Open Baffle 3 way design

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
MrArchitect

Open Baffle 3 way design

Berichtdoor MrArchitect » di 02 apr 2019, 7:39

Hi Guys,

Ik had me altijd al eens voorgenomen om een luidspreker systeem te ontwerpen en te bouwen. op zich houd ik van goed geluid, in de werkkamer heb ik yamaha hs80 active monitors en in de woonkamer HiViM3 speakers met een rega Brio versterker en een focusrite Dac. Het moest dus wat groter en specialer.

In eerste instantie dacht ik om ala Troels gravesen een dikke drieweg te maken maar na wat schetsen en lezen besloot ik om eerst maar eens een open Baffle te proberen. Makkelijk te maken, weinig materiaal nodig en mooi vorm te geven. Drivers zijn van HIVI-research D10.8 laag S5n mid en een grote folie tweeter RTN01. in eerste instantie een Kasun 18 db filter met overgangen op 800 en 4800.

photo5.jpg
photo6.jpg
photoo4.jpg

Zo gezegd zo gedaan, dingen uitgetekend, gerenderd en vervolgens berken-multiplex van 20 mm laten uitsnijden en de boel in elkaar gelijmd.

photo 1.jpg
photo2.jpg
photo3.jpg

De speakers zien er naar mijn esthetische normen prachtig uit.. Maar.. Klinken ze ook mooi ?

Nou daar kan ik kort over zijn. Laag klinkt blubberig en dun daar zijn de open baffles ook wel bekend om. Midden en hoog is veel beter gegeven de kwaliteit van de drivers. Maar Midden en hoge tonen zijn ook niet echt kritisch kwa kast, meer qua plaatsing.
Muziek zonder veel laag als pianosonate of strijkkwartet of sommige jazz klinkt perfect. maar bij meer elektronische muziek vallen deze speakers door de mand.

De volgende stap is dat ik het ontwerp ga aanpassen en aan de achterzijde de woofer ga omsluiten met een basreflex kast van 62 liter en een resonantie frequentie van 28 hz.. ben benieuwd hoe het dan gaat klinken.. houd jullie op de hoogte. Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Luidspreker Showcases”