Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

audioviel

Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 18:01

Hallo, ik ben nieuw hier. In 1 van mijn kasten is een Caddock thick film weerstand voor midrange kapot. Nu wil ik alle weerstanden vervangen door weerstanden die niet zo snel kapot gaan. Treble=7.9Ω / Midrange=6.3Ω / Bass=15Ω / Phase(mid)=4.2Ω. De vermogens van de speakers ken ik niet, maar per kast wil ik graag 100w treble, 100w mid, en 400w bass. Het vermogen van de Phase is mij een raadsel.

Het vervangen van weerstanden is hoofdzaak, maar ik wil ook graag leren hoe en waarom de weerstanden zijn geschakeld, en hoe ik er een kapot heb kunnen maken. Ik kreeg al te horen dat de Caddocks niet tegen MP3 of streaming kunnen. Ik heb ook begrepen dat de Caddocks reeds bij laag vermogen warm worden, waardoor ze minder vermogen aankunnen: slechts 15w voor een 100w weerstand.

Verder ben ik benieuwd naar effect van losse speaker binding posts, clipping power amp, en rare geluiden in muziekopnames. Volgens mij moet zo'n weerstand alles kunnen hebben, behalve teveel power en/of hitte.

audioviel

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 18:47

Oja, en die weerstanden slurpen toch vermogen? Dat kost toch rendenment?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 04 feb 2019, 18:58

Die weerstanden zijn waarschijnlijk bedoeld om het rendement van de speakers op elkaar aan te passen. Maar dat is slechts een van de toepassingen. Ze kunnen in een filter ook gebruikt worden om de knik (Q factor) van een filterhelling minder scherp te maken en ook nog in een zuigkring om een bepaald geprononceerd frequentiegebiedje weg te filteren.
Hang er dus helemaal van af waar ze in je filter zitten.

Als je een 6,3 ohm weerstand van 15 watt opblaast moet er gedurende geruime tijd toch meer dan 10 volt permanent over die weerstand gestaan hebben. Dat jouw midrange en je oren nog heel zijn :shock:

audioviel schreef:Ik kreeg al te horen dat de Caddocks niet tegen MP3 of streaming kunnen. Ik heb ook begrepen dat de Caddocks reeds bij laag vermogen warm worden, waardoor ze minder vermogen aankunnen: slechts 15w voor een 100w weerstand.

Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar dat is flauwekul. Een weerstand die niet tegen streaming kan. Gekker moet het niet worden.

Onderdelen kunnen ook wel eens zomaar kapot gaan. Bij een weerstand is dat inderdaad een uitzondering. Hoe ziet die er uit? Normaal, of zwartgeblakerd? En weet je zeker dat het die weerstand is die defect is?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 feb 2019, 19:11

Een ietwat vreemd verhaal. :-k (Nee, niet dat van papaleo, dat is helder als glas.)
Het lijkt me geen slecht idee om de boel open te schroeven en wat goede foto's van het scheidingsfilter te maken.
Dan is het een stuk duidelijker over hoe en wat er aan de hand is.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 19:40

Dank voor de reachties.

Internetforums vind ik lastig. Ik had alweer een verhaal geschreven, maar dat lijkt nu verdwenen te zijn. Wordt per omgaande vervolgd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 04 feb 2019, 19:57

Welkom hier Audioviel!

Een schema van het filter zal ook veel duidelijk maken over de eisen die aan de weerstand gesteld worden
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 20:07

Hoe plaats ik een foto vanaf mijn harde schijf naar hier aub?

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 20:28

Nogmaals dank voor de reacties.

Binnen enkele minuten moet ik afzwaaien wegens andere verplichtingen. Rond middernacht ben ik terug.

Het zal nog even zonder afbeeldingen blijven. Het plaatsen ervan lukt me niet

Het vervangen van dit soort weerstanden lijkt een algemeen bekend aspect, en het gebruik van upgrades ook.

Het MP3/streamingverhaal kreeg ik van Jerron Marchant, werkzaam bij Wilson Audio.

Het 15w ipv 100w verhaal heb ik uit een PDF met eigenschappen van de 9100-reeks van Caddock. De PDF kreeg ik van van Brett Tresner, werkzaam bij Caddock.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 04 feb 2019, 20:29

audioviel schreef:Hoe plaats ik een foto vanaf mijn harde schijf naar hier aub?

viewtopic.php?f=53&t=11189
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 04 feb 2019, 21:34

En let erop dat foto's kleiner zijn dan 1 mb.
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld : https://www.bricelam.net/ImageResizer/
Laatst gewijzigd door Marp op di 05 feb 2019, 3:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: de 1MB-limiet was een tijdelijke beperking op de vorige server.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 23:49

?
IMG-20171204-WA0001.jpg
IMG-20180215-WA0007.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 23:50

Op tafel liggen een kapotte en een werkende weerstand. De kapotte is doorgemeten = oneindig veel ohm. Aan de buitenkant is niet te zien dat-ie kapot is.

audioviel

Berichtdoor audioviel » ma 04 feb 2019, 23:53

Caddock 9100 Equation.jpg

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 0:20

Ik zal nu alle reacties in chronologische volgorde proberen te behandelen. Daarbij verval ik in herhaling, maar dan staat alles op een rij.

- Volgens Jerron Marchant van Wilson Audio dienen de weerstanden om de balans tussen hoog-mid-laag af te stemmen. Volgens hem dienen ze tevens als zekering.

- De knik in een filterhelling ken ik, maar de invloed daarop van een weerstand ken ik niet. Een zuigkring ken ik ook niet, maar ik leer graag.

- Het filter is in hars gegoten. Er steken contacten uit met daaraan weerstanden en speakerkabels. De exacte schakeling van de weerstanden is mij niet bekend, maar die zou ik wel graag kennen.

- Ik houd van luid. Een SPL rond de 110dB aan mijn oren (dus niet @ 1m van de speakers) vind ik prettig. Met de WITTs heb ik me echter sterk ingehouden. Erg luid is het nooit gegaan. Geen clipping power amp. Misschien een haperende verbinding in de speaker(kast) binding post, maar ook daar gaat een thick film weerstand toch niet van kapot?

- Het MP3/streamingverhaal kreeg ik van Jerron Marchant, werkzaam bij Wilson Audio.

- Het 15w ipv 100w verhaal heb ik uit een PDF met eigenschappen van de 9100-reeks van Caddock. De PDF kreeg ik van van Brett Tresner, werkzaam bij Caddock.

- De speaker kapte ermee. De speaker is gedemonteerd en rechtstreeks op draad met signaal aangesloten. De speaker werkte gewoon. De weerstand is gedemonteerd en doorgemeten: kapot. Tijdelijk in beide kasten vervangede midrange-weerstanden gemonteerd van een iets ander ohmage, en de speaker werkt weer, zij het met teveel mid. Ik luister zolang naar een andere set speakers.

- Een schema van het filter heb ik niet.
Laatst gewijzigd door audioviel op za 16 feb 2019, 1:20, 1 keer totaal gewijzigd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 feb 2019, 0:26

Een wat vreemde constructie. ik krijg de indruk dat het filter zelf met een gietmassa is ingegoten ? dat is niet bijster service vriendelijk. :?
Zo op het eerste gezicht lijkt me de oorzaak te liggen in het feit dat die weerstanden ongekoeld zijn toegepast. dus oververhit geweest.
Net als vermogens transistoren horen die dingen op een koelblok gemonteerd te worden, anders kunnen ze hun warmte niet kwijt. daarom zitten ze ook in dat type behuizing.
Dat kleine elementje dat er nu wel zit lijkt me bij lange niet toereikend.
Ik kan me niet goed voorstellen dat dit vanaf fabriek zo geleverd is ?
Die namen zeggen mij / ons niet zo veel, dat defect door MP3 verhaal is op zijn Hollands gelul van de bovenste plank, direct ontslaan die man.

Heb even gezocht naar de datasheet, maar kan die niet zo snel van dit type vinden.
Jij hebt hem wel zie ik. als die kleiner is dan 1 mb kun je die hier ook direct plaatsen, gaat op dezelfde manier als een foto.
Laatst gewijzigd door Marp op di 05 feb 2019, 3:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: de 1MB-limiet was een tijdelijke beperking op de vorige server.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 0:45

AEN-0101_MP_ApplNote_B.pdf

Dit is het document waarvan ik een screenshot plaatste. Ik kreeg het van Caddock om inzicht te krijgen in de werking van thick film weerstanden. De screenshot betreft de 9100-serie. 'Mijn' weerstanden zijn wrsch uit de 820-serie.
Laatst gewijzigd door audioviel op di 05 feb 2019, 2:09, 1 keer totaal gewijzigd.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 0:46

MP800_Series.pdf

Ziehier enige info over de 800-serie.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 0:52

Het aspect van de koeling is mij bekend. De metalen lip is nota bene bedoeld als flens voor montage op een koel-element. Wilson heeft zo'n element uitsluitend op de 'bass-weerstanden-combinatie' toegepast. Mid en High zijn af-fabriek zonder element gemonteerd. Het slordig ogende soldeerwerk is ook af-fabriek. Tijdens mijn zoektocht heb ik foto's van andere exemplaren gezien (meestal van de zeer gelijkende WITT II) waarvan ik zou zweren dat het m'n eigen speakers waren. Allemaal hetzelfde.
Laatst gewijzigd door audioviel op di 05 feb 2019, 1:30, 1 keer totaal gewijzigd.

audioviel

Berichtdoor audioviel » di 05 feb 2019, 1:09

Volgens mij (!) zijn de weerstanden door Caddock, op basis van de 820-serie, speciaal op bestelling gemaakt voor Wilson, met ohmages die niet voorkomen in het normale produkt-programma van Caddock.

De weerstanden zijn te koop bij Wilson. Een complete set voor 2 kasten inc porto kost zo'n 400 euro. Dat is een set die makkelijk stuk gaat, volgens Wilson niet tegen MP3 kan, en die elders voor zo'n 60 euro te koop zou zijn als de waarden verkrijgbaar waren.

Uit dezelfde Caddock-reeks kan ik voor 160 euro een set samenstellen die meer vermogen aankan. Het advies om inductie-arme draadgewonden weerstanden te gebruiken wil ik echter niet zomaar in de wind slaan.

- MILLS resistors: bifilar Ayrton-Perry wound nickel-chromium wire, over ceramic-aluminium composite core?
- AchrOhmiC resistors?

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 05 feb 2019, 7:05

'volgens Wilson niet tegen mp3 kunnen'. :lagge:
Dan weet je dat ze daar ook maar wat doen en opschrijven :-k

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 05 feb 2019, 7:25

€400 voor een setje weerstanden :think:
Laat Walter het maar niet horen.

Ik kan ook niet zo goed begrijpen waarom Wilson een filter ingiet op een wijze als hier gedaan is en dan extern met weerstandjes gaat zitten prutsen.

Bij de toepassingen die ik noemde zijn de weerstanden onderdeel van het filter zelf en zouden hier ook zijn ingegoten. Door het toevoegen achteraf in combinatie met de prijs van de weerstanden kan ik de gedachte niet onderdrukken dat het hier om een zgn voodoo tweak gaat.

Dus: Hoe zitten de weerstanden aangesloten? Hiermee bedoel ik: Welke draad(kleuren) gaan naar je tweeter, welke naar je midrange en welke naar je woofer en hoe zitten die weerstanden daar tussen. Misschien zitten ze ook wel aan de versterkeraansluiting.

Zonder enig inzicht in de layout van het filter wordt dit een moeilijk verhaal, vrees ik.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 05 feb 2019, 8:24

Raar verdienmodel: peperdure weerstanden als zekering gebruiken en zorgen dat ze alleen maar bij jou te koop zijn.... :shock:
Fusion Filterdesign

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 05 feb 2019, 8:56

audioviel schreef:Volgens mij (!) zijn de weerstanden door Caddock, op basis van de 820-serie, speciaal op bestelling gemaakt voor Wilson, met ohmages die niet voorkomen in het normale produkt-programma van Caddock.

De weerstanden zijn te koop bij Wilson. Een complete set voor 2 kasten inc porto kost zo'n 400 euro. Dat is een set die makkelijk stuk gaat, volgens Wilson niet tegen MP3 kan, en die elders voor zo'n 60 euro te koop zou zijn als de waarden verkrijgbaar waren.

Uit dezelfde Caddock-reeks kan ik voor 160 euro een set samenstellen die meer vermogen aankan. Het advies om inductie-arme draadgewonden weerstanden te gebruiken wil ik echter niet zomaar in de wind slaan.

- MILLS resistors: bifilar Ayrton-Perry wound nickel-chromium wire, over ceramic-aluminium composite core?
- AchrOhmiC resistors?

Wat een opgeblazen marketing praat =;
Bifilair Ayrton-Perry wound NiCr wire... :-&

Probeer deze eens en kijk of de boel het weer doet. Dan weet je zeker of het aan de weerstanden ligt en of er niet wat anders defect is.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 feb 2019, 9:01

audioviel schreef:Volgens mij (!) zijn de weerstanden door Caddock, op basis van de 820-serie, speciaal op bestelling gemaakt voor Wilson, met ohmages die niet voorkomen in het normale produkt-programma van Caddock.

Dat zou kunnen, maar wel vergezocht. door serie of parallel schakelen kun je iedere mogelijke waarde verkrijgen.

audioviel schreef:De weerstanden zijn te koop bij Wilson. Een complete set voor 2 kasten inc porto kost zo'n 400 euro. Dat is een set die makkelijk stuk gaat, volgens Wilson niet tegen MP3 kan, en die elders voor zo'n 60 euro te koop zou zijn als de waarden verkrijgbaar waren.

Wat een krankzinnige bedragen.
Ik vraag me af wat er eigenlijk mis is met een gewone dikke metaalfilmweerstand van een Watt of 10 ?
Daar heb ik op luisterdagen de mooiste klanken mee gehoord. zonder hocus-pocus verhaal eromheen.

Ik zie vooralsnog 3 oplossingen :

- Bij Mouser nieuwe bestellen : https://nl.mouser.com/Caddock/Passive-C ... ?P=1z0zldr
- Alles vervangen door "conventionele" metaalfilm : https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... c-20w/?p=1
- Je kunt ook kontakt opnemen met Tony Geenius van http://humblehomemadehifi.com/ (is ook een gewaardeerd forumlid hier) om te kijken wat hij voor je kan betekenen. hij doet ook veel maatwerk, en kan prachtige filters ontwerpen en opbouwen.

Voor de rest ben ik het zo'n beetje eens met de bovenstaande leden, laat alsjeblieft al die marketingpraat vallen.

AatV

Berichtdoor AatV » di 05 feb 2019, 9:28

pappaleo schreef:
Wat een opgeblazen marketing praat =;
Bifilair Ayrton-Perry wound NiCr wire... :-&

Tussen alle marketingpraat is alleen de term "Ayrton Perry" een aanwijzing. Het gaat hier om een tegengestelde wikkeltechniek die inderdaad weerstanden oplevert met een lage inductie. Zal echter niet zoveel uithalen in een laagohmige schakeling als een luidspreker.
Overigens hetzelfde advies als voorgaand. Probeer eerst een paar goedkope vermogensweerstanden om te zien of alles nog werkt.

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Terug naar “Filter Ontwerp”