subwoofer-ontwerp: Xovertype Xoverfreq. fasedraaier

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

Re: subwoofer-ontwerp: Xovertype Xoverfreq. fasedraaier

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 21 mar 2020, 8:46

Dat is een erg fijne tip, jvenema! Ik ga eens kijken wat er met VirtuixCAD zoal kan. Lijkt goed aan mijn wensen te voldoen. O:) Hier wordt ik blij van. :rock:
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 mar 2020, 20:44

Hopelijk blijf je blij als je er eenmaal mee aan de slag gaat :) Ik heb het een tijdje terug eens bekeken. Het is vrij uitgebreid maar het kan volgens mij alleen analyseren en niet synthetiseren. Synthetiseren houdt in dat het gegeven een stel drivers, een filter naar wens kan laten optimaliseren. Dat moet je nu nog steeds zelf doen. Het heeft een vrij steile leercurve heb ik het idee. Ben benieuwd. W.m.b. kan het niet meer dan Spice wat op zich redelijk onbeperkt is. Ik blijf liever daarbij, dan kan ik alles zelf bepalen naar wens.

Laat eens weten hoe het bevalt. Liefst a.d.h. van wat voorbeelden.
Peter de Jong

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 22 mar 2020, 22:15

Ik laat het weten, Pjotr.
Synthese kan waarschijnlijk ook niet met andere programma's als boxsim, xsim en speakerworkshop.
Wel een gemis, maar blijkbaar is niemand daar ooit ingedoken. Lijkt mij geen onmogelijke opgave. Kwestie van doelcurve defineren, waaruit doel-polen en -nulpunten volgen. Daarna zou volgens mij met meetdata van driver + behuizing en curvefittingmethode automatische synthese mogelijk moeten zijn. Maar schijnbaar bestaat dat (nog ...?) niet...
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 23 mar 2020, 0:11

Je kan wel component waardes optimaliseren met VirtuiXCAD. Dus je ben dan wel zelf verantwoordelijk voor filter opzet maar fine tunen kan dan wel automatisch. Ik zal dan niet alle componenten laten optimaliseren, maar b.v. 3 a 4 doen en Dan weer drie of 4 andere etc en zo een paar keer rond gaan. Kies je “opt” componenten een beetje verstandig. Dus b.v. Eerst alles voor lowpass filter en dan die voor highpass etc. Als je alle componenten op “opt” zet dan vliegt hij wel eens helemaal de verkeerde kant uit. Verder zijn er ook wat beperkingen aan de referentie waartegen hij optimaliseer, wat meer opties daar zouden fijn zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 23 mar 2020, 0:36

Dat kan in Spice dus ook allemaal. Al is het raadzaam ook daar niet teveel componenten tegelijk te laten optimaliseren. Ik gebruik dat meestal niet. Kan heel veel tijd kosten. In plaats daarvan gebruik de step functie voor componenten. Je krijgt dan een waaier aan resultaten waaruit je dan zelf de optimale kiest. Overigens gebruik ik voor filters in eerste instantie Laplace componenten. Dan kun je daarmee later naar keuze actieve of passieve analoge filters ontwerpen. Of het in een DSP prakken.
Peter de Jong

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 23 mar 2020, 8:42

jvenema schreef:Je kan wel component waardes optimaliseren met VirtuiXCAD. Dus je ben dan wel zelf verantwoordelijk voor filter opzet maar fine tunen kan dan wel automatisch. Ik zal dan niet alle componenten laten optimaliseren, maar b.v. 3 a 4 doen en Dan weer drie of 4 andere etc en zo een paar keer.........

Klinkt erg goed. Ik hoop snel tijd te hebben om er mee aan de slag te gaan.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 23 mar 2020, 10:18

zeker bij multi variabele optimalisatie (doelzoeken) is het van belang dat de startwaarden goed zijn, anders is zoals Peter al aangeeft de kans groot dat het een onzin kant op convergeert.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 23 mar 2020, 10:26

Dat niet alleen, je moet ook de convergentie tolerantie goed kiezen. En dat is niet altijd eenvoudig.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 23 mar 2020, 10:53

is ook van invloed idd, kies je m te klein dan blijftie malen en kan t alsnog de verkeerde kant op gaan.
ook hier is Tom Magchielse z'n onderschrift gewoon geldig
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 23 mar 2020, 12:30

Daarom kies ik liever voor een sweep (stepping) van waarden. Je kunt meerdere waarden genest steppen maar meestal is dat niet nodig. Hier even een voorbeeld ter leering ende vermeack van het gevraagde in de openingspost. Het gaat om 2 Fountek FR88EX satellieten voor bij de TV met ondersteuning van 1 subwoef. De FR88EX-en zitten in een 3,5L kastje. Dat geeft een F_b van 114Hz met een Q_b van 0,56. Meest optimale X-over voor zoiets is een 4e orde LW X-over. Dat filter bestaat uit twee identieke 2e orde Butterworth filters achter elkaar. Zowel LP als HP. Iedere 2e orde sectie heeft daarbij een Q factor van 0,71 (wortel(2) om precies te zijn). Voor het HP filter zou het dan mooi zijn om de speaker als de helft van het HP LW-filter te gebruiken. Maar daarvoor moet de box een Q_b hebben van 0,71. Dat valt aan te passen met een LT. Maar dat is wat overdreven als je niet ook F_b wilt aanpassen. Een BP shelving filter werkt dan ook goed. Het is dan wel geen exacte aanpassing maar een stuk eenvoudiger robuuster. Dat is dus prima uit te zoeken met Spice (in dit geval Microcap).

Allereerst het schema:

Schema FR8-EX.GIF

Dit is een beetje QED schema wat ik even in een avondje in elkaar geklust heb. Ik heb hier mijn standaard elektro-mechanisch CB speaker modelletje gebruikt. En voor de filters directe Laplace expressies. E6 is een 2e orde Butterworth HP als referentie om de satellietboxen te kunnen tunen. E7 het shelving filter voor de satellieten en E9 de 2e helft van het 4e orde LW speaker filter. In werkelijkheid zitten E7 en E9 natuurlijk voor de speaker/versterker maar voor de simulatie maakt het niet uit. E10 en E11 is het subwoofer filter. Dat geeft dit als resultaat:

AC-Analysis Fountek FR88EX.GIF

De linker plot laat de responsie zien van de Fountek, met en zonder shelving. De rode lijn is de box zelf. De lichtblauwe de referentie en de rood gestreepte de Fountek met shelving. Dat ziet er al veelbelovend uit! Het rechter plotje laat het resultaat zien van de combinatie. De groene lijn is dan de totale acoustische som. Je ziet dat dat niet helemaal een perfecte rechte lijn is t.g.v. de vereenvoudiging van het shelving filter. Maar het is wel binnen 0,1 dB recht en dus meer dan goed genoeg. De matching van het shelving filter hangt ook af van de Q-factor ervan. Dat kunnen we nu onderzoeken door de Q-factor te steppen over een bepaald bereik. Dan krijgen we dit (ingezoomd):

Zoom AC.GIF

De Q van de shelving is gevarieerd tussen de 0,5 en 0,8. Hier kunnen we nu de optimale waarde uitpikken met de minste afwijking. We zien hier ook dat die Q-facter helemaal niet zo kritisch is en dat de vereenvoudiging van het filter prima werkt. Een Q van 0,64 geeft hier de minste afwijking van de rechte lijn.

Ben wel benieuwd wat er met VirtuixCAD van zoiets te bakken valt en of dat een beetje stabiel is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 23 mar 2020, 14:43

Als je in de buurt van een redelijke oplossing zit kun je gemakkelijk het “hoger lager” spelletje spelen met een component. Wat gebeurt er als je een hogere of lagere waarde uit de E reeks pak. Je kiest dan wat het beste uitpakt en vervolgens doe je hetzelfde met de volgende. Dus feitelijk doe je dan manueel hetzelfde als de waaier. Bij een filter van gemiddelde complexiteit en wat ervaring kun je in een half uur al leuke resultaten boeken, waarbij je duidelijk zichtbaar in de grafieken winst boekt.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 24 mar 2020, 12:04

Heb je metingen van je monitors en subwoofers in je luisterruimte? Zonder metingen neem je het effect van de kamer niet mee, wat zomaar +-10 dB kan zijn in het laag.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 24 mar 2020, 12:11

Dat is ook niet zo spannend. Het laag is sowieso over het algemeen een ratjetoe. Dat volume stel je toch op het gehoor in. Een 4e orde LW is ook niet iets wat je snel passief gaat doen. In dit geval ga ik van een actieve sub uit.

Ik gaf hiervoor ook alleen een voorbeeld. Voor een passief filter heb je ook meer aan de werkelijke meetresultaten uit b.v. Arta en Limp dan aan een ideaal model. Dat kan in Spice ook heel goed met een tabel. Zie:
https://www.spectrum-soft.com/news/spri ... imped.shtm
https://hackaday.com/2018/11/20/simulat ... nt-5491232
Peter de Jong

Terug naar “Filter Ontwerp”