Actief highpass filter.

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

motoindo

Re: Actief highpass filter.

Berichtdoor motoindo » di 08 jan 2019, 15:58

pompebled schreef:Als het goed is heb ik nu een highpass overgehouden:

Volgens mij niet, wat je laat zien is een gyrator die volgens mij alleen maar een piek/dal in je grafiek stopt zoals beneden aangegeven in het rood, waar jij naar opzoek bent is een highpass filter zoals getoond in het groen.

gyrator.vs.highpass.jpg

Voor het kiezen van een highpass frequentie zou ik in eerste instantie de lowpass frequentie van je woofer aanhouden, bij de meeste commerciële setjes ligt die tussen de 100~200 hz.

pompebled schreef:Hoe kom ik er achter wat de ingangsweerstand van de versterker in kwestie is? Dit is 'm: https://www.dennisdeal.com/products/bre ... -50w-50w-1

Ah, daar hebben we de TPA3116 weer 8) de ingangsimpedantie daarvan is afhankelijk van de versterkingsfactor waarop het kastje ingesteld is. Dennis geeft er verder geen specs bij maar ik vermoed dat de chip op 26dB staat en daar hoort volgens het grafiekje op pagina 14 van de datasheet een impedantie van 30K bij. Als je die 30K invult in de RC calculator dan krijg je als je de ingang condensatoren vervangt voor 27n een -3dB punt op 200hz en -6dB op 100hz. Mochten de satelietjes nog gaan klapperen dan ipv 27n naar 22n of zelfs 18n gaan, ik zou dit eerst proberen alvorens er van alles extra om heen te bouwen.

Ingeval van ingang condensatoren adacadabra even Dennis openschroeven en hier wat foto's van het binnenwerk plaatsen :relax:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 08 jan 2019, 16:59

Een gyrator, die kende ik nog niet en heb ik eerst moeten opzoeken
Mijn fout, dit was mijn uitgangspunt:
st-var-f2.gif

Waarschijnlijk te enthousiast aan het 'gummen' geweest.[/quote]

motoindo schreef:Voor het kiezen van een highpass frequentie zou ik in eerste instantie de lowpass frequentie van je woofer aanhouden, bij de meeste commerciële setjes ligt die tussen de 100~200 hz.

De lowpass die ik gebruik, is een printje zoals dit:
https://nl.aliexpress.com/item/NE5532-l ... d9d506cf-0
Afhankelijk van de gebruikte speakers laat ik de subwoofer doorlopen tot 60-100 Hz, het bereik van de print is volgens de specs 22 - 210 Hz.

pompebled schreef:Hoe kom ik er achter wat de ingangsweerstand van de versterker in kwestie is? Dit is 'm: https://www.dennisdeal.com/products/bre ... -50w-50w-1

motoindo schreef:Ah, daar hebben we de TPA3116 weer 8) de ingangsimpedantie daarvan is afhankelijk van de versterkingsfactor waarop het kastje ingesteld is. Dennis geeft er verder geen specs bij maar ik vermoed dat de chip op 26dB staat en daar hoort volgens het grafiekje op pagina 14 van de datasheet een impedantie van 30K bij. Als je die 30K invult in de RC calculator dan krijg je als je de ingang condensatoren vervangt voor 27n een -3dB punt op 200hz en -6dB op 100hz. Mochten de satelietjes nog gaan klapperen dan ipv 27n naar 22n of zelfs 18n gaan, ik zou dit eerst proberen alvorens er van alles extra om heen te bouwen.

Nu ben je me even kwijt: wáár moet ik de 30K invullen, in welk veld, rechtsboven heb ik alleen de keuze uit de frequentie en de condensatorwaarde...
Als ik 55Hz invul en op 'calculate' klik, krijg ik aan de linkerzijde wel vetgedrukt:R = 30kΩ en C = 0.1uF, bedoel je dat?
motoindo schreef:Ingeval van ingang condensatoren adacadabra even Dennis openschroeven en hier wat foto's van het binnenwerk plaatsen :relax:

Dennis wordt geslacht.

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op di 08 jan 2019, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Shearerhoorn is niet groot...

pompebled

Berichtdoor pompebled » di 08 jan 2019, 17:47

Binnenwerk TPA 3116x2:
TPA3116x2 01.JPG

TPA3116x2 02.JPG

TPA3116x2 03.JPG

Wat betreft de plaats van de 'schakeling'; in onderstaande behuizing zit de subwooferschakeling met eindtrap en inschakelvertraging, het fullrange signaal komt binnen via de RCA's en zit nu nog met een draadje aan het andere paar RCA's, waaraan nu de TPA3116x2 hangt voor de satellieten.
Als ik de draadverbinding kan vervangen door het 'high pass filter' zou dat de zaak eenvoudiger maken.
Bekabeld.jpg

Groeten, Jan.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 08 jan 2019, 22:44

pompebled schreef:Goedemorgen Marcel,

Wat bepaalt of een filter eerste of tweede orde is, heb je daar een voorbeeld van/linkje naar?
Hoe bereken ik de benodigde componenten daarvoor?

Groeten, Jan.

In de meeste gevallen is de orde gelijk aan het aantal spoelen plus het aantal condensatoren in het filternetwerk (*). In dit geval is dat dus drie, maar aangezien de twee elco's nogal onnauwkeurig zijn, neem ik aan dat die zo gekozen zijn dat ze nauwelijks iets doen in het filter (alleen helpen om offsets tegen te houden). Dan blijft er dus 1 echte filtercondensator over en is het in essentie een eerste-orde filter.

Als je alleen R10, R11, U2B, C6 en R13 weghaalt, houd je twee echte filtercondensatoren (en nul spoelen) over en is het een tweede-orde filter.

Als je besluit dat eerste orde ook wel goed is, is de suggestie van Motoindo een veel eenvoudigere manier om een eerste-orde filter te maken.

(*): Er zijn speciale gevallen waarbij de filterorde lager is dan het aantal spoelen plus het aantal condensatoren in het filternetwerk; als je bijvoorbeeld een condensator van 100 nF vervangt door tien van 10 nF parallel, verandert er niets en gaat de orde dus niet met negen omhoog. Verder moet je condensatoren die niet in het signaalpad zitten (voedingsontkoppeling bijvoorbeeld) natuurlijk ook niet meetellen.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 jan 2019, 8:05

Bedankt Marcel!
Ik ben dus te rigoureus aan het 'gummen' geweest.

De praktijk zal uitwijzen of het een eerste of tweede orde filter moet zijn.

Groeten, Jan.

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 09 jan 2019, 10:19

Mijn ingangsimpedantie verhaal kan je vergeten want ik zie dat er een opamp en een potentiometer voor zit. Denk dat de externe dubbele RC combi de makkelijkste route blijft, anders moet je gaan harken in je Dennis en dat is misschien niet zo'n fijn plan. Dus inderdaad de draadverbinding vervangen door het 'high pass filter'. Simpel en snel en kost misschien 2 euro.
Chris Camphuisen

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 jan 2019, 12:34

motoindo schreef: Denk dat de externe dubbele RC combi de makkelijkste route blijft, anders moet je gaan harken in je Dennis en dat is misschien niet zo'n fijn plan. Dus inderdaad de draadverbinding vervangen door het 'high pass filter'. Simpel en snel en kost misschien 2 euro.

Goed, ga ik dat eerst proberen.
Moet ik nog wel uitvogelen hoe ik de R-C combinaties in de http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php realiseer, want dat is me nog niet helemaal duidelijk.[EDIT: als ik de pagina voor de lowpass op het scherm heb, is het geen wonder dat ik geen waarden voor een high pass kan berekenen... :oops: ]

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op wo 09 jan 2019, 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 09 jan 2019, 15:54

Aardige presentatie over opamps. Op p27 vind je de basisschakelingen voor een 2e orde lowpass, dito highpass en bandpass. In mijn ervaring kun je ze ook prima zo opbouwen, zij het dat je rekening moet houden met de impedanties van de schakelingen aan de voor- en achterkant van deze filterschakeling. Bij twijfel moet je buffers toepassen. En uiteraard zijn andere schakelingen ook zeer bruikbaar.
Mark Bakker

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 09 jan 2019, 17:44

Jan, heb je de beschikking over een universeel meter ? wil je op het weerstandsbereik eens kijken welke weerstand je meet op de ingangen ? Dus tussen de pin en afscherming van de tulpen. Wil je ook kijken of er text op die volume draaier staat ? iets van 103 of 503 ?
Chris Camphuisen

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 jan 2019, 18:24

Bedankt Mark.

Andere vraag betreffende de bouwvorm van de condensator die de calculator uitspuugt: http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Als ik een frequentie tussen de 60 en 100Hz kies, komt er een condensator van 10 uF uit.
De benodigde weerstanden die er bij horen heb ik liggen, maar geen 10uF condensator, anders dan elko'tjes...
Welke bouwvorm kies ik voor de 10uF? Keramisch, tantaal, polypropyleen, MKT?

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 jan 2019, 18:32

motoindo schreef:Jan, heb je de beschikking over een universeel meter ? wil je op het weerstandsbereik eens kijken welke weerstand je meet op de ingangen ? Dus tussen de pin en afscherming van de tulpen. Wil je ook kijken of er text op die volume draaier staat ? iets van 103 of 503 ?

Goed getimed; ik was net bezig de condensatoren die ik heb liggen te controleren op hun waarde, Velleman DVM892.
Ik moest veel schakelen tussen de verschillende bereiken, breekt het kunststof asje dat de schakelaar meeneemt spontaan af...

Die is in middels geplakt (met MEK) en heeft een versteviging in de vorm van een messing staafje gekregen, dus zodra de boel uitgehard is, zal ik de meter weer monteren en kan ik meten.

Ik had de versterker nét weer in elkaar geschroefd.

Groeten, Jan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 09 jan 2019, 19:00

pompebled schreef:Bedankt Mark.

Andere vraag betreffende de bouwvorm van de condensator die de calculator uitspuugt: http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Als ik een frequentie tussen de 60 en 100Hz kies, komt er een condensator van 10 uF uit.
De benodigde weerstanden die er bij horen heb ik liggen, maar geen 10uF condensator, anders dan elko'tjes...

Groeten, Jan.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Weerstandswaarde van 160ohm als ingangsimpedantie? Dat geeft bij 100Hz een waarde van 10u maar slaat natuurlijk nergens op als ingangsimpedantie.

Bovendien, waarom geef je een link naar een eerste orde laagdoorlaatfilter.
Als je enige fysische kennis hebt, dan zul je overigens begrijpen dat de berekening voor hoog- of laagdoorlaat hetzelfde is, maar dat de componenten R en C verwisseld moeten worden in het schema. Dus de calculator is op zich bruikbaar.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 jan 2019, 21:50

motoindo schreef:Wil je op het weerstandsbereik eens kijken welke weerstand je meet op de ingangen ? Dus tussen de pin en afscherming van de tulpen. Wil je ook kijken of er tekst op die volume draaier staat ? iets van 103 of 503 ?

De ingangen geven beide 5K als weerstand.(links 5,07K rechts 4,98K)
De tekst op de potmeter staat aan de achterzijde, pal tegen de beide elko's, met een stamp licht erop zijn het drie tekens, de laatste twee zijn een 5 gevolgd door een K, de eerste kan zowel een 2, een 3, een 8, als een 5 zijn, dat is niet goed te zien.
Als ik over de buitenste pootjes meet, heb ik uiteraard dezelfde waarden als op de ingangen.

Als je het wilt weten moet ik de potmeter van de print halen, of de beide elko's, zodat ik kan lezen wat er op staat, zeg het maar.
[EDIT] Het verwijderen van de beide elko's zorgt voor meer zicht: er staat óf B5K, of 85K, het verschil tussen een 'B' en een '8' is niet te zien, zonder nog meer componenten te verwijderen. Gebaseerd op wat ik google, zal het B5K zijn. [EDIT]

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op do 10 jan 2019, 18:26, 5 keer totaal gewijzigd.

pompebled

Berichtdoor pompebled » wo 09 jan 2019, 22:03

jeroen_d schreef:
pompebled schreef:Andere vraag betreffende de bouwvorm van de condensator die de calculator uitspuugt: http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Weerstandswaarde van 160ohm als ingangsimpedantie? Dat geeft bij 100Hz een waarde van 10u maar slaat natuurlijk nergens op als ingangsimpedantie.

Bovendien, waarom geef je een link naar een eerste orde laagdoorlaatfilter.
Als je enige fysische kennis hebt, dan zul je overigens begrijpen dat de berekening voor hoog- of laagdoorlaat hetzelfde is, maar dat de componenten R en C verwisseld moeten worden in het schema. Dus de calculator is op zich bruikbaar.

Hallo Jeroen,

De link gaat blijkbaar naar de low pass sectie; links boven aan de pagina staat 'filters', als je daar op klikt krijg je de optie low pass en high pass.(ik weet dat je R en C moet verwisselen bij de beide filters.)

Ik heb, in de onderste sectie van het high pass deel, 100Hz ingegeven en op calculate geklikt, daar komt die 160 Ohm vandaan.
Vul ik vervolgens (bijvoorbeeld) 330nF in, dan komt er 4,7K als weerstand waarde uit.

Groeten, Jan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 10 jan 2019, 18:56

Dan is 330nF de goede waarde
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 10 jan 2019, 21:13

jeroen_d schreef:Dan is 330nF de goede waarde

Is dat gebaseerd op de 4,7K die de berekening geeft?
Of heeft het te maken met de weerstand die ik over de ingang (eigenlijk de ingangspotmeter) meet?

Welke bouwvorm neem ik voor de condensator?

Groeten, Jan.

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 11 jan 2019, 10:46

pompebled schreef:[EDIT] Het verwijderen van de beide elko's zorgt voor meer zicht: er staat óf B5K, of 85K, het verschil tussen een 'B' en een '8' is niet te zien, zonder nog meer componenten te verwijderen. Gebaseerd op wat ik google, zal het B5K zijn. [EDIT]

Ok, dan is de waarde van de potmeter 5K en kan je voor je berekeningen inderdaad 330n aanhouden. Omdat de weerstand uit je tweede RC door de potmeter wordt gevormd heb je hieraan genoeg:

100hz.hpf.5k.png

In+ en in- zijn de ingangen, uit + en - hang je aan de ingang van Dennis.

pompebled schreef:Welke bouwvorm neem ik voor de condensator?

Is niet kritisch, bijvoorbeeld deze polypropylenen maar er mag ook wat minder sjieks - mkt - in omdat het toch ophoud boven de 100hz...

Afbeelding
Chris Camphuisen

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 11 jan 2019, 17:52

motoindo schreef:Ok, dan is de waarde van de potmeter 5K en kan je voor je berekeningen inderdaad 330n aanhouden. Omdat de weerstand uit je tweede RC door de potmeter wordt gevormd heb je hieraan genoeg:
100hz.hpf.5k.png
In+ en in- zijn de ingangen, uit + en - hang je aan de ingang van Dennis.

Heel hartelijk bedankt!
De frequentie waar het signaal begint af te vallen is met 330nF 100Hz met 12db/Okt.

Mocht ik lager willen filteren, zeg 80Hz (waarvan ik betwijfel, of je het verschil met 100Hz zult kunnen horen) dan geeft de calculator 6K2 aan, bij 70 Hz 6K8, enz.
Kan ik dat straffeloos doen? Want de potmeter blijft 5K.

Andere vraag: moet ik ook wat doen als gevolg van de 180° fasedraaing van het signaal?

Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op vr 11 jan 2019, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 11 jan 2019, 19:20

Als je de impedanties van beide secties gelijk kiest en er geen buffer tussen zet, wordt het wel een ontzettend slap filter. Als de voorversterker de belasting aan kan, kun je beter de impedantie van de eerste sectie enkele keren kleiner kiezen dan die van de tweede sectie. Je hebt ongeveer een factor 5 nodig om binnen 1 dB van een tweede-orde Linkwitz-Riley overdracht te komen.

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 11 jan 2019, 20:52

Hallo Marcel,

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de voorversterker, is dat de stereo versterker die de satellieten aanstuurt?

Het ingangssignaal voor de combinatie subwoofer filter en stereo satellieten komt van:
- mobiele telefoon
- TV
- CD/DVD speler
- PC
In willekeurige volgorde.
Een ingangsselectie printje met relais is het volgende project, maar ligt nog te wachten op assemblage.

Groeten, Jan.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 11 jan 2019, 23:03

Ergens in de keten zit een dinges die het filter aanstuurt waar dit draadje over gaat, die dinges bedoel ik. Is dat de afhankelijk van welke bron je selecteert de mobiele telefoon, TV, CD/DVD-speler of PC?

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 12 jan 2019, 11:38

pompebled schreef:Mocht ik lager willen filteren, zeg 80Hz (waarvan ik betwijfel, of je het verschil met 100Hz zult kunnen horen) dan geeft de calculator 6K2 aan, bij 70 Hz 6K8, enz.
Kan ik dat straffeloos doen? Want de potmeter blijft 5K.

Voor de eerste RC wel maar met beleid om redenen die Marcel aangeeft, voor de tweede RC kan je alleen met C spelen omdat de R, je pot, vastligt.

pompebled schreef:Andere vraag: moet ik ook wat doen als gevolg van de 180° fasedraaing van het signaal?

Fase van beide satelietjes omdraaien, + op - en andersom.

MarcelvdG schreef:Als je de impedanties van beide secties gelijk kiest en er geen buffer tussen zet, wordt het wel een ontzettend slap filter. Als de voorversterker de belasting aan kan, kun je beter de impedantie van de eerste sectie enkele keren kleiner kiezen dan die van de tweede sectie. Je hebt ongeveer een factor 5 nodig om binnen 1 dB van een tweede-orde Linkwitz-Riley overdracht te komen.

Mee eens, qua bronimpedantie denk ik dat Jan safe zit met zijn mobiel en PC, die zijn over het algemeen instaat om oortjes van een paar honderd ohm aan te sturen. Of dat ook geldt voor de lineout van zijn TV en of CD/DVD-speler is with the eating of de puddings.
Chris Camphuisen

pompebled

Berichtdoor pompebled » za 12 jan 2019, 12:46

Heren, bedankt.
Ik bouw eerst de versie uit het schema tweemaal op en ga testen.

Groeten, Jan.

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 21 feb 2019, 18:24

Als ik een bypass wil voor deze schakeling:

download/file.php?id=142125&mode=view

Volstaat het dan om met een wisselschakelaar het signaal i.p.v. door de schakeling, rechtstreeks naar de uitgang te gaan?
Er blijft dan namelijk één condensator via de 4K7 weerstand aan de massa verbonden, ik heb geen idee of dat een goede zaak is...

Groeten, Jan.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 23 feb 2019, 22:51

Jan, dat kun je rustig zo doen. Die 4k7 weerstand mag er wel aan blijven hangen als je dat circuit by passt. Ik neem aan dat jouw bron een voldoende lage uitgsngsweerstabd heeft.
By the way: wat is jou bron? Die heeft ook wel een volumeregeling?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Terug naar “Filter Ontwerp”