Vraag Filter Synthese

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

nuttyhifi

Vraag Filter Synthese

Berichtdoor nuttyhifi » zo 03 mar 2019, 17:50

Beste Forumleden,

Na jaren niet echt meer actief te zijn geweest in de audio ben ik een jaartje geleden tegen mijn destijds favoriete luidsprekers aangelopen welke ik nu wil gaan opknappen. Het zijn de Floating Synthese 1 (classic) luidsprekers. Even voor de niet kenners, niet de telefoonhoorns maar de Rechthoekige met de Dynaudio Esotar.
Het filter is een rommeltje en daar wil ik eens naar gaan kijken.
Nou kwam ik iets vreemds tegen, in de ene luidspreker zit de midwoofer aangesloten op 1 en 2 en bij de ander op 1 en 3.
Ik zou denken dat het een parallel filter is en dus 1 en 2 goed zijn maar ik kan dan de manier van aansluiten die er voor de tweeter gedaan is niet rijmen.

Mijn vraag is dan ook wat is de juiste manier om de woofer aan te sluiten en hoe krijgt de tweeter zijn - ?

20190303_170439.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Re: Vraag Filter Synthese

Berichtdoor pappaleo » zo 03 mar 2019, 19:07

1 en 3 lijkt me goed. 3de orde lowpass. Maar dat de tweeter daar ook aan zit kan niet goed zijn.

De 4 parallelle condensatoren in de andere tweeterleiding lijkt me logischer, maar dan nog zit het vreemd in elkaar.

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » zo 03 mar 2019, 20:20

Het is in mijn ogen inderdaad een raar filter maar ik moet toegeven dat mijn kennis ook niet zo heel ver reikt op dat vlak :-(
Want stel dat het 1 en 3 zijn wat is de functie vd weerstand en condensator tussen 1 en 3?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 03 mar 2019, 20:53

Dat heet een zobel netwerkje en dient om de oplopende impedantie van de woofer te compenseren.

Maar in dat tweetergedeelte zit echt nog een tekenfout. Kijk dat nog maar een keertje na.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 03 mar 2019, 23:29

nuttyhifi schreef:Nou kwam ik iets vreemds tegen, in de ene luidspreker zit de midwoofer aangesloten op 1 en 2 en bij de ander op 1 en 3.
Ik zou denken dat het een parallel filter is en dus 1 en 2 goed zijn maar ik kan dan de manier van aansluiten die er voor de tweeter gedaan is niet rijmen.

Mijn vraag is dan ook wat is de juiste manier om de woofer aan te sluiten en hoe krijgt de tweeter zijn - ?

20190303_170439.jpg

Het is een 2,5 weg, de ene woofer doet alleen mee voor het laag, door de bafflestep loopt de midwoofer op boven de 500Hz en dit compenseert die 2e woofer die na de extra spoel is aangesloten (positie 3).

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » ma 04 mar 2019, 11:02

Ik heb zoals Papaleo aangaf vanmorgen nog even het filter doorgenomen en kwam hierop uit.
Blijft in mijn ogen wel een vreemde constructie voor de tweeter.
Papaleo en Wouter bedankt voor het meekijken btw!

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 04 mar 2019, 11:11

Misschien kun je beter even een foto van voor en achterkant, van het filter plaatsen.

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » ma 04 mar 2019, 11:38

Het is helaas een los opgebouwd filter,
Foto 1 is het filter, rechtsboven het nieuwe condensator pakket voor het hoog, rechtsonder de oude hoog sectie, links het vermoedelijk zobelnetwerk
Foto 2 is de 2de spoel in het schema en die zit ongeveer halverwege de kast gemonteerd
Foto 3 is de eerste spoel en die zit achter de midwoofer
Foto 4 is zo'n beetje hoe ik het tegen kwam. De solderingen waren afgeplakt.

Onder in de kast bij de aansluitterminal zit nog een spoel voor de 2de woofer welke apart aanstuurbaar is en dus los van dit filter werkt.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » ma 04 mar 2019, 12:12

Ik denk dat de eerste tekening wel klopt de 2e kan volgens mij echt niet.
De eerste tekening word een woofer gefilterd met 12dB dan komt er een baffle step correctie voor de 2e woofer.
De tweeter min loopt door de condensators die verticaal getekend staan.
Heb het niet gesimuleerd maar zo zou het kunnen zijn.

Rob

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 mar 2019, 12:32

Ik had in de gauwigheid een plaatje opgezocht maar dat was waarschijnlijk de verkeerde, want daar zat maar één woofer per kast in. Daar zijn mijn eerdere opmerkingen op gebaseerd. Ik begreep uit het verhaal dat de woofer in de ene kast anders was aangesloten dan in de andere kast.

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » ma 04 mar 2019, 14:17

Er is iets vreemds aan de hand, in de een is het filter zoals foto 1 en bij de ander foto 2 er is dus door een vorige eigenaar mee geexperimenteerd of ze zijn na het vrijdagmiddag biertje nog even in elkaar gezet wat mij onwaarschijnlijk lijkt.

@Papaleo dat is waarschijnlijk de Synthese classic 2 daar zijn inderdaad een dubbele spoel en 2 condensatoren van 4,7 u aanwezig op het hoog en laag als ik mij dat nog goed herinner.
@Rob Dingen de onderste woofer is echt los van dit filter aangesloten aan een aparte spoel en een eigen aansluitterminal zodat de luidspreker ge-biampt kan worden

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » ma 04 mar 2019, 16:20

Dan kan het bovenste schema nog steeds kloppen dan is het een zobel netwerk.

Rob

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » ma 04 mar 2019, 18:18

En de woofer tussen 1 en 3 ?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 mar 2019, 18:53

Ik hoop niet dat dat filterwerk zo vanaf fabriek is geleverd, lijkt me geen al te beste reclame...
Anders gezegd, menig forumlid zet een optisch netter filter in elkaar.

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » ma 04 mar 2019, 19:46

Ik durf het echt niet te zeggen, op zich zitten de spoelen wel mooi gemonteerd. Het is überhaupt een vreemde eend in de bite, er zijn niet de gebruikelijke vifa 17wp 00 gebruikt maar de Scan speak 18w8543 en dan wel weer met de voor het merk gebruikelijke kit op het chassis en de kasten zijn erg solide, elders op het www wordt gesproken over 35 kilo, deze zijn gok ik eerder 45 kilo. Ik heb al eerder een mail naar Floating gestuurd hierover maar niets terug gehoord. Gisteren een nieuwe mail gestuurd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 04 mar 2019, 21:23

Het filter klopt gewoon, het is een seriefilter.
De tweeter ziet een gecombineerde condensator en een spanningsdeler, maar ook de condensator die in de woofertak naar beneden staat (niet die van het zobelnetwerk). Die spoel links boven staat eigenlijk gewoon parallel aan de weerstand die aan de tweeter parallel staat.
nuttyhifi1.png

Je kunt hem ook zo schrijven:
nuttyhifi2.png

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » ma 04 mar 2019, 21:43

Top, dank je Wouter en de anderen. Nog even voor de zekerheid, de woofer komt in dit geval over het Zobel netwerk toch? Is het bij serie filters ook gebruikelijk dat de tweeter omgepoold is (in dit geval de - aan de spoelkant?)?
Ik ga kijken of ik ze morgen kan afmaken, natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.
Zal ook nog wat foto's maken van de constructie.

Ben ook erg benieuwd hoe ze uiteindelijk gaan klinken, ik heb het vergane pritex al vervangen en vervang de c's met It MKP+

Terug naar “Filter Ontwerp”