Actief highpass filter.

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Re: Actief highpass filter.

Berichtdoor pompebled » zo 24 feb 2019, 11:40

Hallo Hans,

Mijn bron is een PC, telefoon, CD/DVD speler, TV, uiteraard niet allemaal tegelijk...
Die hebben allemaal een volume regeling, behalve de CD/DVD speler, maar die hangt aan de TV.

Het idee achter de bypass is, dat er ook full range satellieten gebruikt kunnen worden die wél laag kunnen weergeven, dan is het wat sneu als je ze bij 100Hz af filtert.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 24 feb 2019, 12:14

Jan, je hebt gelijk. Je zou ook geen schakelaar kunnen gebruiken maar de ingangs-RCAbussen dubbel.lunnen uit uitvoeren. Als je je satellieten zonder high pass wilt laten laten spelen, sluit je hun versterkeringangen direct op die bussen aan. Wil je het signaal na high pass filter, dan maak je gebruik van die RCAbussen achter het high pass filter. Ik neem aan dat je niet iedere dag even omschakelt....

Maar ook.... met subwoofer zou ik altijd dat high pass filter inschakelen. Komt de uitstuurbaarheid en geluidskwaliteit (vervorming) ten goede.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 09 mar 2019, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pompebled

Berichtdoor pompebled » zo 24 feb 2019, 15:19

Hans Nootdorp schreef:Maar ook.... met subwoofer zou ik altijd dat high pass filter inschakelen. Komt de uitstuurbaarheid en geluidskwaliteit (vervorming) ten goede.

Voor een extra set RCA bussen is de behuizing te klein, dat past niet meer op het achterpaneeltje; om dezelfde reden zit er ook geen schakelaar achterop.

Voorlopig dus maar géén schakelaar, eens kijken/luisteren hoe dat in de praktijk uitvalt.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 09 mar 2019, 12:58

Eindelijk tijd gehad om de filtertjes te installeren, werkt als een tierelier, de satellieten krijgen geen laag meer aangeboden.
In de huidige configuratie blijkt 100W sub-amp aan 2 Ohm aan de krappe kant, de sub kan de satellieten bij benadering niet bijhouden als het volume omhoog gaat.

Nu staat de boel momenteel in mijn vrij gedempte huiskamer, de ruimte bij m'n zoon is kleiner en lager, eens kijken/luisteren hoe het daar gaat.

Dit is een tussenoplossing, daar ik nog geen tijd gehad heb om de beide Flute sat's te bouwen, die dan met een 10" 65L BR sub gaan samenspelen, dan heeft de sub amp het minder zwaar t.o.v. de satellieten.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 11 mar 2019, 21:28

Afgelopen zaterdag de boel verhuisd naar m'n zoon en aangesloten.

Het blijkt dat mijn PC een hoger uitgangssignaal heeft dan zijn telefoon, want de subwoofer amp moet voluit, wil 'ie de satellieten kunnen bijfietsen.
Aan de (koptelefoon) uitgang van de TV is het beter, blijkbaar levert die meer output.

Volumes die burengerucht veroorzaken haalt 'ie er nog steeds niet mee, dus wat dat betreft valt het een beetje tegen (de stereo amp voor de satellieten kan 50-60W per kanaal leveren, de subamp 100W), maar het klinkt verder goed, dus ik laat het voorlopig maar even zo.

Groeten, Jan.

Terug naar “Filter Ontwerp”