Wederzijdse beïnvloeding spoelen

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

VintageHarry

Wederzijdse beïnvloeding spoelen

Berichtdoor VintageHarry » di 20 aug 2019, 20:54

In een (vintage Philips) box die ik wat ga opwaarderen wil ik liefst wat betere spoelen toepassen dan hetgeen Philips zelf gebruikte. Aan de andere kant zijn de financiën hier niet bepaald ruim, vandaar een vraag over onderstaand eenvoudig filter voor de woofer.
6A62BF82-4572-4DC0-AAE2-4A668EFF7C9F.jpeg
Er zitten twee, niet al te waanzinnig grote kernspoelen in serie waarvan de 1e met een weerstand overbrugd wordt (BS correctie). Twee spoelen zijn echter aanzienlijk duurder dan èèn spoel van beide waarden bij elkaar opgeteld. Ik vroeg me af, als ik nou eens zo’n grotere spoel koop, afwikkel tot de waarde van L1, daar een aftakking maak, en dan weer oprol tot de waarde van L1 + L2 is bereikt. Dat heeft een financieel voordeel van zo’n 14 Euro per box, hierbij voor mij wel de moeite waard.
Maar heeft het ook nadelen, in de zin van onderlinge ongewenste beïnvloeding? Ze zitten in dezelfde filtertak en staan in serie, ik ben er daarom vrij optimistisch over. Maar als pennenlikker/boekhouder heb ik helaas de volstrekt verkeerde achtergrond voor deze leuke hobby, dus gaarne de mening van forummers die er wel verstand van hebben :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Re: Wederzijdse beïnvloeding spoelen

Berichtdoor Bert61 » di 20 aug 2019, 22:03

Gewoon doen Harry niks achter zoeken ,
met mijn geringe kennis Maar ruim 40 jaar ervaring in opblazen van diverse transistor en buizen schakelingen en daar bij behorende special effect,s zoals rook signalen Ontplofte condensator en weerstanden rokende trafo,s
Hier gaat alles gewoon goed Harry O:)
shit draadje vergeten :oops:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 20 aug 2019, 22:25

:lol: Overigens denk ik dat jij ruim voldoende verstand van buizen hebt hoor! :wink:
In dit geval gaat het echter ook om het principe, misschien kan ik nog wat leren. Daar ben je nooit te oud voor zegt men...

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 20 aug 2019, 22:37

VintageHarry schreef::lol: Overigens denk ik dat jij ruim voldoende verstand van buizen hebt hoor! :wink:
In dit geval gaat het echter ook om het principe, misschien kan ik nog wat leren. Daar ben je nooit te oud voor zegt men...

Dan ben ik tevreden Harry :lol:

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » wo 21 aug 2019, 6:33

Om in ieder geval antwoord op je vraag te geven, dit kun je gewoon op jouw manier uitvoeren.
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 21 aug 2019, 8:15

Bedankt, Olaf!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 22 aug 2019, 10:18

Die afgetapte spoel ipv twee is niet hetzelfde, niet goed dus.
Zal vanavond wel uitleggen waarom, als ondertussen iemand dat al niet gedaan heeft O:)
Nu eerst naar "waar het zonnetje zo heerlijk schijnt" :D
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 22 aug 2019, 10:38

Ik denk dat Anne bedoelt dat het midden niet 2 dezelfde inductieve waarden hebben
Ik heb daar ook aan gedacht de inductie is iets met kwadraat
Staat vast wel een calculator voor op internet
Dus het midden komt dan niet op midden maar dichter bij het uit einde
Dus wikkel maar 1/3 af en meet dan de inductie die de spoel nog over heeft Harry
Dit komt omdat de spoelen op 1 kern zich versterken Dat heb je niet met 2 losse spoelen
Maar als je met een spoelen inductie metertje meet tijdens afwikkelen komt het wel goed
Zou het nu even zelf moeten proberen Maar zit te wachten op TNT / FEDX weet dat ze vandaag komen
Maar niet wanneer precies

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 22 aug 2019, 13:22

@ Anne, ik wacht de uitleg met veel interesse af! Gelukkig heb ik nog niets besteld. Zorg dat je niet verbrand in de zon hé :wink:

@ Bert, het gaat niet om de waarden, die kan ik inderdaad gewoon meten met de LCR meter. Ik wikkel daarvoor de spoel af totdat de waarde van L1 (of L2, net wat de grootste is) is bereikt, maak een aftapping, en wikkel 'm dan op tot de waarde L1 + L2 is bereikt. Waar het om gaat is de invloed die L1 en L2 dan vervolgens op elkaar uitoefenen, hopelijk hoor ik daar meer over na zonsondergang :)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 22 aug 2019, 15:01

Als je twee losse spoelen op een kern in serie zet ver van elkaar verwijdert 10 cm bijvoorbeeld beïnvloeden ze elkaar niet of nauwelijks
En dat is natuurlijk wel als ze op 1 kern zitten gewikkeld met een aftakking 100 mH tap 100 mH
Sluit je dan een helft kort hou je niet de helft over maar veel minder

Losse spoelen 2 x 100 mH
Een helft kort sluiten hou je nog steeds een spoel over
Zet je ze op een manier vlak tegen elkaar aan kunnen ze in theorie elkaar opheffen of zelfs versterken ( in of tegenfase)
Ik weet niet goed wat Anne duidelijk wilt maken
Ben ook benieuwd , hoop dat ik niet te oud ben om wat bij te leren
Vroeger allemaal geleerd maar een berg vergeten Je moet daar mee bezig blijven Harry anders vergeet je het
Zie Mn onderschrift

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 22 aug 2019, 16:38

Die beïnvloeding is me bekend, daar is ook een mooi plaatje van:
907D197D-D336-49F6-A094-D2818B3CB8C7.gif
Het gaat hier echter specifiek om twee spoelen die in serie staan binnen dezelfde tak van een filter. Het enige is dat er over een deel van die spoel een weerstand is geplaatst, en wat doet dat dan met de fase? Dat je dit niet kunt doen in een 3e orde filter met er tussenin een C naar aarde begrijp ik wel.
Maar goed, nog even geduld, de zon begint al te zakken :wink:

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 22 aug 2019, 17:53

Die weerstand over spoel 1 doet wel wat met de fase Harry
Spoel alleen 90 graden achter , eerst spanning dan stroom en die tweede spoel wil weer 90 graden doen dus samen zo.minder dan 180 grd

Dan op een kern met aftakking is 90 maar wat mnder door die weerstand
Dus dat scheelt wel met de fase een hoop denk ik :-k :-k
zou dan zeer ruim 90 graden verschil in zitten maar is meer natte vingerwerk
Kan beter niks zeggen , maar daar worden we ook niet wijzer van . :hide:
dus let er maar niet op Harry het is ook voor mij een leermoment O:)
Ben net zo benieuwd als jij Harry

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 22 aug 2019, 20:52

Hèhè 't was me het middagje wel, leuk maar vermoeiend.Aan de slag dan maar, eerst een tekening erbij.
filter.png
Het eerste is wat je van plan was, ook wel een autotrafo genoemd.Dwz de secundaire (waar de weerstand aan zit) is een deel van de primaire (de hele spoel).Het geeft hetzelfde als een (omgerekende) weerstand over de primaire=de hele spoel (tweede tekening).Zit bijv R op een tap op de helft dan wordt de weerstand over de hele spoel R'=4xR.
Het verloop van de impedantie met de frequentie is tekening 3.Voor gelijkstroom is de weerstand ~nul (weerstand van de spoel).Met oplopende frequentie wordt de impedantie van de spoel groter totdat zo groot dat er enkel de R' overblijft.
Met R op een tap blijft er wel een klein deel van de spoel over die niet volledig gekoppeld is, geeft een kleine seriespoel, wat de impedantie bij heel hoge frequenties wel weer wat doet toenemen (stippellijn).
Dan tekening 4, wat het was.In het begin gaat 't hetzelfde maar naar gelang de frequentie toeneemt gaat L2 meespelen en neemt de impedantie verder toe.
Er zitten dan twee knikken in de curve.Waar die zitten (of zelfs overlappen) hangt van de waardes van de onderdelen af.
Besluit het filter heeft twee kantelpunten, met de R op een tap is er maar één.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 22 aug 2019, 21:10

Hartelijk dank, Anne! :) Daar was ik zelf echt niet opgekomen. Mijn boekhouders-achtergrond, waar 1+1 toch meestal gewoon 2 is, zit me bij de audio meer in de weg dan dat ik er gemak van heb.
Uiteraard is de laatste curve, met twee kantelpunten, de bedoeling dus koop ik toch maar gewoon twee spoelen per box en zet die ook ver genoeg uit elkaar. Weer wat geleerd vandaag!

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » vr 23 aug 2019, 4:57

Dit is voor mij ook een leer moment. Waardevolle informatie.
@harry: kijk anders even welke waardes je nodig hebt, misschien heb ik nog wat in de grabbel bak liggen voor je.
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 23 aug 2019, 10:56

@ Olaf, Bedankt voor je aanbod! L2 is 1,2 mH, L1 krijgt een waarde ergens tussen de 1,2 en 1,5 mH. Dat laatste moet ik nog preciezer uitzoeken, kom ik op terug. Geen enkele haast, gewoon een leuk "pruts"project. Originele Philips spoelen heb ik nog genoeg liggen, maar bij deze vier Ohm woofers wil ik toch op niet meer dan 0,4 Ohm totale filter- en bedradingsweerstand uitkomen. Dus een beetje serieuze kernspoelen, geen Philipsjes ;)

Bert61

Berichtdoor Bert61 » vr 23 aug 2019, 12:53

Zat wel een beetje in de buurt met fase 1 spoel 90 - wat van die R en met 2 spoelen 180 graden - een beetje van die R
Maar in eerste instantie had Stik verkeerd om zeggen dat het niks uitmaakte :oops:
Maar nu weten we hoe ut percies zit :D :dank:

Olaf Markus

Berichtdoor Olaf Markus » vr 23 aug 2019, 13:20

VintageHarry schreef:@ Olaf, Bedankt voor je aanbod! L2 is 1,2 mH, L1 krijgt een waarde ergens tussen de 1,2 en 1,5 mH. Dat laatste moet ik nog preciezer uitzoeken, kom ik op terug. Geen enkele haast, gewoon een leuk "pruts"project. Originele Philips spoelen heb ik nog genoeg liggen, maar bij deze vier Ohm woofers wil ik toch op niet meer dan 0,4 Ohm totale filter- en bedradingsweerstand uitkomen. Dus een beetje serieuze kernspoelen, geen Philipsjes ;)

De spoelen die je al hebt zou je natuurlijk kunnen afwikkelen naar gewenste waardes, dan heb je er nog maar twee nodig
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 23 aug 2019, 13:23

Als ik ze zou hebben wel, maar die heb ik nog niet. Ik wilde eerst hier de vraag aan de deskundigen stellen voordat ik iets ging bestellen ;)

Olaf Markus

Berichtdoor Olaf Markus » vr 23 aug 2019, 14:11

VintageHarry schreef:Als ik ze zou hebben wel, maar die heb ik nog niet. Ik wilde eerst hier de vraag aan de deskundigen stellen voordat ik iets ging bestellen ;)

Duidelijk. Ik zal kijken wat ik voor je heb
ZBA donateur.

Olaf Markus

Berichtdoor Olaf Markus » di 27 aug 2019, 8:09

VintageHarry schreef:@ Olaf, Bedankt voor je aanbod! L2 is 1,2 mH, L1 krijgt een waarde ergens tussen de 1,2 en 1,5 mH. Dat laatste moet ik nog preciezer uitzoeken, kom ik op terug. Geen enkele haast, gewoon een leuk "pruts"project. Originele Philips spoelen heb ik nog genoeg liggen, maar bij deze vier Ohm woofers wil ik toch op niet meer dan 0,4 Ohm totale filter- en bedradingsweerstand uitkomen. Dus een beetje serieuze kernspoelen, geen Philipsjes ;)

Ik ben bang dat 0,4 ohm in totaal met mijn spoelen niet gaat lukken, ik heb alleen luchtspoelen in de gewenste mH waardes.
ik heb twee exemplaren van 1,5 mH 0,38 ohm en twee exemplaren van 1,2 mH 0,27 ohm

Laat maar even weten of je hier iets mee kunt, anders gaan ze terug de bak in.
ZBA donateur.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 27 aug 2019, 11:45

Hoi Olaf, mooie spoelen hoor! Maar in dit geval geef ik toch de voorkeur aan een wat betere controle over de bas boven de kleinere vervorming bij gebruik van een luchtspoel. Het zijn ongetwijfeld slechts kleine verschillen, maar toch... ;)
In ieder geval wel hartelijk dank voor je moeite!
Groet, Harry

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 27 aug 2019, 12:53

Het zijn toch luchtspoelen Harry en de waarde die je zocht
En met een ferriet staafje ( als je te weinig inductie hebt ) (of een messing staafje als de inductie te groot is )kan je het nog verstemmen ook
Mooier kan ik het niet maken. :D

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 27 aug 2019, 14:00

Zeker, een ferriet staafje er in en dan afrollen is een optie. Maar het lijkt me dat deze fraaie spoelen maar voor een betere gelegenheid (lees: betere boxen ;) ) bewaard moeten worden

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 27 aug 2019, 20:00

Nee niet afrollen er gewoon een klein stukje erin doen
Lijmt het aan een draadeindje of een bout en een moer in een plankje kan je per tiende mm in schuiven Harry

Terug naar “Filter Ontwerp”