Tangband W8-1772 + Morel ST728 eigenbouw

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
Theduboracle

Tangband W8-1772 + Morel ST728 eigenbouw

Berichtdoor Theduboracle » za 27 jun 2015, 23:39

Ik moest toch even posten wat mijn huidige creatie is, nieuwe breedband luidsprekers van Tangband, de W81772 plus een ondersteunende tweeter van Morel, de ST 728.
Van afgeronde kasten voorzien voor minimale diffractie plus een aangepaste tweeter van morel zonder frontplaat, ook om diffractie te vermijden en voor maximale afstraling van de tweeter zelf.
De tangband breedband heeft geen correctie filter, de boel wordt recht getrokken door een digitale MiniDSP EQ correctie.
De tweeter heeft een standaard filter met kleine folie spoel en een silver/gold oil condensator van Mundorf.
Met een normale scheidings frequentie van 3.5 Khz trouwens, puur en alleen om meer afstraling te krijgen in het hoog want de grote tangband heeft de neiging het hoog weg te moffelen door de grote van de driver zelf, op deze manier blijft het geluidsbeeld open, ruimtelijk en onvervormd in het hoog.
Allemaal door diffractie ed, ik heb dit ook allemaal uitgetest ed.
Maar het aparte zijn 2 modificaties die te zien zijn, het oerlelijke MDF klepje boven de tangband en een filten mutsje op de waveguide, of hoe moet je dat ding noemen.
Per toeval heb ik ontdekt dat de geluidskwaliteit een stuk vooruit gaat als je een horizontale tussenschot tussen de drivers zet.
Blijkbaar beinvloed de geluidsdruk van de ene driver de andere driver, en niet zo een beetje ook heb ik gemerkt.
Dus direct maar de volgende dag dit klepje geplaatst.
Maar dit fenomeen was al bekend las ik al maar toegepast wordt het niet, nog nooit zoiets gezien in elk geval.
Het filten mutsje was oorspronkelijk bedacht om het hoog te dempen vanwege de tweeter maar een mooie bijkomstigheid is dat een papieren bijklank verdwenen is van de Tangband.
Ik hoorde het niet die bijklank maar het valt pas op als het weg is.
Ik kom ook tot deze confugiratie omdat deze tangbands niet zo goed klonken in het begin als mijn oude Pioneers (akoestisch gezien dan) maar dat doen ze nu dus wel.
Mijn vertrouwde soundstage is nu weer terug maar met betere drivers dan voorheen
Misschien hebben zelfbouwers er inspiratie aan, wie weet.
Vandaar deze post. #-o
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Luidspreker Showcases”