Het grote Hypex Filter Design Topic

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Berichtdoor ds23man » wo 01 jan 2020, 10:04

Als ik dat zo goed zie, gaat dat niet goed komen. De impuls is gecentreerd op nul seconden.
Fusion Filterdesign

gnl1

Berichtdoor gnl1 » wo 01 jan 2020, 11:48

Heb net een REW impulse meting van de UMC22 (loopback van kanaal2) geimporteerd in HFD.

Exporteren uit REW gaat goed, maar er staat bovenin de file tekst met de gegevens van de meting.
Nadat die regels weggehaald waren kon ik de data importeren. Sample frekwentie goed ingevuld.
Start tijd aanpassen en fit impulse werkten vervolgens.
De Magnitude response was eerst niet zichtbaar, maar bleek bij -70dB te zitten en zag er goed uit.
Dit lijkt allemaal goed te gaan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

gnl1

Berichtdoor gnl1 » wo 01 jan 2020, 12:07

De fase responsie geeft nog wel een vreemd resultaat.
Overigens gaf importeren van de ruwe REW file dezelfde resultaten.
Capture2.PNG

satefan

Berichtdoor satefan » wo 01 jan 2020, 15:19

Ik zal zometeen eens proberen de ASIO drivers op mn brakke windows laptop te installeren en kijken of ik dan met HFD een meting kan doen. Ik meet nu met REW op mn Mac, en doe dan aanpassingen aan t filter in HFD. Voor de meeste metingen zou ik met HFD wel uit de voeten moeten kunnen.

Ik moet nu steeds mn meetopstelling opbouwen en weer afbreken, dus een PC minder om mee te werken zou handig zijn. Uitgebreidere metingen kan ik dan in REW doen.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 01 jan 2020, 19:17

Zelf werk ik mer parallels op mac, dus draai ik MacOs en windows tegelijkertijd, wat wel handig is. Moet er niet aan denken om elke keer opnieuw een ander OS op te starten. Zo werkte ik met SigmaStudio onder windows en REW op MacOs. Kon ik aanpassing in filter maken in SigmaStudio, dat naar DSP laden en gelijk gaan meten in REW.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 01 jan 2020, 19:24

jvenema schreef:Zelf werk ik mer parallels op mac, dus draai ik MacOs en windows tegelijkertijd, wat wel handig is. Moet er niet aan denken om elke keer opnieuw een ander OS op te starten. Zo werkte ik met SigmaStudio onder windows en REW op MacOs. Kon ik aanpassing in filter maken in SigmaStudio, dat naar DSP laden en gelijk gaan meten in REW.

Yep. Daarom heb ik twee machines als onderdeel van de meet-setup. Een windows machine, en een Mac. Ik ga ook eens naar Parallels kijken.

groet,

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 01 jan 2020, 20:13

Parallels kan ook werken met een bootcamp partitie. Alleen ziet windows opgestart via bootcamp het systeem qua licentie anders als opgestart via dezelfde partitie met parallels. Het algorithm dat een of ander unique ID bepaal waar de licentie op werkt genereerd een ander ID en dus gaat windows dan klagen. Zelf gebruik ik bootcamp niet meer en gebruik ik windows alleen via parallels en heb ik er verder geen issue mee. Nu heb ik al een hele tijd windows niet meer opgestart via bootcamp, maar het zou me niet verbazen als hij dan gaat mauwen over licentie. Maar misschien is dit issue ondertussen opgelost.
Verder staat windows bij mij op een externe SSD die via USB aan mac hangt. Dus MacOs en windows zitten elkaar niet dwars wat betreft schijf access.
Windows wil niet installeren op een USB device, dus die heb ik aan (game) PC van zoon gehangen toen windows geinstalleerd en toen die schijf aan iMac gehangen en parallels zijn ding qua drivers ermee laten doen (Parallel Tools).
Alternatief voor Parallels is Fusion van VmWare, heb ik geen ervaring mee, maar dit heeft ook zijn aanhangers die hier positief over zijn.
Een gratis alternatief zou eventueel VirtualBox zijn, Heb ik niet gebruikt om windows onder MacOs te draaien, wel linux en ook ChromeOs. Een van de kids moest een ChromeBook voor school hebben en we hadden nog een MacbookAir, dus via VirtualBox CromeOs hierop gedraaid.

m_cruiser

Berichtdoor m_cruiser » wo 01 jan 2020, 21:30

Ik heb al 2 jaar alle onderdelen (nieuw) van een DLCP in een doos zitten en nu is die eigenlijk verkocht omdat ik er geen tijd voor vind om die af te bouwen. Maar ik twijfel nog steeds of ik er goed aan doe om de Hypex weg te doen (volgende week) en nog een DCX bij te kopen voor 90€
Nu met verlof toch wat aan het inlezen geweest over HFD, vraag ik me af wat een Hypex nu meer biedt dan bv een DCX2496?
Ik heb 2 DCX' en die werken op gelijkaardige manier. Je kan wel meten met de Hypex, en de FR curves gelijktijdig met de filters bekijken.
Maar ik heb nu ook net het hele verhaal gelezen over Jean-Michel Le CLéac'h http://freerider.dyndns.org/anlage/LeCleach.htm in verband met de delays die alle filters veroorzaken.
Vooral de auto align functie van de DCX zou super handig zijn en de benadering zou er op aankomen om via deze meting de afstanden en crossover punten wat bij te stellen wat een groot verschil zou geven.
I tested the approach of Le Cleac'h with my DCX-2496 and got so astonishing results that I thought I had to let you know about his theory. Believe me or not: With his filter design you get a soundstaging and imaging you never heard before on your system!!
Ik kan niet wachten tot ik terug thuis ben om dit te proberen, nog 2 keer slapen :lol:
Kan je met de Hypex ook auto align metingen doen, ik heb dat niet gevonden?
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... tup-2.html

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 02 jan 2020, 10:41

Het Le Cleac’h verhaal is op zich wel leuk, hij probeerd een wat betere fase overgang te krijgen. Nu lijkt het mij dat dit met een DSP wat makkelijker kan. Dit eeft hij zelf ook aan in de laatste sheet van zijn powerpoint. Lees ook o.a. Het Grimm verhaal over de LS1, waar Gerhard ook regelmatig naar verwijst. Met een DSP oplossing kan je waarschijnlijk gewoon een FIR filter gebruiken.

Dan kan je hetzij een fase linear filter gebruiken, dus de cross over in FIR realiseren, elke speaker krijgt zijn eigen FIR filter. Of je doet cross-over mer IR filters (Linkwitz-Riley meestal) en je plaatst een FIR filter ervoor om de fase terug te draaien. Dit laatste is dus beschreven in het white paper van Grimm. Deze methode heeft wat voordelen, hij is wat goedkoper wat DSP resources aangaat en je kunt FIR filter ook uitschakelen, dan heb je nog steeds een werkend systeem, maar dan zonder de extra latency, wat je soms niet kan gebruiken.

Truuk is ook om niet te steil te gaan filteren, dit geeft anders pre-post ringing effecten die hoorbaar kunnen zijn. Met een FIR cross-over kun je heel steil fase linear filteren, maar dat kan je dus beter niet doen.

In:
viewtopic.php?f=6&t=27983
Staat het een en ander over Pre en Post-ringing en hoe dat zit met verschillende filter types. Ook word aan gegeven wanneer dit wellicht hoorbaar word, dus onder welke drempel je het best kunt blijven.

Nu is de methode van Grimm erg elegant, maar als je b.v. Een tweeweg systeem maak en latency is niet erg, dan kan je ook gewoon elke driver zijn eigen FIR filter geven, dit is iets makkelijker in te stellen naar mijn mening. Bij drieweg word dit lastiger. Vanwege de lage cross over tussen laag en mid moet filter behoorlijk lang worden en dat drie keer. Bij tweeweg kom je vaak ermee nog weg, maar drieweg wordt qua resources dan vaak te veel.

satefan

Berichtdoor satefan » do 02 jan 2020, 23:01

Vanmiddag ben ik met de EQ functie van de Hypex in de weer geweest.

Eerst alle correcties (BoostCuts) uit de filters gehaald en in de filters voor de drivers alleen maar de 'echte' filters gezet zoals de hoog en laag doorlaat en de LWT's etc.

Daarna ben ik met de EQ functie begonnen de response wat vlakker te trekken. Dat gaat heel aardig en je kan redelijk vlot werken tot je het resultaat hebt waar je naar op zoek bent. Bij mij ziet dat er dan zo uit:
Hypex_EQ.jpg

Met deze response gemeten in REW:
Screen Shot 2020-01-02 at 23.03.48.png

Wat ik minder handig vind, is dat je een EQ van Preset 1, niet naar Preset 2 en Preset 3 kan kopieeren, je moet iedere EQ instelling dus per preset, per Hypex instellen. Dat is niet moeilijk, maar kost wel wat tijd op deze manier. Mocht ik een truuk gemist hebben dan hoor ik het graag natuurlijk :-)

Groet,

Satefan

holco

Berichtdoor holco » za 04 jan 2020, 21:58

Gisteren en vandaag bezig geweest om filters te creëren voor MS-P6 speakers, in eerste instantie dmv metingen met HFD maar ik raak daarin al snel het overzicht in kwijt, het is mij ook niet duidelijk hoe je nu een time-window in moet stellen/verstellen, het leek er op dat die zelf gegenereerd werdt maar niet lang genoeg om wat met het laag te kunnen onder de 1000hz.
Uiteindelijk teruggegrepen naar REW wat voor mij in ieder geval veel fijner en overzichtelijker werkt.

Wat mij ook opviel is dat als je bv begint met het laag inregelen en de twee ander kanalen op mute hebt staan er bij elke filter upload die dichte kanalen weer open gaan, ook krijg je elke keer weer een bevestiging dat de uploads voltooid zijn terwijl je dat ook aan de lopende balkjes ziet, dit leidt ertoe dat je onnodige handelingen moet doen tussen elke meting.

Uiteindelijk is het eindresultaat wel weer heel erg goed :D

1e.png

0 tot 60 graden
2e.png

SPL & Phase
3e.png

Vervorming
4e.png

Time window
5e.png
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 05 jan 2020, 9:30

Netjes! Ik ben benieuwd waar dat kleine buitje bij ongeveer 12Khz vandaan komt. De response loopt wat af (4 tot 6 db) van 1Khz of zo?, wat niet per se ongewenst hoeft te zijn. Is dit ' by design' of de naakte meting?

Voor de hoekmetingen doe ik altijd stappen van 15 graden, tot 75 graden, maar goed, dat is hier niet zo relevant natuurlijk. Dit geeft een heel goed beeld!

Ik heb onder Preset 2 & 3 dezelfde filters, maar dan iets aflopend. Ik luister het meest naar het filter dat ongeveer 1.5dB af valt vanaf 1Khz.

Satefan

holco

Berichtdoor holco » zo 05 jan 2020, 10:09

Er zit nu zo'n 3,5dB verzwakking op het mid/hoog en hoog, niet iets waar ik bewust voor gekozen heb maar meer afgedwongen vanwege de mid en tweet response, liefst had ik de lijn vanaf 400 hz tot 1500 hz doorgezet in het hoog, nu zit er een flauw 1dB dalletje in het 1500 hz tot 10 Khz gebied, ik heb dat geprobeerd te optimaliseren maar dat bracht alleen maar meer onrust in het verloop.

Die fase slinger bij 11.8 Khz baart mij ook zorgen, wellicht komt dat omdat deze tweeter ook naar achteren afstraalt via kleine kanaaltjes :think:

Tweeter3.jpg

Afbeelding zonder smoothing.
Tweeter.png
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 05 jan 2020, 11:20

Ha, vooruitgang!

Zou je trouwens je plaatjes niet extern willen hosten? Barst hier van de voorbeelden van draadjes die niet meer te volgen zijn door wegvallen van de hosting.

Time window: zie pagina 24, doe je door inzoomen in de impulsgrafiek en de truncate knop. Weet het, niet heel handig, maar gaat in de toekomst veranderen.

Die friemel in de tweet lijkt een diffractieprobleem. Kan je verder niets mee.

Wat betreft het resetten van de mute knoppen: de dsp file die geladen wordt in de plate wordt eerst in de eeprom weggeschreven en daarna geladen door de dsp. Om rare geluiden te voorkomen als de dsp laadt, worden de kanalen gemute en daarna weer aangezet. Omdat de dspfile geen informatie bevat over de mutes gaan ze dus allemaal weer aan. Wat betreft die meldingen tijdens het laden, er zit een checkroutine in of de file correct is geladen en meldt dat terug in HFD. Qua overzichtelijkheid is het vaak handig om wat grafieken uit te zetten, die je op dat moment niet nodig hebt.
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » zo 05 jan 2020, 12:26

ds23man schreef:Ha, vooruitgang!

En wat voor een :yeah:

ds23man"
Zou je trouwens je plaatjes niet extern willen hosten? Barst hier van de voorbeelden van draadjes die niet meer te volgen zijn door wegvallen van de hosting.[/quote]
Ik heb die op een betaalde site staan en blijven daar voor eeuwig staan, zie ook mijn history hier.

[quote="ds23man schreef:
Time window: zie pagina 24, doe je door inzoomen in de impulsgrafiek en de truncate knop. Weet het, niet heel handig, maar gaat in de toekomst veranderen.

Dus de time window die je in totaal ziet wordt ook de time window als je de truncate knop indrukt?

ds23man schreef:Die friemel in de tweet lijkt een diffractieprobleem. Kan je verder niets mee.

Het passieve filter heeft er iig geen correctie op.

Crossover-MS-P6.jpg

Metingen met nog het passieve filter laat zien dat het maar bij 1 tweeter is, wat de oorzaak is moet ik nog zien te achterhalen :think:

Tweeter-spike.png

ds23man schreef:Wat betreft het resetten van de mute knoppen: de dsp file die geladen wordt in de plate wordt eerst in de eeprom weggeschreven en daarna geladen door de dsp. Om rare geluiden te voorkomen als de dsp laadt, worden de kanalen gemute en daarna weer aangezet. Omdat de dspfile geen informatie bevat over de mutes gaan ze dus allemaal weer aan. Wat betreft die meldingen tijdens het laden, er zit een checkroutine in of de file correct is geladen en meldt dat terug in HFD. Qua overzichtelijkheid is het vaak handig om wat grafieken uit te zetten, die je op dat moment niet nodig hebt.

Het viel mij iig op en kan mij situaties bedenken dat het dan fout kan gaan, bv een tweeter (nog) ongefilterd op een all-pass gemute kanaal, kweet het niet slim maar toch :-k
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 05 jan 2020, 12:37

WYSIWYG bij de truncate knop inderdaad.

Raar van die tweet, is blijkbaar toch iets mee mis. Ik zag die friemel ook niet in de metingen van Stereophile.
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » zo 05 jan 2020, 13:03

Hebben beide dezelfde piek?
потому что он может!

holco

Berichtdoor holco » zo 05 jan 2020, 13:08

Gevonden :boos:

1e.jpg

2e.jpg
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 05 jan 2020, 13:11

Kindervingertje of ben je het zelf geweest?
Fusion Filterdesign

holco

Berichtdoor holco » zo 05 jan 2020, 13:13

Zo gekocht.

Met grill ervoor niet te zien als je het niet weet.

20200102-093459.jpg
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 05 jan 2020, 13:16

Maar een geluk bij een ongeluk: het is niet hoorbaar, anders had je het wel gemerkt. :lol:
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » zo 05 jan 2020, 13:22

Hoe heb je de meting van de tweeter gedaan dan? In de baffle of zo los op je speaker? (ben t even kwijt)

holco

Berichtdoor holco » zo 05 jan 2020, 13:25

Psychisch klinkt het nu voor geen meter meer :rofl:

ds23man schreef:Maar een geluk bij een ongeluk: het is niet hoorbaar, anders had je het wel gemerkt. :lol:

holco

Berichtdoor holco » zo 05 jan 2020, 13:28

Uiteraard ingebouwd gemeten, haal hem er net uit en constateer het deukje.

Iemand nog een MSTP-3R5 tweeter liggen?

satefan schreef:Hoe heb je de meting van de tweeter gedaan dan? In de baffle of zo los op je speaker? (ben t even kwijt)

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 05 jan 2020, 13:36

Ziet er netjes uit :goeie: . Lijkt erop dat looptijd van tweeter iets korter is dan de rest, fase loopt na 10kHz iets op. Iets van 45 graden bij 20kHz, dat is ongeveer 2mm. Dus als je je meet microfoon iets naar beneden breng, dan loopt hij vlak :rofl:

Terug naar “Filter Ontwerp”