OLS Lotus II filter schema

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

metst

OLS Lotus II filter schema

Berichtdoor metst » vr 05 jun 2020, 10:26

Beste Forum,

Ik ben opzoek naar het filter schema van de OLS Lotus II. Dit is een luidspreker met focal units:
https://michielvanzaane.files.wordpress ... /01/60.jpg
Er is waarschijnlijk aan het filter geprutst omdat ik een dip meet tussen de midwoofer en de tweeter rond de 2750Hz
Ik heb ook een mail gestuurd naar Kharma in Breda (dat was vroeger OLS) maar gezien de leeftijd van deze luidsprekers ben ik bang dat daar niks uit komt.

markbakk

Re: OLS Lotus II filter schema

Berichtdoor markbakk » vr 05 jun 2020, 11:31

Heb je de tweeter al eens omgepoold? Het helpt ook wel als je foto's en schema's post.
Mark Bakker

metst

Berichtdoor metst » vr 05 jun 2020, 11:50

markbakk schreef:Heb je de tweeter al eens omgepoold? Het helpt ook wel als je foto's en schema's post.

Het schema ben ik juist naar op zoek... :lol: Tweeter ompolen is ook al in mijn gedachte gekomen (dat was bij mijn Remo luidsprekers het probleem).
Maar nog niet aan toe gekomen. Ik zal vanavond één luidspreker weer open maken en uitproberen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 05 jun 2020, 14:00

Als je daadwerkelijk de luidsprekers in je bezit hebt, is het toch vrij simpel om op basis van de verbindingen tussen de componenten een schemaatje te maken ? reverse engineeren heet dat.

Het is dan wel te hopen dat overal de waardes op de componenten staan, anders schiet het nog niet veel op.
Met name bij spoelen van onduidelijke afkomst is dat wel eens het geval, dat er niks op staat.

dre

Berichtdoor dre » vr 05 jun 2020, 18:13

Heb je een plaatje van de meting?
Потому что это возможно!

metst

Berichtdoor metst » vr 05 jun 2020, 20:42

Dit is het plaatje van de meting (wel binnen gedaan dus niet 100% zuiver).
2020-06-05_08-05-30.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marp op vr 05 jun 2020, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ook hier extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Dit graag met alle afbeeldingen doen,zodat discussies ook in de toekomst intact blijven.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 05 jun 2020, 21:39

Welke tweeter zit er in dit ontwerp? Het is een Focal vermoed ik, maar misschien een type met ferrofluid dat mogelijk is uitgedroogd?
Mark Bakker

metst

Berichtdoor metst » vr 05 jun 2020, 21:59

Er geen Ferrofluid in de Focal TC 120-K tweeter.
https://site.diy-loudspeakers.com/image ... TC120K.pdf

dre

Berichtdoor dre » za 06 jun 2020, 8:35

Ik zou de tweeter eens ompolen en nog eens meten.
Потому что это возможно!

audioruud

Berichtdoor audioruud » za 06 jun 2020, 13:17

Dip zit op op 4,5 K, lijkt me geen dip door verkeerde poling. hier is iets anders aan de hand en die Focal tweeters geven wel vaker problemen als ze heel oud zijn. Kan ook een probleem in het filter zijn, dit soort dingen is altijd een leuke puzzel.
Het kan zelf ook nog wel in het ontwerp zitten, die Focal tweeters hadden altijd een randje. Meet maar eens onder een andere hoek (graad of 30 off axis) en ik denk dat je dan echt iets anders meet.

SARK

Berichtdoor SARK » za 06 jun 2020, 14:40

metst schreef:... ik een dip meet tussen de midwoofer en de tweeter rond de 2750Hz

Meet je deze dip bij beide luidsprekers?

metst schreef:Ik zal vanavond één luidspreker weer open maken en uitproberen.

Als je dan toch bezig bent schiet dan ook eens een paar plaatjes van het filter (voor en achterzijde), dan kun je dit lekker "reverse engineeren" zoals Ray al voorstelde.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

metst

Berichtdoor metst » za 06 jun 2020, 17:52

Soms kan het leven zo makkelijk zijn. :)
Draden van de tweeter omgedraaid en jawel de dip is weg en het geheel klinkt nu een stuk helderder.
Er zit nog een 3.9 ohm weerstand voor de tweeter, maar ga nu eerst eens luisteren hoe dit uitpakt.
In het plaatje zie je voor en na de aanpassing.
De dip rond 8K kan ik niet verklaren...de overgang van de mid woofer naar de tweeter loopt nu mooi vlak.

Afbeelding

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 06 jun 2020, 19:40

Fijn. Je post toont niet het hele plaatje trouwens. En uitgaande van wat ik weet van die focals is de weerstand van 3R9 waarschijnlijk wel op zijn plaats.
Mark Bakker

dre

Berichtdoor dre » za 06 jun 2020, 20:00

Mooi zo! 8)
Потому что это возможно!

metst

Berichtdoor metst » za 06 jun 2020, 21:36

markbakk schreef:Fijn. Je post toont niet het hele plaatje trouwens. En uitgaande van wat ik weet van die focals is de weerstand van 3R9 waarschijnlijk wel op zijn plaats.
Plaatje kun je schuiven (teminste op mijn Windows machine met Chrome wel).
Die 3R9 blijft er ook in...anders wordt het veel te helder. Die dip op 8K merk je niet tijdens luisteren. Die dip die rond de 2750Hz zat was wel heel duidelijk aanwezig (waarschijnlijk een gebied waar onze oortjes gevoeliger voor zijn). Alles is nu in balans. Heb de luidsprekers nu op mijn Prima Luna Proloque Four staan (EL34 buizenversterker) en ben benieuwd naar mijn 300B versterker...

metst

Berichtdoor metst » za 06 jun 2020, 22:10

audioruud schreef:Dip zit op op 4,5 K, lijkt me geen dip door verkeerde poling. hier is iets anders aan de hand en die Focal tweeters geven wel vaker problemen als ze heel oud zijn. Kan ook een probleem in het filter zijn, dit soort dingen is altijd een leuke puzzel.
Het kan zelf ook nog wel in het ontwerp zitten, die Focal tweeters hadden altijd een randje. Meet maar eens onder een andere hoek (graad of 30 off axis) en ik denk dat je dan echt iets anders meet.

Klopt wat je zegt, had het verkeerd omschreven. De dip begint bij 2750Hz en is inderdaad op 4.5KHz op zijn dieptepunt.
Na ompolen ziet de meeting er een stuk beter uit, dus ik denk dat ze toch verkeerd zijn aangesloten. Ook de luistersessie die ik nu heb gehouden vanavond laat een veel prettigere balans horen.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » zo 07 jun 2020, 7:35

Heb je het filter al eens bekeken en zie je daar geen vreemde of afwijkende merk onderdelen tussen zitten die daar niet thuis horen ?

Je had het er over dat de speakers op leeftijd zijn, mogelijk dat de condensators aan vervanging toe zijn ?

SARK

Berichtdoor SARK » ma 08 jun 2020, 6:40

Goed dat je het hebt gevonden maar heb je nu beide speakers al eens gemeten om onderling de metingen te vergelijken?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

metst

Berichtdoor metst » di 16 jun 2020, 23:09

SARK schreef:Goed dat je het hebt gevonden maar heb je nu beide speakers al eens gemeten om onderling de metingen te vergelijken?

Ja beide luidsprekers vertoonde dezelfde fout in de aansluiting (en dus ook in de meting). Een audio vriend die regelmatig komt luisteren kon ook direct vastleggen dat alles nu beter klopt.
De OLS doen het trouwens goed op mijn buizenversterkers. Makkelijk aan te sturen.
De fabrikant was trouwens wel zo aardig een schema op te sturen, maar blijkbaar is dit schema van een andere versie OLS Lotus II.
Heb laatst ook een set TSM luidsprekers gekocht. Dit is een wat meer onbekende Duitse fabrikant uit de 80e en 90e jaren en bestaat inmiddels niet meer. Super mooi luidsprekers, maar je moet er geen buizenversterker bij gebruiken.

Afbeelding

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”