Wederzijdse beïnvloeding spoelen

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Wederzijdse beïnvloeding spoelen

Berichtdoor VintageHarry » di 27 aug 2019, 21:56

Ergens praten we nu langs elkaar heen, Bert, dat denk ik tenminste? Want de aangeboden spoelen zijn qua inductie precies goed, alleen de DC weerstand is me te hoog. En een (ferriet)kernspoel met minder draad is m.i. de meest betaalbare manier om die weerstand naar beneden te krijgen.

Een setje Intertechnik Ferrobar DR56/35 van resp. 1,2 en 1,5 mH per box komt op 0,24 Ohm tezamen, dat is een mooie waarde. Enige vervelende is het prijskaartje van zo’n € 80 voor vier spoelen in twee boxen. Maar er is geen haast, kan er rustig voor sparen en/of weer eens wat andere zaken te koop zetten op Marktplaats.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 27 aug 2019, 22:53

Ok dus de weerstand is te hoog , nu wil je een spoel met kern gebruiken Zodat je minder DC weerstand over houd
Maar nu snap ik het
Dus je moet spoelen hebben met of dikkere draad of een kern erin
Kunnen we zelf geen spoel maken ?
Als alles bekend is weerstand en inductie moet dat kunnen
Spoel moet zo vierkant mogelijk zijn daarmee wordt bedoelt dat de spoel even dik als lang moet zijn
Ik zal een pagina uit een oudboekje kopieren en hier er bij doen
Daar staat in hoe je luchtspoelen kunt berekenen en meer laags luchtspoelen
Heb nog nooit iets van die orde gewikkeld mH wel maar zat uH spoeltjes voor dat er LC meters bestonden
Toen gebruikte we een griddipper en een bekende C om de resonantie frequentie te meten .
Dan kon je in een nomogram de zelfinductie lezen O:)
Dat ding heb ik nog steeds :P
shit draadje vergeten :oops:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 28 aug 2019, 10:30

Jij bent duidelijk een ervaren zelfbouwer, ik heb (zonder Google) zelfs geen idee wat een griddipper en een nomogram zijn. Gelukkig is er nu de LCR meter :)

Zelf wikkelen kan natuurlijk, maar zoals bijvoorbeeld in dit topic te lezen valt levert dat waarschijnlijk geen financieel voordeel op. Om 2x ca. 1,5m toe te voegen aan een bestaande spoel (nogmaals dank voor je hulp daarbij!) is dat te doen, maar een 1,2 mH spoel is al meer dan 20 m lang en een 1,5 mH uiteraard nog langer. De eerdergenoemde Ferrobar kernspoelen hebben 1,4 mm dik draad, 25 meter 1,5 mm draad kost bij Reichelt € 18,76. Daar heb ik dan vier rollen van nodig, dus reken maar uit.... Een kern door die rollen en ik zou ze nauwelijks hoeven afwikkelen :lol:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 28 aug 2019, 10:40

Ik heb ongeveer 18 mtr koper strip van 0.8 mm dik en ca 20 mm breed
Maar is blank koper
Dus eventueel een rol teflon tape of iets dikker tape waar een versterking in zit om dozen dicht te plakken
Weet je wat ik daar mee bedoel En waar het verkrijgbaar is

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 28 aug 2019, 10:47

Teflon tape, dat spul waar je ook de afdichtingen van gas- en waterleidingaansluitingen mee maakt? Dat heb ik zelfs nog wel liggen van de verhuizing. Maar het wordt wel erg gecompliceerd om zo spoelen te wikkelen, nog afgezien van het feit dat 18 meter te weinig is voor zelfs maar 1 spoel. Nee Bert, hartelijk dank voor het meedenken :) maar dat gaat het niet worden. Zoals gezegd is er ook geen haast bij, wie weet gaat er hier nog iemand opruimen of komt er iets langs op Marktplaats. Komt wel goed!

Bert61

Berichtdoor Bert61 » wo 28 aug 2019, 11:52

Ok Harry
Als ik je kan helpen schroom niet :relax:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 28 aug 2019, 18:39

Dat zal ik zeker niet doen, en bedankt tot zover! :)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 aug 2019, 10:03

Bij aanschaf van nieuwe Iron Core Coil spoelen van Jantzen zit je veel gunstiger qua kosten.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/co ... -ohm?c=291

Of deze, dat is vrijwel identiek aan de Intertechnik, ook qua Rdc, die je op het oog had maar tweemaal zo goedkoop als Intertechnik.
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/co ... -ohm?c=295

Je moet gewoon geen Intertechnik kopen, Jantzen is voordeliger met minimaal dezelfde kwaliteit.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 29 aug 2019, 10:27

Goede tip, bedankt! :D Naar Jantzen had ik niet gezocht, de MKP's van dit merk zijn veelal juist duurder dan bij Intertechnik.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 aug 2019, 11:21

Voor MKP’s geeft ClarityCap de beste prijs-kwaliteitverhouding t/m de CSA types.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 29 aug 2019, 14:47

De CSA is echter duurder dan de Audyn MKP-Plus, al hebben ze wel het voordeel dat er meer waarden beschikbaar zijn zoals de 3,9 uF. Maar, behalve misschien in lijn met de tweeter, gebruik ik liever voordeliger types zoals de Q4. Het gaat dan ook om de kwaliteitsverhouding tussen de gebruikte drivers en de filtercomponenten.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 aug 2019, 18:41

Ik geef een range aan dwz dus van PWA tot CSA. Voor de ClarityCaps duurder dan CSA zou ik weer de voorkeur aan andere types geven. De Audyn Cap plus pas ik nooit meer toe omdat ik vind dat die een zeer onnatuurlijke bijklank in het hoge midden geeft. En de PWA, qua prijs vergelijkbaar met de Audyn Cap Q4, klinkt al meteen weer een klasse beter dan de duurdere Audyn Cap QS vandaar mijn advies.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 29 aug 2019, 21:16

Interessante info, bedankt! Een dergelijke vergelijking heb ik nog nooit zo gemaakt, ben altijd blij met tips en adviezen hierover :D

Overigens gaat het hierbij dan m.i. wel om onderlinge verschillen die ik zelf niet (meer?) kan horen, ook het verschil tussen MKP en MKT haal ik er in een blinde test niet uit. Maar zoiets als de beste prijs/kwaliteitsverhouding blijft toch interessant, en er luisteren ook weleens mensen net betere oren naar de speakers.

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » za 31 aug 2019, 19:13

En anders doen we het gewoon zo. Toch een lucht spoel met toch een lage RDC :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 31 aug 2019, 19:30

Hee, leuk, die kende ik nog niet! Ze zijn er ook precies in de waarden die ik zoek zo blijkt, https://www.eltim.eu/en/intertechnik-co ... =60&sort=2
Dus ja, waarom doe ik eigenlijk zo moeilijk, kost immers nog geen 300 euri om er luchtspoelen in te zetten :mrgreen: :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 31 aug 2019, 20:51

Blijft een hoop geld voor een klosje koperdraad... :-&
Peter de Jong

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » za 31 aug 2019, 21:00

Pjotr schreef:Blijft een hoop geld voor een klosje koperdraad... :-&

Het is allemaal hoe je het bekijkt. Met een paar kroeg bezoekjes komt het ook op, ik kom daar nooit, van deze spoelen heb ik jarenlang plezier. Vandaag weer een lekkere luister dag achter de rug en dan wordt ik toch blij van dit soort investeringen.
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 31 aug 2019, 21:37

Ieder z’n eigen prioriteiten, ik geef je groot gelijk! :) Maar ik ga zoiets toch maar niet in een vintage Philips zetten ;)

Olaf Markus

Berichtdoor Olaf Markus » zo 01 sep 2019, 4:13

VintageHarry schreef:Ieder z’n eigen prioriteiten, ik geef je groot gelijk! :) Maar ik ga zoiets toch maar niet in een vintage Philips zetten ;)

Dat zou ik zelf uiteraard ook niet doen. Je kunt het wel, zoals in mijn geval doen, in luidsprekers waarvan je het idee hebt dat deze nogal definitief zijn. Ik heb mijn luidsprekers nu vier jaar en er is echt geen jaar op mijn hoofd die overweegt om er afstand van te doen.
Het is dan in mijn ogen een mooie upgrade zo. Het is of deze spoelen of wonder-lampen , zand zakjes, bybees, purifiers, enhancers, behandelde SW kurkjes, akiko stickers, tuning sticks, speciale apparaat voetjes, etc.

De spoelen zijn hoorbaar en minder duur.
ZBA donateur.

Terug naar “Filter Ontwerp”