Goede tip om op Visaton te kijken.

Ik heb bijgesloten:
- G25 tweeter in waveguide afstraalgedrag (is geen ke25, die heb ik nog niet gevonden..)
- simulatie van KE25SC met 2cm afgeschuinde baffle en zonder
1) De G25 is anders, maar bij die frequenties is bij 90 graden het niveau van -10 naar -15db aan het aflopen.
2) De Afgeschuinde baffle geeft een aanmerkelijk vlakker verloop tussen 2 en 6 khz.
Nu komt ie, redenering van mijn boerenverstand:
Geluid moet toch onder een hoek van 90 graden afgestraald worden wil het tegen de baffle hoek aanwaaien? Zonder waveguide snap ik dat een tweeter veel meer rondstraalt, en dus last heeft van baffle hoeken.
Nu mijn simulatie. Je ziet flink veel invloed van de baffle afschuining. Dit terwijl de waveguide bij 90 graden bij die frequenties al flink afgezwakt is.
Kan ik de simulatie wat dit betreft vergeten? Ik meen Wouter dat je zei dat de simulatie file met de KE25 + WG niet off axis te gebruiken is. Bedoel je daar eigenlijk ook mee dat baffle diffraction niet klopt?
Daar komt mijn 'angst' voor de waveguide een beetje vandaan. Als je zonder WG beter kan simuleren is de kans op een beter resultaat zonder al te veel aanpassingen misschien wel groter dan wanneer je een matig gesimuleerde WG flink moet bijspijkeren in de praktijk. Als beginner en matige elektrotechnicus twijfel ik of wel de WG kant op moet, ondanks dat m'n angst voor het ding iets is afgenomen..

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.