Meting frequentie response met een sloped baffle

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

PA5cAL1

Meting frequentie response met een sloped baffle

Berichtdoor PA5cAL1 » za 17 aug 2019, 20:41

Ik ben met een nieuw project bezig met Scanspeak Illuminator driver units waarbij de baffle onder een 5 graden hoek heb staan. Ik heb dit al een keer eerder gedaan maar ik vraag me toch af of ik het meten van de frequentie response met zo'n baffle wel goed aanpak. Ter illustratie heb ik een kleine afbeelding gemaakt die aangeeft hoe de luidsprekers en de meet microfoon gepositioneerd zijn:

Measurement setup.PNG

Gegeven dat het een twee-weg is heb ik gekozen om de microfoon qua hoogte precies tussen de middelpunten van de woofer en tweeter te plaatsen wat ongeveer overeenkomt met oorhoogte tijdens het luisteren. De microfoon is 1m van de luidspreker gepositioneerd. Nu lijkt me dat het erop neer komt dat de hoek ervoor zorgt dat de woofer iets (13.5mm) dichterbij de luisteraar komt waardoor het akoestisch middelpunt van beide units dichter bij elkaar komt. Dat lijkt mij wel voordelig omdat hierdoor minder in het filter gecompenseerd hoeft te worden vanwege het kleinere tijdsverschil. Zit ik hier op het goede spoor?

Ik gebruik voor mijn filter simulatie al een tijdje Vituixcad maar de handleiding voor het meten brengt met toch een beetje in de war omdat daarin beweert wordt dat de voorkant recht gezet moet worden tijdens het meten als die normaal onder een hoek staat. In de handleiding staat namelijk het volgende: "Turn speaker back/front if front baffle is tilted." (pagina 4). Link naar de handleiding:

https://kimmosaunisto.net/Software/Vitu ... ations.pdf

Dat laatste lijkt me juist geen goed idee omdat je dan de correctie niet meeneemt in de simulatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pascal van Baardwijk

Chocomel

Re: Meting frequentie response met een sloped baffle

Berichtdoor Chocomel » za 17 aug 2019, 20:57

Het lijkt me logisch wat je zegt.

Met welke reden heb je de baffle onder een hoek van vijf graden gemaakt?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 17 aug 2019, 21:19

Je moet de speaker meten zoals die gebruikt wordt zeg maar.
Onder een hoek betekent dat wel dat je in het verticale vlak al onder een bepaalde hoek zit natuurlijk.
Draai je horizontaal dat wordt het een beetje een combi.

In het algemeen kan het wel verstandig zijn om ook daadwerkelijk haaks op de kast zelf te meten om te kijken of er niet ineens waanzinnige pieken oid zijn.
5 graden is niet zoveel dus dat zal allemaal wel meevallen.
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 18 aug 2019, 0:02

Met welke reden heb je de baffle onder een hoek van vijf graden gemaakt?

Combinate van uitstraling en het verwachte voordeel met fase integratie van de driver units.
Pascal van Baardwijk

Terug naar “Filter Ontwerp”