Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

audioviel

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Berichtdoor audioviel » za 23 feb 2019, 11:52

ray5150 : UItstekende informatie! Dank.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 23 feb 2019, 11:54

ray5150 schreef:
audioviel schreef:In werkelijkheid lijken draadkleuren voor 'plus' en 'min' naar de midrange speaker te zijn verwisseld.

Dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
Als ik het goed begrepen heb zorgen sommige filter types voor een fase verschuiving ten opzichte van de hoog en laag units.
Omgepoold aansluiten zorgt ervoor dat die verschuiving weer opgeheven word.

Precies.

Tom Magchielse schreef:Ik volg dit al een tijdje. Houdt iemand ons hier voor de gek?

Dat dacht ik eerst ook. Maar hier wordt m.i. uit onwetendheid extreem belang gehecht aan volkomen irrelevante details. En de waarneming is soms wat gekleurd:
audioviel schreef:Parallel niet, omdat de driver stil viel toen de weerstand faalde. Serie niet, want met 6.7 ipv 6.3 ohm gaat de driver nu VEEL luider.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 25 feb 2019, 12:08

pappaleo: Ik wil graag iets leren.

Afgezien van de relevantie voor het te kiezen vermogen, en afgezien van het feit dat de weerstand via de contactpunten op het filterblok verbonden kan zijn met meerdere componenten:

- Als een driver stilvalt omdat een weerstand geen stroom meer doorgeeft, dan wil dat toch zeggen dat de weerstand in serie met de driver staat?

- Als een driver luider klinkt omdat een hogere weerstand wordt geschakeld, dan wil dat toch zeggen dat de weerstand parallel met de driver staat?

- Als een driver stilvalt omdat een weerstand geen stroom meer doorgeeft, én luider klinkt omdat een hogere weerstand wordt geschakeld, dan wil dat toch zeggen dat de weerstand niet in serie en ook niet parallel met de driver staat?

( ... een uitgebreide reactie mag graag, maar ook met ja/nee neem ik genoegen ... )

toetertje

Berichtdoor toetertje » ma 25 feb 2019, 16:13

Ik denk dat je die laatste optie nog eens moet bekijken.
Een luidspreker die stilvalt, en luider klinkt..... :-k

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 25 feb 2019, 17:40

audioviel schreef: Als een driver stilvalt omdat een weerstand geen stroom meer doorgeeft, dan wil dat toch zeggen dat de weerstand in serie met de driver staat ?

Dat klopt in ieder geval. net als met de kerstverlichting van vroeger. als er 1 lampje stuk was, brandden de anderen ook niet meer.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 25 feb 2019, 17:48

audioviel schreef:- Als een driver luider klinkt omdat een hogere weerstand wordt geschakeld, dan wil dat toch zeggen dat de weerstand parallel met de driver staat?

In principe zou dat moeten kloppen, is vrij simpel te testen door de weerstand geheel te verwijderen, dan zou de driver "op z'n hardst" moeten gaan tov de andere drivers. hoor je dan niks meer, dan staat ie inderdaad in serie.

Is allemaal niet met zekerheid te zeggen, omdat zoals bekend een filter schema vooralsnog ontbreekt.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 26 feb 2019, 0:35

ray5150 : ok, dank.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 02 mar 2019, 9:32

De weerstanden lijken me klein voor de toepassing, en kunnen derhalve naar mijn idee ook parallel over bijv. een spoeltje staan, waardoor het als shelf filter functioneert. Hetzelfde geldt voor een correctiekring, in het laag kun je zo e.e.a. bijregelen rond bijv. 80Hz. Ook de bafflestep kun je corrigeren door te spelen met een andere waarde voor de weerstand.

Als een driver luider speelt, fors luider, met minder dan 10% verschil in waarde zou ik me zorgen gaan maken over mijn eigen waarneming. Het zou een klein verschil moeten zijn namelijk, moeilijk maar merkbaar waarneembaar.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 mar 2019, 1:35

Sorry, ik was een paar dagen weg.

wouter :

- Zeer bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Shelf ken ik. Correctiekring en bafflestep moet ik opzoeken.

- Van de huidige voorlopig vervangende waarde van 6.7 ipv 6.3 ohm ben ik niet 100% zeker, zoals eerder vermeld. De definitieve vervangers zijn nog niet binnen. Als ik die heb maak ik de kasten pas weer open. Ik laat het zeer zeker weten!

Terug naar “Filter Ontwerp”