Mijn open baffle 3-weg (MOB3W)

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
jeroen_d
Ook commercieel actief

Mijn open baffle 3-weg (MOB3W)

Berichtdoor jeroen_d » wo 19 okt 2011, 13:23

Inleiding: het prototype dat heeft geleid tot ontwerp en bouw van MOB3W
Voor dit systeem heb ik me laten inspireren door Siegfried Linkwitz. Na zijn ontdekking, dat een dipool tweeter de luisterervaring verder verbetert, moest ik dit gewoon ook proberen. Ik kan de positieve bevindingen van Linkwitz volledig bevestigen. Vooral zijn pagina over Room optimized stereophonic sound reproduction is zeer aan te bevelen leesmateriaal.
Het prototype is gebaseerd op het dipoolbas systeem dat ik had gebouwd voor mijn ultieme monitor. Ik heb verschillende combinaties van drivers geprobeerd en ondervonden dat symmetrische afstraling belangrijk is. Dit is moeilijk te bereiken met dome tweeters rug-aan-rug, ze kunnen moeilijk akoestisch worden uitgelijnd met de midwoofer. Dit lukt dan alleen met vreemde baffle ontwerpen die er niet mooi uitzien. Daarom ben ik overgestapt op een echte dipooltweeter, de B&G NEO3PDR. Voor de midwoofer ben ik de Visaton AL130 gaan gebruiken, deze presteert nog beter dan de Peerless HDS152excl. van mijn ultieme monitor.
prototype.jpg

Ik ben in de gelegenheid geweest om dit prototype 1-op-1 te vergelijken met de Orion van Linkwitz. De eigenaar was zo vriendelijk mij en mijn systeem te ontvangen en mijn urenlang naar beide systemen te laten luisteren. De Orion bleek het mooiste systeem dat ik tot dan toe gehoord had!
Waar stond ik nu zelf met mijn prototype? Wel, zelfs nog wat meer precisie in de ruimtelijke afbeelding, zuiverder en helderder hoog terwijl het niet scherper was. De grote MAAR was minder warmte, natuurlijke warmte. Dit is moeilijk te omschrijven, je moet de Orion gehoord hebben om te weten hoe natuurlijk een luidspreker kan klinken. Met deze referentie in mijn hoofd ben ik gestart met MOB3W.

Hierbij de link naar het oude showcase topic waarin het project werd ontwikkeld en bediscussieerd: viewtopic.php?f=15&t=5765&hilit=mob3w
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

De keuze van de drivers voor MOB3W

Berichtdoor jeroen_d » wo 19 okt 2011, 13:26

De keuze van de drivers voor MOB3W

Peerless SLS 12" Subwoofer Type Number: 830669
Foto_1.jpg

Visaton High End Midwoofer AL130
Foto_2.jpg

Mundorf Air Motion Transformer AMT2340
AMT2340_without_frontplate.jpg
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Baffle ontwerp en bouw

Berichtdoor jeroen_d » wo 19 okt 2011, 13:35

Baffle ontwerp en bouw

jeroen_d
Ook commercieel actief

Het scheidingsfilter

Berichtdoor jeroen_d » wo 19 okt 2011, 13:42

Het scheidingsfilter

Passief scheidingsfilter voor de midwoofer en tweeter
passive_lowpass.jpg

passive_highpass.jpg

Verschillende waarden voor de L-pad voor de tweeter. Ikzelf gebruik de optie met het meeste hoog, dat wil zeggen dat ik slechts een serieweerstand van 3,3 ohm gebruik. Ik geef slechts extra opties voor minder hoog ten opzichte van mijn eigen situatie. Ik heb inmiddels de ervaring dat andere luisterruimtes de hoge frequenties harder weergeven dan wat ik ervaar in mijn eigen luisterruimte.
passive_highpass_a.jpg

Actief filter voor de overgang tussen het midhoog en de twee woofers. Normaal gesproken worden de woofers parallel geschakeld en aangesloten op een versterker die minimaal 120W aan 4 ohm kan leveren. De woofers moeten in tegenfase worden aangesloten, omdat er een inverterende sectie in het actieve filter aanwezig is. De eindversterkers voor de woofers en midhoog moeten identiek zijn (dezelfde versterkingsfactor). Het niveau van de woofers kan met de potentiometer worden aangepast naar smaak (+1.6dB/-2.5dB). Verder kan met de andere potentiometer het kantelpunt worden aangepast van 28.4Hz (maximale stand) naar 72.2Hz (minimale stand). Hiermee kan de het basniveau beneden 72.2Hz worden aangepast op de luisterruimte.
active_crossover.jpg

active_crossover_curves.jpg

Gecombineerde actieve en passieve filtercurves
combined_curves.jpg

jeroen_d
Ook commercieel actief

Metingen

Berichtdoor jeroen_d » wo 19 okt 2011, 13:45

Metingen

Respons van midwoofer en tweeter met uitsluitend het passieve filter. De tweeter staat in de luidste stand.
passive_respons.jpg

Respons van het hele systeem, het is goed te zien hoe het actieve filter de respons van midwoofer en tweeter recht trekt. Het gebied beneden 400Hz is bevoordeeld, dit is het gevolg van de plaatsing van de speaker op de vloer en is noodzakelijk voor de beste tonale balans. Het systeem klinkt waanzinnig realistisch en alles waar ik naar zocht, sinds ik de Orion had gehoord, heb ik gevonden (en meer).
actief_respons.jpg

jeroen_d
Ook commercieel actief

Nikos uit Griekenland maakte zijn OB3W van plexiglas

Berichtdoor jeroen_d » wo 19 okt 2011, 13:48

Nikos uit Griekenland maakte zijn OB3W van plexiglas

nikos1.jpg

nikos2.jpg

nikos3.jpg

nikos4.jpg

Ik leverde het passieve scheidingsfilter en een aangepaste versie van het actieve scheidingsfilter met gebalanceerde in- en uitgangen aan Nikos.
nikos5.jpg

Terug naar “Luidspreker Showcases”