Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

beijert

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Berichtdoor beijert » di 05 feb 2019, 18:07

Wat vertalen betreft bedoelde ik niet van Engels naar Nederlands maar meer het vertalen van wat de auteur in z'n hoofd heeft naar wat er geschreven wordt.

De weerstanden zullen wellicht geen fan zijn van weinig dynamische muziek. Beetje afgevlakt door slechte kwaliteit MP3's en streams
waardoor er bij langdurig op zeer hoog geluidsniveau spelen er meer warmte ontwikkeld in een weerstand dan met muziek waar er vooral pieken zijn.

Zo'n weerstand kan misschien wel 100 watt pieken hebben bij muziek maar opfikken wanneer er continu 100 watt doorheen moet.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2019, 18:19

Wat heeft MP3 daar nou mee van doen? Je, of "de auteur", haalt data compressie (MP3) en dynamiek compressie (weinig dynamische muziek) door elkaar. Die twee hebben niets met elkaar van doen.
Peter de Jong

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 18:37

Pjotr, dank voor de genomen moeite. De berekeningen voor weerstandencombinaties, resulterende weerstandwaarde, en individueel opgenomen vermogen per weerstand ken ik. Zolang het bij twee weerstanden blijft is de tabel echter een super aanwinst in mijn archief. Die houden we er in! In de Caddock MP-reeks kom ik op 3st parallel uit. De berekeningen heb ik al klaar. De afwijking is hooguit 6%.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 18:56

pappaleo, for the record ...

5 feb 00:20 omschreef ik hoe ik voorlopig goedkope weerstanden monteerde, en daarmee constateerde dat alles nog werkte. Daarna heb ik 2x het voorstel gekregen voorlopig goedkope weerstanden te monteren om te kijken of alles nog werkt. Dat voorstel heb ik beide keren afgeslagen.

Verder ben ik wellicht blind voor eigen fouten, maar ik zie geen enkel ander voorstel dat ik zonder meer heb afgeslagen. In bedekte termen heb ik gevraagd of 10w en 20w genoeg zou zijn voor 110dB. De huidige weerstand is namelijk kapot, en dat is waarschijnlijk een 20w Caddock MP820-Series.

Nogmaals oprechte dank voor de geleverde en wellicht terechte kritiek. Ik hoop er altijd weer van te leren, ook op communicatief vlak. Dat is namelijk inderdaad niet mijn sterkste kant.

Ik hoop op een vervolg in volle harmonie.

beijert

Berichtdoor beijert » di 05 feb 2019, 19:05

Het grote publiek is/was nogal eens van mening dat de dynamiek behoorlijk afgevlakt word bij mp3's.

Aangezien er überhaupt gedacht wordt dat het streamen of het spelen van mp3's de reden is van het doorbranden verbaast het mij niets dat dit als excuus wordt aangevoerd.
Mark

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 feb 2019, 19:12

Ik lees net een interessant stukje in de datasheet :

Naamloos.png

Niet zo vreemd dat die dingen zo snel verbranden... :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 05 feb 2019, 19:12

Joh, al goed. Ik had alleen iets van: een weerstand is een weerstand en in bijna elke post van jou komen exotische merknamen voor met zelfs series. Ik beloof je dat je het verschil tussen zo'n exoot en een cementweerstand van 35cent niet gaat horen. Ok, de laatste kan waarschijnlijk te weinig vermogen dissiperen in jouw toepassing.

Maar ook dat vind ik dubieus. Ik heb van mijn leven nog geen 5watt weerstand opgeblazen (wel de speakerunit daarachter), dus ik zet echt vraagtekens bij dit ontwerp.

Ik hoorde je ook over weerstanden in de leiding van de basunit. Dat is helemaal merkwaardig. En ik durf van mezelf te zeggen dat ik vrij redelijk weet hoe je een filter in elkaar moet knutselen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 05 feb 2019, 19:15

Hm. 1,25 watt is wel héél weinig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2019, 19:19

beijert schreef:Het grote publiek is/was nogal eens van mening dat de dynamiek behoorlijk afgevlakt word bij mp3's.

Welnee, het grote publiek fiets met oordopjes rond. Audiofielen zijn dat van mening en praten elkaar na. Die weten gewoon niet dat het 2 heel verschillende dingen zijn.

Maar goed je mag van Wilsons toch wel verwachten dat ze beide kunnen weergeven, zowel met weinig dynamiek als met veel dynamiek, zonder stuk te gaan? :lol:
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 05 feb 2019, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 19:21

beijert heeft volgens mij gelijk. De invloed van slechte MP3 op een weerstand zou volgens mij echter marginaal zijn. Met real audio ipv MP3 zou de weerstand misschien 0,1 seconde later zijn kapotgegaan. Dat heeft 'Wilson' er niet bij gezegd in de vertaling der gedachten des auteurs.

Pjotr heeft volgens mij ook gelijk. Een MP3 drumsolo is vrijwel even dynamisch als een live drumsolo, en zeker geen continue belasting voor een geluidsysteem.

Eerlijk gezegd ben ik pislink op 'Wilson' dat ze me met die klets hebben afgescheept. Ik geloofde er vanaf de eerste seconde helemaal niets van. Niettemin wilde ik het hier bespreken. Dat is gebeurd, waarvoor dank.

Het MP3 bestendigheidsverhaal mag worden voortgezet, maar dat is niet mijn doel. Er zijn nog meer redenen om Wilson van hun voetstuk te trappen, maar ook dat is niet mijn doel. Het kopen van hun weerstanden is zeer zeker niet mijn doel.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 19:24

pappaleo: all's cool, no problem.

Ik ben blij dat je net als ik niet blind kiest voor de meest exotische technische produkten. Goed genoeg is goed genoeg.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 19:37

Zo'n cementweerstand is toch foliestrook-gewonden ipv draadgewonden? En dan met een hittegeleidend keramisch jasje voor de koeling? Als die zo goedkoop zijn wil ik ze wel proberen. Een paar combinaties voor wat hoger vermogen kost dan ook bijna niks, én ik heb dan geen koelribben nodig.

Als dat niks wordt probeer ik daarna Caddocks en échte koelribben. Aan aluminiumplaatwerk had ik vanwege budget ook al gedacht, maar met 160 euro aan Caddocks wil ik geen risico lopen. Dan liever voor 40 euro ribben erbij.

Hopelijk blijft het bij één, en anders dus hooguit twee experimenten.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 19:53

pappaleo schreef : "Ik heb van mijn leven nog geen 5watt weerstand opgeblazen (wel de speakerunit daarachter), dus ik zet echt vraagtekens bij dit ontwerp." > Ik heb geen idee hoe dat dan werkt, maar ik vertrouw op jullie expertise. Voor mij is dit een gunstig gegeven, en exact de soort concrete hulp die ik zoek. Ik maak me nu minder zorgen over het vermogen 'van' de weerstanden.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 19:58

pappaleo schreef : "Ik hoorde je ook over weerstanden in de leiding van de basunit. Dat is helemaal merkwaardig. En ik durf van mezelf te zeggen dat ik vrij redelijk weet hoe je een filter in elkaar moet knutselen." > Ik weet niet hoe het werkt, maar Wilson Audio verkoopt via hun website weerstanden die bedoeld zijn voor "Woofer". Het kan Wilson-kletspraat zijn, maar zonder die weerstanden ben ik bang dat er geen (bas)geluid klinkt. http://parts.wilsonaudio.com/resistors- ... -series-1/

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 feb 2019, 20:00

audioviel schreef:Als dat niks wordt

Hoezo verwacht je dat het niks word ?
Ik denk dat het toch vooral tussen de oren zit. in de trant van "het is goedkoop, dus kan het bij voorbaat al niks zijn..."

dre

Berichtdoor dre » di 05 feb 2019, 20:00

De Jantzen Superes in 10 watt kan ik zeker aanraden,maar dan moeten er enkele parallel.....
Anders weer de Caddocks monteren,maar dan met een koelblokje.
Met koelblokje moeten ze eigenlijk alles aan kunnen......
потому что он может!

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 20:30

ray5150:
- Zo zit ik niet in elkaar. Echt niet. Integendeel. Als die goedkope weerstanden goed klinken is dat juist een enorme kick voor mij. Ik h**t dure spullen die niet hoorbaar beter zijn.

dre:
- Dank voor de specifieke tip. Jantzens werden in dit topic al eerder aangeraden. De Superes-lijn zal ik eens bekijken. En zoals aangekondigd: ALS zoiets voor mij niet werkt, dan Caddocks met ribben.

heren:
- Dank tot zo ver. Ik moet afsluiten. Terug rond middernacht.

dre

Berichtdoor dre » di 05 feb 2019, 20:34

потому что он может!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2019, 20:35

Die weerstanden in serie met de woofer verhogen de Q-factor er van wat (en verlagen het rendement nodeloos). Dat geeft soms een "vettere" bas. Maar dat is wel het paard achte de wagen spannen. Kun je het beter gelijk goed ontwerpen. Zou die Caddocks maar laten voor wat ze zijn. Die naam voegt voor veel geld weinig toe. Er is helemaal niks magisch aan die weerstanden. Ze zijn ook helemaal niet bedoeld voor dit werk. Zou mij gewoon op de MOX concentreren. Zijn uitstekende weerstanden en betaalbaar. Als die Caddocks het een tijdje uitzingen dan doen MOX10 het zeker.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2019, 21:00

dre schreef:http://www.jantzen-audio.com/superes-resistors/

Als ik de specs zo zie zijn dit helemaal geen bijzondere weerstanden. Een tempco van 300ppm/gr.C is ronduit niet zo best te noemen. Vergelijkbare standaard draadgewonden industriële weerstanden zijn 50 - 100 ppm/gr.C Lijken mij ook gewoon MOX weerstanden, zij het met 1% tolerantie.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 05 feb 2019, 21:58

Ik ga mee met Peter, MOX10, die stook je niet op!
Mediocre is not my middle name.

audioviel

Berichtdoor audioviel » wo 06 feb 2019, 0:45

Pjotr:
- Fijn dat je het rendement noemt. Daar vroeg ik eerder al eens naar. Jammer, maar zonder weerstanden zal de balans heel slecht zijn, dus ik moet ze gebruiken. Klopt toch?
- De bas van de Wilson WITT is eigenlijk heel netjes, beschaafd, beheerst, droog, recht, en ontspannend. Een echte klap in je smoel is het niet. Dat wil ik overigens zo houden. Als ik die laddervette klappen wil, en dat wil ik vaak, dan heb ik daar andere speakers voor. De beheerste stijl wil ik ook vaak, en daar zijn de Wilsons voor.
- Ik heb helemaal niets met het merk Caddock, en het weerstandtype vind ik ook niets speciaals. Maar ze zijn er wél van 100w. Van het feit dat ze in de (alle?) Wilsons zitten weet ik niet wat ik moet denken. Beide laatste argumenten zijn de redenen waarom ik de Caddocks vermeldde.
- Ook fijn dat MOX nog eens genoemd wordt. Daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen.
- De (Caddock?) specs die je noemt zeggen me helaas niets, ik heb er nagenoeg geen verstand van.
- Die goedkope cementdingen wil ik echter eerst proberen, omdat ik denk dat het wél kan werken, omdat dat ze op dit forum wordt aangeraden. Het vervangen is een rotklus, maar zo'n goedkoop experiment kan ik niet laten schieten. Ik zou me altijd blijven afvragen hoe het zou klinken.

SSassen schreef : "MOX10, die stook je niet op!"
- Dat is taal die ik begrijp. Ik zal eens kijken wat dat voor dingen zijn.

audioviel

Berichtdoor audioviel » wo 06 feb 2019, 1:23

Sorry ...
- Jantzen Superes ... dus een enkele 10w voor mid, en nog een enkele 10w voor Treble? En hoevel watt voor Phase en Bass?
- MOX10 ... dus een enkele 10w voor mid, en nog een enkele 10w voor Treble? En hoevel watt voor Phase en Bass?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 06 feb 2019, 9:39

Zozo, dat mag opmerkelijk genoemd worden. Sander en Peter zijn het zowaar een keer met elkaar eens. :yeah: :shock: :goedzo:

audioviel schreef: En hoevel watt voor Phase en Bass?

Wat bedoel je in deze precies met phase ?

5 Watters voor mid en hoog moeten in principe voldoende zijn. als je het niet genoeg vertrouwd kun je ook 10 Watt modellen nemen.

audioviel

Berichtdoor audioviel » wo 06 feb 2019, 11:19

ray5150:
- 5w tot 10w per mid en hoog. Dat zou fijn zijn, als dat genoeg is. Ik ga er op vertrouwen! En voor bas, laten we zeggen een 400w woofer?
- Wilson Audio heeft veel modellen ontworpen met vier weerstandposities: Tweeter, Midrange, Woofer, en "Phase". Volgens mij hoort die Phase bij de Midrange. Ik weet niet waar ik dat oppikte. Er staat me bij dat ik dat ooit op een ander Wilson-model zag staan.

algemeen:
- Als een weerstand dient om de Q-factor te beïnvloeden, en de weerstand gaat kapot, werkt de speaker dan nog? Mijn speaker kapte er helemaal mee.

Terug naar “Filter Ontwerp”