Sattelieten versie 2.1 / filter verandering ervaringen

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Ouwebok

Sattelieten versie 2.1 / filter verandering ervaringen

Berichtdoor Ouwebok » zo 01 nov 2020, 13:14

Hoi allemaal, hier een update over mijn upgrade-pad.
Corona-crisis = DIY freubeltijd, dus ik besloot door te pakken op mijn sattelieten 2.0 => 2.1 door de filters nog een keer te herzien. Hier is mijn eerdere verslag van dit voorjaar. Dit zijn mijn sattelieten:
thumbnail_Image-11.jpg

Ook deze keer ben ik afgegaan op posts hier op het forum, en op basis van Tony Gee’s aanbevelingen.

Hier de (externe) filters: Zoek de verschillen :D : niet mooi /wel effectief. De volgende keer ga ik op zoek naar (grote) gaatjesplaten.
Image-3.jpeg

Image-4.jpeg

Ten eerste heb ik de bypass condensatoren een upgrade gegeven van Cornell naar Duelund.

In juni gaf ik aan dat de Cornell bypass condensatoren mogelijk iets aan authenticiteit toevoegden. In de zomer heb ik het verschil beluisterd met / zonder (extern filter, krokodillenbekjes / en zonder veel tussentijd het effect met/zonder evalueren). Het verschil was duidelijk hoorbaar in het hoog-filter. In het mid-filter was het me -close range- minder duidelijk.
Tony beschrijft zijn ervaringen hier (zoek naar de bypass condensatoren) heel goed mbt de aanslag van instrumenten en zo, en ik kan het onderschrijven.

Mijn conclusie: doorpakken op die bypass dingen, en bij Tony zijn Duelund-aanbevolen kwartet besteld, voor hoog bypass en voor laag (de parallel condensator) - bypass.

Ik kan iedereen het experimenteren met (betaalbare Cornell) bypass condensatoren van harte aanbevelen, zoals meerderen dat al deden Voor een paar euros ben je een leuk probeerseltje verder. De Duelunds zijn (E45 per stuk) 'een stap verder', maar je kunt eventueel afspraken maken met de leverancier om ongesoldeerd etc. te experimenteren.

Ten tweede ben ik overgegaan van Intertechnik tritec spoelen op Jantzen wax-coils.
Dit werd me ingegeven door verschillende berichten hier op het forum en met name dit draadje
Bij mijn navraag over het te verwachten verschil gaf Tony Gee het volgende antwoord: “Mijn ervaring met de verschillen tussen Tritec en Wax Coils is dat de Tritec's een tikje meer naar een dynamische weergave neigen en dat de Wax Coils een tikje meer naar rijkheid van toon neigen. Persoonlijk vind ik het karakter van de Wax Coils het mooist, maar er zijn zat mensen die tevreden zijn met Tritec's.” Ok, experiment nummer twee: bestellen en proberen.

De som van de veranderingen is merkbaar als som van alle ervaringen als beschreven op dit forum (‘het doet wat het belooft’).
Ik denk dat ik een heel klein beetje ingeboet heb in de precisie van plaatsing van stemmen en geluiden en ook -zoals Tony aangaf- mogelijk iets aan dynamiek. Maar: iets meer ‘korrel’ is uit de muziek verdwenen, het klinkt voor mij echter, verstaanbaarder, met meer timbre. Ik heb beide veranderingen in een keer doorgevoerd en kan niet verhalen over afzonderlijke effecten (behalve dan over mijn bovengenoemde Cornell experiment). Ik kan me voorstellen dat tritec spoelen ook een goede keuze kunnen zijn.

Conclusie; ook ik kan het experimenteren met de keuze van het type passieve filter-onderdelen aanbevelen; het loont om te vergelijken en te zien wat je meer of minder bekoort. Ik acht het effect van deze veranderingen op de muziekbeleving groter dan bijvoorbeeld mijn DAC-upgrade, tegen lagere kosten, en met meer DIY ‘fun’.
Ik ben blij met het resultaat.

Dus, weer allemaal bedankt voor jullie inspirerende berichten hier op het forum!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”