Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Berichtdoor Walt » zo 17 feb 2019, 16:35

Heb je daar ook luisterervaring mee? Hoe klinkt deze HDD flatcable als speakerkabel?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 17 feb 2019, 16:41

Was dat trouwens niet om -en om, in polariteit? heb het in elk geval bij audioshows wel vaker gezien. Niet dat dat alles zegt, maar goed.

audioviel

Berichtdoor audioviel » zo 17 feb 2019, 16:43

Individueel geïsoleerde strengen. Goed voor HF. Wie weet.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 17 feb 2019, 16:48

Audiofiele vleermuizen ? :think:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 17 feb 2019, 17:07

Barry2001 schreef:Was dat trouwens niet om -en om, in polariteit? heb het in elk geval bij audioshows wel vaker gezien. Niet dat dat alles zegt, maar goed.

Met 40 aders heb je al ruim 2,5mm2. Je kunt er dan alle kanten mee op:
V1/ Om en om in polariteit per ader: Lage zelfinductie, relatief hoge capaciteit. Absoluut ongeschikt voor Naim versterkers. Die gaan oscilleren dan.
V2/ 20 Draadjes "+" naast elkaar en 20 draadjes "-" naast elkaar: Lage capaciteit en relatief hoge zelfinductie. Kan wel aan een Naim.
Hiermee kun je verder eindeloos experimenteren qua aantal draadjes per paar.

Test is al ruim 30 jaar geleden met een Quad 303 versterker en eigenlijk hoorde ik daarmee geen verschil. Klonk allebei goed. Al had ik een lichte voorkeur voor V2 meen ik. En tegenwoordig gebruik ik aan de ZBA-CA gewoon Gammatech bidirectionele soundproof kabel van €15 voor 25m. Klinkt ook prima! Ik hoor i.i.g. geen enkel verschil met de V.d.Hul Clearwater kabel.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 17 feb 2019, 17:21

Ja ik ook zoiets, weet niet eens hoe het heet :D Ben er vroeger wel druk mee geweest, kabeltjes vergelijken, naar de minimale verschillen luisteren. Met wat vrienden hele avonden muziek luisteren en vergelijken, was altijd wel gezellig trouwens.
Als dat al wat heeft opgeleverd (en dan spreek ik voor mezelf he, wat een ander hoort moet 'ie zelf weten!), is dat interlinks nooit het verschil hebben kunnen maken. Met LS kabels wel eens wat, maar zo ontzettend minimaal, dat bij wijze van spreken een plant in de kamer verzetten al meer doet :lol: Kan nu in een ruimte komen en eigenlijk gelijk al wel horen of het voor mij lekker klinkt. Luister wel veel en heel graag naar goede muziek, en dan vooral om ervan te genieten.
Weet voor mezelf dat als het nu hier thuis naar een hoger level moet ik het in de akoestiek moet zoeken.

audioviel

Berichtdoor audioviel » zo 17 feb 2019, 17:39

Pjotr, Barry2001:

- Ik ben het helemaal met jullie eens. Kabelprijzen, interlink & speaker, blind testen met meerdere mensen en A/B schakelunit, speakers & spullen verplaatsen, gordijnen dicht, en een fijn muziekje! En dan idd kijken of de akoestiek beter kan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 17 feb 2019, 18:16

Wat in dit geval wel kan uitmaken is om blank gestript koperdraad niet zomaar onder een terminal te gaan schroeven. Daar kwam ik bij het meten aan de ZBA-CA achter toen ik een raar soort vervorming tegenkwam die erg op cross-over vervorming leek en waar ik niet direct de oorzaak van kon verklaren. Wat bleek, ik had de speakerkabel gewoon blank onder de klemmen van de versterker geschroefd. Toen ik die vaster schroefde verdween de vervorming :shock: Wat is het geval? Koperoxide is een halfgeleider! Samen van het goud van de terminals vormt dat een hele verzameling minuscule gelijkrichtdiodes. Et voila: Dat genereert een vervorming identiek aan cross-over vervorming. Met vaster aandraaien draaide ik door het oxide heen en a.h.w. die dioden stuk. En verdween het effect. Nu moet ik wel zeggen dat wat ik mat onder de -100dB lag. Dus of je het gaat horen met een gemiddelde versterker is de vraag. I.i.g. soldeer ik nu wel degelijke stevig vergulde bananen aan de kabels.
Peter de Jong

audioviel

Berichtdoor audioviel » zo 17 feb 2019, 23:56

Pjotr:

- Heel mooi, dat niveau waarop jullie omgaan met audio-electronica.
- Hoe lang had de kabel de kans gekregen om te oxideren? Een jaar?
- Goud en koper is dus niet goed. Ik heb weleens gehoord van foute metaal-combinaties. Zijn er nog meer?

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 18 feb 2019, 0:40

beijert:

- Waarom zijn de WITT kabels zo strak gemonteerd?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 18 feb 2019, 11:11

audioviel schreef:Pjotr:

- Heel mooi, dat niveau waarop jullie omgaan met audio-electronica.
- Hoe lang had de kabel de kans gekregen om te oxideren? Een jaar?
- Goud en koper is dus niet goed. Ik heb weleens gehoord van foute metaal-combinaties. Zijn er nog meer?

5 minuten, zoiets. Verder denk ik dat koperoxide met ieder metaal wel een diode vormt. De allereerste dioden heten ook "Cuprox". Dat was een merknaam voor gelijkrichters. Zaten ook in de legendarische AVO meters. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Metal_rectifier
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 18 feb 2019, 11:55

audioviel schreef:beijert:

- Waarom zijn de WITT kabels zo strak gemonteerd?

Mijn eerste gevoel zegt verkeerde zuinigheid...

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 18 feb 2019, 12:48

ray5150:

- Onlangs zag ik dat jij "de ZBA versterker van het jaar 2012" bij je vermelding hebt staan. Ik neem aan dat jij die dan gebouwd hebt. Allemachtig, dat niveau van jullie vind ik echt indrukwekkend.

- Mijn eerste gevoel zei ook "besparen op kabelkosten". Mijn tweede, sterk overheersende gevoel zegt: "zorg dat de klant de kasten door Wilson laat servicen". Samen lijkt dat een win-win-situatie op economisch gebied voor Wilson. Harde bewijzen voor zo'n beleid zijn het echter niet.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 18 feb 2019, 12:57

Pjotr:

- Alweer dat niveau van jullie, m'n mond valt er van open. Ik heb wiki even bekeken. Ik ben 57, en heb zo'n copper-oxide rectifier op foto 2 vroeger weleens in m'n handen gehad. Ja, mijn interesse is er altijd wel geweest, maar mijn ontwikkeling ho maar.

- Koper (evt. in contact met goud) dat na 5 minuten al meetbaar oxideert ... dat laat ik even bezinken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 18 feb 2019, 13:02

Oh het zal vast ook al wel onder de isolatie geoxideerd zijn. Koper vormt eigenlijk direct al een minuscuul dun laagje oxide. Dat vertraagt juist verder oxideren, als stopt het proces natuurlijk niet.
Peter de Jong

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 18 feb 2019, 13:21

Pjotr:

- Dat verschijnsel ken ik van aluminium. Alu glanst, maar wordt mat door oxidatie. Dat het verschijnsel zich bij vrijwel alle non-edelmetalen voordoet wist ik ook, zij het in verschillende mate.

- Je weet nooit hoe de staat van het koper onder de isolatie is, ook al heb je er nog zo veel voor betaald. IVM skin effekt hecht ik meer waarde aan verse kabels dan aan dure kabels. Zeker als ze op begane grond, op betonvloer, onder tapijt liggen.

- Zo ver was ik jaren geleden dus al wel, maar oxidatie na vijf minuten? Met een stukje metallurgie op MTS-WTB-niveau weet ik dat het niet omogelijk is. Eh ... tjezis!

- Off-topic? Nee, want ik wil mijn Wilsons reviseren/optimaliseren. En het goud/koper/oxidatie-verhaal helpt!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 18 feb 2019, 13:33

Op dat vlak lijkt er niks mis met je Wilsons. Gesoldeerde oogjes die neem ik aan, wel stevig vastgedraaid zijn. Wel even opletten met je speaker kabel.
Peter de Jong

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 18 feb 2019, 14:28

De Wilsons klonken prima. Na vervanging van de midrange weerstanden zullen ze vast weer prima klinken.

De oogjes zijn aan de kabels geknepen. Nadat de oogjes middels moertjes werden bevestigd op draad-eindjes, werden de moertjes geborgd door ze te solderen. Zo lijkt het voor mij althans. Volgens mij zit alles goed vast, zonder scheurtjes, zonder speling. Ik zal het controleren en schoonmaken als ik de midrange weerstanden vervang.

Wederom vervangen is msch nooit nodig, maar ik fantaseer over een beter bereikbare 'zekeringkast', en over verse interne speakerkabels.

Verder wil ik graag weten hoe en waarom de weerstanden geschakeld zijn. Pure nieuwsgierigheid en leergierigheid.

En ik wil vooral heel graag weten wat de optimale vermogens van alle weerstanden zouden zijn, zodat evt. vervangers inderdaad de speakers beschermen, maar niet vroegtijdig doorbranden.

Tweeter: Focal TC120 TD5 -?- 15-150 w
Midrange: SEAS H571 -?- 75-250 w
Woofer: Focal ? < weet iemand de woofer-gegevens?

Ik heb me met de Wilson WITTs altijd sterk ingehouden, maar ze moeten vlgsmy zeer luid kunnen klinken. Daar verlang ik sterk naar. Vandaar het verlangen naar kennis/revisie/optimalisatie.

De schuimlaag, die als speakerdoek diende, is 'verdwenen'. Bekend WITT-verschijnsel. Welk speakerdoek & tips kan dit forum aanbevelen?

Belangrijkste vraag: welk vermogen zal ik kiezen voor evt. vervangende weerstanden? Inmiddels 40w besteld voor midrange, maar dat kan ik nog wijzigen.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 18 feb 2019, 17:22

Filterblok (v10).jpg

Tekening bijgewerkt.

Volgens mij zit een en ander zo aangesloten.

Veel wijzer worden we er niet van, maar de tekening maakt het misschien makkelijker bespreekbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 feb 2019, 18:46

Best wel vaag :think:

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 19 feb 2019, 0:41

pappaleo:

- Nogal vaag idd. Zonder schema van wat er in het harsblok zit, weten we wrsch niet welke vermogens ik bestens kies. Ik ga gewoon flink luid draaien, en ik zie wel waar het schip strandt.

Dank aan allen tot zo ver.

audioviel

Berichtdoor audioviel » vr 22 feb 2019, 16:21

Filterblok (w6).jpg

Zonder schema van het filter komen we niet verder, dus mijn voornemen om te kijken waar het schip strandt staat nog steeds.

Niettemin heb ik geprobeerd om mijn tekening overzichtelijker te maken. Volgens mij zitten zaken zo aangesloten, maar dat weet ik niet zeker. In werkelijkheid lijken draadkleuren voor 'plus' en 'min' naar de midrange speaker te zijn verwisseld.

In dit resultaat zijn de linker en rechter tekening eigenlijk hetzelfde. Groene cirkels zijn contactpunten op het filterblok. Volgens mij zijn 'f' en 'g' met elkaar verbonden, en kunnen als één contactpunt gezien worden.

Binnenkort maak ik de kasten open. Dan kan ik zaken doormeten. Uiteraard zijn er talloze combinaties van meetpunten denkbaar.

Zijn er suggesties voor metingen die ik kan doen? Welke punt-naar-punt meting zou nuttige informatie opleveren? Of welke meting zou zinloos zijn?

Over 'f' en 'g' meet ik zeker, en ik probeer alle kabels te duiden. Over 'a'-'b', 'a'-'c', en 'a'-'m' meet ik ook. En over 'b'-'d' meet ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 23 feb 2019, 0:44

Ik volg dit al een tijdje. Houdt iemand ons hier voor de gek?
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

audioviel

Berichtdoor audioviel » za 23 feb 2019, 3:03

Tom Maghielse :

Op electronisch gebied ben ik een nul. Maar ik wil niemand voor de gek houden. Ik doe wat ik kan om te zorgen dat ik mijn speakers optimaal kan benutten.

Mijn intenties werden al eerder betwijfeld. Als u zich door mij voor de gek gehouden voelt, betreur ik dat, maar ik sta er voor open. Vragen zal ik altijd proberen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 23 feb 2019, 11:18

audioviel schreef:In werkelijkheid lijken draadkleuren voor 'plus' en 'min' naar de midrange speaker te zijn verwisseld.

Dat zou goed mogelijk kunnen zijn.
Als ik het goed begrepen heb zorgen sommige filter types voor een fase verschuiving ten opzichte van de hoog en laag units.
Omgepoold aansluiten zorgt ervoor dat die verschuiving weer opgeheven word.

Terug naar “Filter Ontwerp”