening van 19 x 15 cm had ik iets meer mid verwacht...

Ook gaat de TDA7377 boven 'half gas' in toenemende mate bijgeluiden (oscilleren?) produceren, maar dan staat de hoorn sowieso al véél te luid.

Ik ben al met de zoekfunctie in de weer geweest, maar vind niet echt hoe je hier nog iets redelijk klinkends van zou kunnen maken.

Groeten, Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Piezo 'driver'...

Berichtdoor Henkjan » di 08 dec 2020, 18:39

een flinke tijd geleden stond er dacht ik in de HH iets met een piezo (maar weet t niet helemaal zeker)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

John P

Berichtdoor John P » di 08 dec 2020, 18:45

Ik weet nog wel dat het normale gedrag met een condensator niet werkt. Hier heb ik nog iets gevonden: http://www.frugal-phile.com/piezo-XO.html
Waar een weg is is ook een omweg.

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 08 dec 2020, 21:47

Bedankt John P,

De waarde van de condensator uit je link komt in de buurt van wat er nu op zit (4,7uF), de weerstand van 22 Ohm over de piezo zal ik eens toevoegen en horen hoe het klinkt.
Misschien eerst de spoel eens loskoppelen en meten welke weerstand die heeft, zodat ik de boel niet overdreven demp.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 08 dec 2020, 22:20

Henkjan schreef:een flinke tijd geleden stond er dacht ik in de HH iets met een piezo (maar weet t niet helemaal zeker)

Dat zal de Cobra Horn zijn uit 2013, daar werd een piezo hoorntje gebruikt met een 18 dB/Okt filter.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/cobrahorn.htm
Als iemand dat artikel nog heeft, zou ik de filtercomponenten met schema wel willen zien, want daarvan heb ik maar bitter weinig kunnen vinden...

De latere Cobra twee heeft een andere tweeter, dat filter kan ik waarschijnlijk niet als basis gebruiken.

Groeten, Jan.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 08 dec 2020, 22:30

Een piëzo is toch capacitief van zichzelf? Heb altijd geleerd dat je ze moet filteren met een weerstand...
Mark Bakker

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 08 dec 2020, 22:57

Heb inmiddels wat schemaatjes gevonden, morgen eens in de bak met onderdelen wat bij elkaar zoeken.

@Mark; inderdaad, een 20 Ohm weerstand in serie, gevolgd door iets van 5uF en een weerstand van 6-10 Ohm parallel met de piezo, al naar gelang de gewenste hoeveelheid demping.

Groeten, Jan.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 09 dec 2020, 10:10

De spoel is meen ik een trafo, om de spanning op te krikken, zodat hij harder gaat. Wie weet is het ook een onderdeel van het filter.

Het piëzo-elementje zelf gedraagt zich als een condensator met verliezen, niet als een weerstand van 4 ohm. Als je hem wel wilt filteren alsof het een gewone luidspreker is, kan je een weerstand parallel zetten aan het piëzo-element. De reactantie van het element is (bij middentonen) namelijk hoog. In de middentonen zal de weerstand dus de impedantie domineren. Verder is een serieweerstand aan te raden om de versterker stabiel te houden, want sommige versterkers gaan oscilleren met een capacitieve belasting.

Van een -op het oog- vergelijkbare piëzo heb ik de frequentierespons eens gemeten. Hij gaf geluid vanaf 2 kHz, met pieken op 2,5 / 6 / 12 kHz. Met een paar componenten zou je hem 'vlak' kunnen krijgen binnen +- 5 dB. Ik ben benieuwd hoe het klinkt als je hem echt vlak trekt met een DSP.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 dec 2020, 16:00

Parts Express verkoopt er twee versies van:
https://www.parts-express.com/grs-pz118 ... a--292-450
https://www.parts-express.com/goldwood- ... i--270-082

Allebei als vervanger van de KSN1188A en op het oog op dezelfde manier opgebouwd.
De spoel met middenaftakking zou de belastbaarheid moeten verhogen: "Built in transformer circuit for increased output and power handling".

Ik vraag me af of ik de filtering van twee posts hoger, er vóór zet, óf in plaats van...
In ieder geval 20 Ohm in serie om het leven van de versterker gemakkelijker te maken.

We/ik zal het eens testen.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 10 dec 2020, 15:21

'Piezolo' update:
Ik heb de ingebouwde trafo + 4,7uF in eerste instantie laten zitten en alleen 20 Ohm in serie gezet.
Het klinkt al een stuk aangenamer, nu de versterker niet meer oscilleert.

Momenteel speelt de Piezo met hoorn samen met een 16 cm midbass in 5L plus tweeter.
Met de eigen versterker voor de piezo's kan ik mooie spelen met de verhoudingen, want de 16 cm mid kan natuurlijk bij benadering de hoorngeladen piezo niet bijhouden....
Effectief heb ik nu een drieweg actief luidspreker aan m'n PC hangen, zonder eq/actieve filter mogelijkheden.

Later nog eens met andere condensatorwaarden en eventueel een weerstand parallel over de piezo experimenteren.

Groeten, Jan.

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”