Elysium micro + subs

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Elysium micro + subs

Berichtdoor MichaelB » do 27 dec 2018, 21:35

Heren en dames,

zoals jullie wellicht weten heb ik de WAANZINNIGE set (kan niet vaak genoeg gezegd worden) van Vinculum overgenomen.

Op dit moment zijn alleen de subs via een MiniDSP 2x4 aangesloten en worden de 2 beschikbare poorten gebruikt voor een externe aansluiting (zie foto).

IMG_3016 (1).jpg

Aangezien mijn ervaring met de standaard MiniDSP met mijn "Proof of Concept" nogal bedroevend zijn, wil ik de Elysium's niet via deze MiniDSP aansluiten. Mijn gedachte gaat nu uit naar de 2x4HD.
Waarom wil ik de Elysium via de MiniDSP laten lopen: laag verminderen.

Tijdens het kijken naar films krijgen de kleine speakertjes ontzettend op hun donder en ook bij het luider luisteren naar muziek denk ik wel eens :shock:

De vraag: heeft iemand ervaring met de 2x4HD of kan iemand op basis van de specs al een idee geven of de HD-versie een grote verbetering is t.o.v. de non-HD?
Product Brief-miniDSP 2x4 HD kit.pdf

Alvast super bedankt voor jullie antwoorden :goedzo:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

MichaelB

Re: Elysium micro + subs

Berichtdoor MichaelB » do 27 dec 2018, 22:16

Oh, kleine aanvulling, ik wil de MiniDSP uiteraard ook gebruiken om tijdverschillen tussen sub en Elysium aan te pakken en evt. wat kamer correcties toe te voegen. Het gaat niet alleen om het laag.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 27 dec 2018, 22:50

wij van wc-eend zijn dik tevreden over de minidsp 2x4HD in onze woonkamer.
wat was het teleurstellende aan de gewone 2x4?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 28 dec 2018, 14:35

Henkjan schreef:wij van wc-eend zijn dik tevreden over de minidsp 2x4HD in onze woonkamer.
wat was het teleurstellende aan de gewone 2x4?

Ten opzichte van de Xilica klinkt de normale MiniDSP 2x4 totaal platgeslagen.
Alle diepte lijkt uit de muziek te zijn verdwenen...

En niet een beetje, maar een groot verschil. De levendig- en luchtigheid is echt weg :(
Ik moest wat, want de Xilica was overleden en "even" vervangen kost 489 euro. En dat voor oude tech vond ik wat te gortig.

Terug naar de 2x4HD:

Ik heb veel reviews gelezen en men is overwegend positief, maar komt wel tot de conclusie dat de DAC beter had gekund.
T.o.v. de normale 2x4 is deze wel stukken beter.
Men geeft aan dat het voor subs niet (zo) kritisch is en dat de 2x4 daar prima voor is, zoals de setup nu is. Voor full range echter is de 2x4HD de beste optie.

@Henkjan: heb jij de 2x4HD ook in je assortiment?

Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ

Berichtdoor Juoigâ » vr 28 dec 2018, 23:08

Ja hoor: https://www.minidsp.nl/2x4-hd.html
Kan je ook meteen digitaal in (spdif of USB) gebruiken voor muziek, analoog in bv de TV (ik heb 'm zelf ook :mrgreen: )

En ik weet niet of je je 13 maand al besteed hebt, maar de SHD is nog mooier. En met Dirac. En is een streamer. En een voorversterker. En ook wel wat duurder :lol:
MiniDSP, CSS

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 16:52

Ha! wist niet dat jij ook minidsp.nl was / bent :lol:

Ik heb alleen het bordje nodig, niet de in-a-box versie. Ik zie alleen het bordje van de 2x4 non-HD.
Het wordt namelijk ingebouwd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 17:14

Dan voeg je een minidigi toe aan een gewone 2x4 :wink:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 17:23

Shadow schreef:Dan voeg je een minidigi toe aan een gewone 2x4 :wink:

Maar mis ik al het andere wat beter is aan de HD versie...

Het gaat me niet om de aansluitingen, want het wordt analoog aangesloten.
Het voornaamste is de potentieel betere geluidskwaliteit t.o.v. de non-HD versie.

Sinds ik het vergelijk gehoord heb t.o.v., in mijn geval, de Xilica kies ik niet snel meer voor de non-hd versie voor serieuze audio.
Jammer is wel dat ze de HD versie niet als gebalanceerd verkopen, want dan zou ik ook de minidsp in de "proof of concepts" vervangen.
Laatst gewijzigd door MichaelB op za 29 dec 2018, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 17:25

Uhm??? Is dat zo, analoog in lijkt me te vermijden want als je dat doet heb je een extra DA-AD omzetting toch?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 17:30

Shadow schreef:Uhm??? Is dat zo, analoog in lijkt me te vermijden want als je dat doet heb je een extra DA-AD omzetting toch?

Is niet anders, zo is alles opgebouwd.
Mijn receiver (NR1506) heeft sowieso geen digitale pre-uit.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 17:33

Heb je die per se ergens voor nodig? Ik denk niet dat een 2x4hd hier verbetering in gaat brengen namelijk...

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 17:39

Shadow schreef:Heb je die per se ergens voor nodig? Ik denk niet dat een 2x4hd hier verbetering in gaat brengen namelijk...

Wat bedoel je? Of ik de HD versie nodig heb?
Nou kijk, ik wil dus de hoofdspeakers ook via de MiniDSP gaan laten lopen. De MiniDSP uit de foto hierboven doet nu alleen de subs.

Aangezien mijn ervaring met de normale MiniDSP nogal negatief is t.o.v. de Xilica die ik had, wil ik een stap omhoog gaan.
No-way dat ik de hoofdspeakers via de normale MiniDSP ga laten lopen, aangezien ze nu echt ontzettend goed klinken.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 17:45

Oh, laat het overigens duidelijk zijn dat ik dus NIET weet of de HD versie een verbetering zal zijn hè! :oops:

Ik snap dat er liever geen extra A/D conversie tussen zit, maar met de huidige setup kan dat niet anders.
Het enige waar ik op af kan gaan is wat ik in tig forums gelezen heb, dat het een verbetering zou zijn.
Of dat in mijn geval ook zo gaat zijn? Geen idee, vandaar ook de open vraag aan het begin :-k

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 17:49

Om ze te beschermen tegen lage tonen kun je allicht de highpass in je NR1506 al eens inschakelen?
Ik was even mis, ik dacht dat je normaal via je Xilica naar de minidsp en dan naar monitoren en subs ging. Tja, als je dat actief wilt filteren moet je een minidsp, minidsp hd of doorpakken naar een Hypex DLCP.

MichaelB schreef:Oh, laat het overigens duidelijk zijn dat ik dus NIET weet of de HD versie een verbetering zal zijn hè! :oops:

Ik snap dat er liever geen extra A/D conversie tussen zit, maar met de huidige setup kan dat niet anders.
Het enige waar ik op af kan gaan is wat ik in tig forums gelezen heb, dat het een verbetering zou zijn.
Of dat in mijn geval ook zo gaat zijn? Geen idee, vandaar ook de open vraag aan het begin :-k

Ik zou met de HD versie zorgen dat je digitaal binnenkomt, dus optisch voor TV en usb voor streaming.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 18:02

Shadow schreef:Om ze te beschermen tegen lage tonen kun je allicht de highpass in je NR1506 al eens inschakelen?
Ik was even mis, ik dacht dat je normaal via je Xilica naar de minidsp en dan naar monitoren en subs ging. Tja, als je dat actief wilt filteren moet je een minidsp, minidsp hd of doorpakken naar een Hypex DLCP.

MichaelB schreef:Oh, laat het overigens duidelijk zijn dat ik dus NIET weet of de HD versie een verbetering zal zijn hè! :oops:

Ik zou met de HD versie zorgen dat je digitaal binnenkomt, dus optisch voor TV en usb voor streaming.

High-pass uit de NR1506 gaat niet werken, want ook de subs zijn via de pre-out aangesloten.
Het zit alsvolgt:

Pre-out NR1506 -> Elysium Amp in ->
-> 2x UCD180 -> Elysium speakers
-> MiniDSP -> 2x UCD180 -> Elysium subs

We gebruiken de NR1506 als receiver/hub voor alles. Dat wil ik niet zomaar veranderen, aangezien er nu eindelijk eens iets staat wat perfect werkt.

De vraag blijft staan, als je de 2x4 1-op-1 vergelijkt met de HD, klinkt de HD dan beter? Dus ouderwets met analoog in.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 18:13

De meerwaarde van de HD zit hem in de digitale inputs, niet in een betere AD-DA conversie volgens mij?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 18:21

Shadow schreef:De meerwaarde van de HD zit hem in de digitale inputs, niet in een betere AD-DA conversie volgens mij?

Er wordt een totaal andere chip en andere componenten gebruikt.
Het lijkt me dat dat meer is van alleen de toevoeging van de digitale inputs, maar ik kan het fout hebben.

minidsp vs..png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 18:26

Maar je AD-DA conversie blijft hetzelfde toch? De DSP Is beter, okay, maar het is gewoon beter om te upgraden naar een NR met digital preout :wink:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » za 29 dec 2018, 18:39

Shadow schreef:Maar je AD-DA conversie blijft hetzelfde toch? De DSP Is beter, okay, maar het is gewoon beter om te upgraden naar een NR met digital preout :wink:

Helaas zijn er geen (normale) receivers met een digitale pre-out voor de fronts :(
Dat is dus een no-go.

Maar aangezien de DSP de conversie doet van AD/DA dan is dat toch 1 van de belangrijkste stappen?

Overigens heb je me wel op een mooie tijdelijke oplossing gewezen! :goedzo:
De NR heeft een pre-out voor de fronts EN 2 voor subs.
Wat ik nu ga doen is de fronts via de pre-out laten lopen en beide subs via de sub pre-outs (en die weer naar de Elysium Amp).

Blijft de vraag: ga ik er flink op vooruit om een 2x4HD te nemen (aangesloten met analoog).

EDIT: wel eerst zien of die sub pre-outs stereo zijn, want als het dubbel mono is, dan is dat alsnog geen optie...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 29 dec 2018, 19:28

MichaelB schreef:
Shadow schreef:De meerwaarde van de HD zit hem in de digitale inputs, niet in een betere AD-DA conversie volgens mij?

Er wordt een totaal andere chip en andere componenten gebruikt.
Het lijkt me dat dat meer is van alleen de toevoeging van de digitale inputs, maar ik kan het fout hebben.

minidsp vs..png

Dat heb je juist gezien.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 29 dec 2018, 20:21

MichaelB schreef:
Shadow schreef:Maar je AD-DA conversie blijft hetzelfde toch? De DSP Is beter, okay, maar het is gewoon beter om te upgraden naar een NR met digital preout :wink:

Helaas zijn er geen (normale) receivers met een digitale pre-out voor de fronts :(
Dat is dus een no-go.

Maar aangezien de DSP de conversie doet van AD/DA dan is dat toch 1 van de belangrijkste stappen?

Overigens heb je me wel op een mooie tijdelijke oplossing gewezen! :goedzo:
De NR heeft een pre-out voor de fronts EN 2 voor subs.
Wat ik nu ga doen is de fronts via de pre-out laten lopen en beide subs via de sub pre-outs (en die weer naar de Elysium Amp).

Blijft de vraag: ga ik er flink op vooruit om een 2x4HD te nemen (aangesloten met analoog).

EDIT: wel eerst zien of die sub pre-outs stereo zijn, want als het dubbel mono is, dan is dat alsnog geen optie...

De Marantz netwerk spelers hebben een digitale output, mijn Yamaha WXC50 heeft dat ook en nog een analoge input erbij, alle HDMI’s in de TV geluid van de TV zit op de optische input van de Yamaha.

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 04 jan 2019, 15:47

Toch een 2x4HD besteld.
Ik ben benieuwd of het een verbetering is t.o.v. de normale 2x4 (analoog aangesloten).

Als dat zo is, dan bestel ik er nog eentje voor de Proof of Concept. :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 04 jan 2019, 15:49

Ik ben ook benieuwd, mijn Yamaha streamer / VV heeft optical uit, dus voor een op handen zijnd project kan dat wel eens goed uitkomen :-k

Terug naar “Filter Ontwerp”