Monitor tbv elektronisch drumstel

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
daniel

Monitor tbv elektronisch drumstel

Berichtdoor daniel » wo 14 jan 2015, 21:51

Mijn vriendin is nogal muzikaal. Speelt verschillende instrumenten, en heeft zichzelf recent geleerd te drummen. Op een elektronisch drumstel. Normaal gesproken speelt ze via de hoofdtelefoon, maar af en toe is het wel eens fijn om iemand mee te laten luisteren, om met iemand samen te spellen, of gewoon toch eens de kickdrum te voelen.

Dus twee hobbies gecombineerd: ik bouw wel een monitor.

Eisen aan de monitor:
- Moet op huiskamerniveau kunnen spelen. Hoeft geen podiuminstrument te zijn
- Twee ingangen, die afzonderlijk van elkaar in volume te regelen
- Mono was voldoende
- zoveel mogelijk gebruik makend van spullen die ik nog had liggen.
- Uiteraard enigszins netjes afgewerkt.

Gebruikte componenten die ik nog had liggen waren een STA508 versterkerbordje met Meanwell 24V/200W schakelende voeding. Een Visaton TIW200XS woofer lag ook nog in de kast. Daarbij een Visaton FRS8M breedbander aangeschaft voor het mid en hoog.

Qua elektronica moest er nog een mixer/toonregeling bij. Die heb ik ontworpen op basis van een toonregeling die op Circuitsonline te vinden is, een een eenvoudige mixerschakeling. Aangepast voor a-symmetrische voeding. Het schema is geworden:

schematic.jpg

Bijbehorende printlayout

board.jpg

Het is niet zo dat er componenten niet gerout zijn, de top en bottomlayer zijn onzichtbaar gezet, hier bevinden zich de powervlakken.

Het board heb ik voor een paar eurootjes laten etsen bij Itead. Zie hieronder het resultaat

board2.jpg

De kast bestaat is opgebouwd uit 18mm MDF. De diverse wanden zijn met lamellos en houtlijm aan elkaar gezet.

mdf stapel.jpg

mdf.jpg

In de baffle zijn vooraf inslagmoeren aangebracht voor de bevestiging van de woofer. De breedbander krijgt zijn eigen kant en klare huisje van, vastgeschroefd aan de achterkant van de baffle. Vooraf al bedraad want daar kun je later niet meer bij.

baffle back.jpg

Aan de achterzijde is een compariment voor de elektronica. Dit compartiment wordt later afgesloten met een zwarte aluminium plaat (tip: aluminiumopmaat.nl). In het compartiment is het scheidingsfilter zichtbaar, en bovenin het bestukte paneeltje met mixer/toonregeling.

mixer.jpg

De Meanwell voeding en de versterker zitten tegen de aluminium plaat gemonteerd. De voeding omdat dit makkelijkt te monteren is, en de versterker vervolgens omdat dit iets makkelijker en netter te bedraden was. Bovendien voel ik me iets comfortabeler met de vermogenselektronica op alu ipv op MDF

amplifier.jpg

In bovenstaande foto is ook al de afwerking zichtbaar. Ik heb hier gekozen voor plafolie. Met name bij vlakke panelen heel makkelijk strak af te werken. Voor de baffle komt nog een paneel met doek om die makkelijk af te werken. Om doorschijnen te voorkomen heb ik de binnenkant nog zwart geverfd.

baflle.jpg

Het pcb van de mixer-toonregeling heb ik gemonteerd in een paneeltje dat ik bij Schaeffer heb laten maken. Dit paneeltje zit verzonken in de bovenkant van de monitor

top.jpg

Filter is ontworpen in Speaker Workshop. Respons gemeten met ARTA. Filter heb ik eenvoudig gehouden. Niet bepaald high-end, maar wederom opgebouwd met onderdelen uit het archief, en het voldoet voor deze toepassing.

filter.jpg

response.jpg

En dan tot slot nog een plaatje van het geheel, voorzien van frontdoek en een handgreep om het geheel te kunnen verplaatsen.

finshed2.jpg

Al met al een hele klus. Ondanks dat ik een aantal onderdelen dus al had liggen, gaat er stiekum toch een heleboel uitgaven zitten in allerhande kleine dingetjes. Paneeltje bij Schaeffer, plaatje alu, beetje plakfolie, etc. Dus uiteindelijk heb ik dit ding zeker niet gebouwd uit kostenoverweging. (je koopt zoiets kant een klaar voor niet veel meer dan 100euro...) Maar het was zeker leuk om te doen, en al bijkomend voordeel eens iets waarin ik haar en mijn hobby heb kunnen combineren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Luidspreker Showcases”