Domme vraag?

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

FredM

Domme vraag?

Berichtdoor FredM » vr 14 jun 2019, 8:29

Ik heb een fullrange speaker. De Tabaq. Met een BaffleStap filter. Nu wil ik een subwoofer inzetten voor de allerlaagste tonen. En de speaker ontlasten. Daarvoor heb ik een highpass filter nodig. Die kan ik wel berekenen. Maar hoe werken die twee op elkaar in? Is daar software voor om dat na te bootsen? Zal toch geen kwestie zijn van alle filterwaarden bij elkaar op te tellen.

Chocomel

Re: Domme vraag?

Berichtdoor Chocomel » vr 14 jun 2019, 10:58

Een actief of passief hoogdoorlaatfilter? Actief heeft geen invloed op elkaar, bij passief wordt het filter met name beïnvloed door het impedantieverloop van de luidspreker.

Boxsim en VituixCad kunnen het bijvoorbeeld simuleren.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 14 jun 2019, 11:42

Mini dsp een optie om te gebruiken?

FredM

Berichtdoor FredM » vr 14 jun 2019, 12:42

Lees dit: http://sound.whsites.net/bafflestep.htm Inbouwen in mijn versterker met een variabele baffle step. Lijkt me ideaal. Ik had al naar VituixCad gekeken, maar hoge leercurve lijkt het. Zal Boxsim ook 's bekijken.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 24 jun 2019, 0:02

Het passieve baffle step filter is berekend voor 0 ohm bronweerstand. Bij voorschakelen van een passieve highpass klopt dat niet meer. Je zult de boel moeten doorrekenen met een netwerkprogramma, of een actieve highpass in de versterker gebruiken. Als je het schema van het speaker filter hebt, kun je, daarvan uitgaande, een nieuw filter met zowel de Baffle Step als de highpass functie er in, ontwerpen. Is te doen, maar niet heel eenvoudig.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 24 jun 2019, 22:22

FredM schreef:Ik heb een fullrange speaker. De Tabaq. Met een BaffleStap filter. Nu wil ik een subwoofer inzetten voor de allerlaagste tonen. En de speaker ontlasten. Daarvoor heb ik een highpass filter nodig. Die kan ik wel berekenen. Maar hoe werken die twee op elkaar in? Is daar software voor om dat na te bootsen? Zal toch geen kwestie zijn van alle filterwaarden bij elkaar op te tellen.

Ja hoor, dit is met Ajhorn bijvoorbeeld prima te voorspellen.

Je zult een hoogdoorlaat moeten maken icm met een correctie.
Door een met en zonder HP filter vergelijking te maken kun je controleren of je BSC nog voldoende functioneert

Als je wat wil moet je maar even een PB sturen.

FredM

Berichtdoor FredM » wo 26 jun 2019, 13:39

Wouter, dank voor je aanbod. Ben intussen flink aan het stoeien in Vituixcad. Als ik er niet uitkom stuur ik je een bericht.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » do 27 jun 2019, 20:16

Anders is er ook nog Basta! en The Edge
http://www.tolvan.com/index.php?page=/main/home.php

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 10 jul 2019, 20:52

domme vragen zijn er niet :)

is dit niet gewoon een kwestie van een actieve sub met ingebouwd filter tussen je versterker en de tabaq's zetten?
dan kan je vaak nog varieren met wat prettig klinkt in jou situatie en de bas daar ook verder op afstemmen, zowel qua volume als fase

dat bafflestep filter hoef je dan niet aan te gaan sleutelen volgens mij

Terug naar “Filter Ontwerp”