Textbook filters.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Textbook filters.

Berichtdoor ray5150 » zo 26 apr 2020, 21:05

Even voorop gesteld dat ik weinig theoretische filterkennis heb, weet ik wel een beetje wat eerste en tweede orde inhouden, 6 en 12 dB per octaaf en dergelijke.
Zo af en toe kom je hier wel eens de term textbook filter tegen. ik begrijp dat dit standaard filters zijn zonder extra zuigkringen en dergelijke, bedoeld om te testen en te experimenteren.
Ik vraag me af of er ook ergens op het web pagina's zijn met plaatjes en rekenvoorbeelden zijn waar dat beschreven staat. ?
Of is daar een (relatief simpel) programmatje voor ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Textbook filters.

Berichtdoor Henkjan » zo 26 apr 2020, 21:09

Textbook filters zijn de filters die met een constante impedantie van 8 of 4 ohm zijn bepaald
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 27 apr 2020, 5:47

Een tekstboek filter is een filter welke berekend is op vaste weerstandswaardes, dus het gedrag van het filter is op dat moment een vast gegeven.
Echter is de weerstandswaarde van luidspreker drivers geen vaste waarde omdat een driver een Electro-mechanisch component is met een frequentie afhankelijke impedantie.
Dit maakt ook dat de ene 8 ohm driver de andere niet is, verschillende drivers geven verschillende karakteristieken met als gevolg dat een tekstboek filter of kant en klare filters die je zo kan kopen geen oplossing zijn om een goed klinkende luidspreker mee te bouwen.
Filters dienen afgestemd te worden op de drivers en op de behuizing.

Het ontwerpen van een goed filter is veel meten en veel tunen om tot een wenselijk resultaat te komen. Zeker als je een hogere order filter wilt ontwerpen dan vergt dit veel tijd en veel kennis.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 27 apr 2020, 10:53

Een textbook filter is eigenlijk een ideaal theoretisch filter. Om het goed te doen vraagt het sowieso veel kennis en inzicht. Sowieso wat de consequenties zijn van het impedantieverloop van de speaker op het filter, elektrisch gezien. Het is beslist een kunst op zich. Met actieve filters heb je dat probleem niet maar daar zul je alsnog rekening moeten houden met de akoestische afval van de speaker zelf en wat de kast doet met de responsie. Dat komt er met een passief filter ook nog eens bij.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 27 apr 2020, 22:09

Jeroen heeft er een mooi draadje over geschreven.

In de nieuwe Boxsim 2.0 zitten de textbook filters als doelrespons, die kun je aanzetten en je hebt dan een lijn waar je de akoestische respons naar heen kunt modelleren. Wat je dan doet is dus een compensatie maken in je elektrische filter, om akoestisch uit te komen op het theoretisch 'ideaal'.

Het valt trouwens behoorlijk mee, wanneer je door hebt hoe je een aantal zaken los van elkaar kunt aanpakken.

In Boxsim is dat:

Neem een midwoofer en zet parallel aan de woofer een RC netwerk (Zobel) en je oplopende impedantie kun je door de spelen met de grootte van C en R bijna perfect vlak krijgen.

Als je vervolgens kijkt bij het tabblad theoretische filters dan kun je invoeren bij welke frequentie en met hoeveel ohm nominaal je een filter wilt. Afhankelijk van de orde (6dB flanksteilheid per octaaf per orde) krijg je dan dus geadviseerd welke component waarden op welke positie in het filter komen.

Zit je met een midwoofer in een kastje, dan heb je nog een verlies aan rondstralend laag. Dit kun je met een 'shelf' filter tegengaan, dus vanaf een bepaalde frequentie zet je een helling in (naar boven of naar beneden) en vanaf een bepaald punt stopt die helling weer. We noemen dat vaak de Baffle Step Compensatie (alleen zit er naast een correctie voor het verlies aan laag vaak ook nog een doorschieter in de vorm van een bult rond 1kHz in).

Het is bijzonder leuk om dit even in zo'n filtersimulatieprogramma in te voeren. Als het gewenst is wil ik dat in dit topic met Boxsim 2 wel met een aantal plaatjes ondersteunen.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 28 apr 2020, 5:46

wouter schreef: Als het gewenst is wil ik dat in dit topic met Boxsim 2 wel met een aantal plaatjes ondersteunen.

of misschien een eigen draadje voor het werken met Boxsim, Dat zou in ieder geval door mij zeer gewaardeerd worden.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”