Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

metst

Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2

Berichtdoor metst » ma 09 mar 2020, 16:44

Hallo Forum leden, ik heb een vraag over het filter van mijn Klipsch KG-5.2 luidsprekers.
Het zijn grote hoorn luidsprekers met een mooi rendement van 96dB.
Mooi om te combineren met een buizenversterker, maar dat blijkt toch niet het geval te zijn.
Klipsch heeft hun filter ontworpen voor hun Tractrix-hoorn deze zorgt voor een stijgende helling van 6 dB, maar zorgt ook voor een behoorlijke impedantie piek. Deze impedantie piek vinden buizenversterkers niet fijn. En met luistertesten is het verschil tussen transistor en buizenversterker overduidelijk. Bij de buizenversterker wordt het geluid hard in het hoog en niet fijn om naar te luisteren.
Mijn vraag is, kan het filter ook anders gebouwd worden zodat je geen last hebt van de impedantie bult?

2020-03-07_15-39-12.png

2020-03-07_15-39-51.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marp op ma 09 mar 2020, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: extern geplaatste afbeelding(en) bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.

SSassen

Re: Filter aanpassen voor een Klipsch KG-5.2

Berichtdoor SSassen » ma 09 mar 2020, 16:54

Vast wel, maar dan zul je de individuele drivers eerst moeten meten en op basis daarvan aanpassingen maken aan het filter.
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 mar 2020, 19:33

Je kan een correctie RCL toepassen die je gewoon parallel aan t hele filterbzet, daar maak je die bult waarschijnlijk voor 90% mee vlak
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 mar 2020, 19:34

En welkom natuurlijk
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

metst

Berichtdoor metst » ma 09 mar 2020, 20:47

Bedankt SSassen en Henkjan voor jullie antwoord. Ik snap dat meten is weten. Probleem is, ik heb die meet apparatuur helaas (nog) niet.
@Henkjan kun je me een voorbeeld laten zien hoe zo'n filter is opgebouwd (snap dat het filter opnieuw berekend moet worden).
Ik heb ook een mail gestuurd naar GR Research. Deze man heeft al een aantal Klipsch luidsprekers grondig onder handen genomen:

Hey Michael,

There is no resistor inline with the tweeter to make the top end have that higher impedance. It is just caused by the actual impedance's of the drivers.

We can design an impedance trap that will knock out the hump that is at 3.5kHz. That will allow the amp to see a more balanced load.

You can also try a 47 ohm to 30 ohm resistor across the tweeter terminals to knock the tweeter level down a little bit and bring it's impedance down a little at the same time.

Thanks,
Danny

Vind het interessant om eens te gaan kijken met de weerstand parellel op de tweeter (die klinkt toch wel fel genoeg bij deze Klipsch).

PS als je het leuk vind: https://youtu.be/2P8EjYgI510

dre

Berichtdoor dre » ma 09 mar 2020, 20:53

Voor die paar euro het proberen waard inderdaad.
Потому что это возможно!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 09 mar 2020, 21:04

metst schreef:@Henkjan kun je me een voorbeeld laten zien hoe zo'n filter is opgebouwd (snap dat het filter opnieuw berekend moet worden).

klipsch met RCL.png

dus een weerstand, spoel, condensator in serie met elkaar, en dat dan tussen de + en - van de aansluitklemmen zetten, de rest van t filter blijft gelijk

als je de impedantie waarden behorende bij deze grafiek:
Afbeelding
hebt, dan is zo'n RCL zo berekend.

waar woon je ergens? impedantie opmeten is zo gedaan, mss zit er wel een forumlid in de buurt die dat kan doen

:think: er was toch een forumlid die zo'n Dayton impedantie meet geval gekocht had, dat hij wel wilde uitlenen?
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 09 mar 2020, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: toevoeging

John P

Berichtdoor John P » ma 09 mar 2020, 22:07

De combinatie 0,15mH, 12 ohm en 15 uF zou een redelijk vlakke impedantie moeten geven.

Knipsel.PNG
Waar een weg is is ook een omweg.

metst

Berichtdoor metst » ma 09 mar 2020, 22:25

Super bedankt HenkJan en John, ik ga hier mee stoeien. Ik woon trouwens in Utrecht en heb een mooie luisterruimte met verschillende (oude) luidsprekers zoals een set Magnepans SMGA, Translator Reflexion, V-Vox Habari Sound-Cylinder, Remo Rogers monitor 5 en mijn laatste aanwinst, de set Klipsch KG-52. Ik hou dus wel van afwisselen ;) Dus als iemand het leuk vind om te komen meten, ik zorg voor de koffie en/of een lekker biertje.
Van verschillende audio fora zijn er al eens een aantal mensen komen luisteren.

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”