Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

jsjeroenjs

Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)

Berichtdoor jsjeroenjs » zo 02 jun 2013, 10:21

Beste zelfbouwers,
Aangezien ik nog niet echt ervaring heb met het ontwerpen van passieve filters had ik graag jullie hulp ingeroepen.
Graag had ik wat hulp gehad bij het ontwerp van een passieve 2-weg filter.

De luidspreker drivers die ik in gedachten heb zijn de volgende:
-bas/mid driver: Monacor SPH176 (BR 16-17liter tuned @ 50Hz)
-dome tweeter: Monacor DT-28N

Wat is jullie mening qua x-over frequentie? 2kHz?
Welke filter orde, of combinatie is aan te raden?
Zobel netwerk nodig voor de mid/bass driver?

Dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door jsjeroenjs op ma 05 aug 2013, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.

markbakk

Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N

Berichtdoor markbakk » zo 02 jun 2013, 11:30

Leuk dat je met filters aan de slag wilt! Maar het is niet zo heel simpel. Lees je eerst hier eens wat in, op het forum of in de items op de hoofdpagina.
Mark Bakker

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » zo 02 jun 2013, 11:59

Dank voor de tip.
Ik had dit reeds gedaan.
Hoe een filter werkt en de eigenschappen van spoelen, condensatoren en de mogelijke combinaties en nog veel meer is me niet onbekend daar ik wat achtergrond van elektronica heb.
Luidsprekerbouw boeit me al jaren, toch kom ik nooit tot de bouw aangezien ik het bos door de bomen niet zie qua filterontwerp dat afgesteld is op de gebruikte luidsprekerdrivers. Ik zou daar graag eens verandering in brengen en aan de slag gaan.

Ik kan gebruik maken van X-over3 pro om te ontwerpen, alleen weet ik niet hoe ik een dome tweeter correct toevoeg.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 02 jun 2013, 13:41

Om hiervoor een filter te ontwikkelen zul je de units moeten meten in de kast die je gaat bouwen. Dan is ook het afstraalgedrag van beide drivers op de baffle te meten en kun je op basis daarvan een crossoverfrequentie bepalen.

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » zo 02 jun 2013, 14:52

Ik ben niet in het bezit van een meetmicrofoon.
Ik heb wel een usb geluidskaart van Creative met een micorfooningang (jack).

Ondanks ik vermoed dat de door de fabrikant opgegeven frequentie en impedantie curves niet steeds volledig juist zijn zou ik mij hierop toch graag baseren voor een 1e versie van de filter.

Achteraf kan ik wel wat experimenteel tewerkgaan , maar ik zou toch graag iets hebben om mee te starten.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 02 jun 2013, 14:58

Die curves zijn veel te grof en je hebt geen metingen van het afstraalgedrag. Vergis je niet, de off-axis response van de luidspreker is mede bepalend voor de klank. Daarnaast moet je ook nog het effect van de behuizing op de response simuleren en daarbij treedt ook vaak een kleine fout op. Als laatste heb je ook geen fase-informatie voor de drivers, waardoor het onzeker is of ze rond de crossover netjes optellen.

Het is naar mijn mening zonde van de moeite om het op deze manier aan te pakken en als het niet lekker klinkt is dat niet zomaar op gehoor op te lossen. Beter kun je dan een bestaand ontwerp bouwen. Of wellicht kan een forumlid helpen met meten!

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » zo 02 jun 2013, 17:00

ik ben nog niet in het bezit van de speaker chassis.
De kast moet ook nog gemaakt worden.

Met een oscilloscoop (die ik heb) kan ik de impedantie curve van de drivers nameten. (doe ik dat het best als de driver in de kast gemonteerd is?)
Dan heb ik ook meteen de fase karakteristiek.
Maar dan heb ik nog een manier nodig om de SPL karakteristieken op te meten. Ik weet dat er hiervoor gratis programmaatjes bestaan, maar als de microfoon niet geijkt is, ben je hier volgens mij niet veel mee.of wel?

Moest iemand mij hierbij kunnen helpen zou ik dat erg appreciëren.
Ik woon in België, in de buurt van Halle(bij Brussel).

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » do 18 jul 2013, 15:33

Beste forumleden,

De kastjes zijn nu gebouwd en klaar voor testen en filterontwerp.
Ik heb echter een ander dome tweeter aangeschaft dan eerder opgegeven. de speaker bevat nu dus:
Monacor SPH176 en DT99.

De grafieken zijn gemaakt met ARTA. De gebruikte meetmicrofoon is zelf gebouwd met een electret en is niet gecallibreerd.
Ik heb door het inkorten van de bass-pijpen de kast getuned op ongeveer 50Hz op basis van de gemeten impedantie curve.
De gemeten 'levels' zijn relatief.
Hieronder volgen de metingen die ik reeds gedaan heb.
Hoe geraak ik hieruit nu tot een crossover?

Wat is er gaande rond de 85Hz???

Bij voorbaat dank voor de leerrijke posts!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

arjank

Berichtdoor arjank » vr 19 jul 2013, 15:07

jsjeroenjs schreef:Wat is er gaande rond de 85Hz???

Dat is de 2e impedantiepiek van het bassreflex systeem.
Je hebt hem inderdaad netjes op 50hz afgestemd, mooie symetrische pieken.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » vr 19 jul 2013, 16:58

Ik heb mijn vraag verkeerd geformuleerd...
volgens mijn BR simulatie programma dient de bas pijp getuned te worden op 50Hz.
aangezien ik de 2 baspijpen onderaan in de kast gestoken heb, en de kast op spikes staat vermoede ik dat ik deze wat ging moeten inkorten, wat ook gebeurd is.

"Wat gebeurt er rond de 85Hz?" idd een resonantie piek, maar op dezelfde plaats zit ik blijkbaar met een enorm 'dal' in de SPL curve.

Valt dit op te lossen? (hoger tunen?)
Kan dit liggen aan de "meetmicrofoon"?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 19 jul 2013, 18:14

jsjeroenjs schreef:"Wat gebeurt er rond de 85Hz?" idd een resonantie piek, maar op dezelfde plaats zit ik blijkbaar met een enorm 'dal' in de SPL curve.

Valt dit op te lossen? (hoger tunen?)
Kan dit liggen aan de "meetmicrofoon"?

Heb je de woofer wel van dichtbij gemeten? Een cm voor de conus bij de rolrand.
Zo niet, dan gaan staande golven in de kamer de overhand krijgen in de meting.
Met als resultaat een berglandschap in het laag.
Ik heb een sterk vermoeden dat je hier nu last van hebt ;).

Voor frequentie metingen is het trouwens beter om gewoon Arta te gebruiken i.p.v. Steps.
Dan kan je ook metingen doen met een tijdsvenster (gated measurement).
Erg belangrijk wanneer je schone metingen wilt hebben voor een filterontwerp.
Met een tijdsvenster kan je reflecties en/of staande golven weren uit de meting, die anders de meting onbruikbaar zouden hebben gemaakt.

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » za 20 jul 2013, 2:09

Ik heb nog niet van kortbij gemeten.
De huidige metingen zijn uitgevoerd in de woonkamer op 1m van de speaker met de microfoon tussen de 2 chassis, met de speaker op ongeveer 1/3e van de ruimte. Met de spreker op een statief.

Hartelijk dank voor de tip ivm Arta en Steps.

Ik zal de metingen herhalen met Arta op zondag.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 21 jul 2013, 17:53

Als je dichtbij meet, zul je merken dat de output van de woofer zelf nogal minimaal is. Klopt ook, zo werkt een BR. Maar iets hoger dan 50Hz is ook berucht vanwege de staande golf tussen vloer en plafond.
Mark Bakker

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » ma 22 jul 2013, 15:00

Ik heb de metingen herhaald met Arta, een deel lukte me enkel met steps (metingen onder verschillende hoeken, daar ik het gebruik in demo modus).

Ik heb me verplaatst naar de zolder met overal scheve kanten en veel glaswol isolatie om zo enkel de drivers te meten en in mindere mate reflecties.

Ik probeer het topic van jeroen_d http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=6265 te volgen als leidraad. Maar nu de simulatie echt begint ivm de filter ga ik de mist in...

Hoe geef ik mijn meetdata in in Speaker workshop?

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 26 jul 2013, 15:15

SPW moet je alleen gaan gebruiken wanneer je nog vaak zult gaan meten en simuleren. Het is te ingewikkeld voor incidenteel gebruik: pak dan liever Boxsim. Maar begin eens met metingen op 1m afstand en met gating.
Mark Bakker

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » vr 26 jul 2013, 23:54

[Het project was een week aan de kant geschoven aangezien nu ongeveer alle bessen in de tuin rijp waren en dat ik daar eerst wijn van moest maken zodat ik eens de speakers af zijn er van kan genieten met een glaasje.]

Dank voor de tip ivm boxsim.

Meten met 'gating'? Bedoelt men daarmee meten met een tijdsvenster met roze ruis? Waar moet ik op letten?
Indien ja: ik heb het toegepast waar ik kon (meerdere plots met verschillende metingen onder verschillende hoek kon ik niet op één en dezelfde curve brengen.

Ik blijf volgens mijn metingen met een SPL dip zitten rond de 85 Hz. Hoe kan ik dit verhelpen? De baspijpen inkorten?

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 28 jul 2013, 22:50

Lees eerst de topics op dit forum over meten. Gating gebruik je om alleen het directe signaal van de luidspreker te kunnen meten: ruimtereflecties (en dus invloeden) laat je weg. Zo kun je in elk geval middenfrequent nauwkeuriger meten om een filter samen te stellen.

Sowieso betekent meten in een begrensde ruimte dat je de combinatie van luidspreker en ruimte meet. Het is lastig met zekerheid te zeggen, maar waarschijnlijk is de dip bij 85Hz een staande golf in je luisterruimte.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 29 jul 2013, 8:57

Zelfs in de dode kamer bij speakerland kun je zo laag niet meten, zelden kan dat ergens. Of te wel, onder de 300 Hz moet je je niets van aantrekken. De impedantiemeting geeft aan dat de laagafstemming gelukt is. Mocht het qua gehoor niet kloppen dan kun je ook de mic tussen de woofer en de poort zetten, soms maar 2 cm voor de baffle, en de som respons meten.

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » ma 29 jul 2013, 22:58

wouter schreef:Zelfs in de dode kamer bij speakerland kun je zo laag niet meten, zelden kan dat ergens. Of te wel, onder de 300 Hz moet je je niets van aantrekken. De impedantiemeting geeft aan dat de laagafstemming gelukt is. Mocht het qua gehoor niet kloppen dan kun je ook de mic tussen de woofer en de poort zetten, soms maar 2 cm voor de baffle, en de som respons meten.

Dat weet ik dan ook weer O:)
Ik begon me zorgen te maken aangezien ik het op verschillende plaatsen in huis dezelfde dip meet.

Waar is het midden bij mij? De 2 poortenbevinden zich onderaan de speaker. En mogelijks speelt het volume onder de speaker mee een deelrol in de afstemming... (plaats tussen plaat van speaker stand en de onderkant van de speaker zelf...korte spikes van 16mm, 2 poorten van 50mm diameter PVC buis)

PS: De luidsprekers hebben 1 1/2 grondlaag momenteel. (Foto's binnenkort)

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » zo 04 aug 2013, 17:27

Ik heb de metingen opnieuw gedaan aangezien ik de data nog niet als txt files had opgeslagen.

De data heb ik ingeladen in Boxsim.
Wat moet ik allemaal af- en aanvinken in het volgende venster om op basis van de metingen een filter te simuleren?
Naamloos.png

Het gaat voornamelijk over de volgende 2 aanvinkvakjes:
"use acoustic phase response"
"use electric phase response"

Het geeft nogal grote verschillen in de totaalrespons karakteristiek...

Een fototje van een van de speakertjes:
WP_000017.jpg

jsjeroenjs

Re: Hulp bij filter voor SPH-176 + DT-28N (DT99 ipv DT28N)

Berichtdoor jsjeroenjs » ma 05 aug 2013, 19:10

Ik heb beide vakjes dan maar aangekruist.

Na wat gochelwerk kwam ik het volgende uit:
crossover.png
response met crossover.png

Wat denken jullie hiervan?
Het is de eerste keer dat ik zelf een filter ontwerp dus alle opmerkingen, tips, dingen waarop ik dien te letten, enzovoort zijn welkom!

.

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 10 aug 2013, 9:41

Je hebt een vrij hoge overgangsfrequentie van laag naar hoog gekozen. Met de gebruikte units veroorzaakt dit een vrij sterke sprong in het afstraalgedrag: rond 4kHz gaat de speaker van vrij sterk bundelend naar vrij breed spreidend. Dat geeft een wat onevenwichtige power response, iets wat je vooral goed kunt horen in vrij harde ruimten (de moderne Nederlandse huiskamer bijvoorbeeld). Juist een kritisch hooggebied rond die 4-5kHz zal zich als te hard manifesteren ten opzichte van 1-3kHz. Je kunt de power response verbeteren door de overgang lager te leggen, naar rond de 2kHz. Dat is ook vrij gebruikelijk bij de setup die je hebt gekozen.
Mark Bakker

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » di 20 aug 2013, 22:20

Ik ben nu enkele weken verder...
De kastjes hebben hun eerste afwerkingslaag gekregen en er is aan de crossover gesleuteld.

Ik had enkele zaken teveel aangevinkt zodat er helemaal niets klopte van de vorige crossover.
De crossover is momenteel een 3e orde HP en een 2e orde LP geworden.
Op de afbeeldingen is de huidige opstelling weer te vinden.
Na de eerste metingen heb ik de crossover nog wat aangepast om een zo vlak mogelijke curve te bekomen rond het crossover punt. (de metingen post ik morgen aangezien ik ze ben vergeten opslaan.)

De kast staat normaal op 14mm hoge spikes, de 2 baspijpen zitten in de onderkant zoals te zien op de laatste afbeelding.

Nu is het zo dat ik vind dat dit wel helder, vrij gedetailleerd en behoorlijk klinkt. Maar ik mis wat warmte, en wat "diepgang", ik bedoel hiermee geen tonen van 20Hz, maar de laag, mid-laag weergave is zeer zwak. (in vergelijking met Pico Lino 2 speakertjes).

Valt hier wat aan te doen? Of zijn mijn metingen onder de 500Hz nauwkeuriger dan dat ik wil geloven?

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » di 20 aug 2013, 23:00

Ik ben even vergeten te vermelden dat de kasten binnenin bekleed zijn met een of ander tapijt van ongeveer 9mm dik, de zijwanden zijn bekleed met enkele lagen sonofil, en achter de tweeter zit een stuk opgerolde sonofil. in totaal ongeveer 250g sonofil per kastje. Teveel? verkeerde keuze?...

jsjeroenjs

Berichtdoor jsjeroenjs » zo 25 aug 2013, 16:29

Zijn de ervaren filter bouwers allemaal op vakantie?

Door de spoel te vergroten, de tweeter nog wat meer in te tomen en de totale gevoeligheid naar beneden te halen, is het "bass probleem" min of meer in orde. De xover is dus opnieuw aangepast.

Nu valt me op dat het mid nogal kil klinkt, alsof het mid gedeelte in een grote lege zaal staat te spelen. deze klank komt volgens mij van de mid-bass speaker.

Valt hier wat aan te doen?
Iemand ervaring met deze monacor SPH176 en of DT99 speakers?

Terug naar “Filter Ontwerp”