Dilemma: passief of actief

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

FredM

Dilemma: passief of actief

Berichtdoor FredM » di 23 jun 2020, 19:11

Ik ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Heb een prima versterker (zelfbouw 2x20Watt Mosfet), ook mooie speakers (Mirage M3) maar die mogen niet mee naar het nieuwe appartement. Dus ga ik nu voor de SBA-761 van Troels (http://www.troelsgravesen.dk/SBA-761.htm). Drivers al in huis, deel van het hout ook al. Zodra de plinten liggen, kan ik aan de slag.
Door de nieuwe ruimte (veel grotere woonkamer) vraag ik me echter af of mijn huidige versterker dat gaat trekken. Ook denk ik de nodige DSP correcties te moeten gaan doen om de kamerinvloeden te kunnen beperken (betonnen wanden/vloeren).

Dilemma: Ik kan natuurlijk voor de FusionAmp 123 gaan, voldoende vermogen en met DSP. Maar is dat geen overkill? De SBA-761 heeft een behoorlijk simpel 1e orde filter. Passief filteren is dus goed te doen. Een Minidsp met Dirac-live kan ik dan inzetten voor de kamerinvloeden. Kortom: wat is wijsheid?

Leeuwarden

Re: Dilemma: passief of actief

Berichtdoor Leeuwarden » di 23 jun 2020, 19:31

Passief en als je dan alsnog wil compenseren zou ik Dirac proberen. Speakers zijn 90db dus met een beetje mazzel trekt je versterker dat, misschien ook niet...

satefan

Berichtdoor satefan » di 23 jun 2020, 19:55

Volgens mij kun je het beter zo benaderen: Heb ik functionaliteit nodig die ik alleen met actief filteren kan realiseren? Dan is dat het antwoord.

Naast deze functionaliteit heeft actief filteren nog wat voordelen ten opzichte van passief filteren (uitgaande van exact hetzelfde filter). Je stuurt de drivers direct aan, zonder passieve componenten er voor, hetgeen de dempingsfactor ten goede blijkt te komen. Hier is wat proza van wijlen Siegfried Linkwitz himself:

In an active loudspeaker system each driver has its own power amplifier. This gives maximum control over the mechanical motion of each driver and most efficient use of amplifier power. Drivers of different sensitivities (SPL/W/m) are easily combined, while with passive crossovers the driver of lowest sensitivity determines the loudspeaker's overall sensitivity. Amplifier power has to be wasted in the process.

The power amplifiers of an active loudspeaker system see a benign load (resistive, slightly inductive) over their assigned frequency range, unless it includes the mechanical resonance of the driver (highly capacitive and inductive). The single and much larger power amplifier that is required for a passive crossover loudspeaker has to drive a complex load, which places more stringent requirements on its dynamic stability and overall performance. Different amplifiers may sound different.

Voorts ben je met de FA123 klaar voor alle projecten die je in de toekomst nog gaat verzinnen.

Sommigen beweren dat passief filteren altijd beter zal klinken dan actief. Dat dacht ik vroegah ook. Ik gebruik nu al geruime tijd de FA123 - zeer tevreden over het geluid. Ik vraag me geen dag meer af of ik een andere versterker zou moeten kopen - iets wat ik vroeger om de 2 maanden deed (denken en kopen).

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op di 23 jun 2020, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

satefan

Berichtdoor satefan » di 23 jun 2020, 19:57

Maar mocht je nog een eindtrap zoeken, ik heb nog een Holton Precision Audio based eintrap in een nette behuizing staan. 2 x 300 watt met de voor en eindtrap apart gevoed etc. :goeie:

satefan

Berichtdoor satefan » di 23 jun 2020, 20:04

Toffe speakers overigens. Een voordeel met DSP is dat je de baffle vlak zou kunnen maken. Eeuwig zonde dat die tweeter naar achter is geplaatst op deze manier. Die rand tussen tweeter en woofer levert geheid diffractie op. Zonde met zo'n mooie tweeter waar ze (de fabrikant) juist proberen dit allemaal zo netjes op te lossen. Met de DSP kun je de drivers perfect in fase uitlijnen en haal je (nog) meer uit de drivers en dit ontwerp...

Maar je moet dan wel metingen kunnen doen om de DSP in te stellen.

groet,

Satefan

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 23 jun 2020, 20:59

Maar nu de belangrijkste vraag:
Waarom mogen je huidige luidsprekers niet mee naar je nieuwe appartement?!?
ZBA donateur.

Ook in 2020!

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 23 jun 2020, 21:05

Ik zou deze vraag willen herformuleren:
Van wie mogen je huidige luidsprekers niet naar je nieuwe appartement?

Iemand heeft blijkbaar een verbod uitgevaardigd.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 23 jun 2020, 21:56

Het lijkt me zonde van het geld om de FusionAmps met krachtige DSP te kopen, als je die functionaliteit vervolgens nauwelijks benut. Dan is een MiniDSP i.c.m. een stereoversterker en passieve filters goedkoper.

Mocht je goede technische specificaties nastreven en daarom deze functionaliteit wél willen inzetten om de frequentierespons vlak te trekken en steiler te filteren, dan lijkt de SBA-761 van Troels me niet het goede startpunt. Akoestisch volgt het ontwerp namelijk niet de kennis die nu beschikbaar is om een technisch goede luidspreker te maken, over bijvoorbeeld een gelijkmatig afstraalgedrag.

FredM

Berichtdoor FredM » di 23 jun 2020, 22:18

Tja, is natuurlijk de vrouw die een vetorecht heeft. Wel na 20 jaar tegen de Mirages te hebben aangekeken die belachelijk groot waren voor de kleine woonkamer. En wat ik nooit gedacht had, was dat de speakers van Troels wel mooi gevonden worden. Maar de Mirages staan nog in de opslag, je weet maar nooit.
De speakers van Satefan heb ik in Hengelo gehoord deze winter. Dat bracht me op het spoor. Klonken erg fraai. Voordeel van de Fusionamp is ook dat er weer een apparaat minder in het zicht staat. Maar dan moet ik me inderdaad wel flink verdiepen in het meten.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 23 jun 2020, 22:31

Nadeel van de Fusion is dat je er aan vast zit...

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 23 jun 2020, 22:39

Een vrouw heeft alleen een veto recht omdat wij ze dat geven.
Als mijn vrouw dat zou zeggen dan zou ze te horen krijgen : "hoe durf je het voor te stellen dat ze niet mee gaan"
Vervolgens pak ik mijn luidsprekers op en zet ze in de verhuis wagen.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 23 jun 2020, 22:58

Olaf Markus schreef:Een vrouw heeft alleen een veto recht omdat wij ze dat geven.
Als mijn vrouw dat zou zeggen dan zou ze te horen krijgen : "hoe durf je het voor te stellen dat ze niet mee gaan"
Vervolgens pak ik mijn luidsprekers op en zet ze in de verhuis wagen.

:lol:

Ik zou het iets anders formuleren maar het komt er op neer dat ook zij hobby's heeft waar ik rekening mee moet houden.

Maar dit is natuurlijk wel een mooie gelegenheid om wat nieuws te bouwen. Passief, want dan kan je ook nog eens een versterker bouwen...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 23 jun 2020, 23:13

Leeuwarden schreef:...

Maar dit is natuurlijk wel een mooie gelegenheid om wat nieuws te bouwen. Passief, want dan kan je ook nog eens een versterker bouwen...

:yeah:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

satefan

Berichtdoor satefan » wo 24 jun 2020, 10:35

FredM schreef:De speakers van Satefan heb ik in Hengelo gehoord deze winter. Dat bracht me op het spoor. Klonken erg fraai. Voordeel van de Fusionamp is ook dat er weer een apparaat minder in het zicht staat. Maar dan moet ik me inderdaad wel flink verdiepen in het meten.

Leuk dat je de speakers gehoord hebt. Het is wel zo dat het ontwerp van de speaker die je gehoord hebt flink verder gaat dan een ontwerp ala Troels zoals je deelde eerder in deze post. Het hele idee is dat er geen diffractie is, dat de drivers elkaar niet 'zien', dus volledig vrij kunnen stralen. Voorts is het concept een rondstraler op basis van de wet van het eerste golffront etc. In het filter in de Hypex gebruik wordt gemaakt van de Linkwitz-Transform functie om het laag (gesloten, impulse-gecorrigeerd systeem) iets verder door te laten lopen etc.

Kortom, de Hypex is echt een top versterker met bizar lage vervormingswaarden op vol vermogen, met enorm veel mogelijkheden, maar het ontwerp van de speaker an sich doet natuurlijk ook een flinke duit in het zakje. Maar aan de Hypex zal het niet liggen :rock:

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » wo 24 jun 2020, 11:01

Leeuwarden schreef:Nadeel van de Fusion is dat je er aan vast zit...

Het voordeel van de Fusion is dat je nooit meer iets anders nodig hebt ;-)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 24 jun 2020, 11:21

satefan schreef:

dat is toch dodelijk voor de hobby? :think:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

satefan

Berichtdoor satefan » wo 24 jun 2020, 11:26

Henkjan schreef:
satefan schreef:

Kwestie van perspectief - het geeft je hobby nog meer mogelijkheden.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 24 jun 2020, 12:02

satefan schreef:
Henkjan schreef:
satefan schreef:Het voordeel van de Fusion is dat je nooit meer iets anders nodig hebt ;-)

Kwestie van perspectief - het geeft je hobby nog meer mogelijkheden.

Tijdelijk...

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 24 jun 2020, 18:01

Je kan met DSP in ieder geval verschillende dingen gemakkelijk uitproberen. Bevalt een probeersel niet, binnen een paar seconde ben je weer terug in de vorige situatie.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 24 jun 2020, 20:50

jvenema schreef:Je kan met DSP in ieder geval verschillende dingen gemakkelijk uitproberen. Bevalt een probeersel niet, binnen een paar seconde ben je weer terug in de vorige situatie.

En middels de presets kun je echt goed A B vergelijken.

FredM

Berichtdoor FredM » wo 24 jun 2020, 22:37

Als ik de diverse topics over de fusionamp lees, valt me wel op dat er vaak iets stuk is. Zijn dat kinderziektes? Is het wel een stabiel systeem? Wil best tijd steken in het leren filteren, maar hardware storingen zit ik niet echt op te wachten.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 24 jun 2020, 23:37

Het systeem functioneerd goed, en heb geen klachten. De software is m.i. niet super logisch soms en je moet je weg even weten te vinden. Maar als je dat eenmaal onder de knie hebt dan lukt het prima.
Laatst gewijzigd door satefan op do 25 jun 2020, 9:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 25 jun 2020, 0:04

FredM schreef:Als ik de diverse topics over de fusionamp lees, valt me wel op dat er vaak iets stuk is.

Misschien kan je "is" beter vervangen door "lijkt te zijn".

Waarschijnlijk is de constatering gebaseerd op het fusion-draadje. Dat draadje kan een behoorlijk vertekend beeld geven, als je niet het aantal daadwérkelijke defecten eruit filtert. Of wellicht beter: het aantal personen bij wie daadwerkelijk iets stuk bleek te zijn. En eigenlijk zou je dan ook nog moeten weten hoe wijd verbreid het aantal gebruikers is t.o.v. andere oplossingen.

FredM

Berichtdoor FredM » do 25 jun 2020, 8:08

Oké, dan gaan we er voor. Nou ja, eerst verhuizen en de speakers afmaken. Blij dat er op dit forum goed wordt meegedacht. En voor vragen over het filteren zal ik me zeker nog melden.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 26 jun 2020, 10:25

Chocomel schreef:Mocht je goede technische specificaties nastreven en daarom deze functionaliteit wél willen inzetten om de frequentierespons vlak te trekken en steiler te filteren, dan lijkt de SBA-761 van Troels me niet het goede startpunt. Akoestisch volgt het ontwerp namelijk niet de kennis die nu beschikbaar is om een technisch goede luidspreker te maken, over bijvoorbeeld een gelijkmatig afstraalgedrag.

Ik vind dat dit aspect wat is ondergesneeuwd in de verdere discussie. En ik heb niet gelezen hoe je in een actieve versie denkt het passieve filter te gaan nabootsen. Want je zult moeten gaan meten. En als je toch moet gaan meten, kun je net zo goed een betere opzet gaan kiezen. De meest simpele verbetering zou dan zijn een vlakke baffle met een waveguide voor de tweeter toepassen. Heb je al een deel van 'de uitdaging' opgelost.
Mark Bakker

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”