Zal er schematisch plaatje bijdoen van van wat er globaal gebeurt, is misschien wel zo duidelijk, is misschien nuttig voor anderen.
3B534ED4-9DF8-43F3-82B9-D4BEADC2E0C3.jpeg
In helder rood de ideale on-axis response en in licht blauw de off-axis response.
Met waveguide ga je met name bij de wat relatief lage frequenties de energie van opzij meer naar voren richten. Bij hogere frequenties neemt dat effect af.
Dus de ox-axis response word dan donkerrood en de off-axis response word dan donkerblauw. De wet van behoud van energie geld ook hier. Wat er minder naar opzij gaat gaat nu naar voren. De koek word anders verdeeld.
De off-axis response is al vlakker geworden, ten koste van de on-axis response. Echter met een 6dB/oct filter maak je de on-axis response vlak en word ook de off-axis response vlakker. Die hoeft niet helemaal vlak te worden, die mag iets aflopen.
Onder zie je dan wat er gebeurt met de correctie. On-axis is er feitelijk niets veranderd, off-axis is beter geworden, maar wel op een lager niveau.
Hou er wel rekening mee dat er ergens tussen 10kHz-20kHz onregelmatigheden kunnen ontstaan. Dat heeft te maken met de dome diameter. De zijkant interfereert dan met het midden van de dome. Normaal gaat energie van de rand meer naar opzij en interfereert niet zo met het midden van de dome.
Met waveguide kan het niet opzij en moet naar voren. Ik had daar last van met een project en andere forum leden hebben me dit toen uitgelegd.
Rond de 13.5kHz had ik dus een behoorlijke dip on-axis met waveguide, en zonder waveguide niet.
Dit effect zie je vaker met domes van ronde de 25 of groter met een 19 mm heb je daar minder last van, omdat de dip dan naar hogere frequentie verschoven word. Ook niet dome tweeters kunnen dan beter uitpakken. zoals vlakke of ring radiators.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.