Het grote Hypex Filter Design Topic

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Berichtdoor dre » zo 12 jan 2020, 12:13

Ik lees het als alles inverted,dus ook de woofers...... :mrgreen:
потому что он может!

holco

Berichtdoor holco » zo 12 jan 2020, 15:40

Dat is ook zo nu, op een of andere manier lukt enkel hoog en mid inverted zoals bij passief niet :think:

Hier al de geprobeerde combinaties.

Crossover-fase's-11-01-2020.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 12 jan 2020, 15:43

Gebruik je nu een 4e orde (Linkwitz?) filter voor de crossovers? Dan heb je 360 graden fasedraaiing, dus geen invert nodig. Bij 2e orde wel want dan heb je 180 graden draaiiing.
http://www.fedde.nu, gainclone and non-oversampling DAC audio projects...

holco

Berichtdoor holco » zo 12 jan 2020, 15:48

6dB tussen laag en mid en 12dB tussen mid en hoog, gelijk aan het passieve filter.

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » zo 12 jan 2020, 23:22

Vandaag besloten de Clio te verkopen en te gaan voor een meet setje die direct met HFD kan werken ( REW en evt. Arta is ook handig).

Goede tips zijn welkom!
Apparaten met een xmos chip mijden is het devies ivm timing, maar achterhalen wat in een apparaat zit is niet zo makkelijk. Hoor graag waar jullie mee meten.
De mic is ook wel een ding... Gewoon een Dayton emm 6?
Of zijn er betere opties?
Het geheel mag rond de €300,- kosten.
RPI + Allo DigiOne Signature > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 13 jan 2020, 1:11

Ik heb een dayton emm6 en vertrouw de calibratie file niet. Op de luisterdag kan je speakers laten meten en dan kan ik wellicht mijn microfoon vergelijken met een andere en kijken of mijn vermoeden waar is of niet. Word dus vervolgd.

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » ma 13 jan 2020, 7:53

Bij de Dayton ben ik ook niet vol vertrouwen, al kan het best goed zijn. De Sonarworks xref is ook zon voordelige mic met correctiefile.
Beyerdynamic heeft de MM1 met een max afwijking van 1,5dB tussen de 50 en 16000Hz. Dat is best ok. Ook een mogelijkheid...
RPI + Allo DigiOne Signature > Hypex Fusion FA253 > OBL-15 variant met een Viawave GRT-145 tweeter

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 13 jan 2020, 9:22

holco schreef:6dB tussen laag en mid en 12dB tussen mid en hoog, gelijk aan het passieve filter.

Dat is een trage afval (in een eerdere meting opvallend traag, zag ik) waardoor de luidspreker in een groot gebied moet werken. Dat moet die wel steeds kunnen, dwz de gemeten vervorming laag zijn. Tip: Tweeters daarom niet te laag filteren en woofers niet te diep boosten. Door de oplopende gevoeligheid van het oor bij stijgende frequentie hoor je de vaak forse vervorming van woofers in het laag extra duidelijk. Dit is overigens de reden waarom je bi het inregelen van je DSP per luidspreker niet alleen de frequentiekarakteristiek maar ook altijd de vervorming moet meten.

holco

Berichtdoor holco » ma 13 jan 2020, 11:07

Ik zal vanavond de vervorming posten, dat zag er wat mij betreft redelijk goed uit maar meerdere ogen er op kan nooit kwaad.

Wieger61 schreef:
holco schreef:6dB tussen laag en mid en 12dB tussen mid en hoog, gelijk aan het passieve filter.

Dat is een trage afval (in een eerdere meting opvallend traag, zag ik) waardoor de luidspreker in een groot gebied moet werken. Dat moet die wel steeds kunnen, dwz de gemeten vervorming laag zijn. Tip: Tweeters daarom niet te laag filteren en woofers niet te diep boosten. Door de oplopende gevoeligheid van het oor bij stijgende frequentie hoor je de vaak forse vervorming van woofers in het laag extra duidelijk. Dit is overigens de reden waarom je bi het inregelen van je DSP per luidspreker niet alleen de frequentiekarakteristiek maar ook altijd de vervorming moet meten.

holco

Berichtdoor holco » ma 13 jan 2020, 19:21

Hier de beloofde vervorming, microfoon op 1 meter hoogte tussen tweeter en midden unit, time window 4ms

Vervorming.png

Wieger61 schreef:

Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 13 jan 2020, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bestand als bijlage toegevoegd. GAARNE DIT VOORTAAN ZELF OOK DOEN ZODAT WE STRAKS NOG WAT TE ZIEN HEBBEN

holco

Berichtdoor holco » di 14 jan 2020, 6:52

Geen commentaar op de vervormingen?

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 14 jan 2020, 9:12

Ik heb ander commentaar, maar hou wijselijk m’n mond ...
Mediocre is not my middle name.

holco

Berichtdoor holco » di 14 jan 2020, 9:18

Nou lekker dan ](*,)

Mag ook met een persoonlijk berichten hoor :wink:

SSassen schreef:Ik heb ander commentaar, maar hou wijselijk m’n mond ...

holco

Berichtdoor holco » di 14 jan 2020, 22:13

Deze audio interface heeft een latency van 410 us bij 48 kHz, op zijn account kan je nog veel meer testen vinden van andere audio interfaces.
https://www.youtube.com/user/JayKayRause/videos

[ Bekijk op youtube ]

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » di 14 jan 2020, 22:55

Dank je!

Heb de Clio al verkocht en ben aan het kijken voor een vervangende set.
Qua mics heb je grofweg 2 categorien.
De goedkope mics met calibratie file (waar online de nodige twijfel over bestaat hoe accuraat die zijn) en de duurdere mics (vanaf de Audix TM-1 €280,- bijvoorbeeld en duurder) die gewoon goed zijn en binnen +-2dB zitten... Daar bestaat redelijke consensus over al moet je dat ook maar geloven.

Voor mijn gebruik/metingen lijkt een goedkope mic prima. Maar hij moet niet te veel afwijken (dat wil iedereen)

Een betrouwbare correctie file is dus belangrijk.
In duitsland zit een diy club die al heel lang metingen verzorgd en wat ik er zo van begrijp goede accurate metingen doen.

Mijn insteek is dus een relatief goedkope mic te kopen en die te laten calibreren. Heb ik toch een betrouwbare mic voor een relatief laag bedrag.

Als USB interface zat ik te denken aan de 202hd van Behringer. Niet te duur en best ok specs al kan de umc22 ook prima.
Ga de filmpjes bekijken!

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 14 jan 2020, 23:37

Heb zelf wat gemaakt met de primo EM258, zie:
https://micbooster.com/primo-microphone ... fc033.html
http://www.primomic.de/pdf/EM258.pdf
Had een matched pair gekocht en daar twee microfoon's van gemaakt. De beschrijving kan je vinden in:
viewtopic.php?f=74&t=27948&hilit=primo+em258

Bij nameten bleken ze nogal te verschillen en dus niet echt "matched" te zijn. Mail gestuurd met de grafieken en toen kreeg ik een nieuw matched paar. Vanwege feestdagen was het wat blijven liggen en vandaag een nieuw setje afgemaakt. Deze zijn goed binnen 1 a 2 db gelijk aan elkaar. Ook de oude twee even nagemeten en een van de oude twee is ook verder goed. Heb dus drie niet gekalibreerde die zo wie zo tot 7 a 8kHz strak recht lopen. Als je toch wil gaan kalibreren, is dit denk ik een van de goedkoopste oplossingen en je gebruik dan een van de beste capsules die er te krijgen zijn. Wou matched paar hebben, zodat ik ze ook kan gebruiken voor stereo opnames te maken.

Omdat ik twee nieuwe em258 kreeg, maar niet de rubbertjes die ik bij de eerste gebruikt heb, is de constructie nu iets anders. Ik heb nu dus niet met rubber en kripkous het element naar 8 mm gebracht, paar ben aan de slag gegaan met plastic busjes die je normaal gebruik als spacer voor b.v. en printplaat. Deze ware 8mm rond en hebben een gat van iets van 3mm. Die heb ik iets ingeboord met 6mm en het 3mm gat naar 4 a 5 mm gebracht. de EM258 met siliconenkit daarin gelijmd en dat geheel geklemd in een aluminium buis. Zal binnenkort de foto's van deze constructie wel posten bij oude topic.

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 14 jan 2020, 23:38

P.s. Heb je info over die club in duitsland?

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » wo 15 jan 2020, 7:12

jvenema schreef:P.s. Heb je info over die club in duitsland?

https://www.hifi-selbstbau.de/grundlage ... uebersicht

Links in het menu van de site staat Shop, daar via services kom je bij de calibratie service.

Shutdown98

Berichtdoor Shutdown98 » wo 15 jan 2020, 7:51

jvenema schreef:Heb zelf wat gemaakt met de primo EM258, zie:
https://micbooster.com/primo-microphone ... fc033.html
http://www.primomic.de/pdf/EM258.pdf
Had een matched pair gekocht en daar twee microfoon's van gemaakt. De beschrijving kan je vinden in:
viewtopic.php?f=74&t=27948&hilit=primo+em258

Bij nameten bleken ze nogal te verschillen en dus niet echt "matched" te zijn. Mail gestuurd met de grafieken en toen kreeg ik een nieuw matched paar. Vanwege feestdagen was het wat blijven liggen en vandaag een nieuw setje afgemaakt. Deze zijn goed binnen 1 a 2 db gelijk aan elkaar. Ook de oude twee even nagemeten en een van de oude twee is ook verder goed. Heb dus drie niet gekalibreerde die zo wie zo tot 7 a 8kHz strak recht lopen. Als je toch wil gaan kalibreren, is dit denk ik een van de goedkoopste oplossingen en je gebruik dan een van de beste capsules die er te krijgen zijn. Wou matched paar hebben, zodat ik ze ook kan gebruiken voor stereo opnames te maken.

Omdat ik twee nieuwe em258 kreeg, maar niet de rubbertjes die ik bij de eerste gebruikt heb, is de constructie nu iets anders. Ik heb nu dus niet met rubber en kripkous het element naar 8 mm gebracht, paar ben aan de slag gegaan met plastic busjes die je normaal gebruik als spacer voor b.v. en printplaat. Deze ware 8mm rond en hebben een gat van iets van 3mm. Die heb ik iets ingeboord met 6mm en het 3mm gat naar 4 a 5 mm gebracht. de EM258 met siliconenkit daarin gelijmd en dat geheel geklemd in een aluminium buis. Zal binnenkort de foto's van deze constructie wel posten bij oude topic.

Leuk project!
Ik zit alleen wat krap in de vrije tijd... Dus ik denk dat ik iets meer ga aftikken voor een kant en klare mic :bakkie:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 15 jan 2020, 8:40

De latency van je geluidskaart is niet van belang want je neemt die mee in alle metingen. Wat wel van belang is dat de latency altijd gelijk is, anders krijg je fouten in the time of flight tussen je drivers.
Fusion Filterdesign

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » wo 15 jan 2020, 12:07

holco schreef:Geen commentaar op de vervormingen?
Ik had na mijn tip geen reactie van je verwacht. Je laat de vervorming van het geheel zien, terwijl de vervorming per kanaal (laag, midden, hoog) te controleren is. Als bijv de tweeter rond de overnamefrequentie te veel vervormt, moet die frequentie hoger of de afval steiler gekozen worden.

holco

Berichtdoor holco » wo 15 jan 2020, 12:31

Aha, zo had ik hem niet begrepen, ik zal vanavond even kijken en ze per unit posten.

Wieger61 schreef:
holco schreef:Geen commentaar op de vervormingen?
Ik had na mijn tip geen reactie van je verwacht. Je laat de vervorming van het geheel zien, terwijl de vervorming per kanaal (laag, midden, hoog) te controleren is. Als bijv de tweeter rond de overnamefrequentie te veel vervormt, moet die frequentie hoger of de afval steiler gekozen worden.

holco

Berichtdoor holco » wo 15 jan 2020, 18:19

Bij deze de vervormingen van elke unit apart, laag op mid lijkt mij wel goed zo, mid op hoog lijkt er op dat ik die beter minimaal 1K verhoog ,deze staat nu op 2700hz 12dB, dat zal dan wel een high-shelf vragen voor de mid unit :think:

Laag.png

Midden.png

Tweeter.png

Crossovers-11-01-2020.png

Wel vreemd dat je die piek niet ziet in het totaal plaatje :-k

Vervorming.png

Fedde

Berichtdoor Fedde » wo 15 jan 2020, 21:04

Op precies hetzelfde level gemeten? De mate van distortie zal level afhankelijk zijn.
http://www.fedde.nu, gainclone and non-oversampling DAC audio projects...

holco

Berichtdoor holco » wo 15 jan 2020, 22:35

Microfoon op 1 vaste plek en level bij alle gelijk (niet versteld)

Terug naar “Filter Ontwerp”