hulp met 3-way crossover design

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

tetenteten

hulp met 3-way crossover design

Berichtdoor tetenteten » zo 03 nov 2019, 13:40

dag alle,

ik zou graag mijn eerste 3-way speakers maken maar weet totaal niks af over crossover design en hoe je die kan simuleren via een software. en aan youtube heb ik ook niks. als iemand mij zou willen helpen om een crossover te ontwerpen of zin heeft om voor mij een schema te maken met de onderdelen zou ik heel erg dankbaar voor zijn [-o<

het gaat over deze 3 drivers

tweeter: Dayton Audio Dayton Audio PT2C-8 Planar
https://www.soundimports.eu/nl/pt2c-8.html

mid-driver: Dayton Audio RS125P-8 5"
https://www.soundimports.eu/nl/rs125p-8.html

woofer: Dayton Audio RS180P-8 7
https://www.soundimports.eu/nl/rs180p-8.html

als je misschien nog andere suggesties hebt over de combinatie van de drivers hoor ik het graag :D

alvast bedankt

(ps. ik kan de 'ZMA' en de 'FRD' bestanden voorzien :wink: )

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: hulp met 3-way crossover design

Berichtdoor Henkjan » zo 03 nov 2019, 14:17

je hebt dus al wat gekocht begrijp ik?
van je andere topic had ik begrepen dat je nog zoekende was.

Als eerste project een 3weg gaan ontwerpen is wel een heeeeel stijle leercurve, om t voorzichtig te zeggen. als je de drivers al gekocht hebt zou ik goed gaan zoeken/rondvragen of er al iemand een ontwerp met deze componenten heeft gemaakt, en bouw die na. en dan evt tweaken en zo leren.

PS: de FRD en ZMA bestanden zoals opgemeten in de kast? want dat is wat je nodig hebt om een filter te simuleren....
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 nov 2019, 16:28

Mja, wat Henkjan al zegt, verkeerd uitgangspunt. verstandiger is om naar een compleet en uitgewerkt ontwerp te gaan kijken dat goed past bij je budget, afmetingen, en verdere eisen. het meten, simuleren, ontwerpen en bouwen van een filter gaan best wel wat uren in zitten.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 03 nov 2019, 19:11

Wat voor speaker wil je bouwen? Met die drie Daytons is op zich wat moois te bouwen, een vloerstaander of een midfield monitor zie ik zó voor me. De uitdaging zit 'm inderdaad wel in het wisselfilter ontwerpen, maar dat had je uit de posts van Henkjan en Ray vast al begrepen. Met de FRD- en ZMA-files (als ze compleet met fase zijn) kun je via een programma als Boxsim al redelijk dicht bij een goed klinkende speaker komen. Maar die files moeten wel betrouwbaar zijn. Waar heb je ze vandaan?
Mark Bakker

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 1:15

Bij een drieweg systeem verwacht ik een wat grotere maat woofer. Qua maat kan de RS180p ook goed in een tweeweg systeem toegepast worden en is de crossover al weer een stapje makkelijker.
Voor crossover ontwerp moet je inderdaad metingen hebben van drivers in behuizing, zodat het fase verloop goed afgestemd kan worden. De drivers moeten dan afzonderlijk gemeten worden met microfoon op dezelfde plek en met dezelfde timing referentie en offset, anders weet je nog niets over hun onderlinge fase relatie.
Boxen waarbij tweeter iets naar achteren geplaatst is zodat akoestisch centrum dezelfde afstand hebben zijn vaak net weer wat makkelijker om filter voor te ontwerpen.
Wat betreft programma’s kan je ook xsim en vituixcad gebruiken. Ik heb beide laatst gebruikt voor een Roland instrument versterker. Hierin zat een piezo tweeter die nogal hopeloos klonk (was qua fase ook nog verkeerd om aangesloten). Had nog een tweeter liggen en moest toen een crossover filter ontwerpen zodat die tweeter ging werken met de bestaande woofer. Dus in kast beide drivers gemeten en met deze metingen in beide programma’s aan de slag gegaan en filter waar ik op uit kam simuleerde in beide programma’s hetzelfde. De gecombineerde uiteindelijke meting kwam overeen met de simulatie.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 11:00

Zoals vermeld voor een drieweg zou ik eerder gaan voor grotere woofer, in de Dayton lijn b.v. De RS270 of als het echt wat kleiner moet de RS220. De RS180 zou ik vanwege zijn maat meer inzetten in een tweeweg systeem.
De mid zou ik net een maatje kleiner nemen, dus de RS100, of zelfs de RS75. Vaak neem je ongeveer een factor 3 qua maat bij een drie weg. Dus b.v. een 1 inch dome een 3 inch mid en dan een 10inch woofer. Nu werkt een ribbon net iets anders qua maat, maar als ik kijk naar werk gebied dan is die vergelijk baar met een dome die kleiner is dan 1 inch.
De frd zma files van dayton site heb je relatief weinig aan, je kan wel zien globaal wat driver doet, maar hoe de fase zich precies tov elkaar verhouden in de uiteindelijke behuizing kun je er niet uit opmaken. Juist de onderlinge fase verhouding is van belang bij ontwerp filter, anders heb je ineens een flinke dip in je frequentie response, vanwege uitdoving door interferentie.
Bij drieweg is vaak kastvolume ook wat groter en moet je ook gaan kijken naar de Vas van de woofer. Verder moet je ook kijken of je gesloten box of reflex kast heb en moet de keuze van woofer daar ook weer mee kloppen. Zo heb je b.v. Een hele mooie Santorini woofer, maar die kan je feitelijk door zijn parameters alleen in een reflex box gebruiken en niet in een gesloten box.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 04 nov 2019, 11:11

Een 3" mid is wel heeeeel klein....
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 04 nov 2019, 13:55

als je 'm inzet vanaf 300 à 400Hz is t toch prima te doen? qua off axis heb je dan ook wat meer vrijheid waar de tweet t gaat overnemen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 04 nov 2019, 19:41

ds23man schreef:Een 3" mid is wel heeeeel klein....

Bij nader inzien ook wel ja, redeneerde dan meer vanuit tweeter die zich meer gedraagt als een redelijk kleine dome tweeter ( +-0.75 inch) en de stappen van factor 3 a 4. Maar ik vind met name de stap van 180 naar 125 behoorlijk klein. Normaal verdeel je de sprongen in conus diameter redelijk gelijk.
Als je kijk naar werkgebied van de tweeter, dan vergelijk ik die met ongeveer een 17mm dome tweeter en dan komt het trapje 17, 125, 180 mij niet erg logisch over. Zelfs als je uitgaat van een 25 dome, dan is 25, 125, 180 niet erg logisch.
Getalsmatig is dan denk ik een 17, 75, 180 niet zo vreemd.
Ga je van 180 naar 270, dan is 17, 100, 270 of 25, 100, 270 (net van welke equivalente dome diameter je vanuit wil gaan), wat logischer. Het hangt natuurlijk ook af bij welke frequentie je van woofer naar mid wil gaan. Maar voor een mid heb je relatief altijd wel wat speel ruimte.

Terug naar “Filter Ontwerp”