Het grote Hypex Filter Design Topic

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Berichtdoor One World Concepts » za 28 dec 2019, 21:37

ds23man schreef:
Rob Dingen schreef:Ik vind de software een complete ramp, zeker m.b.t. meten zou liever ergens anders mee meten en importeren maar dat is nog niet zo simpel.

Rob

En wat is er feitelijk nou anders met meten in HFD dan in Arta? Je meet een impulsrespons die daarna omgevormd wordt naar een FR respons.

Nou als je enkel maar speakers meet op de manier? [-(

Vooral ARTA heeft wel een hoop meer, denk als vervormingsmetingen, waterfall/CSD, verschillende samplerates (vooral een must voor het laag), toepassen van bafflestep correcties en ga zo nog maar even door.
Als je een beetje deftige speaker wilt neerzetten (wat ik aanneem met de prijs die je voor Hypex betaalt), zijn dat toch dingen die je allemaal evt mee wilt nemen bij het maken van filters en andere keuzes.

Ik kan me dus wel vinden in Rob z'n commentaar,
Ik wil hiermee niet direct een hele discussie hierover starten, maar ik denk dat het voor mensen wel belangrijk is om te begrijpen dat deze specifieke software z'n beperkingen heeft.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op za 28 dec 2019, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

holco

Berichtdoor holco » za 28 dec 2019, 21:39

oké oké oké, ik laat het wel rusten dan =;

holco

Berichtdoor holco » za 28 dec 2019, 21:51

Maandag de 2x AF253 binnen, ben benieuwd :yeah:

satefan

Berichtdoor satefan » za 28 dec 2019, 23:20

Andere vraag. Uiteraard zorgen de hoog & laagdoorlaat filters en de altpass en aymshelf filters voor fasedraaiing.

Geld dit ook voor de boost/cut? Het lijkt mij van niet, omdat feitelijk alleen het volume aangepast wordt (je simuleert een weerstand?), maar je kunt ook de Q van de boost/cut instellen, dus ik vraag mij dit even af.

Groet,

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op zo 29 dec 2019, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 29 dec 2019, 0:40

Ja die doen dat ook. Wel beperkt natuurlijk tot rond de centre frequentie
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 29 dec 2019, 1:03

ds23man schreef:Aan de andere kant kan het uitzetten van functies ook de indruk wekken dat ze er niet in zitten waardoor de gebruiker er nooit achter komt dat er meer mogelijkheden zijn....

Als een functie er echt niet in zou zitten, dan hoef je er ook niets voor op te nemen in de GUI enabled of disabled.

Een GUI element dat zichtbaar is, maar disabled (b.v. Greyed out of iets met transparancy) geeft aan dat de functionaliteit wel aanwezig is, maar dat aan een bepaalde pre-conditie nog niet voldaan is. Door b.v. de volgorde van de GUI elementen probeer je meestal aan te geven wat je eventueel dan eerst moet doen. Elementen die met elkaar een verband houden groepeer je ook vaak door een soort van box eromheen met zinvol label. Als de gebruiker er nog steeds niet uitkomt, dan moet hij misschien even wat lezen in manual.

Je maakt hem er in ieder geval van bewust dat de optie er wel is, maar dat er nog iets moet gebeuren.

Andere optie is om element wel enabled te hebben, maar als je die (te vroeg) gebruikt een zinvolle foutmelding te geven met b.v. Een pop-up dat hij eerst iets anders moet doen. Dit laatste gebruik je meestal als de pre-conditie complexer is dan een enkele stap, maar een combinatie van dingen. Als iets een enkele simpele stap is, dan los je dat dus op door een logische volgorde en groepering te gebruiken in GUI.
Voor dit soort dingen is er vaak wel een GUI guideline van het platform. B.v. Van Microsoft of apple afhankelijk van OS. Wat dit soort dingen aangaat zullen die wel niet zoveel van elkaar verschillen.

Maar zoals gezegd het meeste GUI werk zit meestal in het netjes verwerken van al deze verbanden en de GUI hierop aan te passen. Dus dat hier dingen wel eens net iets anders verlopen dan in het ideale geval, zie je dus wel vaker. Bij grote bedrijven hebben ze hiervoor de resources en word elke GUI door speciale testers langs hun guidelines gehouden en worden dit soort dingen wel opgepikt en aangepast.

Bij kleinere bedrijven is er soms geen onafhankelijk testteam, het ontwikkel team is dan zelf ook de tester, die weten omdat ze het zelf gemaakt hebben dat ze natuurlijk eerst stap A moeten doen, voordat B zin heeft en is dus een beetje blind voor dit soort dingen.

En ga je een week extra test effort hierop zetten en vervolgens 3 weken verspijkeren aan dit soort GUI dingen, of die maand besteden aan een nieuwe feature.

Maar als je onafhankelijker testers heb, die een programma minder goed kent als de ontwikkelaar, dan is het verrassend wat die allemaal kan vinden, waar je als ontwikkelaar niet bij stilstaat, omdat dat voor jou allemaal logisch is, maar dus niet voor een gewone gebruiker.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 29 dec 2019, 11:01

ds23man schreef:
Rob Dingen schreef:Ik vind de software een complete ramp, zeker m.b.t. meten zou liever ergens anders mee meten en importeren maar dat is nog niet zo simpel.

Rob

En wat is er feitelijk nou anders met meten in HFD dan in Arta? Je meet een impulsrespons die daarna omgevormd wordt naar een FR respons.

Ik meet met Clio 12 waar ik goed in thuis ben en dat werkt toch wel wat beter als de Hypex software.

Rob

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 dec 2019, 12:10

Al TS moet ik dan natuurlijk ook wat delen over hoe ik de Hypex gebruik.

De presets zijn super handig om makkelijk te kunnen schakelen tussen verschillende filters. Zeker in de test-fase kun je zo makkelijk op het gehoor verder tunen (ja, dat doe ik ook!). Een van de manieren waarop ik de presets gebruik is om een 'tilt' filter te realiseren. Simpel gezegd zorg ik dat de response 1.5 tot 3 dB afloopt. Bij sommige opnamen klinkt dit wat plezieriger.

Met REW meet ik de volgende response van mijn systeem:

Screen Shot 2019-12-29 at 12.03.20.png

Vervolgens configureer ik in Preset 2 een Shelf2 filter (type highshelf), in mijn geval vanaf 1000hz, een Q factor van 0.35 en een gain van -1.5dB (en in Preset 3 met een gain van -3dB):

Hypex_Tilt.png

En vervolgens meet ik de volgende response voor respesctievelijk Preset 1 t/m 3:

Screen Shot 2019-12-29 at 12.05.41.png

Ik heb dit nu een tijdje zo draaien, en merk dat ik het filter dat 1.5dB afloopt het plezierigst vind klinken (over het algemeen).

Groet,

Satefan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door satefan op zo 29 dec 2019, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 dec 2019, 12:27

En dat hoeft nu niet meer in filterdesigner nu er een Pre eq bijgekomen is met 3 presets .
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 dec 2019, 12:34

ds23man schreef:En dat hoeft nu niet meer in filterdesigner nu er een Pre eq bijgekomen is met 3 presets .

Precies. Die kun je (volgens mij) dan niet vanaf de AB bedienen. Als je eenmaal besloten hebt om het tilt-filter vast in te stellen kun je dat via de EQ functie doen, en dan de Presets weer voor andere doeleinden gebruiken.

Satefan

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 dec 2019, 12:45

De pre eq presets zijn gekoppeld aan de presets die je met de ab kan bedienen.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 dec 2019, 12:46

En zo'n tilt is lastig te maken met een 3 weg systeem waar je de tweeter veel hoger crosst.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 dec 2019, 12:48

ds23man schreef:En zo'n tilt is lastig te maken met een 3 weg systeem waar je de tweeter veel hoger crosst.

Correct. In mijn geval gaat het om een 2-weg systeem.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 dec 2019, 12:51

ds23man schreef:De pre eq presets zijn gekoppeld aan de presets die je met de ab kan bedienen.

Dat is handig. De equalizer 'superseeds' dus de filters in de aparte kanalen voor de drivers?

Satefan

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 dec 2019, 12:54

Yep, de pre eq zit op de ingang.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 dec 2019, 12:57

Oh ja, nog een grapje: als je de filterfile in filterdesigner opent met de Fusion aangesloten, wordt de pre eq meegenomen in de sum.

De pre eq wordt niet opgeslagen in de projectfile, maar direct uitgelezen vanuit de plate zelf.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 dec 2019, 16:04

ds23man schreef:Oh ja, nog een grapje: als je de filterfile in filterdesigner opent met de Fusion aangesloten, wordt de pre eq meegenomen in de sum.

De pre eq wordt niet opgeslagen in de projectfile, maar direct uitgelezen vanuit de plate zelf.

Nice. De biquads die in de pre-eq gebruikt worden zijn dus extra? (gaan niet ten koste van de biquads in het filter-kanaal?)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 29 dec 2019, 16:16

Allemaal extra.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » zo 29 dec 2019, 16:54

ds23man schreef:Allemaal extra.

Dubbel-nice. Maakt de filters ook wat overzichtelijker. Biquads filters per kanaal in het kanaal programmeren, correcties op de overall response kan je mooi in het EQ kwijt.

Satefan

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » ma 30 dec 2019, 12:16

Rob Dingen schreef:
Rob Dingen schreef:
Ik meet met Clio 12 waar ik goed in thuis ben en dat werkt toch wel wat beter als de Hypex software.

Rob

Kunnen de Clio metingen in HFD worden geimporteerd?
Ik heb een Clio Pocket, maar ben er nog niet achter hoe de metingen in HFD te krijgen.
RPI + Allo DigiOne Signature > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

satefan

Berichtdoor satefan » ma 30 dec 2019, 15:16

Shutdown98 schreef:
Rob Dingen schreef:
Rob Dingen schreef:

Rob

Ik heb een Clio Pocket, maar ben er nog niet achter hoe de metingen in HFD te krijgen.

Dit is wat de FAQ in de manual daarover zegt:

Q: I want to import a speaker measurement but what kind of file is expected and with what program can I use?
A: The file format is quite simple: a text file containing the impulse response. Each line contains one number, which is one sample of the impulse response. If your MLS tool supports exporting of the impulse response, you can usually tailor that file to work with the DSP tool.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » di 31 dec 2019, 16:17

satefan schreef:
Shutdown98 schreef:
Rob Dingen schreef:

Dit is wat de FAQ in de manual daarover zegt:

Q: I want to import a speaker measurement but what kind of file is expected and with what program can I use?
A: The file format is quite simple: a text file containing the impulse response. Each line contains one number, which is one sample of the impulse response. If your MLS tool supports exporting of the impulse response, you can usually tailor that file to work with the DSP tool.

Dat had ik ook gelezen maar tot nu toe krijg ik het niet voor elkaar.
Zou graag de opbouw van zo'n file zien.
Zou reuze blij zijn als dat zou werken.

Rob

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 31 dec 2019, 18:09

Een voorbeeld file doet vaak wonderen. Soms is het een punt door comma vervangen of omgekeerd al voldoende.

gnl1

Berichtdoor gnl1 » di 31 dec 2019, 20:02

Deze discussie maakte mij nieuwsgierig naar hoe ik REW zou kunen gebruiken in combinatie met HFD.

In de HFD zipfile zit een subdirectory "Resources". En daarin weer een subdir "Sample files".
De Sample files.zip die daarin staat bevat 3 sample datafiles; flat.dat, tweet.dat en woof.dat.
flat.dat heeft op de eerste regel 1.00000000000000E+0000 gevolgd door 65535 regels met 0.00000000000000E+0000
Tweet.dat en woof.dat hebben echte data. Dit zijn bruikbare voorbeeldfiles.

De clou zit dus kennelijk in het laten exporteren van een impulsresponsie door het favoriete meetprogramma.

Ik heb onder Linux een file gemaakt met een 1 op de eerste regel en toen 1500+ regels met een 0, dus niet in wetenschappelijke notatie, en HFD lijkt dat te slikken. Als je de "Measurement Sampling Rate" aanpast, reageert HFD daar ook op.
Tenslotte heb ik mbv unix2dos gekeken of Windows/dos files ook geaccepteerd worden en dat lijkt ook geen probleem.

Nu nog uitzoeken hoe je met REW een impulsresponsie kan exporteren.

satefan

Berichtdoor satefan » wo 01 jan 2020, 10:01

Here you go:

Screen Shot 2020-01-01 at 09.59.58.png

Ik ga straks eens kijken of ik mijn impuls-responsie kan exporteren en importeren in HFD.

Satefan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Filter Ontwerp”