Crossover ontwerp eminence/b&c ht speakers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Ryvm

Re: Crossover ontwerp eminence/b&c ht speakers

Berichtdoor Ryvm » za 11 jul 2020, 12:43

wouter schreef:ik reageerde op je dynamiek vraag uit de openingspost.
De gele curve is netjes, de individuele leercurve laat meer zien, daar zag ik wat ik een handrem noen op het middengebied.

Als het nu eigenlijk gaat om rond 200hz heb je geen probleem met je scheidingsfilters, tenzij je een te forse bafflestepcompensatie zou hebben.
Kijkend naar je passieve filter dan ziet dat er ook heel netjes uit.

Heb zelf een keer de grens opgezocht voor Jag, maar heeft niets te maken met 200hz en de aansluiting met subs.

Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
viewtopic.php?f=3&t=19642&start=250

De gele curve is de gemeten curve van dat filter. Die handrem welke je bedoelt bestaat in dat geval uit serie LCR bij de ingang van het laagfilter?
Deze zit er om de bult rond de 500hz te drukken. In het latere ontwerp heb ik het laag gedeelte vervangen door een 3e orde filter om beter aansluiting te krijgen met het hoog.
Nu ik het hoog aangepast heb klinkt het een stuk beter maar tegelijk ook iel. Dus ik denk dat ik ergens een probleem heb met de boxafstemming of met mijn ruimte. Dit zal ik eerst eens onderzoeken door de speakers eens in een andere ruimte te plaatsen bv.
Ik heb het idee dat wanneer het gat in het laag weg is het filter eenvoudiger gemaakt kan worden en daardoor ook meer rendement overhoud.

Ik heb de woofer nog even los gemeten op de plek waar deze uiteindelijk komt te staan tegen de achterwand achter het scherm. Hier is de afval in het laag ook goed te zien. :?
VituixCAD Power+DIDLIIHoek.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Xbox one S - HTPC - Marantz SR7010 - Arcam P7 - Tannoy D700 - D750 - Di6dc - Saturn S6 - 2x Peerless XLS12 sub - 1x Dayton UM1522 sub - Epson EH-TW9300

Walt

Berichtdoor Walt » za 11 jul 2020, 12:46

Zonder de subs erbij is het m.i. lastig beoordelen, als ik het goed begrijp zakken deze kastjes onder de 100Hz snel weg.

Gr. Walter

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » za 11 jul 2020, 13:13

Walt schreef:Zonder de subs erbij is het m.i. lastig beoordelen, als ik het goed begrijp zakken deze kastjes onder de 100Hz snel weg.

Gr. Walter

Ik heb de subs er inmiddels onder staan. Krijg ze alleen nog niet op niveau. Minidsp balanced krijgt te laag signaal vanaf unbalanced voorversterker.
Xbox one S - HTPC - Marantz SR7010 - Arcam P7 - Tannoy D700 - D750 - Di6dc - Saturn S6 - 2x Peerless XLS12 sub - 1x Dayton UM1522 sub - Epson EH-TW9300

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » za 11 jul 2020, 13:36

Ze zakken onder de 200hz al snel idd.

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » za 11 jul 2020, 22:32

Even de minidsp 2x4 gejat van de buurman. Nu krijg ik alles netjes op niveau.

Bij deze de meting van het systeem inclusief sub op 1 meter Rechts voor het scherm. Subje gaat lekker diep door :D
Maar slam/punch op de luisterplek krijg ik maar niet te pakken, op deze plek zakt het gebied rond de 100-200hz weer ver naar beneden.

VituixCAD SPLmetsubrechts.png

Walt

Berichtdoor Walt » zo 12 jul 2020, 10:17

Welke crossover frequentie heb je met de sub? Als de Eminence 12” onder de 200Hz al begint af te vallen, dan moeten de subs ver doorlopen. Misschien toch beter om reflex poorten toe te voegen aan je 60 liter kast?

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 12 jul 2020, 10:54

Een 12 inch in 60 liter, zou toch laag genoeg moeten kunnen komen. Verder is natuurlijk de vraag of een bas reflex poort dan wel gaat werken. Is de boost van een poort dan niet te smal in bandbreedte? Lijkt me als er een miniDSP of iets in die geest voorhanden is en dat het gaat om gebied van 80 tot 200 Hz dat je dan makkelijker iets met EQ/Lowshelve kan doen. Boven de 80 Hz en met 12 Inch zou je nog ruim binnen zijn Xmax moeten blijven.
Als ik hoor 200 Hz dan denk ik eerder aan de baffle step, afhankelijk van de breedte komt die ergens tussen de 100-200 Hz inzetten.

Walt

Berichtdoor Walt » zo 12 jul 2020, 11:38

Ik snap het ook niet helemaal, mijn 12 inch oldskool Fane units in mini gesloten kastjes (zal rond de 20 liter zijn) drukken ook prima in het midlaag, zeg maar voelbare druk op je middenrif, dus ja, een 12 inch gesloten zou prima het midlaag moeten kunnen weergeven. Misschien dat het mid/hoog toch nog te hard staat in verhouding?

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » zo 12 jul 2020, 15:38

Walt schreef:Welke crossover frequentie heb je met de sub? Als de Eminence 12” onder de 200Hz al begint af te vallen, dan moeten de subs ver doorlopen. Misschien toch beter om reflex poorten toe te voegen aan je 60 liter kast?

80 Hz, daar heb ik ze voor gemaakt. Basreflex er van maken is prima mogelijk daar er ruimte genoeg is. Ook de inhoud is groot genoeg. Maar het is een laatste redmiddel als het allemaal niet wil klinken zoals ik het wil. ](*,)

jvenema schreef:Een 12 inch in 60 liter, zou toch laag genoeg moeten kunnen komen. Verder is natuurlijk de vraag of een bas reflex poort dan wel gaat werken. Is de boost van een poort dan niet te smal in bandbreedte? Lijkt me als er een miniDSP of iets in die geest voorhanden is en dat het gaat om gebied van 80 tot 200 Hz dat je dan makkelijker iets met EQ/Lowshelve kan doen. Boven de 80 Hz en met 12 Inch zou je nog ruim binnen zijn Xmax moeten blijven.
Als ik hoor 200 Hz dan denk ik eerder aan de baffle step, afhankelijk van de breedte komt die ergens tussen de 100-200 Hz inzetten.

Ik geloof niet dat de speakers het probleem zijn maar meer de ruimte. De Tannoys hebben hier ook last van hetzij iets minder...
Ik heb in de minidsp inderdaad een low shelf vanaf 200hz toegepast om even te proberen maar dit helpt niet veel. Kost alleen maar vermogen terwijl de dip dieper wordt. De laatste meting is trouwens gedaan vanaf 1 meter, daar valt het wel mee met de dip.

Walt schreef:Ik snap het ook niet helemaal, mijn 12 inchá oldskool Fane units in mini gesloten kastjes (zal rond de 20 liter zijn) drukken ook prima in het midlaag, zeg maar voelbare druk op je middenrif, dus ja, een 12 inch gesloten zou prima het midlaag moeten kunnen weergeven. Misschien dat het mid/hoog toch nog te hard staat in verhouding?

Ik vind inderdaad het midden nog wat te fel. Ik zal toch het vorige uitgebreidere filter weer maken maar dan het hoog recht of iets omhoog laten lopen. Ik moet zeggen dat ze ontzettend hard kunnen spelen zonder het idee te hebben dat ze vervormen.

Ik zal ze ook eens in de woonkamer proberen... Kijken wat er dan gebeurd.

Ik denk dat ik maar eens een nieuw topic moet openen in het akoestiek hoekje :-k

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 15 jul 2020, 18:39

Eigenlijk is mijn eerste vraag of je deze PA speakers ook op hogere geluidsniveaus wilt gaan gebruiken?
Als dat namelijk het geval is, loont het om te kijken naar een actief systeem, ivm prijskaartje van de passieve componenten (bij die vermogens).

Hoe goed of slecht een bepaald filter/frequentie curve is, hangt dan ook af van die context.
Wil je bv het uiterste uit de kan halen, dan zul je automatisch de compressie driver hoger en/of steiler moeten gaan filteren.
Wanneer dat niet het geval is, kun je beter lager gaan filteren.

Wat kastgrootte betreft, hangt dat echt totaal af van de T/S parameters.
Tegenwoordig zijn er best wel wat PA woofers die het prima doen in een kleinere kast en enkel qua "robuustheid" verschillen tov hifi speakers. (en soms dat niet eens)

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » wo 15 jul 2020, 23:22

One World Concepts schreef:Eigenlijk is mijn eerste vraag of je deze PA speakers ook op hogere geluidsniveaus wilt gaan gebruiken?
Als dat namelijk het geval is, loont het om te kijken naar een actief systeem, ivm prijskaartje van de passieve componenten (bij die vermogens).

Hoe goed of slecht een bepaald filter/frequentie curve is, hangt dan ook af van die context.
Wil je bv het uiterste uit de kan halen, dan zul je automatisch de compressie driver hoger en/of steiler moeten gaan filteren.
Wanneer dat niet het geval is, kun je beter lager gaan filteren.

Wat kastgrootte betreft, hangt dat echt totaal af van de T/S parameters.
Tegenwoordig zijn er best wel wat PA woofers die het prima doen in een kleinere kast en enkel qua "robuustheid" verschillen tov hifi speakers. (en soms dat niet eens)

Nou ze gaan in ieder geval niet voor pa doeleinden gebruikt worden. Maar referentie niveau kunnen ze gemakkelijk aan. Zit je volgens mij al gauw over de 110DB met deze dingen :rock:
Heeeel veel vermogen hoeft er dus ook niet in om dit te halen dus passief filteren heeft voor mij de voorkeur.
Ik wil zoveel mogelijk het bioscoop geluid in huis halen, deze gebruiken ook regelmatig, zo niet altijd hoorn systemen. Ook bij concert opnames wil ik meer die live ervaring creëren. Alleen mis ik dus een heel belangrijk deel; het midlaag wil bij mijn ruimte niet ](*,)

De kasten zijn berekend met winisd en vituixcad. Dus dat moet goed zijn. Op het avs forum zijn er ook een paar ontwerpen met deze speakers gemaakt met 60ltr gesloten kasten. Buiten meten ze ook prima dus aan het filter ligt het ook niet. Het moet dus wel aan de ruimte liggen!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 16 jul 2020, 11:00

Dat sowieso idd. En hoorns op de afstanden die in een bioscoop gelden is ook niet gek.

Biosgeluid... ik denk dat je gemak en headroom zoekt.
Die eminence woofers gebruikte Troels Gravesen ook in zijn DTQWT en ik heb ze gesimuleerd in 80 en 120 liter basreflex, maar mijn setje is stuk dus ik doe er niets meer mee. De aansluitingen van spreekspoel naar litzedraden zijn gecorrodeerd.

Ruimteproblemen kun je aanpakken, maar je gaat met subs werken dat moet ook goed komen.

100-200 hz problemen is niet echt duidelijk aanwijsbaar, kan vanalles zijn. Tip: zet de speakers op de luisterplaats (liefst ook qua hoogte) en wandel door de kamer om te luisteren waar je het goed vindt klinken. Op die plekken kun je meestal dan ook vrij optimaal je speakers neerzetten, al werkt dit meestal voor problemen onder 150hz

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » vr 17 jul 2020, 21:28

Snap er toch geen snars van...

Audesey zegt:

IMG_20200717_210134245.jpg

Front 250 Hz!! Center (tannoy d750)40hz... Moet toch iets goed mis zijn ??

Kan iemand deze eminence woofers eens simuleren?

Walt

Berichtdoor Walt » za 18 jul 2020, 8:36

Wat zien we hier? Is dit het gemeten -3db punt door de software?

Gr. Walter

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » zo 19 jul 2020, 13:38

Walt schreef:Wat zien we hier? Is dit het gemeten -3db punt door de software?

Gr. Walter

Dit is idd wat de software denkt waar het crossover punt moet liggen. De meetmicrofoon geplaatst op meerdere zitplaatsen.

Rond 200-250 Hz beginnen ze in ieder geval te zakken dus in die zin klopt het wel...

Ik heb ook fiterontwerpen gezien met een 3mh spoel ivm met het oplopende karakter van deze midwoofer richting de hogere frequenties. Ik heb nog wel een 3,5mh spoel liggen welke ik zou kunnen afwinden :-k

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » zo 26 jul 2020, 14:25

Zou dit je kunnen helpen, luidspreker op luisterplek zetten en op de luidsprekerplek luisteren/meten.

https://youtu.be/itZGbEdGF_Y

Screenshot_20200726-142228_YouTube.jpg

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » zo 26 jul 2020, 14:34

Ik kan/wil de locatie van de speakers niet veranderen. Ze komen achter het scherm wat ik graag zo wil houden.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » zo 26 jul 2020, 18:00

Had je geprobeerd de luidsprekers op de kop te zetten zodanig dat de hoorns op dezelfde hoogte zitten, lijkt wat ver gezocht maar misschien helpt het.

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » zo 26 jul 2020, 21:07

Rene_Nhz schreef:Had je geprobeerd de luidsprekers op de kop te zetten zodanig dat de hoorns op dezelfde hoogte zitten, lijkt wat ver gezocht maar misschien helpt het.

Op zelfde hoogte van wat? Ze zitten nu op oorhoogte als ik op de achterste rij zit.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » ma 27 jul 2020, 9:15

Ik neem aan dat de woofers dichtbij de vloer zitten, kunnen de luidsprekers op de kop zodat de woofers dichterbij het plafond zitten? De hoorns blijven op oorhoogte.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 27 jul 2020, 11:33

Rene_Nhz schreef:Ik neem aan dat de woofers dichtbij de vloer zitten, kunnen de luidsprekers op de kop zodat de woofers dichterbij het plafond zitten? De hoorns blijven op oorhoogte.

Goeie ^_^
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » ma 27 jul 2020, 11:56

Ze staan eigenlijk al vrij hoog.. nu op subwoofers van 60cm + 7cm balkjes. Kasten zijn 70cm hoog dus middelpunt woofer zit op 35+7+60 = 102cm hoog. De ruimte is ~260 op het hoogste punt.

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » zo 30 aug 2020, 18:45

Zo vakantie voorbij, kinders weer naar school, weer verder met de hobby :yeah:

Inmiddels Het filter opnieuw aangepast met goede resultaten voor het mid en hoog. Midlaag blijft een probleem... Ik denk toch dat ik de optie bass- reflexpoorten moet gaan overwegen. Ik ben aan het simuleren geslagen in winisd en daar kom ik op een poorttuning van 60hz. Hiermee haal ik toch 4-5 dB meer rond de 80-100 hz, precies het gebied waar ik meer druk wil.

Ook het aanpassen van mijn ruimte zit ik aan te denken. Ik heb nog geen idee hoe maar ik kan mijn voorste wand eventueel verder naar achteren plaatsen. Dan hoop ik ook het probleem van mijn voorste rij stoelen op te lossen, deze staan nu precies middenin de ruimte. De voorste wand(waar de speakers staan) loopt dan wel schuin ivm dak constructie. ik zal hier nog een tekening van posten binnenkort.

Ryvm

Berichtdoor Ryvm » zo 06 sep 2020, 20:02

Nu dan dus toch 2 poorten in de speakers geplaatst. De bedoeling was deze poorten op 60hz af te stemmen. Met winisd kwam ik uit op 2 pvc pijpjes van 6,8cm doorsnede en 6cm lengte.

Impedantiemeting gedaan en daar komt het volgende uit:

IMG_20200906_192336926.jpg

Blauw is alleen woofer in br behuizing
Oranje de250
Bruin de250 met nieuw diafragma

Volgens mij is het punt tussen de 2 pieken de poortfrequentie... Is dus bijna 10 hz lager dan gesimuleerd :think:

Ook zit er best veel verschil tussen de compressie drivers. Zoals te zien aan de bruine en oranje lijn.
Dit soort dingen maakt het er voor mij als beginnend luidspreker bouwer niet gemakkelijker op. :evil:

Walt

Berichtdoor Walt » zo 06 sep 2020, 20:32

Bekend effect, BR pijpen kunnen bijna altijd korter dan de voorspelling/berekening aangeeft. Heb je al geluisterd hoe dit klinkt, voordat je de poorten zou inkorten?

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”