Meten en interpreteren van luidsprekerfase en groepslooptijd

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

vincent h

Uitgangssituatie voor een goede fase meting

Berichtdoor vincent h » do 02 jan 2020, 19:04

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb wat vragen over het meten van de fase van een 2-weg systeem.
Ik ben een 2-weg systeem aan het bouwen en wil dit keer niet alleen een "vlakke karakteristiek" en een oké luister resultaat maar ook meer technisch correct bouwen.
Ik loop een beetje vast met het juist meten en interpreteren van de fase (en groepslooptijd)
Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen.

Ik meet met Arta en exporteer deze gegevens in BoxSim.
De fase van de 2 units moet op en zoveel mogelijk rond de overname frequentie in fase zijn.

-Als ik het goed heb moeten de 2 faselijnen in dit gebied dan dus op elkaar liggen?
-Als ze 180grd. versprongen zijn kan je dit mogelijk oplossen door 1 unit om te polen?

-Als je de luidsprekerunits meet op 1 vast positie bv. 1m voor de tweeter, voldoet dan de data van de impuls response (sweep) / single gated smoothed freq. response en impedantie. Beide incl. fase. (Niet minimumfase) of moet hier nog een correctie van het akoestische centrum toegepast worden?

-Is deze correctie voor het akoestisch centrum te vermijden (dit punt lijkt namelijk lastig vast te stellen te zijn)?

-De gemeten fasekarakteristiek gaat zeker bij de tweeter nog al vaak op en neer waardoor het de kans dat de faselijnen van woofer en tweeter over elkaar liggen vrijwel onmogelijk lijkt.
Is dit te voorkomen of kan je de akoestische fase van de freq.response beter door BoxSim laten bepalen?

Bij voorbaat dank

Vincent

Rob Dingen

Re: Meten en interpreteren van luidsprekerfase en groepslooptijd

Berichtdoor Rob Dingen » do 02 jan 2020, 21:15

Ik ken Arta niet maar je moet minimum fase gebruiken.
Daarna moet je het deel voor de impulsresponsie verwijderen en eventueel een tijdvenster gebruiken van bijv 5ms om de reflecties uit de meting te halen.
Met 5ms meet je tot 200Hz en betrouwbaar vanaf 400Hz.
Voor een 2 weg maakt dat dus niet zoveel uit.

Rob

satefan

Re: Uitgangssituatie voor een goede fase meting

Berichtdoor satefan » do 02 jan 2020, 23:34

Goed dat je tijd besteed aan de fase. Voor mij zit een groot deel van de magie van een goede luidspreker in een correcte uitlijning van de fase.

Als de fase 180 graden versprongen is dan moet je idd de tweeter ompolen om de fase correct te hebben. Kun je het schema van het filter posten (als het een passief systeem betreft?)

Ik doe m'n fase-metingen in REW en pool de tweeter om, dan trek je op de x-over frequentie een dip. Ik heb een actief systeem, dus de looptijden aanpassen is zeer simpel en je ziet direct het resultaat. Hoe dieper de dip, hoe beter de fase gelijk loopt. En dat hoor je!

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

vincent h

Berichtdoor vincent h » vr 03 jan 2020, 11:25

Actief filteren heeft wat dat betreft veel voordelen.
Je hebt dat waarschijnlijk ook minder verstoring van de units onderling.

Ik ben met een passief filter bezig.
Momenteel gaat het nog alle kanten op met het filter.
Als uitgangssituatie ga ik uit van een 2e orde LR of eventueel een 3e orde Butterworth al dan niet met impedantie correcties.
Met de standaard bij elkaar horende combinaties van spoel en condensator kom ik nu nog niet goed uit.
Het lukt wel om een redelijk vlakke karakteristiek te krijgen waarbij de totaal karakteristiek een optelling van de deelunits lijkt te geven.
Meestal door spoel en condensator op andere frequenties te kiezen.
Dit klonk alleen nog niet naar mijn zin.

Als je een RC (bv. 22ohm 0,1uF) over de spoel van de laagsectie zet wordt de filterhelling steiler.
Dit geeft wel een fasedraaing in het hoog en bij een bepaalde waarde van de C geeft het een nog steilere helling + opslingering in het tophoog
Ik kom dit niet tegen in het boek van Vance Dickason.
Is dit een constructie die je moet vermijden voor hoogwaardige geluidsweergave (resonantiekring)?

De satori mid/laag unit loopt van zich zelf erg ver door wat volgens frequentie meting een fase probleem in het gebied boven de 5kHz lijkt te geven.
(optelling van hoog en laag fractioneel zachter dan alleen het hoog)

Units:
SB Akoestics Satori MW16p-8 en Scan Speak D3004 662000

John P

Berichtdoor John P » vr 03 jan 2020, 11:40

Deze RC vormt in combinatie met de inductie van het chassis een doorlaatfilter, bij deze waarden waarschijnlijk ergens bij 10.000 Hz. Dit heeft invloed op de steilheid van het filter want je introduceert een extra "kortsluiting" over het chassis. Deze constructie wordt wel gebruikt om konusresonanties te dempen bij harde konussen als alu.
Waar een weg is is ook een omweg.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 jan 2020, 11:46

Hier een goede uitleg hou je op de juiste manier metingen uit Arta naar boxsim importeert. In het begin staat er wel een foutje qua meetafstand: de minimale meetafstand is 6x de straal van de grootste driver oftewel 3x de diameter.

viewtopic.php?t=25100
Laatst gewijzigd door ds23man op vr 03 jan 2020, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 jan 2020, 12:07

ds23man schreef:Hier een goede uitleg hou je op de juiste manier metingen uit Arta naar boxsim importeert. In het begin staat er wel een foutje qua meetafstand: de minimale meetafstand is 6x de straal van de grootste driver oftewel 3x de diameter.
linkje vergeten?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

satefan

Berichtdoor satefan » vr 03 jan 2020, 13:55

Wellicht is dit een leuk draadje om te lezen. Niet helemaal dezelfde drivers. De Scan Speak is wel uit de D3004 reeks, maar niet de 662000. Ik weet niet of de gebruikte 602010 als drop-in gebruikt kan worden. Zou je even moeten checken.

Goran besteed veel tijd aan fase-alignement. Ik heb de Prestigious Two van hem gemaakt (net als meerdere leden op t forum hier, ook een zalige monitor om uren lang naar te luisteren.

https://www.audioexcite.com/?page_id=4219

Satefan

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 03 jan 2020, 14:01

Er is niks magisch aan fase.
Sterker nog, veel mensen leggen veel te veel focus op fase.

Uiteindelijk doel is een goede frequentie responsie en vooral ook een goede directivity.
Als je de onderlinge fase/tijdverschil niet goed hebt, zul je ook beiden nooit goed kunnen krijgen.

Actieve systemen bieden dan ook echt alleen maar voordelen.
Technisch gezien, maar zelfs ook qua kostprijs.
Vaak biedt een hybride filter ook uitkomst (deel passief, deel actief)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 03 jan 2020, 14:04

Rob Dingen schreef:Ik ken Arta niet maar je moet minimum fase gebruiken.
Daarna moet je het deel voor de impulsresponsie verwijderen en eventueel een tijdvenster gebruiken van bijv 5ms om de reflecties uit de meting te halen.
Met 5ms meet je tot 200Hz en betrouwbaar vanaf 400Hz.
Voor een 2 weg maakt dat dus niet zoveel uit.

Rob

Je moet helemaal niet minimum fase te gebruiken, omdat het fase verschil tussen de drivers een relatief iets is.
Waar je wel voor moet zorgen is dat je geen extra fasedraaing introduceert in het meetsysteem dat kan variëren.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 03 jan 2020, 14:17

One World Concepts schreef:Er is niks magisch aan fase.
Sterker nog, veel mensen leggen veel te veel focus op fase.

Uiteindelijk doel is een goede frequentie responsie en vooral ook een goede directivity.
Als je de onderlinge fase/tijdverschil niet goed hebt, zul je ook beiden nooit goed kunnen krijgen.

Actieve systemen bieden dan ook echt alleen maar voordelen.
Technisch gezien, maar zelfs ook qua kostprijs.
Vaak biedt een hybride filter ook uitkomst (deel passief, deel actief)

Het lukt me prima om een vlakke response te krijgen, terwijl de fase van mn systeem bij lange na niet optimaal is. En andersom kan ook prima gebeuren.

Beide zijn in mijn ogen belangrijk. Een hobbelige response geeft onrust en maskering. Juiste fase zorgt voor dat mooie losse geluid dat om de speaker hangt en er niet 'aan vast plakt'. Je kan niet genoeg focus op de fase hebben ;-).

Ik zie vaak dat men denk dat als de response vlak (genoeg) is de klus geklaard is. Terwijl er met een goede fase-alignement nog genoeg te winnen is.

Goede directiviteit hangt vooral af van hoe de units mechanisch in het systeem geïmplementeerd zijn, vorm van de kast etc (en natuurlijk de eigenschappen van de drivers zelf). Je wil met name goede directiviteit in de hogere frequenties (bij de lagere gaat t van nature al makkelijker vanwege de grotere golflengte). De meeste tweeters zaken hard af onder hoeken boven de 10K of zo. Bij uitgroeide metingen maakte een diepte-verschil van 1 of 2 millimeter al een behoorlijk verschil in de off-axis response.

Ik ben het 100% met je eens dat actieve systemen te prefereren zijn. Vroeger wilde ik er niet aan, maar wil nu nooit meer terug naar (alleen) passief.

Satefan

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 03 jan 2020, 14:56

Het is vooral belangrijk om een constante directivity te krijgen.
Lees anders eens Sound Reproduction van Floyd Toole maar eens. Het is een van de key factoren om een goed geluid neer te zetten.
Daarentegen is fase nu juist iets wat helemaal niet belangrijk is. Er zijn hiervan diverse onderzoeken gedaan (AES.org), en ze bewijzen keer op keer dat de mens vrij ongevoelig is voor fase (veranderingen).

Dus waar die "focus op fase" vandaan komt is mij een raadsel. Diverse onderzoeken laten namelijk vrij duidelijk zien dat het minder belangrijk is.
Zie het al een prioriteiten lijst, waarbij vooral constante directivity en frequentie responsie heel hoog staan, en fase (en bv minimale vervorming) ergens onderaan.
Een goede constante directivity krijgen is vaak ook al een opgave. Dit is eigenlijk inherent hoe tweeters geluid produceren (zie Loudspeaker and Headphone Hanbook van Borwick, pagina weer ik even niet meer uit het hoofd)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 03 jan 2020, 15:16

Niet echt handig dat er twee draadjes over bijna hetzelfde onderwerp lopen. Zou dat op een kreabea manier in elkaar geschoven kunnen worden?
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 03 jan 2020, 17:36

ds23man schreef:Niet echt handig dat er twee draadjes over bijna hetzelfde onderwerp lopen. Zou dat op een kreabea manier in elkaar geschoven kunnen worden?
hoppa
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » vr 03 jan 2020, 19:30

Ik denk dat absolute fase niet belangrijk is maar wel met betrekking tot de filter hellingen ik heb namelijk dezelfde ervaring als Satefan.
Ben ooit bij iemand wezen luisteren die met zijn PC filterde 6 kanaals op een actieve 3 weg.
Weet niet precies alle details nog maar hij kon de totale fase recht maken en dat verschil hebben we beluisterd en met dat vlak maken werd het niet beter.

satefan

Berichtdoor satefan » vr 03 jan 2020, 20:06

Rob Dingen schreef:Ik denk dat absolute fase niet belangrijk is maar wel met betrekking tot de filter hellingen ik heb namelijk dezelfde ervaring als Satefan.
Ben ooit bij iemand wezen luisteren die met zijn PC filterde 6 kanaals op een actieve 3 weg.
Weet niet precies alle details nog maar hij kon de totale fase recht maken en dat verschil hebben we beluisterd en met dat vlak maken werd het niet beter.

Yup. Ik heb het over de onderlinge fase van de drivers, zodat in het x-over gebied de golven netjes aligned zijn. Daar gaat het om.

Satefan

vincent h

Berichtdoor vincent h » za 04 jan 2020, 12:19

John P schreef:Deze RC vormt in combinatie met de inductie van het chassis een doorlaatfilter, bij deze waarden waarschijnlijk ergens bij 10.000 Hz. Dit heeft invloed op de steilheid van het filter want je introduceert een extra "kortsluiting" over het chassis. Deze constructie wordt wel gebruikt om konusresonanties te dempen bij harde konussen als alu.

De RC stond in mijn geval parallel aan de spoel (de spoel staat in serie met de woofer).
In dit geval zou je zeggen dat hoog wordt doorgelaten langs de spoel bij een hoge frequentie (zeg 10kHz)

De filterhelling (van het 2e orde filter rond 2kHz) wordt door de RC steiler boven de 2 à 3 kHz.
Afhankelijk van de waarde van de C (0,1 - 0,22uF) komt er rond 10-15 kHz geen of een serieuze piek terug.

vincent h

Berichtdoor vincent h » za 04 jan 2020, 12:33

ds23man schreef:Hier een goede uitleg hou je op de juiste manier metingen uit Arta naar boxsim importeert. In het begin staat er wel een foutje qua meetafstand: de minimale meetafstand is 6x de straal van de grootste driver oftewel 3x de diameter.

viewtopic.php?t=25100

Deze had ik gezien :)

Het is bekend dat er verschillende ideeën en meningen zijn om tot een goede luidspreker te komen.
Waarschijnlijk is het de combinatie van die ideeën die de gewenste luidspreker maakt.
Een perfecte fase op de as is mogelijk geen garantie voor goed geluid maar ik zou wel graag weten wat de beste/juist manier is om dit te kunnen meten.
Kan dit onderwerp gesloten worden? Dan zal ik mijn vragen over fase en meting nu voort te zetten onder "Tutorial: meten in Arta en exporteren naar Boxsim" en voor andere delen indien nodig een nieuw onderwerp starten.

thx.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 04 jan 2020, 12:40

Wat is een perfecte fase op de as is dan mijn vraag?
Fusion Filterdesign

vincent h

Berichtdoor vincent h » za 04 jan 2020, 12:48

Bedankt voor de reacties tot zover.

De Prestigious Two was ik ook tegen gekomen.
De tweeter is dusdanig anders dat dit filter in mijn situatie niet gaat werken, maar wel interessant om door te nemen.

vincent h

Berichtdoor vincent h » za 04 jan 2020, 15:10

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » za 04 jan 2020, 16:35

ds23man schreef:Wat is een perfecte fase op de as is dan mijn vraag?

Denk dat hij bedoelt 0 fase draaiing.

Rob

satefan

Berichtdoor satefan » za 04 jan 2020, 19:26

Rob Dingen schreef:
ds23man schreef:Wat is een perfecte fase op de as is dan mijn vraag?

Denk dat hij bedoelt 0 fase draaiing.

Rob

Zo las ik laatst ergens dat iemand absolute-fase beschrijft als 'als je op de trom slaat, wordt het vel van de trom eerst naar binnen geduwd. Je wil dan ook dat je woofers dus eerst naar achter uitslaan en niet naar voren'. Er zouden zelfs dac's/versterkers zijn die dit kunnen corrigeren. Ik geloof er niet veel van.

Ik denk ook dat de absolute fase (dus van het hele systeem), mits beide kanalen in dezelfde fase staan, niet gek veel uit maakt. Fase verschillen tussen drivers is een heel ander verhaal.

Groet,

Satefan

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 04 jan 2020, 22:11

Je hoort heel verschillende verhalen over fase en de hoorbaarheid ervan, fase verloop, fase verschil tussen drivers etc. Aangezien het relatief eenvoudig kan met een actief DSP systeem neem ik maar het zekere voor het onzekere. Dus zorg ik dat in overname gebied de fase grafieken zo goed mogelijk op elkaar vallen. Doe dus een all-pass filter in laag-mid sectie om fase gelijk te laten verlopen met tweeter. En ik vertraag signaal van tweeter iets zodat hij virtueel naar achteren komt (looptijd correctie).
Neem een Linkwitz-Riley crossover. Dus fase van de driver aan beide kanten van filter verlopen op dezelfde manier. En ala Grimm draai ik fase optioneel aan de ingang weer terug met FIR filter. De step response ziet er vervolgens erg netjes uit met de FIR filter optie aan.
Je kan ook crossover helemaal met tweeweg in twee FIR filters doen. Is iets makkelijker af te stellen, maar dan heb je altijd latency en kan je dus niet optioneel de fase FIR uit zetten.
Hoe dan ook zowel met lineaire fase als met minimum fase filters niet te steil filteren, want dat geeft weer pre en post ringing wat ook weer hoorbare artefacten kan geven. Er zijn door onderzoekers masking thresholds bepaald en als je daar veilig binnen wil blijven dan zou je globaal niet steiler moeten gaan als een Linkwitz-Riley 48dB/oct filter.
Schermafbeelding 2020-01-04 om 21.42.45.png
Voorbeeld geeft een beeld van een mogelijke opzet van een actief tweeweg systeem, met geïdealiseerde driver modellen. De frequentie response van drivers is vlak, maar valt wel op een reële manier af in laag en ook fase verloop is zoals je het kan tegenkomen in de praktijk.

Het is misschien een beetje overkill, maar zolang het past in de DSP kost het niets extra en kwaad kan het zeker niet. Passief is het allemaal wat lastiger om de overname tussen de drivers goed te krijgen. Bij een passief systeem heb ik eens de woofer kant van filter een orde anders genomen dan de tweeter en wat met de cross-over frequentie lopen schuiven om een beetje met de fase uit te komen tussen de twee drivers.

Op zijn minst wil je dat de twee fase grafieken elkaar snijden bij de crossover frequentie. Een stapje verder, als het kan, dat de hoek tussen de twee lijnen zo klein mogelijk is. En het mooiste, als het lukt, dat de twee fase grafieken over elkaar vallen in het overname gebied.

Met een passief systeem kom je vaak niet verder als de eerste stap, met DSP lukt de laatste stap zelfs gemakkelijk en kun je ook het totale fase verloop beperken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 05 jan 2020, 9:22

jvenema schreef:Je hoort heel verschillende verhalen over fase en de hoorbaarheid ervan, fase verloop, fase verschil tussen drivers etc. Aangezien het relatief eenvoudig kan met een actief DSP systeem neem ik maar het zekere voor het onzekere. Dus zorg ik dat in overname gebied de fase grafieken zo goed mogelijk op elkaar vallen. Doe dus een all-pass filter in laag-mid sectie om fase gelijk te laten verlopen met tweeter. En ik vertraag signaal van tweeter iets zodat hij virtueel naar achteren komt (looptijd correctie).
Neem een Linkwitz-Riley crossover. Dus fase van de driver aan beide kanten van filter verlopen op dezelfde manier. En ala Grimm draai ik fase optioneel aan de ingang weer terug met FIR filter. De step response ziet er vervolgens erg netjes uit met de FIR filter optie aan.
Je kan ook crossover helemaal met tweeweg in twee FIR filters doen. Is iets makkelijker af te stellen, maar dan heb je altijd latency en kan je dus niet optioneel de fase FIR uit zetten.
Hoe dan ook zowel met lineaire fase als met minimum fase filters niet te steil filteren, want dat geeft weer pre en post ringing wat ook weer hoorbare artefacten kan geven. Er zijn door onderzoekers masking thresholds bepaald en als je daar veilig binnen wil blijven dan zou je globaal niet steiler moeten gaan als een Linkwitz-Riley 48dB/oct filter.
Schermafbeelding 2020-01-04 om 21.42.45.pngVoorbeeld geeft een beeld van een mogelijke opzet van een actief tweeweg systeem, met geïdealiseerde driver modellen. De frequentie response van drivers is vlak, maar valt wel op een reële manier af in laag en ook fase verloop is zoals je het kan tegenkomen in de praktijk.

Het is misschien een beetje overkill, maar zolang het past in de DSP kost het niets extra en kwaad kan het zeker niet. Passief is het allemaal wat lastiger om de overname tussen de drivers goed te krijgen. Bij een passief systeem heb ik eens de woofer kant van filter een orde anders genomen dan de tweeter en wat met de cross-over frequentie lopen schuiven om een beetje met de fase uit te komen tussen de twee drivers.

Op zijn minst wil je dat de twee fase grafieken elkaar snijden bij de crossover frequentie. Een stapje verder, als het kan, dat de hoek tussen de twee lijnen zo klein mogelijk is. En het mooiste, als het lukt, dat de twee fase grafieken over elkaar vallen in het overname gebied.

Met een passief systeem kom je vaak niet verder als de eerste stap, met DSP lukt de laatste stap zelfs gemakkelijk en kun je ook het totale fase verloop beperken.

Netjes. Ongeveer gelijk aan hoe ik het in de Hypex doe. Ik filter niet steiler dan 24dB, gebruik een alpass in het tweeterkanaal (de woofer-fase verloopt wat) en inderdaad wat delay op 1 van de drivers. Daarnaast meet ik de fase-dip door de tweeter (of woofer) even op inverse te zetten. Daarmee fine-tune ik de delay. DSP is inderdaad veel makkelijker, en je kan je speaker dingen laten doen die met een passief filter niet haalbaar zijn.

Satefan

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”