3-weg side-mount zuil (CHR70 + MDS08). Eerste foto's op p4!

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

muizenissen

3-weg side-mount zuil (CHR70 + MDS08). Eerste foto's op p4!

Berichtdoor muizenissen » wo 24 jul 2013, 13:30

Allen, hier nog iemand die niet helemaal nieuw is in de wereld van zelfbouwaudio, maar die toch weinig heeft gedaan met filterontwerp, en nu echt even wat hulp nodig heeft. Ik zal later nog even een voorstelronde doen, en een projecttopic openen indien gewenst, voor nu even richten op het "probleem".

Met een kennis ben ik bezig met een tweetal sets 3-weg zuil luidsprekers, met een zeer rank front en een sidemounted woofer voor de low-end. Buitenmaten zijn zo'n 110x17x30cm, en intern zitten de twee compartimenten op zo'n 6 en 34 liter. Alles uiteraard netjes in de braces en dubbelwandig waar nodig. Het doel is om een goed klinkende zuil te hebben, die qua prijs niet zodanig veel eist dat het professionele winkelspul in zicht komt. Daarnaast is het leuk om zelf te doen, dus, why not. Experimenteren maar!

Voor het hoog kiezen we (deels op de gok, deels op basis van reviews) voor een Seas Noferro900 (4400Hz+). Beter kan altijd, slechter ook. Voor low/mid/mid-high worden een 2-tal full range speakers gebruikt (per zuil), te weten de Mark Audio CHR70 V3 (doelbereik 100-4400Hz). Als low-end wordt een ietwat zwakke (maar daardoor hopelijk netjes op de achtergrond) Gradient/Nova MDS08 ingezet (doelbereik 35-110Hz).

De MDS08 gebruik ik als actief gestuurde sub in een huidige sub in de kamer en in de auto, en bevalt goed. Luid en laag genoeg voor dit doel.

Juist omdat de MDS08 wat achterblijft wat betreft rendement willen we voor biamping gaan - de low-end los van de rest. Triamp is overwogen maar vooralsnog wat te overdone.

Schematisch het volgende dus, per zuil:

Terminal 1:
1x MDS08, 4 ohm: 30-130Hz (24dB/octaaf, -3dB op 34Hz en 126Hz, gesimuleerd);

Terminal 2:
2x CHR70v3, 4 ohm (2x 8 ohm parallel): f0 - 4400Hz, -3dB op 95Hz en 4400Hz, gesimuleerd);
1x Noferro900, 8 ohm, hogere efficientie: 4400Hz - 21000Hz (of zo ;)).

Dan de echte problematiek: ik zit te denken over de crossovers, intern, en wil diverse opties bekijken. Wat ik plot met WinISD qua responsgrafieken zou betekenen dat er een groot aantal filters nodig is om het volgende te bereiken:

a) De MDS08 beschermen tegen low-end onder de tuningsfrequentie (34,5Hz); Xmax bescherming
b) De overgang tussen sidemounted + frontported low-end naar midsectie zo geruisloos/richtingsloos/vlak mogelijk te laten verlopen

Qua filters heb ik, gok ik, het volgende nodig:

• 1. Subsonic filter voor de MDS08, op 30Hz, op 24dB/octaaf Butterworth. Dit geeft een Xmax-safe excursie tot theoretisch 100dB, ongeacht frequentie.
  • 2. High-cut/low-pass filter voor de MDS08, op 130Hz, op 24dB/octaaf Butterworth. Het verloop zakt dan vanaf 100HZ, en is op 108Hz op -1,5dB, bij 126Hz op -3dB.
  • 3. Crossover op 4400Hz tussen de twee CHR70's en de Noferro900. Dit redelijk straight forward. Uiteraard ook 4th order/24dB.

De CHR70's zitten op eenzelfde -1,5dB op 108Hz, en zitten bij 94Hz op -3dB. Het *lijkt* mij dat daardoor de overgang tussen de MDS08 en de CHR70's netjes zal verlopen op en rond de 108Hz (net boven de kickbass, en net onder het duidelijk hoorbare plaatsingspunt), zonder een al te grote overlap.

Ik twijfel echter om ook een x-over te doen tussen de MDS08, en de CHR70's (dus, de CHR70's afknippen onder 100Hz) om enige overlap nog meer te reduceren. Qua Xmax zitten de CHR70's goed, pas bij 11Hz/18W/101dB wordt de Xmax overschreden, ook zonder low-end cut. Komt door 't kleine kastje :).

Het gróótste probleem dat ik echter heb zit 'm in het feitelijke bandpass filter voor de MSD08. Deze moet eigenlijk alles tussen 30Hz en 130Hz doorlaten, maar de rest niet. Daarnaast, omdat het een biamp oplossing is, is er géén impedantie op de high-section bij het bovenste filter. Gezien het een subsonic filter is, is er ook geen impedantie ónder de 30Hz. Reguliere crossoverberekeningen kan ik er dan bij mijn weten niet op loslaten.

Dus:
a) Hoe ga ik hiermee aan de gang? Wat ik online kan berekenen, is dat ik met enorme condensatoren aan de gang moet (een 24dB/octaaf filter, op 130HZ, met load op 4 ohm geeft 480uF en 380uF condensatoren). Ik heb dus met name hulp nodig met het berekenen van de bandpassfilters voor de low-end sectie.
b) Is mijn gedachtengang überhaupt juist?
Laatst gewijzigd door muizenissen op do 05 sep 2013, 19:52, 3 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Nog een kneus die hulp nodig heeft met een filterontwerp

Berichtdoor Henkjan » wo 24 jul 2013, 13:44

Ha die Muis, leuk je hier actief te zien :rock:

je zou omdat je toch biampt voor t laag een actief filter of een dsp kunnen gebruiken, niet alleen geen probleem met enorme componenten, maar je kan ook erg makkelijk wat experimenteren met filterhellingen, x-overs etc.

ik zou overigens wel een HP filter op de mids doen, alles wat de uitslag beperkt komt de zuiverheid ten goede

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » wo 24 jul 2013, 14:24

Aloha henkjan :). Had al zo'n donkerbruin vermoeden dat jij 't was.

Ja, ik zat dus te denken om 'm alsnog af te filteren, maar ook hiervoor geldt dat er een nul-impedantie is op de lowend van het crossover (dus inderdaad effectief een high pass). Ook hiervoor geldt dus hetzelfde als voor het MDS08 filter; ik kan geen impedantie invullen, dus online filtercalculators kunnen niet gebruikt worden. Overigens wilde ik via de plots (ik weet dus niet of dat een correcte methode is) de CHR70 filteren op 100Hz, en de MDS08 op 130Hz. Dit geeft voor beide een -1,5dB op 108Hz (netto lijkt me dat +/- 0dB). Als ik beide op 120Hz of zo affilter op 24dB, dan heb je op het kruispunt -3dB op allebei (en dus een dip in de frequentierespons).

In de bijlage:
- grijs = MDS08, bewust iets lager qua respons (ik wil niet overheersen qua bass, er kan altijd een sub bij voor 5.1). Filter @ 130Hz/24dB.
- geel = 2x CHR70, ongefilterd in het laagbereik. x-punt is 108Hz, beide zijn dan -1,5dB
- magenta = 2x CHR70, filter op 130Hz. X-punt is dan 130Hz, beide zijn dan -3dB.

Denk ik dan juist verkeerd als ik denk dat als beide -3dB zijn, er een dip ontstaat? Of compenseert dat elkaar dan juist, en krijg ik bij de gele lijn een piek van +1,5dB op 108Hz?

Ook hierbij geldt echter weer dat er zo'n 260uF condensatoren moeten komen indien ik een eenvoudig crossover instel tussen een MDS08 en de CHR70 op 120Hz..

Actief/DSP is schitterend, maar budgettechnisch en praktisch gezien geen optie. Biamping is voor later, en daar willen we op voorbereiden, maar nog niet gebruiken. Op de PA set draait uiteraard een actief x-over en EQ met regelbaar subsonic filter. Daarbij kostte het versterkerrackje al zo'n 1300 euro, dat gaat hier echt véél te ver.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

piet1955

Berichtdoor piet1955 » wo 24 jul 2013, 17:01

Je krijgt een dikke bult en geen dip.
Het zijn dB en die tellen anders op, zie het plaatje.

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » wo 24 jul 2013, 18:39

Juust - dus daarom toch de -3dB kiezen als kruispunt?

Edit: echt te weinig kaas van gegeten blijkbaar; met een BW x-punt waarbij beide drivers op -3dB zitten (zie 130Hz in mijn afbeelding) krijg je een +3dB netto? Of is dat dan keurig +/- 0dB?

Los van dat blijft uiteraard de vraag wat ik aanmoet met een los filter (dus, stand-alone highpass op 130Hz 24dB, en een bandpass 30Hz-130Hz).

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 24 jul 2013, 22:27

Als je toch gaat biampen móet je de bandpass van de laagsectie en de highpass van de mid-hoogsectie actief uitvoeren, wat mij betreft. Dat is ook met analoge elektronica vrij eenvoudig te realiseren en per saldo goedkoper dan kwalitatief goede passieve crossovers. Daarnaast kun je vooral voor de highpassfunctie van de laagsectie leuke varianten bedenken (B6 of B4 met overgedempte akoestische afstemmingen die zijn gecorrigeerd met elektrische filters met een hogere Q, heel simpel te bouwen en relatief simpel te berekenen, of ook Linkwitz Transform-functies). De crossover van de laag- naar de midsectie kost ook veel minder hoofdbrekens met actieve filters, omdat je niet hoeft te corrigeren voor de driverimpedanties. Omdat je frontje vrij smal is, zal je bafflestep redelijk hoog in het frequentiebereik optreden, zodat je nog een stevige dobber zult hebben aan een goede passieve X-over voor mid en hoog. Uitdagingen genoeg denk ik!
Mark Bakker

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » do 25 jul 2013, 0:28

markbakk schreef:Als je toch gaat biampen móet je de bandpass van de laagsectie en de highpass van de mid-hoogsectie actief uitvoeren, wat mij betreft. Dat is ook met analoge elektronica vrij eenvoudig te realiseren en per saldo goedkoper dan kwalitatief goede passieve crossovers. Daarnaast kun je vooral voor de highpassfunctie van de laagsectie leuke varianten bedenken (B6 of B4 met overgedempte akoestische afstemmingen die zijn gecorrigeerd met elektrische filters met een hogere Q, heel simpel te bouwen en relatief simpel te berekenen, of ook Linkwitz Transform-functies). De crossover van de laag- naar de midsectie kost ook veel minder hoofdbrekens met actieve filters, omdat je niet hoeft te corrigeren voor de driverimpedanties. Omdat je frontje vrij smal is, zal je bafflestep redelijk hoog in het frequentiebereik optreden, zodat je nog een stevige dobber zult hebben aan een goede passieve X-over voor mid en hoog. Uitdagingen genoeg denk ik!

Ik sta open voor alle tips :). X-over op mid/high mag wat mij betreft op elk punt zitten, echter wilde ik wegblijven van een te lage frequentie voor de tweeter. Ook al zeggen specs dat 1.5 of 2.0 KHz kunnen, ik blijf het laag vinden voor kleine dome tweetertjes. Als 't nu een 2" was, soit.

Anyway. Mark, als jij kan helpen met het ontwerpen/optimaliseren van de filters, al dan niet actief, dan graag. Eventueel is het gerust een optie om een (zelfbouw) 4-kanaals versterker te maken, of twee 2-kanaalssetjes, die hiervoor gaan werken. Echter, ik prefereer een oplossing waarbij de speakers in principe (theoretisch) op een gewone stereoversterker aangesloten kunnen worden. Daarvoor moet dus passief gefilterd worden.

Het front zal zeer smal zijn ja - al zijn de Mark Audio drivers qua membraan vrij klein (12,5cm frame, krappe 9cm membraan gok ik). Het front is zo'n 16cm breed na aftrek van afgefreesde randen. Van bafflestep heb ik absoluut geen verstand, dus ook niet voor eventuele compensaties daarvan.

Mocht men adviseren om een "eenvoudig" 3-weg filter te maken (130/4000Hz bijv.), dan vind ik dat ook best. Biamping middels actieve filters kan later altijd nog worden gedaan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 25 jul 2013, 11:36

ik zou voorlopig dat HP filteren van de bas even laten rusten, en dat niet in de luidspreker oplossen. als je het ontwerp voor 1 amp bruikbaar wil houden, dan zou ik een line-level passief HP filter tussen voor- en eind-versterker zetten.

voor overname tussen hoog en mid moet je ook kijken naar de response onder een hoek, dus wanneer je mid gaat bundelen. nu ziet dat er op de datasheet van de CHR70 redelijk goed uit overigens, maar toch heb je bij 5kHz ~4dB meer verschil tussen de 0 en 30 graden meting dan bij 2khz

wanneer heb je een (test?) kast klaar om te kunnen gaan meten?

wat leesvoer over filters:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/Scheidingsfilter (is nog niet elemaal compleet, zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2 voor t hele verhaal)
viewtopic.php?f=6&t=6265
viewtopic.php?f=6&t=14216

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 25 jul 2013, 12:19

omdat :foto: ....
zuil_seethrough.jpg

en dan kan ik meteen een verbetering voorstellen: maak het midcompartiment met een punt van achteren, en dan in die punt flink wat dempingsmateriaal. zie ook viewtopic.php?f=3&t=5671

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » do 25 jul 2013, 13:33

Henkjan schreef:ik zou voorlopig dat HP filteren van de bas even laten rusten, en dat niet in de luidspreker oplossen. als je het ontwerp voor 1 amp bruikbaar wil houden, dan zou ik een line-level passief HP filter tussen voor- en eind-versterker zetten.

voor overname tussen hoog en mid moet je ook kijken naar de response onder een hoek, dus wanneer je mid gaat bundelen. nu ziet dat er op de datasheet van de CHR70 redelijk goed uit overigens, maar toch heb je bij 5kHz ~4dB meer verschil tussen de 0 en 30 graden meting dan bij 2khz

wanneer heb je een (test?) kast klaar om te kunnen gaan meten?

wat leesvoer over filters:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/Scheidingsfilter (is nog niet elemaal compleet, zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2 voor t hele verhaal)
viewtopic.php?f=6&t=6265
viewtopic.php?f=6&t=14216

Ik zal de topics doorlezen.

De kasten worden per vier gebouwd, maar vanwege het feit dat de afwerking naadloos zal moeten zal de boel pas later 100% afgefreesd kunnen worden. Sort-of deadlock. Al denk ik er wel aan om een tijdelijke in elkaar te ploppen zonder afwerking, de boel zal dan niet verzonken worden. Is dat erg voor de metingen? Ik kan me voorstellen dat een al dan niet verzonken midsectie invloed heeft op de bafflewerking bij metingen.

Als dat niet heel spannend is kan er volgende week een testexemplaar (zonder filters!) in elkaar gelijmd worden.

De CHR70's zijn de V3 versies, en zijn fullrange speakers. Gutfeeling zegt mij dat ze juist in het hogere middenbereik (3000-6000Hz) wat moeten presteren om dat breedband/fullrange waar te maken. Ik vertrouw 't echter niet (90-15.000 uit één speaker), vandaar het affilteren en een dedicated tweeter. Als de verschillen die je aangeeft bij 4500Hz optreden/beginnen, is 't dan niet gewoon verstandig om op bijv. 3800Hz af te filteren?

Ik zal wel een testcab in elkaar zetten, indien nodig meteen een oefening voor op maat frezen van de kleine cirkeltjes, en dan kom ik wel even langs om te meten als je dat leuk lijkt.

Wat bedoel je eigenlijk met de midsectie in een punt laten lopen? Ik neem aan tegen staande golven? Er is maar beperkt ruimte in de kast (ik wilde eigenlijk 37+6 liter, heb er 35+6 oid; veel ruimte is er niet van de grotere kast af te snoepen).

Over het linelevel: leuk, maar 99/100 versterkers die ik ken zijn geïntegreerde amps (huis- tuin- en keukenversterkers). Een latere gescheiden amp is geen bezwaar, maar simpelweg nog niet aanwezig. Het enige dat ik nu kan doen, is de boel aansluiten op de PA versterker met actieve x-over en EQ tussen het mengpaneeltje en de eindversterkers (eigenlijk ook geïntegreerde, gezien de volumeregelaars).

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » do 25 jul 2013, 13:49

Ik hoor net dat de CHR70's nog 2 a 3 weken op zich gaan laten wachten. De MDS08's en de Seas zijn binnen.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 25 jul 2013, 17:14

Twee dingen:
Volgens mij hoeven die middentoners niet in een kast van 6 liter. Met een goed filter maak je hiervoor een GHP in een kleiner kastje.
Verder kun je de Gradient ook in een bandpass-behuizing stoppen. Heb je effectieve bescherming tegen subsonische troep én een ingebouwde lowpass die wel eens redelijk in de buurt van 130Hz kan komen (maar de Markaudio's kunnen ook nog wat lager).
Mark Bakker

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » do 25 jul 2013, 18:28

Ongefilterd komen de MarkAudio's in een 6 liter kastje uit op ongeveer 94Hz op -3dB, dus dat is een optie.

Bandpass kan, maar dan gaan we wel een héél ander ontwerp in. Zo efficient is de MDS08 ook niet (loopt al achter op de twee CHR70's, wat op zich fijn is, maar meer moet 't niet worden) en ik heb 't idee dat een bandpass dat wel heel erg nadelig kan beïnvloeden. Daarnaast kunnen we dan ook niet voor dit superslanke ontwerp gaan...

Misschien leuk voor een volgend project, echter, voordeze geldt dat de behuizing al redelijk vast staat. Er kan makkelijk geschoven worden met de achterplank om zo de ruimte wat te verkleinen (vindt de MDS08 alleen maar leuk, als daar een 0,5-1,0 liter bij komt), dus dat is wel degelijk een optie.

Wat zou jij doen? GHP = ?

Als ik de twee CHR's in een 4 liter kastje zet, dan is de -3dB rond de 100Hz, maar krijg ik een sterkere +1dB boost op 150-180Hz. Het voelt dan wel als hak en breekwerk of zelfs als oplapwerk om de boel daar dan weer op 1dB af te remmen. Bij 6 liter blijft-ie net aan op +0,5dB hangen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 25 jul 2013, 19:03

GHP is gesloten met serie condensator. als je de kast afstemt op q=1 met de juiste condensator, dan krijg je een nette 3e orde HP, de condensator vlakt de bult van de te kleine kast netjes af

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 25 jul 2013, 23:06

muizenissen schreef:Zo efficient is de MDS08 ook niet (loopt al achter op de twee CHR70's, wat op zich fijn is, maar meer moet 't niet worden) en ik heb 't idee dat een bandpass dat wel heel erg nadelig kan beïnvloeden. Daarnaast kunnen we dan ook niet voor dit superslanke ontwerp gaan...

Heb je dan wel de juiste woofer gekozen? Plak er een magneet achterop. Zet desnoods de mids in serie. Het rendement van een passief systeem wordt in 90% van de gevallen nu eenmaal bepaald door het rendement van de systeemresonantie van de laagsectie: mid en hoog moet je toch dempen. Is niet erg, zo lang je maar rekening houdt met die demping in je filter.
Mark Bakker

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » vr 26 jul 2013, 10:28

markbakk schreef:
muizenissen schreef:Zo efficient is de MDS08 ook niet (loopt al achter op de twee CHR70's, wat op zich fijn is, maar meer moet 't niet worden) en ik heb 't idee dat een bandpass dat wel heel erg nadelig kan beïnvloeden. Daarnaast kunnen we dan ook niet voor dit superslanke ontwerp gaan...

Heb je dan wel de juiste woofer gekozen? Plak er een magneet achterop. Zet desnoods de mids in serie. Het rendement van een passief systeem wordt in 90% van de gevallen nu eenmaal bepaald door het rendement van de systeemresonantie van de laagsectie: mid en hoog moet je toch dempen. Is niet erg, zo lang je maar rekening houdt met die demping in je filter.

Dit is dus precies waarom ik hulp nodig heb met het daadwerkelijke filter ontwerp. Henkjan heeft aangeboden om eens een meting te doen met een testkastje, om zo verdere details te bepalen (en dat gaan we dus ook doen).

De woofer is, in mijn optiek, een capabele en prettig klinkende woofer, en heeft qua low-end voldoende reserve. Voor deze set vind ik het juist fijn dat de bass wat achter zou blijven (als dat al zo is in de praktijk), dat is het "probleem" niet.

Demping van mid/hoog is uiteraard geen bezwaar, maar zoals gezegd, ik heb hulp nodig met het ontwerpen van de juiste boosts/demping en filters, en het bepalen van resonanties etc... Ik hoop dan maar dat metingen bij Henkjan voldoende info gaan geven..?

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 26 jul 2013, 11:13

Wanneer je de metingen hier post, wil ik best meedenken en wat simuleren.
Mark Bakker

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » vr 26 jul 2013, 12:33

Top, wordt zeer gewaardeerd. Ik hoop dat er dit weekend een kastje af is zodat we binnenkort de drivers kunnen monteren, en een eerste meting kunnen doen. Kastje zal niet afgewerkt zijn, en ik denk ook niet dat de CHR's / Seas verzonken zullen zijn (de MDS08 al wel).

Henkjan woont niet al te ver bij mij vandaan, dus dat kan wel eens geregeld worden. Zin an!

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 29 jul 2013, 12:22

Aanstaande zaterdag de kast afmaken (ééntje denk ik, misschien toch twee als 't meezit) qua passing. Dan, zondag even langs Henkjan voor wat metingen en experimenten... Ik ben heel benieuwd..

Tauremight

Berichtdoor Tauremight » di 30 jul 2013, 16:27

zo, nou ik ben Leslie, ik ben samen met Muizenissen aan dit project begonnen.
platen bij de gamma gehaald en hun laten zagen, dit was verder ook echt de laatste keer.
1x de maat ingesteld op 146 mm, moesten 4 planken op die maat, en ze zaagde ze alle 4 direct na elkaar, en ik heb platen van: 146 , 147, 148 en 149mm.
kom ik er van de week achter dat een buurman hier een digitale zaagtafel heeft :D

dus voor de volgende keer kies ik daar wel voor.

hier onder alvast een paar plaatjes voor de voortgang.
voor mezelf ga ik de rood - zwarte maken
en muizenissen gaat ibis wit - met donker hout kleurig doen.

kan niet wachten tot ze af zijn!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 03 aug 2013, 23:16

zo, Stephan en Leslie waren hier vanmiddag met een testkast. we hebben de drivers er snel in gezet en wat gemeten. wel leuk met zo'n d'A opstelling, de eerste meting aan de mids was met de mic niet netjes tussen de 2 in, met een enorme dit op 5kHz tot gevolg. Maar met de mic recht voor de tweet zag alles er prima uit. On axis zag je nog wel wat diffractie zooi in de tweeter response, maar die was onder 30graden verdwenen. Woofer van dichtbij gemeten, end dat zag er erg netjes uit.

markbakk schreef:Wanneer je de metingen hier post, wil ik best meedenken en wat simuleren.
leef je uit :mrgreen:
muizenissen metingen.zip

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » zo 04 aug 2013, 1:30

Thanks Henkjan! Dan nu inderdaad een filter zien te ontwerpen...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Filter: 2x CHR70 + Seas 900 + MDS08. Metingen geplaatst!

Berichtdoor Henkjan » ma 05 aug 2013, 11:10

ff een plaatje ter inspiratie
metingen Stephan en Leslie.png
de woof is close range gemeten en wat naar beneden gehaald, onder de ~400Hz van mid&tweet vallen buiten de gate

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 05 aug 2013, 11:22

Henkjan, wat zou jij zelf adviseren om te doen qua x-over punten?

We hebben biamp terminals, we kunnen dus bepaalde delen los laten van andere. In eerste instantie dus de MDS08 los van de rest, ivm mogelijk lager rendement. Echter, liefst gebruik ik de speakers zonder DSP of actieve crossovers (ivm makkelijk verplaatsen/wisselen etc. met versterkers), dus dat maakt de low-pass/high-pass secties voor de MDS08 en de CHR70's een stuk ingewikkelder.

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 05 aug 2013, 12:49

Leuk project van alweer een Alphenaar op dit forum.

Wat zijn de afmetingen van de behuizing?

Terug naar “Filter Ontwerp”