Ik ben heel erg roestig wat filters betreft en heb ik me er nooit heel erg intensief mee bezig gehouden. Dus eerst maar weer eens de literatuur er bij gepakt. Schwammkrug: Lautsprecherboxen Aufbau-Nachbau-Umbau. Dit is het vervolg op Luidsprekers Fabels en Feiten en nooit in het Nederlands vertaald. Ruim 400 pagina's die je steeds weer willen vertellen dat textbook filters niet werken. Dat er maar een manier is om een basreflex te bouwen. Hij schrijft over nog veel meer. Hij laat oa zien welke parameters een luidspreker moet hebben om ze bijvoorbeeld wel als helft van een 4e orde hoogdoorlaat moet inzetten. Een (ingebouwde) luidspreker is uiteindelijk een 2e orde systeem. 2+2=4.
Audax PR170MO
Code: Selecteer alles
Impedantie : 8 Ohm
Inzetbaar : 500-6.000 Hz
SPL 2,83 V/1m : 99 dB ( in een deel van het bereik misschien)
Fs : 125 Hz
Qts : 0,40
Qes : 0,47
Qms : 2,70
Vas : 6,5 Liter
Xmax : 0,5 +- mm
Rdc : 6,2 Ohm
Voor een 4e orde hoogdoorlaat filter moet de unit (ingebouwd) een Qt hebben van 0.89. De Audax vraagt daarvoor om een kastvolume van ... Dit levert een F-3 op van ... Hiermee heb je de eerste helft van het filter geraliseerd. Nu kun je de spoel en condensator voor de andere helft berekenen ...... (puntjes, omdat het om het idee gaat)
Meh. Niet dus. Ja je kunt ze berekenen maar de scheidingsfrequentie ligt veel te laag. Die moet rond de 500Hz liggen. Voor huiskamergebruik mag het wel wat lager maar ... is echt te weinig. Dit is dus waar Schwammkrug zo over doordramt, f-3 en Qt moeten kloppen. Maar f-3 wordt door de driver gedicteerd en niet door de bouwer.
Wat zou ik theoretisch moeten hebben. Ik zou een lagere Qts moeten hebben. Dan kan de kast iets aanpassen om weer op Qt=0.85 te komen en F-3 stijgt.
Tijd om na te denken in de comfortabele denk stoel. Ogen dicht, "deep thinking". Kortom, na een weldadig dutje resoneerde "Notch" in het hoofd. Klang+Ton 2009-05.
Intermezzo: Hoe vind je een bepaald model in een metershoge, gesorteerde, stapel K+T's terug. Je gaat naar lautsprechershop.de zoekt in dit geval de Visaton BG 20 op en klikt op "Bausätze einblenden" klik en je hebt het uitgave nummer. Dat maakt het graven in de stapel makkelijker.
Wat doen ze in de Notch. Ze plakken een extra magneet achter op de driver om de Qes en dus Qt te verlagen zonder de andere parameters wezenlijk te beïnvloeden. In dit geval om een betere basreflex afstemming te verkrijgen.
Code: Selecteer alles
BG 20 origineel
Qms 3.47
Qes 0.51
Qts 0.44
Fs 38 Hz
BG 20 met extra magneet
Qms 3.91
Qes 0.40
Qts 0.37
Fs 41.19 Hz
Ok. Geheel theoretisch dus. De keus in magneetringen is niet overweldigend groot. Ze zijn goedkoop. En heel nauwkeurig komt het niet, tenzij je een van te voren bepaalde hele exacte wisselfrequentie nastreeft. Aan de zijde van de laagweergever is wel wat te schuiven in de filtering als je niet exact op 500Hz uit komt. Met de Audax streef je naar iets tussen de 450 en 550 Hz, bijvoorbeeld.
Waarom wordt dit zo zelden gedaan? Ligt de praktijk zo ver van de theorie af?
Cheers.