Menhir speakers + UCD/DLCP versterker/filter

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
Hans Nootdorp

Menhir speakers + UCD/DLCP versterker/filter

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 26 mei 2016, 13:43

Na een kleine 10 jaar van luisteren, nadenken en bouwen is gisteren mijn complete speakersysteem gereed gekomen. :proost:
Mijn speakers waren al vrij snel klaar en staan al ca. 9 jaar te spelen op alleen mid/hoog en op een tijdelijke versterker (waarvan ik merk en type niet durf te noemen).

De afgelopen jaren heb ik van tijd tot tijd op dit forum topics over deelonderwerpen gestart om vragen en ervaringen van anderen te horen en om te discussiëren.
Om alle informatie voor anderen beter toegankelijk te maken zal ik in dit showtopic de oude topics bij elkaar vegen.

Ik ben begonnen met een zoektocht naar een speaker die ik zou willen bouwen/ontwerpen. Daarop ben ik vrij snel gaan bouwen. Dit is terug te lezen in dit topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... lit=menhir

Een tijd later heb ik de draad weer opgepakt en gediscussieerd over de wijze van filteren en actief aansturen:
viewtopic.php?f=6&t=21370

Hier een korte discussie over de positie van mijn side-fire woofers; naar binnen of naar buiten:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... r#p1810087

En een "discussie" over het nut/onzin van spikes of andere voetjes van luidsprekerkasten:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... r#p1814499

Over de versterker/filter:

Front-design en freeswerk:
Ik ben begonnen uit te zoeken hoe ik een leuk frontje kon krijgen, waarin display en bedieningsknoppen van de DLCP in moesten komen:
Mijn wens was om zo'n soort logo als dat op de Ncore-versterker van DS23man te hebben; afgeleid van het Hypex-logo.
Hier vind je de discussies en tips.....
viewtopic.php?f=5&t=21357
viewtopic.php?f=5&t=21359

Voedingen:
Op een bepaald moment vroeg ik mij af of de bedachte voeding (waarvan ik de onderdelen grotendeels al had liggen) niet te licht zou worden voor de 4 stuks UCD180. Inclusief discussie over benodigde en haalbare SPL.
viewtopic.php?f=7&t=21603&start=25

Vervolgens ontstond een discussie over het type voeding: conventioneel met ringkerntrafo of een SMPS.
viewtopic.php?f=7&t=21612

En uiteindelijk was het plan om voor de woofer een UCD400 te gaan gebruiken en rees de vraag of dat met de UCD180 voor mid/hoog wel op op 1 voeding kon. (nee dus!).
viewtopic.php?f=7&t=21627&start=125

Ook heb ik nog een topic gehad waarin werd gesproken over de noodzaak en wenselijkheid (klankbeinvloeding) om primaire/secundaire zekering in de voeding op te nemen.
viewtopic.php?f=7&t=21561

In/uitschakelen van voedingen door DLCP:
De DLCP wordt bediend door controlboard met display en drukknopjes en met Hypex-afstandsbediening. SMPS voor 2x UCD180 wordt direct vanuit DLCP bediend. Ik heb een extra circuitje ontworpen om vanuit de DLCP mijn voeding voor 2x UCD400 te kunnen schakelen.
viewtopic.php?f=7&t=21446

Softstart UCD400-voeding:

Na enige discussie heb ik een schakeling gebouwd (en gemodificeerd) voor DC-errorprotectie op de LS-uitgangen van mijn UCD400.
viewtopic.php?f=7&t=21417

Toslink-AES convertor:
Omdat het DLCP-inputboard slechts 1 Toslink-input heeft :( en ik 4 signaalbronnen met Toslink-uitgang heb, moest er iets gebeuren.
2 bronnen (mijn weinig gebruikte Mediaplayer en de kabeldecoder) wilde ik dan wel analoog naar mijn versterker gaan. Maar mijn TV en Bluray-speler moest toch wel digitaal, vond ik. Ik heb daarom 1 convertor ontworpen en gebouwd, die een Toslink signaal omzet naar AES. Die heb ik via een dubbelpolige schakelaar aangesloten op de AES-input van het DLCP-inputboard. Zo heb ik een 2e Toslink-input gecreëerd.
viewtopic.php?f=20&t=21750
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=21802

Foto's van versterker:
Complete versterker. Alles paste er uiteindelijk toch in.....
1 complete kast.JPG

Achterzijde met geheel links extra Toslink-aansluiting (+aan/uit-schakelaar) en geheel rechts 230 volt-uitgang.
IMG_2494.JPG

UCD's heb ik op hoekprofielen (6 mm dik) gemonteerd om efficienter met de kastruimte om te gaan:
UCD180 + UCD400 rechts.JPG

UCD180 + UCD 400 links.JPG

Hier zijn de elco's van de voeding voor de 2x UCD-400 te zien: 3x 10.000 uF per rail. 1 set stevig gelijmd met bisonkit :hide: en de andere set met tiewraps op de bodem (onder de inputboard van de DLCP). En natuurlijk met de "beroemde" lasdop voor de 230 volt verdeelpunt. :-$
Hier nog even het vermakelijke topic met discussie over het 230 volt verdeelpunt:
viewtopic.php?f=7&t=21880&start=50

elco's + 230 volt softstart.JPG

Ook is hier de softstartschakeling te zien voor de ringkerntrafo van de UCD400-voeding.

Voor de 230 volt-aansluiting heb ik vanwege ruimtegebrek geen entree gebruikt, maar de kabel met een wartel naar binnen gevoerd. Ook is de 230 volt uitgangskabel te zien, waarmee ik andere apparaten (bijv. een streamer) kan in/uitschakelen.
lichtnetsnoer in+uit.JPG

Lastig te fotograferen, maar hier is het gelaserde en met de hand ingekleurde logo wel redelijk goed te zien.
versterfront compleet.JPG

Afwerking van de luidsprekerkasten:
In dit topic is te zien hoe het fineer op de kasten wordt/is aangebracht.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=24079
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Terug naar “Luidspreker Showcases”